Gå til innhold

Mye uhell etter samvær

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sønnen min på 5 år bæsjer og tisser seg ut etter samvær hos far. Jeg blir veldig bekymret. 

Han har ellers aldri uhell og er flink å gå på do når han kjenner det. Barnehagen i går bæsjet han seg ut 2 ganger. En gang da han kom hjem. I dag tisset han seg ut i barnehagen og skvettet i trusa hjemme pluss bæsjet i badekaret. 
Han er irritabel og blir fort lei seg.. 

Lyst å ringe barnevernet, men etter jeg tok kontakt med de for 1 1/2 år siden under mistanke av vold så droppet de saken veldig fort. Barnefar ble selvsagt veldig sint på meg. 

Far nekter å svare meg når jeg skriver melding og spør om han har hatt mye uhell hjemme hos han i helgen. 

Hva skal jeg gjøre? 

Anonymkode: 8617c...efd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med gutten eller få noen med kompetanse på det til å snakke med ham, f.eks helsestasjonen. 

Det kan være mange årsaker til slikt, alt fra savn til vansker med overganger til alvorlige ting hos en forelder. Jeg skjønner godt at far blir sint om du hopper rett til barnevern og voldsmistanke. 

Anonymkode: 06003...187

• Liker 4
Skrevet

Kontakt fastlegen og få hjelp til prosessen videre.

Anonymkode: eae9a...a59

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Snakk med gutten eller få noen med kompetanse på det til å snakke med ham, f.eks helsestasjonen. 

Det kan være mange årsaker til slikt, alt fra savn til vansker med overganger til alvorlige ting hos en forelder. Jeg skjønner godt at far blir sint om du hopper rett til barnevern og voldsmistanke. 

Den gangen jeg kontaktet barnevernet så kom gutten hjem med blåmerker som var veldig uvanlige.. 

Da presterte faren å lyve og legge skylden på andre. 
Så jeg ringte ikke foruten grunn den gangen. 

Gutten min sier han hater pappa og at han er slem. Ikke ord jeg legger i munnen på han. 

ts

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Kan være hjemmelengsel det skyldes, ikke vold. Jeg slet med hjemmelengsel i en alder av 6-11 og var syk av det. Spydde og alt mulig. Hjemmelengsel bør ikke undervurderes. 

Anonymkode: 3b1eb...95c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den gangen jeg kontaktet barnevernet så kom gutten hjem med blåmerker som var veldig uvanlige.. 

Da presterte faren å lyve og legge skylden på andre. 
Så jeg ringte ikke foruten grunn den gangen. 

Gutten min sier han hater pappa og at han er slem. Ikke ord jeg legger i munnen på han. 

ts

oi...viss barnet sier slik så må det være noe. Kontakt fastlege asap

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kan være hjemmelengsel det skyldes, ikke vold. Jeg slet med hjemmelengsel i en alder av 6-11 og var syk av det. Spydde og alt mulig. Hjemmelengsel bør ikke undervurderes. 

Han var veldig sår og holdte godt rundt meg. «Jeg er glad jeg er hjemme med deg mamma. Har savnet deg masse mamma.» 

Vært veldig klengete og krever oppmerksomhet hele tiden. Går fort 1 ukestid før han er seg selv.. 

ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Kan du sende ungen på samvær med noe overvåkingsutstyr gjemt i tingene hans? 

Anonymkode: cc77a...614

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

oi...viss barnet sier slik så må det være noe. Kontakt fastlege asap

Ikke fastlege. Politiet først og fremst.

Anonymkode: 5da86...de4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dette! Barn kan få fysiske symptomer når de må flytte frem og tilbake...Men om du mistenker at far er voldelig og barnet sier som du skriver her, så må du ringe barnevernet asap!

Anonymkode: 26646...a5e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

ts

Klarer han si noe om hvorfor? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Sønnen min på 5 år bæsjer og tisser seg ut etter samvær hos far. Jeg blir veldig bekymret. 

Han har ellers aldri uhell og er flink å gå på do når han kjenner det. Barnehagen i går bæsjet han seg ut 2 ganger. En gang da han kom hjem. I dag tisset han seg ut i barnehagen og skvettet i trusa hjemme pluss bæsjet i badekaret. 

Lyst å ringe barnevernet, men etter jeg tok kontakt med de for 1 1/2 år siden under mistanke av vold så droppet de saken veldig fort. Barnefar ble selvsagt veldig sint på meg. 

Far nekter å svare meg når jeg skriver melding og spør om han har hatt mye uhell hjemme hos han i helgen. 

Hva skal jeg gjøre? 

Du holder han selvfølgelig hjemme til situasjonen er avklart og til far ønsker å samarbeide. 

Jeg har ved flere anledninger stoppet samvær for kortere eller lengre perioder når samværsforelder ikke tar seg av barna på en god måte og når barna virkelig ikke har godt av å være der. Manglende samarbeid og kommunikasjon er for meg en klar årsak til å sette samvær på vent, fram til vedkommende bestemmer seg for å oppføre seg som en voksen igjen.

Stol på magefølelsen og ikke gi deg. Hvis ikke barnevernet vil høre så ber du om en time på familievernkontoret. Involver samtidig helsesykepleier for samtaler vedr. dine bekymringer rundt barnet. Jo flere instanser som deler din bekymring, jo bedre sak har du.

Men inntill videre så stopper du samvær. 

Anonymkode: cd7b5...170

• Liker 6
Skrevet

Tenker jo det kan være vold eller annet som foregår.

Men det kan også være annet som savnet etter deg, da han føler seg mer trygg hos deg. Pappa er kanskje slem fordi han MÅ besøke pappa? Barn kan ofte ordlegge seg på en måte som kanskje ikke er helt sant.

Men igjen kontakt fastlege/helsestasjon og gjerne få de til å ta en prat med han. Ring fastlegen 08:30 i morgen for akutt time. Send ikke gutten tilbake før denne saken er oppklart. 

Skrevet

Klarer han å fortelle noe mer?

Hadde en lik situasjon med ett barn i familien, det ble avdekket omsorgssvikt og handlinger mot barn som er helt grusomt. 

Anonymkode: f869b...4f7

• Liker 1
Skrevet

Huff, dette må være vanskelig å stå i ts💔 

Håper dere finner ut av dette. Far må uansett tvinges til å samarbeide bedre.

Anonymkode: 9386b...dda

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva skal jeg gjøre? 

Kan jo hende at det blir store forandringer for gutten .. Min hadde det dessverre sånn han også, men det var pga skilmisse mellom meg og far. dette ordet seg når det ble 50/50

Anonymkode: de649...b21

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Klarer han å fortelle noe mer?

Hadde en lik situasjon med ett barn i familien, det ble avdekket omsorgssvikt og handlinger mot barn som er helt grusomt. 

Anonymkode: f869b...4f7

Han blir sint og sur. Vil ikke snakke om faren dessverre.. 

Han oppførte seg rart da jeg la han i sted. Tok hardt tak i genseren min og sa «skal jeg banke deg?» 

Han var irritabel fordi han ikke ville legge seg. 

Jeg svarte han «nei, det vil jeg ikke. Da får mamma vondt og blir veldig lei seg. Hvorfor skal du banke mamma? Det er ikke snilt.» 

Da begynte han å gråte og gjemte seg under dyna.. 

jeg kjenner ikke igjen sønnen min.. 

ts

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Har ingen gode råd, har ingen erfaring med en slik situasjon, men ville bare si jeg føler med deg TS og håper du kan holde igjen samvær, høres ut som en vanskelig situasjon ❤️

Anonymkode: 52456...9d8

Skrevet

Jeg og far er midt i en barnefordelingssak også. 

Snakket nettopp med advokaten min og hun rådet meg å kontakte legen i morgen. Deretter ringe sakkyndig psykolog. 

Både jeg og barnehagen reagerte. Er ikke normalt for gutten min å være slik.. 

ts

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva skal jeg gjøre? 

Det trenger ikke å være at en forelder er dårlig eller gjør noe feil, det kan være stresset med å reise mellom to hjem. 

Anonymkode: f0bbf...236

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...