Gå til innhold

Lar barnet sove på sofaen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spør for en venn.

Barnet hennes har alltid hatt problemer med innsovning og har enda ikke sovet en hel natt i strekk. Legging kan ta alt fra 20 min. til en time. Hun sitter da på rommet med barnet. Barnet er 4 år.
Imidlertid hadde barnet mareritt for noen uker siden, og har siden da villet sove på sofaen fordi hun er redd for å sove på eget rom. Det er gjort masse for å trøste og trygge barnet etter marerittet, men barnet blir hysterisk når hun legges i sin seng. Har også prøvd madrass på gulvet. 
Barnet faller til ro med en gang når det legges på sofaen, og h*n sover natten igjennom. Våkner ikke av lyder, tv mm. så det virker som barnet er tilfreds. Venninna mi og mannen bytter på å sove på sofaen med barnet. 
Kan nevnes at de for et par år siden hadde kontakt med en klarsynt som sa at barnet ble forstyrret av en avdød nær slektning. Beskrivelsen den klarsynte hadde av denne slektningen stemte på en prikk. De ble rådet til å «prate» med vedkommende og forklare at de er takknemlige for at barnet blir vist så mye kjærlighet men at det også ble forstyrret av dens tilstedeværelse så hun må trekke seg tilbake slik at barnet får fred…..

Noen som har tanker rundt dette? Alle innspill mottas.

Ønsker ingen hånlige ytringer eller negativt prat. 

Takk.

Anonymkode: fb210...4f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge sofaen er god å ligge på og barnet sover godt der, så ser jeg ikke noe stort problem med dette. Frykten for rommet vil nok gå over etter hvert, men hvis ikke kan de kanskje vurdere å bytte rom?

Det med den klarsynte tenker jeg at jeg avstår fra å kommentere. :)

Anonymkode: 158d3...f9f

• Liker 13
Skrevet

Tenker det er greit å sove på sofaen så lenge den er god å sove i og barnet føler seg tryggest der no i en periode. Har de prøvd og ha barnet i sengen sin eller madrass på rommet sitt? Og måtte sitte 20min-1time er helt normalt for mange når de er liten. 

Og noen trengee mer trygghet enn andre. 

Det med klarsynt kan jeg ikke svare deg på, men hvor i huset var denne personen? Er det rommet til barnet? Derfor barnet ikke tørr å sove der? Fins folk som rydder ut sånne ting. Men om det virker vet jeg ikke. Prøvde det i huset engang. Det var flere enn oss som merket det. Så ja at det er mer mellom himmel og jord enn man tror det er det nok. Etter personen var det og gjorde noen ritualer osv har ikke vi eller de andre i huset merket noe mer. Personen som var der kunne og fortelle om det var en ung eller gammel. Og det stemte godt. Om det er sant eller ikke. Vet vi ikke. Men det hjalp! Og barn og dyr merker mer enn oss, da de er åpent for alt og ikke forskyver sånt. 

Håper det ordner seg :)

Anonymkode: ce62b...247

Skrevet

Flytt barnets seng inn på foreldrenes rom? Evt om barnet og foreldre bytter om på rommene slik at foreldrene sover på det «hjemsøkte» rommet og barnet på det andre rommet. Å sove fast i stuen er dårlig løsning, jeg ville heller tatt barnets seng inn på rommet mitt. 

Anonymkode: 6b7ec...fc5

• Liker 6
Skrevet

Forholder meg ikke til den klarsynte delen av innlegget.

Hvorfor blir ikke barnet flyttet inn på rommet sitt på natten etterhvert, det ble ble ikke kommentert. Jeg har latt unger sovne på sofaen mange ganger, men har alltid flyttet de når vi legger oss. Det gjelder om de har lagt seg i vår seng også. Noen barn ønsker bare mer selskap enn andre.

Hadde vurdert å bytte rom for en stund og kanskje ny seng. Masse omtrent gratis man kan få brukt. 

Anonymkode: 8bf78...7cc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Barnet hennes har alltid hatt problemer med innsovning og har enda ikke sovet en hel natt i strekk. Legging kan ta alt fra 20 min. til en time. Hun sitter da på rommet med barnet. Barnet er 4 år.

Dette høres da HELT normalt ut for en 4-åring....

Anonymkode: 5587b...5df

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Så lenge sofaen er god å ligge på og barnet sover godt der, så ser jeg ikke noe stort problem med dette. Frykten for rommet vil nok gå over etter hvert, men hvis ikke kan de kanskje vurdere å bytte rom?

Det med den klarsynte tenker jeg at jeg avstår fra å kommentere. :)

Anonymkode: 158d3...f9f

Det tenker jeg også. Og det vil nok forhåpentligvis gå over etterhvert. Så lenge alle er tilfreds med løsningen så er jo det det beste.

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Tenker det er greit å sove på sofaen så lenge den er god å sove i og barnet føler seg tryggest der no i en periode. Har de prøvd og ha barnet i sengen sin eller madrass på rommet sitt? Og måtte sitte 20min-1time er helt normalt for mange når de er liten. 

Og noen trengee mer trygghet enn andre. 

Det med klarsynt kan jeg ikke svare deg på, men hvor i huset var denne personen? Er det rommet til barnet? Derfor barnet ikke tørr å sove der? Fins folk som rydder ut sånne ting. Men om det virker vet jeg ikke. Prøvde det i huset engang. Det var flere enn oss som merket det. Så ja at det er mer mellom himmel og jord enn man tror det er det nok. Etter personen var det og gjorde noen ritualer osv har ikke vi eller de andre i huset merket noe mer. Personen som var der kunne og fortelle om det var en ung eller gammel. Og det stemte godt. Om det er sant eller ikke. Vet vi ikke. Men det hjalp! Og barn og dyr merker mer enn oss, da de er åpent for alt og ikke forskyver sånt. 

Håper det ordner seg :)

De har prøvd begge deler, altså i senga på sitt rom, madrass på sitt rom, og i foreldrenes seng. 
Det virker som den avdøde «følger» barnet. Jeg tror egentlig ikke på slikt, men kan være åpen for at det kanskje er mer enn vi vet. Ihvertfall da jeg fikk høre beskrivelsen den klarsynte hadde av vedkommende.

Det er jo verdt å få noen inn som kanskje kan hjelpe med å sende denne avdøde dit hun skal være, eller noe sånt😊 

Takk for innspill

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Dette høres da HELT normalt ut for en 4-åring....

Anonymkode: 5587b...5df

Det var ikke det som var saken, men ja, det kan hende det, jeg har ikke barn. 
Poenget var uansett at barnet sovner mye raskere på sofaen, OG sover natta igjennom.

Takk for innspill😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De har prøvd begge deler, altså i senga på sitt rom, madrass på sitt rom, og i foreldrenes seng. 
Det virker som den avdøde «følger» barnet. Jeg tror egentlig ikke på slikt, men kan være åpen for at det kanskje er mer enn vi vet. Ihvertfall da jeg fikk høre beskrivelsen den klarsynte hadde av vedkommende.

Det er jo verdt å få noen inn som kanskje kan hjelpe med å sende denne avdøde dit hun skal være, eller noe sånt😊 

Takk for innspill

Ja det er verdt ett forsøk. Sjekk referanser / vurderinger fra andre. Så det ikke er noen som lurer de. Vi fikk hjelp av noen som kjente noen som var flink på sånt. Når vi er flere som merker de samme tingene er det jo noe som foregår. 

Vet ikke helt hva jeg selv skal tro på. Men det er verdt å forsøke om det kan hjelpe. Kanskje den som får personen vekk kan finne ut hvorfor personen er der? 

Skrevet

Om barnet sover godt på sofaen, ser jeg ikke problemet 😊 noen ganger kan man gjøre slik i en overgangsfase. Kanskje det vil hjelpe å bytte rom? 

Når det kommer til den mer alternative delen har vi god erfaring med å bruke Koranen. 

Anonymkode: 453b6...7f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Spør for en venn.

Imidlertid hadde barnet mareritt for noen uker siden, og har siden da villet sove på sofaen fordi hun er redd for å sove på eget rom. Det er gjort masse for å trøste og trygge barnet etter marerittet, men barnet blir hysterisk når hun legges i sin seng. Har også prøvd madrass på gulvet. 
Barnet faller til ro med en gang når det legges på sofaen, og h*n sover natten igjennom. Våkner ikke av lyder, tv mm. så det virker som barnet er tilfreds. Venninna mi og mannen bytter på å sove på sofaen med barnet. 
Kan nevnes at de for et par år siden hadde kontakt med en klarsynt som sa at barnet ble forstyrret av en avdød nær slektning. Beskrivelsen den klarsynte hadde av denne slektningen stemte på en prikk. De ble rådet til å «prate» med vedkommende og forklare at de er takknemlige for at barnet blir vist så mye kjærlighet men at det også ble forstyrret av dens tilstedeværelse så hun må trekke seg tilbake slik at barnet får fred…..

Noen som har tanker rundt dette? Alle innspill mottas.

Ønsker ingen hånlige ytringer eller negativt prat. 

Takk.

Unnskyld, men 20-60 minutter innsovning på en 4-åring er ikke å ha "problemer med innsovning". Legging på bare en time er helt innafor normalen, og jeg kjenner knapt et eneste barn som sovner på under 20 minutter. Min på 9 bruker fortsatt stort sett 2-3 timer før ungen sovner, men siste året har jeg ikke trengt å sitte der inne i det minste.

Hva er det egentlig du spør om? Vil du høre om vi kritiserer foreldrene for at ungen får sove på sofaen? Er da mange mennesker som bor i studio-leiligheter og dermed alltid sover på stua, ser ikke problemet hvis det funker for dem.

Tanker rundt det med et spøkelse som plager barnet skal jeg ikke uttale meg om siden du ikke ønsket hån.

Anonymkode: fc01b...173

• Liker 4
Skrevet

Det er kjedelig for foreldrene å måtte sove på sofaen mex barnet annenhver natt. Hvorfor er det trygt og ikke på foreldrenes soverom mtp det spøkelset som «forfølger barnet»? Er det problem i perioden 19-23 ish før de legger seg?

Ville ha lagt madrassen på foreldrenes rom og båret han fra sofa og inn dit når foreldrene legger seg, så får mor+far sovet sammen også og barnet er i samme rom. 

Anonymkode: 6b7ec...fc5

Skrevet

Det er jo helt normalt å bruke litt tid på innsovning, da. Innenfor en time anser jeg som vanlig for den alderen. Men å la et barn sove fast i stua gjennom kvelden og natta og foreldre som gjør det samme… da tenker jeg det er foreldre som har kapitulert… Det er helt vanlig at barn er redde, har mareritt osv i den alderen, men da mener jeg foreldrene enten burde sove på madrass på barnets rom en periode eller la barnet sove på foreldrenes rom. Her må de voksne være voksne og ikke la seg rive med i barnets frykt, men trygge, være nær og vise og lære barnet at det er trygt å sove på eget rom eller foreldrenes rom.

• Liker 1
Skrevet
Vera Vinge skrev (12 minutter siden):

Det er jo helt normalt å bruke litt tid på innsovning, da. Innenfor en time anser jeg som vanlig for den alderen. Men å la et barn sove fast i stua gjennom kvelden og natta og foreldre som gjør det samme… da tenker jeg det er foreldre som har kapitulert… Det er helt vanlig at barn er redde, har mareritt osv i den alderen, men da mener jeg foreldrene enten burde sove på madrass på barnets rom en periode eller la barnet sove på foreldrenes rom. Her må de voksne være voksne og ikke la seg rive med i barnets frykt, men trygge, være nær og vise og lære barnet at det er trygt å sove på eget rom eller foreldrenes rom.

Hjelper lite nå det ikke virker. De har prøvd!

Trygge voksne ja. Men de skal jo og trøste og være der for barnet. Og virker det ikke på rommet til barnet må de finne en annen løsning. Og sove i stuen en periode er helt ok!Men ville valgt madrass på rommet til foreldrene!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hjelper lite nå det ikke virker. De har prøvd!

Trygge voksne ja. Men de skal jo og trøste og være der for barnet. Og virker det ikke på rommet til barnet må de finne en annen løsning. Og sove i stuen en periode er helt ok!Men ville valgt madrass på rommet til foreldrene!

Da hadde jeg prøvd mer. Det vil funke til slutt. Selvsagt skal foreldrene være der og trøste og trygge om barnet er redd, jeg sier jo ikke at barnet skal ligge alene.

Skrevet

De har funnet en løsning som funket, så da får de gå for den. 

Anonymkode: 64585...bd3

• Liker 2
Skrevet
Vera Vinge skrev (5 minutter siden):

Da hadde jeg prøvd mer. Det vil funke til slutt. Selvsagt skal foreldrene være der og trøste og trygge om barnet er redd, jeg sier jo ikke at barnet skal ligge alene.

Det kan nok godt hende at foreldrene har kapitulert, eller, at de valgte den løsningen som er best for alle sammen. 
Som venninna mi sa til meg er det ikke noen ettertraktet løsning (for foreldrene sin del) men ungen er ihvertfall trygg. 
Hun har pratet med barnet og sagt at det er greit å ligge på sofaen en liten stund, men at etterhvert skal h*n sove i senga si igjen.

Det skal og være sagt at hun i starten hadde bestemt seg for at barnet skulle sove i egen seng, det var som forventet litt protester og litt gråting, men ikke verre enn at barnet til slutt sovnet. Dette gikk bedre og bedre noen kvelder, før barnet en kveld begynte å gråte hysterisk. Da forstod de at barnet virkelig var engstelig da det ikke lot seg trøste eller roe ned.

Hun vet at jeg skriver her inne da hun ikke orket opprette egen bruker.

Skrevet

Jeg synes det virker litt forunderlig at denne døde slektningen som følger etter barnet ikke ser ut til å finne veien til stuen🤷‍♀️ 

Vi har alltid trygget barnet på rommet sitt, det  tar kanskje litt lengre tid der og da, men så slipper du alt styret rundt å prøve å få de inn igjen på rommet senere. 

Anonymkode: 88477...908

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Unnskyld, men 20-60 minutter innsovning på en 4-åring er ikke å ha "problemer med innsovning". Legging på bare en time er helt innafor normalen, og jeg kjenner knapt et eneste barn som sovner på under 20 minutter. Min på 9 bruker fortsatt stort sett 2-3 timer før ungen sovner, men siste året har jeg ikke trengt å sitte der inne i det minste.

Hva er det egentlig du spør om? Vil du høre om vi kritiserer foreldrene for at ungen får sove på sofaen? Er da mange mennesker som bor i studio-leiligheter og dermed alltid sover på stua, ser ikke problemet hvis det funker for dem.

Tanker rundt det med et spøkelse som plager barnet skal jeg ikke uttale meg om siden du ikke ønsket hån.

Anonymkode: fc01b...173

Hvorfor skal vi voksne alltid være så rigide på alt?

Vi er også flokkdyr, og føler oss tryggest når vi er med «flokken».

Det at barnet sovner på 5 minutter på sofaen, fremfor en time i egen seng sier litt om trygghet. At barnet ditt på 9 år ikke sovner på 2-3 timer høres ikke helt bra ut. Tenker da på om barnet får de timene med søvn som er anbefalt for den alderen. Det forskes mer og mer på hva for lite søvn gjør med hjernen, psyken og evnen til læring mm. Dette skriver jeg fordi jeg håper du skjønner at dette ikke er gunstig, ville kontaktet lege eller helsesøster. Du normaliserer at innsovningen tar 2-3 timer, stort sett, det er ikke normalen.

Min venninne vet at jeg skriver her, hun ville ikke opprette egen bruker. Hun er langt ifra interessert i å høre hva andre mener, men ønsker derimot tips på en løsning på sikt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...