Gå til innhold

Tanker om søtstoffer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Absolutt ikke farlig. Ikke noe som er testet så mye for toksisitet, som søtningsmidler.
At det er farlig, er en gammel vranglære som henger igjen. Bare gjør et søk på PubMed, så ser du.
Større risiko for diabetes ved sukker enn kreft ved kunstig søtning. 

Anonymkode: 97510...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ser den ja. Så du tror søtstoffer gir økt kreft?

Anonymkode: f1445...2f2

Jeg vet ikke. Jeg synes at alt gir økt kreft så bryr meg ikke. Men jeg synes ofte ikke ting med søtstoffer smaker noe godt. Tenker også på sånne dressinger fra Walden Farms med 0 kalorier. Hvor gjør kroppen av det? Og jeg kjenner mange som skulle slanke seg som drakk lettbrus og spiste sånn med masse søtstoff i stedet men de gikk da ikke ned i vekt. Det er vel heller ikke helt sikkert om det kan gjøre andre ting i kroppen. Var en jeg kjente før som drev med idrett, spiste veldig sunt og trenet og han mente at kroppen lagrer søtstoffene fordi den ikke vet hva den skal med det. Men jeg kan gjerne spise ting med maltitol, det skader ikke tennene og påvirker ikke blodsukker like mye. Erytirol funker også perfekt når det er i feks sjokolade. Kjenner ikke at det ikke er sukker, men erytirol er helt naturlig. Er det Sukrin er laget av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

5 hours ago, AnonymBruker said:

Hva tenker du om kreftrisikoen med søtstoffer?

Anonymkode: f1445...2f2

Jeg tenker at så lenge tusenvis av forskere sier at den ikke eksisterer, velger jeg å høre på de fremfor en anonym bruker på et forum. 

Anonymkode: 146bf...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forøvrig gått ned nesten 50 kilo og å bytte til sukkerfri drikke var en stor del av det som funket. Det er forøvrig merkelig å skulle dra alle søtningsmidler under én kam da noen er mindre forsket på enn andre. 

Anonymkode: 146bf...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte kunstige søtstoffer gir endringer i tarmfloraen viser forskning. Ettersom forskning på betydningen av tarmfloraen for helsen er såpass nytt og så vidt blitt avdekket, men allerede viser til hvor viktig tarmfloraen er for kroppens tilstand velger jeg å sterkt begrense kunstig søtstoff. Jeg ønsker å skape en sunneste mulig tarmflora for helsens skyld. 

Selvsagt er det heller ikke sunt med mye sukker, men det er i alle fall ikke et helsyntetisk stoff slik som Aspartam. Det beste er å holde seg unna begge deler tenker jeg

Anonymkode: ae831...ae4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får migrene av det, så jeg drikker eller spiser ikke ting med kunstig søtning.

Anonymkode: 2f8a6...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Absolutt ikke farlig. Ikke noe som er testet så mye for toksisitet, som søtningsmidler.
At det er farlig, er en gammel vranglære som henger igjen. Bare gjør et søk på PubMed, så ser du.

Men hvor bra er de studiene da? 

Anonymkode: b241b...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men hvor bra er de studiene da? 

Anonymkode: b241b...fcd

Forskerne blir jo aldri helt enige. Noen mener det er ufarlig og andre mener det er veldig kreftfremkallende.

Jeg tror du bare må kjenne på hvordan du føler deg selv. Det er forskjell på søtstoffer også. Jeg liker ikke smaken av aspartam. Jeg føler det trigger noe i meg, at jeg putter noe fremmed i kroppen som trigger søtsuget som aldri mer tilfredsstilt. I tillegg kan noen slike midler danne luft i magen, så en promper mye 😜 Maltitol skal visst være verstingen der, men jeg reagerer ikke slik. Aspartam derimot, kjennes ut som noe som kroppen barr gjør til luft.. 

Vi reagerer nok forskjellig. Ei venninne fikk diaré og luft av maltitol, så hun foretrekker aspartam. Jeg takler maltitol fint, men erytirol er ikke kunstig så det er ikke farlig. Det er dette Sukrin er laget av. 

Forskjellige bruksområder, og vi reagerer forskjellig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstand skrev (9 minutter siden):

Forskerne blir jo aldri helt enige. Noen mener det er ufarlig og andre mener det er veldig kreftfremkallende.

Dette stemmer ikke. Stort sett alle forskere er enige om at det ikke er kreftfremkallende. Dette er det jo også forsket opp og ned og i mente på.

Det som det derimot omtrent ikke er forsket på, er hvordan det påvirker tarmfloraen. Der er det derfor ingen som vet, og mange som synser.

Selv synes jeg det er best å holde meg unna så langt det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke kunstig søtning er bra i store mengder eller over tid. Om det gir kreft eller ikke, har jeg ikke gjort meg opp en mening om. Men det burde si seg selv at å fylle kroppen med kunstige kjemikalier ikke er bra.

selv er jeg en av dem som reagerer kraftig på all kunstig søtning. Jeg blir sykt kvalm, får diaré, noe som minner om migrene, skjelver i hele kroppen og føler meg forgiftet. Skal ikke mer enn et par tyggis til enkelte ganger før jeg kjenner det bygger seg opp. En halv desiliter brus er nok til å slå meg helt ut resten av dagen. 

Anonymkode: 561c1...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker mye Pepsimax. Er ikke redd for kunstig søtning. Er en av grunnene til at jeg holder meg så slank. Ingen problemer med magen eller andre ting. 

Anonymkode: a6904...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at å leve er risikofylt ingen har hittil, så jeg nyter min daglige Pepsi Max med god samvittighet,Men bare så det er sagt så har jeg ikke noe tro på at kunstig søt ning stoff fører til kreft

Anonymkode: 13e22...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukkeralkoholer, som sukrin, får jeg skikkelig vondt i magen av. 

Aspartam er helt ok. Forskning viser at det ikke er noe farlig med det. 

Anonymkode: 41d77...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jon Are

Et par dager i uken er nok ok tror jeg  . Jeg har derimot sett veldig mange ekstremt overvektige drikke denne brusen. Mulig den skapet noe ubalanse i tarmen og dermed fedme.  Jeg aner ikke. Sier bare hva jeg har observert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.2.2022 den 22.31):

At det er farlig, er en gammel vranglære som henger igjen.
Bare gjør et søk på PubMed, så ser du.

Det er nettopp det du skriver her, som er gammel vranglære som henger igjen.

Ja, det stemmer at kunstige søtningsmidler høyst sannsynlig ikke er toksisk, at det ikke fører til fosterskade, og at det ikke er kreftfremkallende. Dette er det forsket enormt mye på.

Men så fins det også aspekter som det er forsket veldig lite på, men som det kommer mer av fremover, og det er hvordan det påvirker tarmfloraen.

Og foreløpig ser ikke resultatene lovende ut for søtningsmidlenes del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...