Gå til innhold

På jobben snakker de om at alle skal få corona og jeg er gravid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ei venninne som er sykepleier fikk det i uke 38. Hun hadde 3 doser og gikk helt fint 😊

Vi er veldig forsiktige pga et sykt barn, men ble smittet på skolen. Jeg hadde sett for meg gørrsyk unge som måtte inn på sykehuset, men fikk 1/2 grad feber og ellers fin form 😊

Vil du isolere deg helt må du jo gå i samtale med ledelsen om permisjon eller lege om sykemelding (får nok ikke det kun pga frykt for korona da). De sier jo at de ser på det som en influensa nå, og det går jo også. 

Anonymkode: 5e5d3...e6f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan vel svare at ikke alle kan eller bør få det. Minne dem om at vi fremdeles er mange som setter pris på de som tar hensyn. 

Anonymkode: 8ab6e...2c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Finne deg i "dette"? Hva mener du ellers man kan gjøre, annet enn å innse fakta.

Eller mener du at du skal få sykemelding og gå hjemme med fullt betalt uten å være syk, pga du er redd for å bli syk?

Anonymkode: 96e27...488

Dette fikk jeg. Var sykemeldt i 4 uker før jeg gikk ut i permisjon. Er lærer så smittetrykket på jobb var veldig stort. Var ikke min avgjørelse. Legen og ledelsen på jobb var enige at dette vR rett. Jeg fikk dose tre under sykemeldingen, men det var likevel ikke aktuelt å sende meg tilbake til klasserommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gravid, vaksinert med korona nå, og om dette er mild versjon er jeg glad jeg slipper å finne ut hvordan uvaksinert korona som gravid er! Foreløpig som en solid(!) influensa. Men er ikke bekymret da, statistisk sett går det helt fint, heldigvis!

Anonymkode: 668d9...8d9

Det der blir som å si at det ikke er løver her jeg bor siden jeg har en afrikansk løvehund, og at jeg er glad for å slippe å finne ut hvor mange løver her hadde vært om ikke jeg hadde den løvehunden. 

statistisk sett går det helt fint uten vaksine også, men sjansen er enda større for at det går fint om du er vaksinert, så det er smart. Det er uansett ingen grunn til å være hysterisk om man er gravid og av en eller annen grunn ikke kan ta vaksine (allergi eller lignende) - det går veldig fint for de aller fleste uansett.

Har du fått corona som en "solid influensa" er du svært mye hardere rammet enn det store flertallet - masse god bedring til deg. Av de rundt 200 jeg kjenner som har hatt corona har ikke en eneste vært like syk og like langvarig syk som ved en influensa, de fleste har det som en mellom mild til kraftig, men kortvarig, forkjølelse, og så henger noe slitenhet, tungpustethet og hoste i i noen uker eller måneder for enkelte. Men altså ikke noe i nærheten av en ekte influensa der man blir semngeliggende i 10-14 dager med svært høy feber og omtrent ute av stand til å ta vare på seg selv. De fleste opplever heldigvis ikke influensa mer enn noen få ganger i løpet av livet. (Jeg er dog klar over at mange ikke skjønner forskjellen på influensa og forkjølelse, og blander disse). 

Anonymkode: c5c30...336

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det der blir som å si at det ikke er løver her jeg bor siden jeg har en afrikansk løvehund, og at jeg er glad for å slippe å finne ut hvor mange løver her hadde vært om ikke jeg hadde den løvehunden. 

statistisk sett går det helt fint uten vaksine også, men sjansen er enda større for at det går fint om du er vaksinert, så det er smart. Det er uansett ingen grunn til å være hysterisk om man er gravid og av en eller annen grunn ikke kan ta vaksine (allergi eller lignende) - det går veldig fint for de aller fleste uansett.

Har du fått corona som en "solid influensa" er du svært mye hardere rammet enn det store flertallet - masse god bedring til deg. Av de rundt 200 jeg kjenner som har hatt corona har ikke en eneste vært like syk og like langvarig syk som ved en influensa, de fleste har det som en mellom mild til kraftig, men kortvarig, forkjølelse, og så henger noe slitenhet, tungpustethet og hoste i i noen uker eller måneder for enkelte. Men altså ikke noe i nærheten av en ekte influensa der man blir semngeliggende i 10-14 dager med svært høy feber og omtrent ute av stand til å ta vare på seg selv. De fleste opplever heldigvis ikke influensa mer enn noen få ganger i løpet av livet. (Jeg er dog klar over at mange ikke skjønner forskjellen på influensa og forkjølelse, og blander disse). 

Det er flere ganger gitt ut tall på hvor mange gravide som ligger på norske sykehus - så godt som alle uvaksinerte. 

Om man bor på en slette og rimelig ( i dette tilfellet gratis) kan skaffe en lynavleder, så gjør man det. Selv om sannsynligheten for at lynet slår ned i akkurat ditt hus er liten. 

Anonymkode: 6b108...1a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er flere ganger gitt ut tall på hvor mange gravide som ligger på norske sykehus - så godt som alle uvaksinerte. 

Om man bor på en slette og rimelig ( i dette tilfellet gratis) kan skaffe en lynavleder, så gjør man det. Selv om sannsynligheten for at lynet slår ned i akkurat ditt hus er liten. 

Anonymkode: 6b108...1a3

Ja, stort sett alle innlagte er uvaksinerte, helt riktig. Derfor sa jeg at det er smart å vaksinere seg om man kan. Men for å vite den faktisk risikoen, og ikke bare den økte risikoen, er det interessante å vite hvor mange prosent av gravide med corona som legges inn. Sånn enkelte her snakkes høres det jo ut som 20-30 % av uvaksinerte gravide må på sykehus om de får corona, og det er jo svært langt i fra sannheten. Det er sikkert noe sånt som en av fem hundre - jeg gjetter bare nå altså, men poenget er at det går uansett bra for de aller aller fleste. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noe av det kjipe med covid er jo at man ikke aner hvordan man blir rammet. Jeg er hjemme med covid nå, formen min er sånn  at jeg fint kunne vært på jobb, men jobber i helsevesenet og her jeg jobber (legevakt) skal vi være hjemme minst 4 dager uansett. Jeg er overvektig, har ingen grunnsykdom og er trippelvaksinert. Så har jeg kollega på 26 år vært syk 2 ganger på 1 år, sengeliggende 1 uke begge ganger, slitt med konsentrasjonen og pust i etterkant, slank,meget trent og ingen sykdommer, vaksinert. En lege måtte hvile seg mellom hver pasient første dagene på jobb etter covid, den andre beskrev det som influensa x2 og var veldig dårlig, vaksinerte × 3. Så er det mange som meg som det føles som mild forkjølelse. Så man har ikke peiling på hvordan man blir rammet, så skjønner ikke de som ønsker med vilje å bli smittet. Kun en ansatt som var gravid hos oss, ikke vaksinert og de inkl baby fikk covid når baby var 3 uker,barnet ble lagt inn på sykehus men alt gikk bra. Jeg kjenner også mange som har hatt det og de fleste sier at de trodde det skulle være mildere nettopp fordi mange inkl media og Nakstad har sagt det er som en forkjølelse. De fleste jeg kjenner har hatt omikron, noen delta.

Anonymkode: 33a85...f82

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...