AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #1 Skrevet 23. februar 2022 Har dere helt felles økonomi hvor alt er begges og deles på to ved et evt brudd? Hver deres økonomi hvor dere betaler inn en lik andel til felles konto for felles utgifter? Hver deres økonomi hvor dere betaler inn en ulik andel etter lønn/formue til felles konto for felles utgifter? Eller hver deres økonomi, men trekker korte i hytt og pine uten et system? Anonymkode: 0ae2b...037
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #2 Skrevet 23. februar 2022 Samboer med 1 felles barn. Eier bolig 40/60 pga ulik egenkapital ved kjøp, og har derfor hvert vårt boliglån vi betaler på. Utover det så har vi: Felleskonto for faste utgifter: Setter inn 7.000,- her hver mnd. Her går alt av faste utgifter som strøm, barnehage, forsikringer, felleskostander,bilutgifter, streaming-tjenester osv osv. Her setter vi inn litt mer enn vi egentlig har behov for, så bygger opp en liten buffer her. Matkonto: Setter inn kr. 5.000,- hver mnd på denne og har hvert vårt kort til denne kontoen. Her kjøpes alt av mat og husholdningsartikler og noen ganger take out. Felles sparekonto: Setter av 1.500,- kr hver på denne kontoen hver mnd (noen ganger mer om vi avtaler det) dette går enten til ferie, eller om det er noe større ting vi vil kjøpe. Dette er faste trekk som går når vi får lønning, og utover det så bruker vi pengene våre som vi vil og sparer det vi selv ønsker på egne kontoer/fond/aksjer osv. Jeg syns dette er en fin løsning Vi velger å dele alle faste utgifter 50/50 selv om eierbrøk er 40/60 i bolig i og med at vi bor her likt. Mannen tjener ca. 100.000,- mer enn meg i året, men siden han har et større lån enn meg fordi jeg eier mer av boligen, så velger vi å dele al 50/50. Når det gjelder småkjøp i hverdagen som kaffe + boller en søndag eller lignende så bare bytter vi litt på hvem som drar kortet. Innkjøp til barnet som større ting som bilstol, eller klær og uteklær osv, deler vi likt. Anonymkode: 14969...b9f 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #3 Skrevet 23. februar 2022 Separat økonomi. Samboeren min betaler sin del av felles utgifter til meg og jeg ordner alt i forhold betaling av regninger og annet som gjelder den felles delen av det økonomiske. Anonymkode: 21940...23f
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #4 Skrevet 23. februar 2022 Samboere med ett barn. Leiligheten eier vi 50/50, men har kontrakt på at det hver av oss gikk inn med av EK trekkes ut først ved salg. Vi har en avtalt sum vi lar stå igjen på konto til eget forbruk når vi får lønn, resten føres over til felleskontoer. Vi tjener ca. like mye, så i praksis blir det 50/50-deling. Vi startet å gjøre det slik da vi var i permisjon og hadde perioder med ulønnet perm, og har fortsatt da det fungerte bra. Vi har en felles regningskonto, en felles matkonto, en konto til felles forbruk (småting til leiligheten, gaver til familie, småting som dukker opp i hverdagen), en konto til barnet og en sparekonto til ferie/større innkjøp. Dersom en av oss får noe ekstra en måned (f.eks. skattepenger eller overtid) brukes disse til å betale ned ekstra på lånet. Anonymkode: b624c...5b2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #5 Skrevet 23. februar 2022 Vi er gift, med 2 barn, men har hatt samme delvis felles økonomi siden vi kjøpte første leiligheten vår. Eier like mye av huset, men har egne lån på bilene, felles konto for faste utgifter. Vi setter inn litt ulik sum, jeg tjener mest så betaler dermed mer enn han. Når jeg var student var det motsatt. Felles matkonto, igjen så setter jeg inn mest, pga barnetrygden kommer til meg. Ellers sparer vi likt til ungene, og til felles sparekonto. Utover det disponerer vi våre egne penger som vi selv ønsker. For oss er dette en god løsning da vi har ulikt forbruksmønster. Anonymkode: 43e1a...d96
Tingtang Skrevet 23. februar 2022 #6 Skrevet 23. februar 2022 (endret) Eier bolig 50/50. Med 2 felles barn Vi setter inn alt på matkonto og regningskonto utenom en lik sum som vi sitter igjen med i lommepenger. Jeg tjener kanskje halvparten så mye som min mann, så da er det greit og sitte igjen med like mye. Endret 23. februar 2022 av Tingtang
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #7 Skrevet 23. februar 2022 Er gift, 2 barn. Felles økonomi og felles eie på alt. Jeg betaler de fleste regningene. Vi har disposisjonsrett på hverandres kontoer så vi henter/overfører penger ved behov enkelt i nettbanken. Anonymkode: d3d3c...f01
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #8 Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Samboere med ett barn. Leiligheten eier vi 50/50, men har kontrakt på at det hver av oss gikk inn med av EK trekkes ut først ved salg. Vi har en avtalt sum vi lar stå igjen på konto til eget forbruk når vi får lønn, resten føres over til felleskontoer. Vi tjener ca. like mye, så i praksis blir det 50/50-deling. Vi startet å gjøre det slik da vi var i permisjon og hadde perioder med ulønnet perm, og har fortsatt da det fungerte bra. Vi har en felles regningskonto, en felles matkonto, en konto til felles forbruk (småting til leiligheten, gaver til familie, småting som dukker opp i hverdagen), en konto til barnet og en sparekonto til ferie/større innkjøp. Dersom en av oss får noe ekstra en måned (f.eks. skattepenger eller overtid) brukes disse til å betale ned ekstra på lånet. Anonymkode: b624c...5b2 Men hvis en av dere får mye overtid eller tilbake på skatten og betaler ned på boliglånet, hvordan gjør dere det med beregning av egenkapitalen i boligen? Hørtes rotete ut Anonymkode: 14969...b9f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå