Gå til innhold

Musikere beordret til sanitetstjeneste (!)


Gjest Didrik gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Didrik gjest

Forsvarsledelsen i Norge mener at profesjonelle orkestermusikere ansatt under ansvarsområde Forsvarsdepartementet / Forsvarets musikk skal beordres til sanitetstjeneste og andre felt-oppgaver i Forsvaret (!)

Hallo, så vidt jeg har fått med meg har musikerne ansatt inn under Forsvaret studert i 6 år ved landets (og utlandets) høgskoler og universitet - med det formål å enten være utøvende profesjonell musiker i et orkester/ensemble/korps, eller de som ikke er så heldige å vinne de harde sterkt konkurranse-intensive prøvespillene for en musikerstilling, de må velge å bli pedagog/lektor/rektor/lærer.

Ja vel, hvor er logikken i at musikere skal bedrive sanitetstjeneste og andre feltarbeid-saker?!

Jeg støtter hvertfall Forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen, som sier at "Så lenge vi har Forsvarets musikk - og musikken skal vi ha - skal musikerne spille." Det er derfor de er der..Det har hun jammen helt rett i.

Musikerne selv har ytret et ønske om å høre inn under Kulturdepartementet, for å unngå å bli en salderingspost og være nedleggingstruet hvert 4. de år på grunn av politikere som ikke forstår kultur/musikk, og på grunn av en forsvarsledelse som direkte motarbeider og ikke eier forståelsesgrunnlag for hva en musiker er og gjør. Ei heller innehar forsvarsledelsen innsikt i kulturell verdiskapning målt i overført betydning på BNP.

Jeg forstår musikerne godt, hvem ønsker vel å jobbe for en arbeidsgiver (les: forsvarsledelsen og til tider politikere og minstre) som motarbeider musikernes visjoner og verdiskapning i det kulturelle Norge?

Jeg synes Kulturminister Trond Giske og Forsvarsministeren sammen skal samarbeide om den beste løsningen for å trygge arbeidsplassene til de få profesjonelle musikerne vi har i dette lille og noe visjonsfattige landet vårt. Nok er nok, det er faktisk ikke helsemssig sunt for disse menneskene å være nedleggingstruet jevnlig fra eget øverste hold. Det er på overmoden høy tid at noen lager et rammeverk for denne gruppen og lar de bestå fast en gang for alle.

Enten så skal de være, eller de skal ikke være. Det er ikke snakk om en mellomting eller "kanskje nå", "trolig om fire år". Politikerne bør bestemme seg og ta en konsekvent avgjørelse det kan stå respekt av for alle parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest -Louise-

Det at du ikke forstår hvorfor det finnes profesjonelle musikere i Norge er vel ikke et argument for å legge ned orkestervirksomhet. :roll:

Mitt personlige synspunkt er at jeg kan ikke forstå hva vi skal med all denne fotballen. Kan vi ikke legge ned klubbene?

Spørsmålet er ikke om arbeidsplassene skal legges ned (det skal de ikke, så ta det med ro), men om den hårreisende uttalelsen til forsvarsledelsen/overkommandoen.

Jeg har fulgt denne saken litt og må bare si: heldigvis er politikerne klokere enn overkommandoen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk norsk at alt som ikke kan måles i kroner og øre bare skal legge ned. Forsvarets musikkorps bør absolutt bestå. De bør også spille musikk og ikke drive med andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He he, siste gjest over har jo forstått poenget :ironi::roll:

Det er ikke det som er funksjonen til musikere, hvor har du det i fra?

Det blir som å hevde at månen er en indrefilet. Det har ingen rot i virkeligheten.

Les noen bøker så kanskje du lærer noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke Norge bør ha noen musikere i det hele tatt...mye bedre med fotball. folk i det her landet vil ha sport, ikke musikk. Jeg syns alle orkestre bør nedlegges!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske interesant å registrere hvordan "kultur" blir behandlet i Norge versus i andre sammanliknbare vestlige land. Norge henger tilbake og oppfører seg fortsatt som bønder i betydning lite sans for annet enn praktiske redskaper.

I Tyskland f.eks., har orekstermusikere en årslønn på godt over en million NOK.

De jobber riktignok knallhardt. Likevel sier det noe om prioriteringer, verdier, satsing og ikke minst en prislapp på hvor viktig kultur er for Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Ja blir det krig så vil vi jo ha folk til å forsvare oss med trompeter.

Enig. I disse tider hvor forsvaret skal spare og spare så bør ikke musikk være deres oppgave. Deres oppgave må være militært og ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Devil's Spawn
Mitt personlige synspunkt er at jeg kan ikke forstå hva vi skal med all denne fotballen. Kan vi ikke legge ned klubbene?

Fotballklubbene finansierer i hvert fall seg selv ;).

Endret av Rattleshake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotballklubbene finansierer i hvert fall seg selv ;).

Ja, i hvert fall på grunnivå, barneidrett og sånn i de klubbene som ikke har topplag. Eller var det ikke sånn?

Min mening er at Norge trenger kulturliv og orkestre, og at vi åpenbart er et for lite og/eller ignorant land til at kulturen klarer å finansiere seg selv. Offentlig støtte er nødvendig. Om forsvaret i seg selv har plikt til å ta vare på orkesteret sitt tror jeg ikke jeg er helt enig i. Personlig avskyr jeg hornmusikk og marsjer... Men vil anta at orkesteret bør eksistere likevel. Om jeg selv hadde seks års musikkutdanning og situasjonen var som beskrevet i hovedinnlegget her, ville jeg heller søkt andre relevante jobber framfor å gjør irrelvante ting i forsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...