Gå til innhold

Lar barnet sove på sofaen

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg synes det virker litt forunderlig at denne døde slektningen som følger etter barnet ikke ser ut til å finne veien til stuen🤷‍♀️ 

Vi har alltid trygget barnet på rommet sitt, det  tar kanskje litt lengre tid der og da, men så slipper du alt styret rundt å prøve å få de inn igjen på rommet senere. 

Anonymkode: 88477...908

Det må du bare synes. 
De har også alltid trygget barnet på rommet sitt, helt til barnet hadde mareritt og det ikke var trygt lengre. Hvis du vet litt om barn og hvordan hjernen deres fungerer så tror jeg du hadde skjønt at barn i den alderen har livlig fantasi, og ikke alle har forstått forskjellen mellom fantasi og virkelighet enda. De har ikke evnen til å sette det i perspektiv. Så et mareritt kan virke fryktelig skremmende på små barn. Da kan vi voksne forklare så mange ganger vi vil at det bare var et mareritt, at det ikke var på ordentlig, at troll ol. ikke finnes…..Det er barnets opplevelse av drømmen som er virkelig. 
Husker selv jeg hadde hyppige mareritt som barn, husker enda hvor redd jeg var og at jeg pakket dyna rundt meg og over hodet så det ikke fantes en eneste glippe. Jeg tisset under teppet på gulvet fordi jeg ikke turte å gå på do. Den gangen hjalp det ikke å rope på mamma eller pappa. 

Anonymkode: fb210...4f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er kjedelig for foreldrene å måtte sove på sofaen mex barnet annenhver natt. Hvorfor er det trygt og ikke på foreldrenes soverom mtp det spøkelset som «forfølger barnet»? Er det problem i perioden 19-23 ish før de legger seg?

Ville ha lagt madrassen på foreldrenes rom og båret han fra sofa og inn dit når foreldrene legger seg, så får mor+far sovet sammen også og barnet er i samme rom. 

Anonymkode: 6b7ec...fc5

Du snakker som om det er en nødvendighet eller en sterk preferanse at foreldre sover sammen. Kjenner mange par som ikke sover sammen. Av og til fordi mannen snorker, eller fordi mor uansett må opp med babyen hele tiden, eller mange andre årsaker. Både par med småbarn (mest vanlig) men også enkelte uten hjemmeboende barn.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor skal vi voksne alltid være så rigide på alt?

Vi er også flokkdyr, og føler oss tryggest når vi er med «flokken».

Det at barnet sovner på 5 minutter på sofaen, fremfor en time i egen seng sier litt om trygghet. At barnet ditt på 9 år ikke sovner på 2-3 timer høres ikke helt bra ut. Tenker da på om barnet får de timene med søvn som er anbefalt for den alderen. Det forskes mer og mer på hva for lite søvn gjør med hjernen, psyken og evnen til læring mm. Dette skriver jeg fordi jeg håper du skjønner at dette ikke er gunstig, ville kontaktet lege eller helsesøster. Du normaliserer at innsovningen tar 2-3 timer, stort sett, det er ikke normalen.

Min venninne vet at jeg skriver her, hun ville ikke opprette egen bruker. Hun er langt ifra interessert i å høre hva andre mener, men ønsker derimot tips på en løsning på sikt.

Anonymkode: fb210...4f9

Vi har oppfølging av både helsesøster og fastlege, men takk for omtanken ❤️ 

Jeg mente ikke å normalisere at innsovning tar 2-3 timer helt til ungen er 9 år, da har jeg uttrykt meg klønete, mente å vise at det er DET som er innsovningsproblemer. (i barnehagealderen var det ikke noe problem å få nok timer søvn siden ungen kunne sove til den våknet før den ble kjørt til barnehage, men nå på skole er det et problem ja.) Men kjenner mange barn som har hatt det sånn i perioder i alderen du beskriver, og 20-60 minutter er i hvert fall helt normalt.

Hvor i mitt innlegg leser du at «vi voksne må være så rigide på alt»? Jeg synes det er helt ok at ungen sover på sofaen, det skrev jeg jo også!

Anonymkode: fc01b...173

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...