Gå til innhold

Melantonin-for eller imot

Fremhevede innlegg

Skrevet

Legen min sa til meg at melatonin er brukt i USA i en årrekke. Det var det ikke kommet noen søksmål eller rapportert alvorlig bivirkninger så da regner de det for veldig trygt faktisk.

Anonymkode: 71751...bcc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Legen min sa til meg at melatonin er brukt i USA i en årrekke. Det var det ikke kommet noen søksmål eller rapportert alvorlig bivirkninger så da regner de det for veldig trygt faktisk.

Det er brukt lenge i Norge også.

Bare ikke uten resept.

Anonymkode: 1d7ec...1b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er brukt lenge i Norge også.

Bare ikke uten resept.

Det vet jeg. Men  det har vært reseptfritt i USA. En stor forskjell.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det vet jeg. Men  det har vært reseptfritt i USA. En stor forskjell.

Det vet jeg.

Jeg svarte bare som jeg svarte siden det virka på innlegget ditt som om dette var et helt nytt legemiddel i Norge. Du nevnte tross alt ikke noe om resept/ikke resept.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Å ta melatonin gjør at kroppen slutter å produsere melatonin selv en stund. Jeg ville anbefalt lysterapi som gjør at kroppen lager eget melatonin om kvelden. Det funker bedre.

Anonymkode: 18108...0e4

Har du noen kilde på dette? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det vet jeg.

Jeg svarte bare som jeg svarte siden det virka på innlegget ditt som om dette var et helt nytt legemiddel i Norge. Du nevnte tross alt ikke noe om resept/ikke resept.

Tror faktisk de fleste som er interessert i melatonin har fått med seg at det er reseptfritt. Sånn ut fra konteksten her i tråden så tenkte jeg det så seg selv. Men for all del...

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva med å kutte mer skjermtid og heller være ute i skog og mark? Flere timer ute etter skolen burde gjøre at både kropp og hode blir roet ned. 

Anonymkode: e069c...cbd

Hun har ikke skjerm av noe slag 2 timer før leggetid tid.  Da spiller vi spill,  leser bøker sammen, tegner etc. 

Anonymkode: 9ad5e...a28

Skrevet
regnbuebarn skrev (5 timer siden):

Hva med å sitte inne hos henne, ligge sammen med henne så kroppen hennes klarer å slappe av og roe seg? Ville uten tvil prøvd det før jeg ga melatonin 

Vi gjør det i dårlige perioder. Men igår tok det likevel 2 t før hun sovnet,  jeg endte med å ligge sammen med henne i senga den siste timen 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når legger hun seg da? Hvorfor kan hun ikke ligge og lese lengre enn 15 min? Mitt ene barn sovner sent, har aldri oppfattet det som et stort problem, jeg var slik selv. Litt opp og ned i perioder. Men legger hun seg tidlig/vanlig tid, sovner hun sent. Legger hun seg sent, sovner hun jo mye fortere, logisk nok. Altså, hun sovner ca 21.30, burde vært 20.30. Men legger hun seg kl.20, er det over én time med «får ikke sove!».  Vi bare roer ned, sier kroppen trenger hvile, hun kan lese bok først, så bare slappe av, ikke stresse med den sovingen, bare tenke på hyggelige ting. Som «hva skal de ti første fiskene hete hvis vi får  akvarium».

Vi har aldri vurdert medisin. Men det er i så fall noe dere må ta opp med fastlegen. 

Anonymkode: 2e65c...1f4

Hun går på badet fast kl 2000 hver dag, i seng til 2015. Vi leser en liten historie og sier godnatt-så får hun høre lydbok i 15 min til 2050. Da skal lyset av. Hun sovner normalt  innen 15 min, men ikke i disse tidligere nevnte periodene.  På normale dager våkner hun av seg selv 0645. Mulig det er for sen legging.  Vi gjør ungen forskjell på hverdager,  helg eller ferie så rutinen er veldig fast

Skrevet

Tråden stenges da det er brudd på: 

* Helseskadelig råd og anbefalinger. Dette omfatter blant annet tips om medisinbruk, diskusjon rundt dosering av medisiner og kosttilskudd, vaksinemotstand, fraråding av legebehandling, lavt matinntak eller store mengder trening uten tilstrekkelig matinntak. Se nærmere detaljer i retningslinjene for rommene Kropp og helse og Kosthold og livsstil.

Christina82, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...