AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #1 Skrevet 22. februar 2022 Hei! Våknet idag morges, med at armen min var helt nummen, prøvde og slå av lyset bla, og kunne ikke trykke/bevege på fingrene, og jeg fikk panikkangst. Førte til helt syke hjertebank, har roet seg litt ned nå, men skjelver litt ennå. Når jeg stå opp under hjertebankene, så føltes det ut som kraftløsthet/besvimelse. Høres dette ut som angst? Følelsen er tilbake i hendene, betydelig svakere hjertebank, men er der noe ennå. Anonymkode: 5963f...c61
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #2 Skrevet 22. februar 2022 https://no.m.wikipedia.org/wiki/Søvnparalyse Anonymkode: 7c2a1...f9f 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #3 Skrevet 22. februar 2022 Jeg ville være forsiktig med å anta at noe basert på en enkelt hendelse. Det er jo ganske naturlig å få en panikkreaksjon når man ikke kan kjenne armen sin og kanskje i tillegg er litt i ørska fordi man akkurat våknet. Det betyr ikke at man «har angst» sånn fra er diagnoseperspektiv. Angst er jo egentlig naturlige reaksjoner. Det er helt naturlig å få en slik reaksjon når man opplever noe skremmende. Når vi snakker om angstdiagnoser er det fordi disse reaksjonene har gått helt i spinn og man blir redd for ting som ikke er farlig - eller uten grunn. Alarmberedskapen i kroppen er syk, og oppfører seg som en ustabil brannalarm som varsler om fare i tide og utide. At du reagerer med panikk på en ubehagelig hendelse er normalt. Anonymkode: 84bc9...d29 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #4 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ville være forsiktig med å anta at noe basert på en enkelt hendelse. Det er jo ganske naturlig å få en panikkreaksjon når man ikke kan kjenne armen sin og kanskje i tillegg er litt i ørska fordi man akkurat våknet. Det betyr ikke at man «har angst» sånn fra er diagnoseperspektiv. Angst er jo egentlig naturlige reaksjoner. Det er helt naturlig å få en slik reaksjon når man opplever noe skremmende. Når vi snakker om angstdiagnoser er det fordi disse reaksjonene har gått helt i spinn og man blir redd for ting som ikke er farlig - eller uten grunn. Alarmberedskapen i kroppen er syk, og oppfører seg som en ustabil brannalarm som varsler om fare i tide og utide. At du reagerer med panikk på en ubehagelig hendelse er normalt. Anonymkode: 84bc9...d29 Problemet er at jeg har mild helseangst fra før, så har en tendens til og overragere. Men jeg skjelver litt ennå, usikker hva det skyldes. Anonymkode: 5963f...c61
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #5 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): https://no.m.wikipedia.org/wiki/Søvnparalyse Anonymkode: 7c2a1...f9f Kan være ja. Men merkelig at jeg fikk hjertebank(reaksjon) rett etter. Jeg skjelver litt ennå, 5t senere. Kanskje ta en tur til legevakta? Anonymkode: 5963f...c61
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #6 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Problemet er at jeg har mild helseangst fra før, så har en tendens til og overragere. Men jeg skjelver litt ennå, usikker hva det skyldes. Anonymkode: 5963f...c61 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan være ja. Men merkelig at jeg fikk hjertebank(reaksjon) rett etter. Jeg skjelver litt ennå, 5t senere. Kanskje ta en tur til legevakta? Anonymkode: 5963f...c61 Søvnparalyse kan oppleves veldig skremmende. Du fikk nok litt angst/mye frykt når du opplevde det, og det tar tid å roe seg ned etter en veldig skremmende opplevelse. Det er ikke merkelig i det hele tatt at du fikk hjertebank. Om det er normalt 5 timer i etterkant vet jeg ikke, er ikke helsepersonell. Ring legevakta om du er usikker. https://www.kk.no/helse/har-du-hort-om-sovnparalyse/67978613 https://sol.no/helse/dette-skjer-med-kroppen-nar-du-rammes-av-sovnparalyse/69943013 Anonymkode: 7c2a1...f9f
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #7 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Problemet er at jeg har mild helseangst fra før, så har en tendens til og overragere. Men jeg skjelver litt ennå, usikker hva det skyldes. Anonymkode: 5963f...c61 Jeg tror uansett det er lurt å huske på at vi mennesker - når vi er friske - har angstreaksjoner. Vi reagerer med frykt/angst/panikk når vi opplever noe skummelt eller farlig. Det er sånn det er meningen at vi skal være. Så er det dessverre noen av oss som har et alarmsystem i kroppen som er ute av kontroll og varsler om fare i hytt og vær. Jeg har det sånn selv, og du har det sånn med helsen din. Når angsten tar overhånd og begynner å blande seg inn i helt vanlige ting som du absolutt ikke burde bli redd eller få panikk av, da kan vi begynne å snakke om sykdom og diagnoser. Jeg kan selvsagt ikke diagnostisere deg, men dette høres jo umiddelbart ut som en normal reaksjon på en ekkel situasjon. Når du er generelt redd for at noe er galt eller er syk, så er det jo nærliggende å tro at du stresser deg selv med denne frykten og forsterker angstreaksjonen. Men gir det seg ikke bør du kanskje oppsøke lege. Anonymkode: 84bc9...d29 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #8 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Våknet idag morges, med at armen min var helt nummen, prøvde og slå av lyset bla, og kunne ikke trykke/bevege på fingrene, og jeg fikk panikkangst. Førte til helt syke hjertebank, har roet seg litt ned nå, men skjelver litt ennå. Når jeg stå opp under hjertebankene, så føltes det ut som kraftløsthet/besvimelse. Høres dette ut som angst? Følelsen er tilbake i hendene, betydelig svakere hjertebank, men er der noe ennå. Anonymkode: 5963f...c61 Nei du fikk ikke panikkangst. Du fikk en normal reaksjon på en konkret situasjon Anonymkode: 561e6...565 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #9 Skrevet 22. februar 2022 Det var ikke bare en nerve i klem da? Anonymkode: 51f7b...143 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #10 Skrevet 22. februar 2022 Du har nok sovet litt forkjært oppå armen, jeg gjør det titt og ofte og våkner med sovende arm eller vond skulder. Anonymkode: 4a462...be0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå