Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Driver og planlegger fremtiden nå, og i den forbindelse er det kjekt å finne ut hvilke studier jeg har noen sjanse til å komme inn på :)

Aldri regnet ut hvor mange opptakspoeng jeg har før, og husker veldig lite av hva jeg lærte om det på videregående.. :roll: Så hadde vært veldig fint om noen kunne rette på feilene mine.

Har brukt Samordna opptak sin "oppskrift" da jeg prøvde å regne.. Har gått vanlig allmennfag på videregående.

La oss si at jeg har 4,0 i snittkarakter. Da skal jeg ha 40 karakterpoeng.

Jeg har hatt 2MX, 3MX, 2KJ, 3KJ og 2FY. Dette skal da gi meg 2 fordypningspoeng og 2,5 realfagspoeng?

I søknadsåret (neste år) fyller jeg 24 (riktignok på høsten). Såvidt jeg kan skjønne skal jeg da ha 8 alderspoeng.

I tillegg har jeg "fullført årsstudium eller tilsvarande (60 studiepoeng eller 20 vekttal) ved universitet eller høgskole", som skal gi meg 3 tilleggspoeng.

Så da skal jeg ha:

40 karakterpoeng

+ 2 fordypningspoeng

+ 2,5 realfagspoeng

+ 8 alderspoeng

+ 3 tilleggspoeng

= 55,5 opptakspoeng / konkurransepoeng (i ordinær kvote)

Stemmer dette? Syntes det ble veldig mye egentlig, trodde karakterene fra videregående skulle ha mer å si enn dette egentlig.. er jo ikke så farlig hva man fikk (nesten) når jeg får så mange alderspoeng... :overrasket::forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det kan være et "tak" på de alderspoengene..? Det er det jeg ville sjekket ut.

Men man kommer ganske høyt i poeng, ja.. Mener å huske at jeg kom tett oppunder 60 poeng selv uten alderspoeng (jeg var 19 da jeg ståka på)

Skrevet

Men en annen ting; ikke tenk på disse poengene først og fremst du.. Tenk på hva du VIL og søk selv om det kan se ut til at du ikke kommer inn.. (kanskje med unntak av de som krever over 70 poeng osv, da..)

Lykke til!! :)

Skrevet

Ps. Noen studier har ekstra "jentepoeng" ( :frustrert: ) Irriterende, men de er jo med.

Skrevet

Hehe ja, jeg tenker absolutt på hva jeg vil :)

Det studiet jeg har mest lyst på hadde opptaksgrense på 55 poeng i år, og så mye i snitt hadde jeg absolutt ikke :ler: Så da måtte jeg jo regne litt :)

Tror ikke det studiet jeg har lyst på har tilleggspoeng for jenter.. Og jeg synes uansett at tilleggspoeng for jenter er en uting.

Skrevet

Såvidt jeg kan se, stemmer poengutregningene dine! Tak for alderspoeng tror jeg er 12 poeng. Spiller ingen rolle om du har bursdag sent på høsten heller.

Angående dette med jentepoeng er det mye for å jevne ut at guttene har tre poeng fra militæret. I tillegg er det et nasjonalt ønske og ønske fra næringslivet om at flere jenter tar visse typer utdannelser. Derfor har man to jentepoeng til feks de fleste linjer på siving ved NTNU, unntatt kjemi.

Hva er det du har lyst til? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...