AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #1 Skrevet 22. februar 2022 Altså, jeg og eksmannen splitta oss i fjor. Jeg har barna fast, han har dem noen timer I helger, vært sånn en periode nå. Han har veldig adhd og vrir og vender på absolutt alt man sier. I helga informerte jeg om begge barna, både minste og største. Største har autisme. Fortalte at største er i en veldig sårbar periode nå, hvor han fort kan bli frustrert og sint for minste ting. Og forklarte litt mer. Han skrev han vet alt sammen. Men så skrev jeg at han visste jo ikke om den nye perioden til eldste, for den har han kommet i nå nylig. Det var viktig for meg å gi informasjon sånn at man både er klar over og kan ta hensyn til de periodene de kommer i. Så svarer han da med: "ja jeg vet jo tydeligvis ingenting om mine egne sønner:)". Kjenner jeg blir så frustrert av svar som det 😬 barna kan jo fort nå komme opp i nye situasjoner fra uke til uke, til og med fra dag til dag. Jeg kan liksom ikke fortelle om noe nytt som dukker opp med barna, for han går rett over på at det handler om han som pappa 🙈 Hvordan håndtere situasjoner som det? Noen som har adhd og sliter litt med det samme? Hva kan funke, bare ikke fortelle noenting?🙈 Anonymkode: caa92...1ad
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #2 Skrevet 22. februar 2022 Prøv å ikke la deg irritere. Det er fint at du forteller ham hva som skjer. At han ikke ser det, er jo dumt, men du forteller ting fordi du vil det beste for barna. Når han vet ting, kan han (forhåpentligvis) møte barna på en bedre måte. Du kan ikke endre hans reaksjoner eller væremåte. Han er som han er. Prøv å akseptere det. Du kan ikke endre ham. Det eneste du kan endre er hvilke forventninger du har til ham, og ikke la deg irritere av svarene hans. Anonymkode: bc3ab...e5a 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #3 Skrevet 22. februar 2022 Tenker dette handler mer om hans personlighet og ikke helt adhd, men mulig noe av rigiditeten (bestemthet over at hans mening er rett) er derfra. Bare sånn at du ikke legger det helt på diagnosen fordi da tenke rman raskere at det ikke er noe å "gjøre" med 😊 Anonymkode: 846c7...4ff 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #4 Skrevet 22. februar 2022 Takk for svar 😊 ja jeg prøver å ikke la det gå inn på meg, men når det gjelder barna kjenner jeg jo at jeg blir litt lei meg på det området. Håper han en dag kommer dit hvor han blir takknemlig for å få informasjon, men samtidig var han jo sånn da vi var gift også. Man kan absolutt ikke skylde kun på adhd og diagnose nei, dette er jo ting man kan lære seg og snu om på selv. Men vet jo om noen som har adhd som kan slite med forskjellige ting og tanker. Har selv add, men jeg har alltid vært rolig 😅 Kanskje jeg skal overføre informasjon til dama hans, så hun kan videreføre det til han. Hun skriver hvertfall hyggelig tilbake:) Anonymkode: caa92...1ad
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #5 Skrevet 22. februar 2022 Jeg ville svelget den kamelen. Og hvis han etterlyser svar så kan du si at du ville være sikker på at han fikk all informasjon. men om sønnene dine har blitt utredet og det finnes referater etc så får han kanskje den samme informasjonen og? Uansett så kjenner jeg igjen mønsteret fra min egen mann med adhd, og jeg går for en ikke-konfronterende linje. Så langt det går uten å gå utover min egen integritet. Anonymkode: 76f5b...40d 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #6 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg ville svelget den kamelen. Og hvis han etterlyser svar så kan du si at du ville være sikker på at han fikk all informasjon. men om sønnene dine har blitt utredet og det finnes referater etc så får han kanskje den samme informasjonen og? Uansett så kjenner jeg igjen mønsteret fra min egen mann med adhd, og jeg går for en ikke-konfronterende linje. Så langt det går uten å gå utover min egen integritet. Anonymkode: 76f5b...40d Ja på den kommentaren valgte jeg å ikke svare på meldingen videre, er lurt å ikke svare i frustrasjon, da blir det fort krig 🙈 har det liksom hendt at du kan bli veldig sliten av det selv? Meldingen var jo heller ikke ment som konfrontasjon, men kun informasjon om at 5åringen er i en veldig sårbar tid, kan bli fort frustrert, så jeg skrev at dersom han ble fort sint at han skulle vite at det ikke handla om ham som pappa, at man da kunne rolig prøve å finne ut av hva det er. Sånn er det her. Føler jeg aldri kan få vite nok om barna, her må jeg stadig selv endre taktikker, løsninger, endre måten jeg kan prate med barna på. Man kan aldri bli utlært sine barn, for de vokser og endrer seg stadig. 😊 Jeg ønsker jo kun at han skal få informasjon, sånn at dersom det skjer en endring, kan han vite det når han har barna i noen timer I helgene, men det blir jo bare til at jeg kvier meg til å si noe 🙈 Anonymkode: caa92...1ad 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #7 Skrevet 22. februar 2022 Jeg har adhd, og kjenner mange med adhd ellers. Like barn leker best 😛 og her er det ingen av de med adhd som er sånn, men mannfolka/eksene deres. Jeg har lest mange sms samtaler som de har vist meg og det er en gjenganger fra mannlige ekser med sånn holdning. Anonymkode: c5f5f...726 1
Perleblomst Skrevet 22. februar 2022 #8 Skrevet 22. februar 2022 Tenker det er to sider av en sak. Han syns sikkert det er leit at du hele tiden må komme med opplysninger, slik det virker som han ikke har peiling. Kanskje dere heller bør møtes innimellom og snakke OM barna. Men ha en åpen dialog hvor han også kan komme med innspill/opplysninger. Slik at det ikke bare kommer en vei. 1 1
lillevill Skrevet 22. februar 2022 #9 Skrevet 22. februar 2022 Virker som dere har kranglet. Dette er ikke adhd men en personlighets type som har et sårbart ego. Har han lyst at du også skal kommunisere sånn tilbake? Det er jo veldig sånn jeg er offer og du er så kjip type holding
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #10 Skrevet 22. februar 2022 Kan jo være han er dårlig på konsekvenstenking da. Min eks er dritgretten om jeg maser om noe. Men han har ikke adhd. Bare stort sårbart ego. Anonymkode: c36bb...a0e 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #11 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Altså, jeg og eksmannen splitta oss i fjor. Jeg har barna fast, han har dem noen timer I helger, vært sånn en periode nå. Han har veldig adhd og vrir og vender på absolutt alt man sier. I helga informerte jeg om begge barna, både minste og største. Største har autisme. Fortalte at største er i en veldig sårbar periode nå, hvor han fort kan bli frustrert og sint for minste ting. Og forklarte litt mer. Han skrev han vet alt sammen. Men så skrev jeg at han visste jo ikke om den nye perioden til eldste, for den har han kommet i nå nylig. Det var viktig for meg å gi informasjon sånn at man både er klar over og kan ta hensyn til de periodene de kommer i. Så svarer han da med: "ja jeg vet jo tydeligvis ingenting om mine egne sønner:)". Kjenner jeg blir så frustrert av svar som det 😬 barna kan jo fort nå komme opp i nye situasjoner fra uke til uke, til og med fra dag til dag. Jeg kan liksom ikke fortelle om noe nytt som dukker opp med barna, for han går rett over på at det handler om han som pappa 🙈 Hvordan håndtere situasjoner som det? Noen som har adhd og sliter litt med det samme? Hva kan funke, bare ikke fortelle noenting?🙈 Anonymkode: caa92...1ad Hva er veldig Adhd? Aldri hørt om diagnosen veldig adhd... Anonymkode: ecc72...f7f
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #12 Skrevet 22. februar 2022 Perleblomst skrev (1 time siden): Tenker det er to sider av en sak. Han syns sikkert det er leit at du hele tiden må komme med opplysninger, slik det virker som han ikke har peiling. Kanskje dere heller bør møtes innimellom og snakke OM barna. Men ha en åpen dialog hvor han også kan komme med innspill/opplysninger. Slik at det ikke bare kommer en vei. Er en stund siden sist jeg informerte om noe, grunnet akkurat dette med at han tar det feil. Han har ingen ønske om møter eller prate/finne ut av ting sammen. (Er i oppfølging av barnevernet, og vi får begge veiledning.) Jeg tenker såklart ikke å bombadere med meldinger, kun i situasjoner der det kan være fint og nyttig å vite om endringer i barnas situasjoner. Det er bare synd at han tar det som han gjør, når det ikke er snakk om han som pappa, men endringer i barnas hverdag. Anonymkode: caa92...1ad
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #13 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er veldig Adhd? Aldri hørt om diagnosen veldig adhd... Anonymkode: ecc72...f7f At han har høy grad av det 😅 er mange grader av det:) Anonymkode: caa92...1ad
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #14 Skrevet 22. februar 2022 lillevill skrev (1 time siden): Virker som dere har kranglet. Dette er ikke adhd men en personlighets type som har et sårbart ego. Har han lyst at du også skal kommunisere sånn tilbake? Det er jo veldig sånn jeg er offer og du er så kjip type holding Ja han er veldig i "offer" periode. Han går veldig kjapt til angrep, var sånn da vi var sammen også 🙈 har vært mye opp og ned mellom oss, så det vil nok svinge en god del hele livet ut 😅 Anonymkode: caa92...1ad
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #15 Skrevet 22. februar 2022 Sikker på det ikke er du som er veldig intens og masete? Og hans reaksjon er ren irritasjon som absolutt ikke har noe med ADHD å gjøre? Kan du ikke bare sende en kort sms hvis det er noe du må informere om? Anonymkode: 0b316...5e8
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #16 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja på den kommentaren valgte jeg å ikke svare på meldingen videre, er lurt å ikke svare i frustrasjon, da blir det fort krig 🙈 har det liksom hendt at du kan bli veldig sliten av det selv? Meldingen var jo heller ikke ment som konfrontasjon, men kun informasjon om at 5åringen er i en veldig sårbar tid, kan bli fort frustrert, så jeg skrev at dersom han ble fort sint at han skulle vite at det ikke handla om ham som pappa, at man da kunne rolig prøve å finne ut av hva det er. Sånn er det her. Føler jeg aldri kan få vite nok om barna, her må jeg stadig selv endre taktikker, løsninger, endre måten jeg kan prate med barna på. Man kan aldri bli utlært sine barn, for de vokser og endrer seg stadig. 😊 Jeg ønsker jo kun at han skal få informasjon, sånn at dersom det skjer en endring, kan han vite det når han har barna i noen timer I helgene, men det blir jo bare til at jeg kvier meg til å si noe 🙈 Anonymkode: caa92...1ad Om jeg blir sliten av det? Ja, jeg blir jo det til tider, men så lenge jeg ikke er «grunnsliten» så går det greit. Men noen ganger føler jeg meg som spes.ped i eget hjem 😅 Anonymkode: 76f5b...40d
lillevill Skrevet 22. februar 2022 #17 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): "ja jeg vet jo tydeligvis ingenting om mine egne sønner:)". Hva med "Om du sier det så. Hvordan tenker du hadde vært en fin måte å reagere da? " "om du sier det så" er en god måte å møte noen med sånn "offer" mentalitet, fordi du gjør dem ansvarlig for deres utsagn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå