Gå til innhold

Har noen et godt råd......

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

.....for det kan jeg trenge nå. Etter at jeg tok opp med kona for et par måneder siden at jeg ønsket å prøve trekant og en avtale om at det kunne være lov å oppsøke sex med andre enn henne.

De to siste månedene har vært tøffe. For oss begge. Jeg hadde gått med denne fantasien i mange år, endelig turte jeg å komme ut med den. Men opplevde at hun avviste den. Hun tok mine forslag som et bakholdsangrep på henne. Hun følte at jeg ikke lenger elsket henne.

I går sa hun til meg at hun ikke lenger vil være sammen med meg. Etter over tjue år samliv og to barn.

I de to månedene som har gått har vi diskutert og elsket om hverandre. Vi har fått ordnet opp en masse andre problemer vi hadde, og som også var ting jeg tok opp med henne samtidig som mine seksuelle ønsker. Til og med sexlivet har tatt seg kraftig opp i denne perioden. Men på dette ene punktet er vi ikke noe nærmere en løsning. Jeg bestemte meg for at jeg skulle la henne få tid. At hun skulle få venne seg til tanken. Hun sa også ved et par anledninger at hun ikke kunne utelukke at hun kunne endre seg siden, men at hun nå var helt bestemt på at hun ikke ville være med på det jeg foreslo.

Jeg har sagt at jeg oppfatter mine forslag som vakre invitasjoner til å utforske vårt modne seksualitet sammen. Jeg mente at en åpenhet og ærlighet var bedre enn at jeg valgte utroskap. At friheten skulle være gjensidig; hvis jeg skulle kunne ha sex med andre, måtte det bety at også hun kunne ha det. Og jeg sa at jeg syntes det var viktig å lage felles regler for hvordan det hele skulle gjennomføres, sånn at begge ble sikret mest mulig trygghet.

Nå vil hun forlate meg, og hun sier at hun føler hun sperrer meg inne med sitt nei, og at det er for vanskelig for henne at jeg hele tiden ”har lyst på andre enn henne”. Jeg sier at jeg antagelig bare er som ”de fleste andre mannfolk på min alder”, men at jeg har valgt å være ærlig framfor å være utro.

Hun har spurt om jeg synes det er verdt det å ofre hele ekteskapet bare for å kunne ha sex med andre en gang i blant. Og det synes jeg jo ikke, egentlig. Men på den annen side føler jeg at hun nekter meg noe som er en del av meg. Vi har hatt et litt labert sexliv i de årene vi har hatt barn, og det har nok vært med på å sette det hele i gang for meg. Nå ønsker jeg å utforske noen nye sider av livet. Hun kaller det livskrise, og jeg sier at dette handler om hvordan jeg har det.

Jeg har sagt til henne at jeg oppfatter at mine følelser er like mye verdt som hennes, men jeg føler ikke helt at hun er enig i det. Men èn ting er vi enig om; mine følelser utfordrer henne, hennes følelser stenger meg.

Nå er hun altså villig til å ofre ekteskapet, for å slippe dette presset. Hva skal jeg si? At jeg plutselig ikke lenger føler det jeg føler lenger? At plutselig er trangen til å utforske over? Det ville være å forsøke å lukke en kran som jeg ikke har, og dessuten å se bort fra noe i meg selv. Ellers skal jeg si at jeg fra nå av vil undertrykke dette? Kanskje er det mulig å gjøre det, men vil jeg angre på det siden, som eldre, at jeg ikke var ærlig mot mine egne følelser? Og vil det være ekte av meg å undertrykke det jeg har følt lenge og som jeg endelig har klart å komme ut med?

Vil vi klare å være ekte og nære overfor hverandre i årene som kommer dersom dette ligger over oss; at jeg vil men ikke får lov, at jeg vil men ikke gjør det?

Hvis hun gjør alvor av å avslutte forholdet, trenger jeg ikke gruble mer på hva jeg skal gjøre, da må jeg heller gruble over om det var riktig å gjøre det jeg har gjort til nå.

Lars

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner henne godt jeg, du sier jo indirekte at hun ikke er nok for deg lengre, og du lurer på hvorfor hun vil gå i fra deg?

Du prøver her å fremstille det som om du har vært en engel, forståelsesfull og villig til å gi henne tid til å venne seg til tanken om trekant eller flere sex partnere, men samtidig gir du uttrykk for at du har forventet å få det som du vil. At hun skal gi etter for ditt ønske. Hvorfor i alle verden skulle hun det? Dersom en person overhodet ikke tenner på trekant, eller syns det er greit at man har sex med andre enn sin partner, så kan man ikke vende seg til denne tanken. Man kan fundere over det, kjenne etter om man syns det kunne være spennende, være usikker og finne ut at jo det kunne være spennende. Men da må man ha denne lysten liggende latent. Har man ikke det skal man heller ikke gå med på dette, det er dømt til å misslykkes. Og har skaden først skjedd kan den ikke leges i dette tilfellet.

Dessuten sier du at sex livet deres har blomstret etter at du fortalte om dine fantasier, hvorfor kan du da ikke være glad over at dere er på rett vei når det gjelder sex? Hvorfor ikke forsøke å berike dette sex livet ytterligere med leketøy eller rollespill fremfor å gjøre en ting som kan ødelegge forholdet totalt?.

Jeg er enig med henne, jeg ser også på det som at du er i en livs krise, du prøver bare å pakke det inn på en pen måte for å få sympati. Å skylde på de fleste mannfolk er bare tull, og du vet det selv. Noen er utro, det gjelder både menn og kvinner, men at du mener de fleste gjør det er for drøyt. Og moral har man da selv, man skal ikke gå på bekostning av sin egen moral fordi andre gjør en ting. Du sier også at dersom du ikke får hennes godkjennelse kommer du med all sannsynlighet til å være utro, da syntes ikke jeg det er rart at hun vil avslutte ekteskapet. Du kan ikke utforske ”nye sider av livet” som du kaller det når du er i et ekteskap, uten å ta hensyn til den du er gift med. Når du giftet deg viste du nok så godt at det fra da bare var meningen at du skulle ha en kvinne for resten av livet, og skylde på lite sex med små barn er ikke holdbart. Sånn er det med veldig mange når man får barn, og du får det nå til å høres ut som om det å få barn har medført at du har måtte gi avkall på noe. Kom det virkelig som en bombe????? Dette er da et kjent problem for mange småbarnsforeldre, og det at man må forsake et sex liv i denne perioden, betyr da ikke at man skal ha krav på å ta det igjen senere gjennom å ha sex med andre.

Når man inngår et ekteskap så gjør man vel det fordi man tror og mener at det skal være ”oss 2” for resten av livet, da gjelder vel det i resten av livet da? Ikke bare for de første 10, 20, 30 årene. Hvis man ikke tror man kan holde seg til en person bør man heller ikke gifte seg, og kan man ikke lenger holde seg til en person, ja så får man ta konsekvensen av det og skille seg. At noen kan leve i et par forhold sammen og ha sex med andre kan jeg forstå om det er et felles ønske fra begge, men ikke om det bare gjelder den ene parten.

Du har ingen rett til å forlange at hun skal godta at du har sex med andre. Da får du skille deg fra henne da, så du kan ha sex med så mange du vil, men du kan ikke forlange at hun skal godta at du ligger rundt med andre, også bare kommer hjem til henne og har det fint på alle andre områder. Hvordan tror du i det hele tatt at hun kan leve i samme hus som deg med slike følelser? Når hun selv ikke har det samme synet på det som deg?

Dette er ikke snakk om en ferietur som du drømmer om mens som hun ikke har lyst til, hvor dere etter en krangel finner ut at du reiser dit du har lyst og jeg reiser dit jeg har lyst. En 14 dagers periode der dere er borte fra hverandre og kommer hjem med store opplevelser begge 2, på hver deres kant. Du snakker her om noe som kun vil berike ditt liv, men som garantert vil ødelegge for henne. Er det virkelig det du vil?

Nei, jeg tror ikke dere kommer til å være ekte og nære for hverandre i årene som kommer. Du furter jo fordi du ikke får viljene din, og går så langt som å si at dersom du ikke gjennomfører dette så vil du måtte gruble på ”om det var riktig å gjøre det du har gjort til nå”. Det vil si å være gift i 20 år og få 2 barn. Alt dette er du villig til å si at du kanskje ikke burde ha gjort for å få deg et nummer med andre damer!!!

Beklager, men jeg har full forståelse for at hun vil bryte ekteskapet om du argumenterer for henne på den måten du har gjort her.

12

• Liker 3
Skrevet

kristian (71) fantastisk svar fra en Mann..Opplauderer den.Det samme har jeg kommet til i det siste. Gutter og jenter har veldig mye felles. Mange ting er en myte.. Mye har med oppdragelse og slikt og gjøre. Tror like mange jenter som gutter er utro og ødelegger isteden for å lappe sammen. Vise mer kjærlighet og oppmuntring i hverdagen. Også etter barn og mange års samliv.Er det verdt og ødelegge av noe jeg ser på som en bagatell.. Jeg har selv følt at jeg har "måttet" bli med på ting som var lang over min grense...Det skyldes kun liten selvtillitt, og fikk høre at alle andre gjorde sånn og slik.. Det forholdet ble ødelagt...I dag kan jeg komme med forslag og ideer..noe av samme jeg engang ikke klarte, men i dag er jeg moden for det.. Ville aldri overtalt en partner til å gå over sine grenser. Gutta har det akurat likt..Velger og tro det.. Også etter innlegget fra deg Kristian..Ta vare på kona di.Det lønner seg i lengden.Det er mange stunder på døgnet og i året utenom de få stundene man har Sex.

Lykke til

Gjest Anonymous
Skrevet

Ikke overrasket over at din kone ble skuffet. Dere har blitt gift med en "kontrakt" som å holde dere til hverandre, da blir det litt overraskende for henne at du ønsker å smake på godsakene utenfor huset.

Hadde dere giftet dere med et grunnlag der sex med andre var avtalt på forhånd hadde det vært noe helt annet.

For meg høres det ut som om du egentlig ikke er interessert i din kone lengre og har bare spurt om en mulighet til å prøve ut andre med hennes tillatelse.

Det beste er kanskje at det blir kutt????

Gjest Anonymous
Skrevet

Her var det veldig mye å lese, kanskje jeg har gått glipp av noe når jeg gir et kort svar.. dere snakker mye sammens og ting tar uventede vendinger.. hva med å bringe inn en tredje part, ekteskaps rådgivning, istedenfor å diskutere dette på et åpent forum.. jeg har besteforeldre som har 5 barn, 14 barnebarn eller noe, de har holdt gjennom tykt og tynt sammen, jeg kan se dem krangle en hel dag, men når kvelden kommer til en slutt så kan de holde rundt hverandre og gi hverandre et kyss og se ut som om de er nyforelsket.. poenget mitt er at om noe er verdt å jobbe for så må man prøve til siste slutt og ikke gi seg i en tung oppoverbakke.. dette er noe som mennesker opplever i ungdommen, som voksne og som eldre mennesker..

Håper dere finner ut av ting..

Hilsen c0n

Skrevet

kjære anonym med en kone som ikke vil gå med på fantasien din.

jeg fikk tårer i øynene da jeg leste innlegget ditt, fordi jeg skjønner kona di så godt. jeg skjønner deg på en måte også, men ser ingen god begrunnelse/unnskyldning for å si noe sånt til fruen, da hun må føle seg ganske forbigått, utgått på dato og avleggs. du har fått så mange gode svar. følg rådene.

jeg er en ung pike, og har ikke opplevd sånt ennå, heldigvis. men hvis d skjer.. ja da tror jeg at han får seg en ørefik.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei dere som har skrevet svar her.

Takk for svarene. Men ved en feil er mitt opprinnelige innlegg lagt inn her og ikke på Samliv kategorien, der jeg mente det skulle in. Det er også der, og der har det kommet mange flere svar. La oss avslutte dette i denne aktegoerin, og legge framtidige svar i Samliv - kategorien. Så er det lettere å lese det hele samlet.

Lars

• 16 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lett

Anonymkode: 097be...4fd

AnonymBruker
Skrevet

Hele forholdet deres har vært bygget på falske premisser fra starten av. At du først nå kommer ut med opplysninger som du skulle kommet med i starten er din skyld. Du har ført henne bak lyset i mange år. Hadde hun visst hvilke ønsker du har for livet ditt ville hun aldri inngått et forhold med deg. Tror ikke det er noe håp for dette foholdet, men om du er heldig an hun gå med på en prat med samlivsterapeut. Hør med kommunen.

Anonymkode: 5d02b...a64

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hele forholdet deres har vært bygget på falske premisser fra starten av. At du først nå kommer ut med opplysninger som du skulle kommet med i starten er din skyld. Du har ført henne bak lyset i mange år. Hadde hun visst hvilke ønsker du har for livet ditt ville hun aldri inngått et forhold med deg. Tror ikke det er noe håp for dette foholdet, men om du er heldig an hun gå med på en prat med samlivsterapeut. Hør med kommunen.

Anonymkode: 5d02b...a64

Ingen vits å sitte og gi råd i en 17 (!) år gammel tråd...

AnonymBruker
Skrevet
På 11.3.2002 den 21.37, Gjest Anonymous skrev:

.....for det kan jeg trenge nå. Etter at jeg tok opp med kona for et par måneder siden at jeg ønsket å prøve trekant og en avtale om at det kunne være lov å oppsøke sex med andre enn henne.

De to siste månedene har vært tøffe. For oss begge. Jeg hadde gått med denne fantasien i mange år, endelig turte jeg å komme ut med den. Men opplevde at hun avviste den. Hun tok mine forslag som et bakholdsangrep på henne. Hun følte at jeg ikke lenger elsket henne.

I går sa hun til meg at hun ikke lenger vil være sammen med meg. Etter over tjue år samliv og to barn.

I de to månedene som har gått har vi diskutert og elsket om hverandre. Vi har fått ordnet opp en masse andre problemer vi hadde, og som også var ting jeg tok opp med henne samtidig som mine seksuelle ønsker. Til og med sexlivet har tatt seg kraftig opp i denne perioden. Men på dette ene punktet er vi ikke noe nærmere en løsning. Jeg bestemte meg for at jeg skulle la henne få tid. At hun skulle få venne seg til tanken. Hun sa også ved et par anledninger at hun ikke kunne utelukke at hun kunne endre seg siden, men at hun nå var helt bestemt på at hun ikke ville være med på det jeg foreslo.

Jeg har sagt at jeg oppfatter mine forslag som vakre invitasjoner til å utforske vårt modne seksualitet sammen. Jeg mente at en åpenhet og ærlighet var bedre enn at jeg valgte utroskap. At friheten skulle være gjensidig; hvis jeg skulle kunne ha sex med andre, måtte det bety at også hun kunne ha det. Og jeg sa at jeg syntes det var viktig å lage felles regler for hvordan det hele skulle gjennomføres, sånn at begge ble sikret mest mulig trygghet.

Nå vil hun forlate meg, og hun sier at hun føler hun sperrer meg inne med sitt nei, og at det er for vanskelig for henne at jeg hele tiden ”har lyst på andre enn henne”. Jeg sier at jeg antagelig bare er som ”de fleste andre mannfolk på min alder”, men at jeg har valgt å være ærlig framfor å være utro.

Hun har spurt om jeg synes det er verdt det å ofre hele ekteskapet bare for å kunne ha sex med andre en gang i blant. Og det synes jeg jo ikke, egentlig. Men på den annen side føler jeg at hun nekter meg noe som er en del av meg. Vi har hatt et litt labert sexliv i de årene vi har hatt barn, og det har nok vært med på å sette det hele i gang for meg. Nå ønsker jeg å utforske noen nye sider av livet. Hun kaller det livskrise, og jeg sier at dette handler om hvordan jeg har det.

Jeg har sagt til henne at jeg oppfatter at mine følelser er like mye verdt som hennes, men jeg føler ikke helt at hun er enig i det. Men èn ting er vi enig om; mine følelser utfordrer henne, hennes følelser stenger meg.

Nå er hun altså villig til å ofre ekteskapet, for å slippe dette presset. Hva skal jeg si? At jeg plutselig ikke lenger føler det jeg føler lenger? At plutselig er trangen til å utforske over? Det ville være å forsøke å lukke en kran som jeg ikke har, og dessuten å se bort fra noe i meg selv. Ellers skal jeg si at jeg fra nå av vil undertrykke dette? Kanskje er det mulig å gjøre det, men vil jeg angre på det siden, som eldre, at jeg ikke var ærlig mot mine egne følelser? Og vil det være ekte av meg å undertrykke det jeg har følt lenge og som jeg endelig har klart å komme ut med?

Vil vi klare å være ekte og nære overfor hverandre i årene som kommer dersom dette ligger over oss; at jeg vil men ikke får lov, at jeg vil men ikke gjør det?

Hvis hun gjør alvor av å avslutte forholdet, trenger jeg ikke gruble mer på hva jeg skal gjøre, da må jeg heller gruble over om det var riktig å gjøre det jeg har gjort til nå.

Lars

Du er jo helt blåst. Selvsagt er det en dealbreaker at du vil ha sex med andre....   

Det er den tåpeligste unnskyldningen jeg noengang har hørt:"det er en del av meg"...   Det er vel mange som vil pule rundt og få i pose og sekk hvis dette er et alternativ. Man må velge ekteskap eller singel tilværelse. Hadde en gift kvinne sagt dette til sin mann så hadde han tenkt hun var en hore. 

Anonymkode: d4f8d...281

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...