Gå til innhold

Imponerende kake?


Gjest LoisLane

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane

Skal ha jentekveld på fredag, og har lyst til å lage en litt fancy kake. Er grundig lei av flate, seige sjokoladekaker, men er veldig åpen for forslag!

Hva lager dere når dere vil fleske til på kakefronten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du burde prøve Arkanas Mississippi Mudcake-oppskrift. Riktignok en sjokoladekake, men "voksen" i smaken, og full av godsaker (jeg bruker blant annet Kahlua i min).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal lage en flott kake til mange, velger jeg gjerne ostekake av typen som stekes i ovnen, med kremost, vaniljestang, sitronsaft (ikke gelé) og rømmelokk. Har versert en oppskrift her som er den jeg pleier å bruke - mektig og knallgod (kan søke etter den om du er interessert :) ).

Godt med bær til, særlig friske om sommeren, men ellers i året liker jeg å ha en blanding opptinte bær med litt melis i ved siden av. Man kan ikke pynte en sånn kake med opptinte bær - da renner bærsaften ut i kremen. Men litt kiwi, druer eller mango kan jo være et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mississippi Mud Cake

250 g smør

150 g mørk sjokolade

440 g sukker

2,5 dl varmt vann

80 ml kaffelikør (Tia Maria, Kahlua, Crème de Cacao)

1 ss kaffepulver

260 g hvetemel

½ ts bakepulver

25 g kakao

2 egg

Bland smør, sjokolade, sukker, vann, likør og kaffe i en kjele. Rør over svak varme til sjokoladen smelter. Hell i en bolle og avkjøl 15 minutter. Sikt i det tørre og rør sammen, visp så inn eggene. Hell i en dyp 20 cm springform og stek ved 160 grader i ca 1½ time. La stå 30 minutter før den avkjøles på rist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Sist jeg bakte kake laget jeg denne:

ISLANDSKAKE:

Ingredienser:

Kakebunn:

4 eggehviter

2 dl sukker

2 dl kokos

50 g kokesjokolade

1 ss potetmel

0,5 ts bakepulver

Fyll og pynt:

5 dl ferdig piano vaniljekrem

3 dl kremfløte

50 g kokesjokolade

Fremgangsmåte:

Pisk eggehviter og sukker til marengs. Vend i potetmel og bakepulver. Hakk kokesjokoladen og bland i marengsen sammen med kokos.

Ha deigen i en rund kakeform (24 cm i diameter) med bakepapir i bunnen. Stek kaken på nederste rille i ovnen ved 175°C i 45 min. Avkjøl kaken helt i formen.

Løsne kaken fra formen med en skarp kniv. Ta kaken forsiktig ut av formen og fjern bakepapiret. Sett kaken på et passende kakefat.

Fordel vaniljekremen over kaken. Rasp litt av kokesjokoladen med en potetskreller og spar til pynt. Riv resten av kokesjokoladen fint. Pisk kremfløten stiv og bland med den revne sjokoladen. Ha sjokoladekremen over vaniljekremen og pynt kaken med den raspede sjokoladen.

Den smakte helt fortreffelig! :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En imponerende kake i mine øyne er ikke en sjokoladekake, samme hvor voksen og god den er. Sjokoladekake er kjipt, noe jeg aldri forsyner meg av dersom det finnes andre kaker. Det er ikke bare jeg som er sær altså, jeg vet om mange som ikke liker sjokoladekaker.

Kaker jeg liker kan godt inneholde litt sjokolade, men det bør også være mousse, eller krem, og litt bær eller gjerne likør(men det er det mange som ikke liker, bær er nok tryggere). Hva med en nøtte-sjokoladebunn med bringebærmousse på toppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelou

DETTE er vår "ulitimate kake"-og må være noe av det absolutt ypperste innen ostekake. Helt fantastisk. :sikle:

Ostekake à la Helge

En av verdens beste oppskrifter på ostekake! Den kommer egentlig fra Gastronomisk Institutt i Stavanger, og blir servert på Sørensen Dampskipekspedisjon i Stavanger. Den finnes også i oppskriftboken "Mat og Vin i skjønn harmoni" utgitt av Gastronomisk Institutt i Stavanger.

Bunn: 15 kornmokjeks

75 g sukker

1/2 ts kanel

8 ss smeltet smør

Ostemasse: 700 g naturell gourmetost (TINE)

150 g sukker

1 vaniljestang (skrap ut frøene)

2-3 ss sitronsaft

4 egg

Rømmeblanding: 5 dl lettrømme

7 ss sukker

1 vaniljestang (skrap ut frøene)

Fremgangsmåte:

Bunn:

Kjør det tørre sammen i en food prosessor. Bland inn smør.

Legges på bunnen av en 26 cm. kakeform og stekes i ovn på 175 C i 10 min.

Ostemasse:

Kjør ost, sukker, vaniljestangfrø, og sitronsaft i en food prosessor. Tilsett deretter

1 egg om gangen til det blir en fin ostemasse. Fordel osten på bunnen.

Stekes i ovn på 120 C i 30 - 60 min. avhengig av ovn. Den er ferdig når den har konsistens som karamellpudding (lett dissen). Jeg bruker å steke den i ca 50 min.

Rømmeblanding:

Kjør rømme, sukker og vaniljestang forsiktig i en food prosessor, men ikke på full styrke for da blir det luftbobler (la den stå i ca. 30 min.). Fordeles på ostemassen og stekes i ovn på 120 C i 3-5 min.

Kaken kan gjerne stå i 2-3 dager før den skal spises, da gir frøene i vaniljestangen

mer smak fra seg.

Servering: Bærsaus av jordbær, bringebær e.l. smaker godt til. Pynt med mynteblader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DETTE er vår "ulitimate kake"-og må være noe av det absolutt ypperste innen ostekake. Helt fantastisk. :sikle:

Ostekake à la Helge

En av verdens beste oppskrifter på ostekake! Den kommer egentlig fra Gastronomisk Institutt i Stavanger, og blir servert på Sørensen Dampskipekspedisjon i Stavanger. Den finnes også i oppskriftboken "Mat og Vin i skjønn harmoni" utgitt av Gastronomisk Institutt i Stavanger.

Bunn: 15 kornmokjeks

75 g sukker

1/2 ts kanel

8 ss smeltet smør

Ostemasse: 700 g naturell gourmetost (TINE)

150 g sukker

1 vaniljestang (skrap ut frøene)

2-3 ss sitronsaft

4 egg

Rømmeblanding: 5 dl lettrømme

7 ss sukker

1 vaniljestang (skrap ut frøene)

Fremgangsmåte:

Bunn:

Kjør det tørre sammen i en food prosessor. Bland inn smør.

Legges på bunnen av en 26 cm. kakeform og stekes i ovn på 175 C i 10 min.

Ostemasse:

Kjør ost, sukker, vaniljestangfrø, og sitronsaft i en food prosessor. Tilsett deretter

1 egg om gangen til det blir en fin ostemasse. Fordel osten på bunnen.

Stekes i ovn på 120 C i 30 - 60 min. avhengig av ovn. Den er ferdig når den har konsistens som karamellpudding (lett dissen). Jeg bruker å steke den i ca 50 min.

Rømmeblanding:

Kjør rømme, sukker og vaniljestang forsiktig i en food prosessor, men ikke på full styrke for da blir det luftbobler (la den stå i ca. 30 min.). Fordeles på ostemassen og stekes i ovn på 120 C i 3-5 min.

Kaken kan gjerne stå i 2-3 dager før den skal spises, da gir frøene i vaniljestangen

mer smak fra seg.

Servering: Bærsaus av jordbær, bringebær e.l. smaker godt til. Pynt med mynteblader.

Det er denne jeg også pleier å lage, og som jeg refererer til høyere opp i tråden. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...