Gå til innhold

Melantonin-for eller imot

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en datter pp 9 år som i perioder sliter med å sovne. Vi blir stadig presentert for melantoin som løsning av våre venner,  men det sitter langt inne å venne kroppen hennes til å sove med et middel I kroppen. Tenker hun må lære det selv også i disse periodene.

På slike kvelder (som i kvelder), blir hun urolig,  puster høyt og fort, stresser med tanken på at hun ikke får sove, sier selv hun bare vil sove fordi hun er trøtt og sliten....i kveld tok det ca 2 timer med uro og stress før hun sovnet. Vi har vært flere turer innom rommet for å prøve å roe henne ned så hun får sove..........(i slike perioder sitter vi ofte ute for rommet hennes slik at vi blir lett tilgjengelig om hun trenger oss).

Hva tenker KG om å gi henne melantonin?   Noen erfaringer?

Vi er som det veldig skeptiske til å gi henne det.

Anonymkode: 9ad5e...a28

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har en datter pp 9 år som i perioder sliter med å sovne. Vi blir stadig presentert for melantoin som løsning av våre venner,  men det sitter langt inne å venne kroppen hennes til å sove med et middel I kroppen. Tenker hun må lære det selv også i disse periodene.

På slike kvelder (som i kvelder), blir hun urolig,  puster høyt og fort, stresser med tanken på at hun ikke får sove, sier selv hun bare vil sove fordi hun er trøtt og sliten....i kveld tok det ca 2 timer med uro og stress før hun sovnet. Vi har vært flere turer innom rommet for å prøve å roe henne ned så hun får sove..........(i slike perioder sitter vi ofte ute for rommet hennes slik at vi blir lett tilgjengelig om hun trenger oss).

I ditt tilfelle så tenker jeg at andre ting burde testes ut først. Stress og uro har ofte en bakenforliggende årsak som burde nøstes opp i. Samtaler rundt hva det er som stresser, og hvorfor det stresser - samtidig som dere viser trygghet og ro rundt legginga. 

Vi har i samråd med lege nettopp begynt å bruke melatonin på vår 8 åring, men hun har slitt med søvn i flere år uten at noen andre tiltak har fungert. Melatonin skal hun bare bruke i et par måneders tid til kroppen har fått vendt seg på en døgnrytme.  Vi var også nølende til å skulle gi henne det, og det var absolutt siste "nødløsning".

Anonymkode: c46a7...b4f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I ditt tilfelle så tenker jeg at andre ting burde testes ut først. Stress og uro har ofte en bakenforliggende årsak som burde nøstes opp i. Samtaler rundt hva det er som stresser, og hvorfor det stresser - samtidig som dere viser trygghet og ro rundt legginga. 

Vi har i samråd med lege nettopp begynt å bruke melatonin på vår 8 åring, men hun har slitt med søvn i flere år uten at noen andre tiltak har fungert. Melatonin skal hun bare bruke i et par måneders tid til kroppen har fått vendt seg på en døgnrytme.  Vi var også nølende til å skulle gi henne det, og det var absolutt siste "nødløsning".

Anonymkode: c46a7...b4f

Vi mener selv  i er rolige ved legging.  Vi har fast rituale,  og vi avslutter i senga med litt  bok lesing.  Vi avslutter all skjerm senest 2 t før leggetid,  og det er ingen gaming etter kl 1730.  Vi har prøvd å  nøste i stresset og uroen, men hun klarer ikke å si noe om det selv siden hun ikke vet. Vi har bedt om hjelp fra helsesøster på skolen , ble rådet til å se ann litt og evnt kontakte lege for å snakke om melantonin dersom disse periodene ble lengre og oftere.  Ellers var der fast leggetid,  og skjerm som var tips. Vi gjør allerede dette.

Skrevet

Har dere prøvd at hun sovner til lydbok? Da kan hun lytte til boken med øynene lukket og lyset av, samtidig som hun blir distrahert fra andre tanker som ellers ville dukket opp i hodet hennes og holdt henne våken.

Hvis dere er sikre på at det ikke er noe hun er stresset for som hun ikke vil fortelle eller som ikke kan ordnes opp i. Annet enn søvn. Så ville jeg kanskje prøvd melatonin. Hvis hun ikke får nok søvn, så kan det gå ut over konsentrasjon på skolen og mye annet, og det er mye verre enn prinsippet om at en ikke skal venne barnet til å sovne på melatonin.

Husk også at en får økt melatonin av å ha det mørkt i rommet! Så hvis hun har det for lyst, så må dere skru av lyset først og se om det hjelper.

Anonymkode: 4cb14...2dc

• Liker 1
Skrevet

Melantonin er et naturlig hormon, med veldig rask halveringstid. Sannsynligvis noe av det snilleste man kan gi om man først skal forsøke noe. Ikke avhengighetsskapende. 

Sier ikke det er løsningen for dere- men det er værtfall ikke farlig, og kan ikke sammenlignes med sovemedisin. Vi har det på resept, da datteren vår har en diagnose som medfører mye søvnvansker. Vi sliter fortsatt med søvn på natt, men legging går sååå mye bedre, og det er virkelig bedre for både hu og oss

Anonymkode: bc661...e79

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Å ta melatonin gjør at kroppen slutter å produsere melatonin selv en stund. Jeg ville anbefalt lysterapi som gjør at kroppen lager eget melatonin om kvelden. Det funker bedre.

Anonymkode: 18108...0e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har dere prøvd at hun sovner til lydbok? Da kan hun lytte til boken med øynene lukket og lyset av, samtidig som hun blir distrahert fra andre tanker som ellers ville dukket opp i hodet hennes og holdt henne våken.

Hvis dere er sikre på at det ikke er noe hun er stresset for som hun ikke vil fortelle eller som ikke kan ordnes opp i. Annet enn søvn. Så ville jeg kanskje prøvd melatonin. Hvis hun ikke får nok søvn, så kan det gå ut over konsentrasjon på skolen og mye annet, og det er mye verre enn prinsippet om at en ikke skal venne barnet til å sovne på melatonin.

Husk også at en får økt melatonin av å ha det mørkt i rommet! Så hvis hun har det for lyst, så må dere skru av lyset først og se om det hjelper.

Anonymkode: 4cb14...2dc

Hun hører på  lydbok 15 min før lyset skrus av. Hun vil kun ha en liten nattlampe på. Hun ligger og hører på medistasjonsmusikk fra youtube for å sove (rolig musikk, klukkende vann, piano etc).  Pleier å ha effekt, men ikke i disse periodene. 

Skrevet

Hva med å kutte mer skjermtid og heller være ute i skog og mark? Flere timer ute etter skolen burde gjøre at både kropp og hode blir roet ned. 

Anonymkode: e069c...cbd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Å ta melatonin gjør at kroppen slutter å produsere melatonin selv en stund. Jeg ville anbefalt lysterapi som gjør at kroppen lager eget melatonin om kvelden. Det funker bedre.

Hvor har du det fra? At kroppen slutter å lage melatonin? Vil gjerne se kilde

Anonymkode: 28b82...a59

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva med å sitte inne hos henne, ligge sammen med henne så kroppen hennes klarer å slappe av og roe seg? Ville uten tvil prøvd det før jeg ga melatonin 

• Liker 1
Skrevet

Vårt barn sov ikke, og når det ble 5år ble vi henvist til nevrologisk avd. 

vi fikk melatonin, og har fått en nytt liv. Jeg har spurd barnelegen som følger oss opp, og han sier det ikke er farlig å få melatonin, da det er et naturlig hormon. Og at kroppen slutter ikke å produsere. 

Så lenge melatonin virker, gjør de heller ikke noe mer med søvnproblemene til barnet. 

Anonymkode: 28b82...a59

• Liker 1
Gjest Suzanne
Skrevet

Melantonin er mildt, potent og brukes i stor grad for å behandle søvnproblemer hos barn og unge.

Min mening er at god søvn er viktigst, både for barn, ungdom og voksne. Mitt "barn" bruker Melantonin (laveste dose på resept) bare i høst- og vinterperioden. 

Skrevet

Når legger hun seg da? Hvorfor kan hun ikke ligge og lese lengre enn 15 min? Mitt ene barn sovner sent, har aldri oppfattet det som et stort problem, jeg var slik selv. Litt opp og ned i perioder. Men legger hun seg tidlig/vanlig tid, sovner hun sent. Legger hun seg sent, sovner hun jo mye fortere, logisk nok. Altså, hun sovner ca 21.30, burde vært 20.30. Men legger hun seg kl.20, er det over én time med «får ikke sove!».  Vi bare roer ned, sier kroppen trenger hvile, hun kan lese bok først, så bare slappe av, ikke stresse med den sovingen, bare tenke på hyggelige ting. Som «hva skal de ti første fiskene hete hvis vi får  akvarium».

Vi har aldri vurdert medisin. Men det er i så fall noe dere må ta opp med fastlegen. 

Anonymkode: 2e65c...1f4

Skrevet

Har hun det bra i familien, på skolen, med venner? 

Jeg ville gitt melatonin, kanskje helst i samråd med lege, men jeg ville også måtte være sikker på at ikke søvnvanskene er et symptom på noe annet som måtte løses. 

Anonymkode: 4b41b...dbd

Skrevet

Høres jo nesten ut som hun har utviklet angst i forbindelse med soving. I så fall er vel ikke melatonin løsningen. Men det blir jo bare gjetning, ut ifra informasjonen. 

Anonymkode: 6169c...2ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kilde på det? 

Anonymkode: 71066...460

• Liker 1
Skrevet

Kilde.

Anonymkode: 1d7ec...1b9

Skrevet

Det der er bare tull. Kroppen slutter aldri å produsere melatonin selv om man tilfører melatonin. Les deg litt opp hvis du ikke vet.

Anonymkode: 71751...bcc

• Liker 1
Skrevet

Kroppen slutter aldri å produsere melatonin selv om man tilfører melatonin. Den kan produsere litt mindre, men slutter selvsagt ikke å produsere. Hvis noen lurte.

Anonymkode: 71751...bcc

Skrevet

Melatonin er ikke farlig. Det er noe vi naturlig har i kroppen, men som noen har litt mindre av.

Ville prøvd😊 Bare husk å la henne lese/tegne eller lignende istedenfor tv/iPad en times tid før hun skal sove

Anonymkode: 2d58b...ae1

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...