Gå til innhold

Frikort og legevakt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Får ikke legevakt automatisk beskjed om at du har frikort? 

Anonymkode: 676e6...204

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er mange ulike systemer innen helseforetak og ingen automatikk i at systemene mottar all info om pasienter dermed heller ingen automatikk i å fange opp hvem som har oppnådd frikort og ikke.

• Liker 2
Skrevet

Nei, og det er heller ikke alt som er gratis selv om man har frikort. 

Anonymkode: 39f44...65d

• Liker 2
Skrevet
Mt3 skrev (Akkurat nå):

Nei, det er mange ulike systemer innen helseforetak og ingen automatikk i at systemene mottar all info om pasienter dermed heller ingen automatikk i å fange opp hvem som har oppnådd frikort og ikke.

Hvordan får man sagt fra om dette da? Kjipt å få faktura ettersendt fordi jeg ble sendt videre til mottakelsen i halvveis bevisstløs tilstand. 

Skrevet

Må betale 111 kr. Er det medisinene de ga meg? For det var billigere enn sist. Gratis helsevesen my ass. 

Skrevet

Forrige legevaktbesøk er heller ikke registrert på egenandeler. Og det har gått over tre uker nå. 

Skrevet

Sist jeg var på legevakt tok det ca 4 uker ffør det var registrert, samme med sykehus, ofte kan det ta lang tid

Anonymkode: 04184...7ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sist jeg var på legevakt tok det ca 4 uker ffør det var registrert, samme med sykehus, ofte kan det ta lang tid

Anonymkode: 04184...7ae

Ok. Apotek og taxi er tydeligvis mye kjappere enn legene da. 

Skrevet

111kr må være material/medisinkostnader og de må en betale uansett om en har frikort eller ikke.

• Liker 2
Skrevet
Mt3 skrev (Akkurat nå):

111kr må være material/medisinkostnader og de må en betale uansett om en har frikort eller ikke.

Ja, det ser sånn ut. Da er i alle fall frikortet registrert. 

Skrevet

Du må gi beskjed når du er der eller ringe inn i etterkant. 

Anonymkode: 12e9a...fd7

Skrevet

Nei. Det tar også tid før frikortet registreres, men du får tilbakebetalt det du skal. Men det er ikke alt som dekkes av frikortet heller. 

Skrevet

Men da jeg dro dit med taxi, så hadde taxien inne at jeg ikke skulle betale på grunn av frikort. Er det noe taxi selv registrerer, eller får de opplysninger fra legevakt som sender taxien?

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvordan får man sagt fra om dette da? Kjipt å få faktura ettersendt fordi jeg ble sendt videre til mottakelsen i halvveis bevisstløs tilstand. 

Du betaler regningen og får igjen pengene automatisk fra Helfo. Evt ringer du legevakten og forklarer situasjonen og sjekker om de kan slette regningen, men som sagt er ikke alt gratis selv med frikort. 

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Må betale 111 kr. Er det medisinene de ga meg? For det var billigere enn sist. Gratis helsevesen my ass. 

Medisiner og forbruksmateriell tipper jeg. Ikke klag på helsevesenet når den totale behandlingen du har fått (ambulanse, lege, sykehus) koster mangfoldige tusen. Klager du over 11 kr hadde du ikke hatt råd til å betale den reelle kostnaden. 

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Forrige legevaktbesøk er heller ikke registrert på egenandeler. Og det har gått over tre uker nå. 

Når det ikke er egenandel du har betalt registreres det heller ikke. Forbruksmateriell og medisiner må du betale selv om du har frikort. 

Anonymkode: 39f44...65d

• Liker 2
Skrevet

111kr er jo ingenting. Jeg måtte ut med 409 kr. 

Anonymkode: 8ea86...d0e

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

111 kr er vel nærmest gratis i forhold til mange andre land.. Så vi har ingenting å klage på

Anonymkode: de8ed...23a

• Liker 2
Skrevet

Jeg måtte betale på legevakten da ambulansen kjørte meg der selv om jeg ble sendt på sykehuset og innlagt. Jeg ringte de og de sa jeg måtte betale. 

Om du har frikort og betaler regningen så får du tilbakebetalt så sant det overstiger 200 kr. 

Anonymkode: f52cc...afe

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke klag på helsevesenet når den totale behandlingen du har fått (ambulanse, lege, sykehus) koster mangfoldige tusen. Klager du over 11 kr hadde du ikke hatt råd til å betale den reelle kostnaden. 

Det måtte komme. Spar meg for moralismen. Jeg har lov til å komme med hjertesukk selv om du er uenig. sånn, da avslutter vi den diskusjonen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Kan tenke deg land der de betaler 10.000 kr for insulin 👍 

Anonymkode: b6cfb...a3b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men da jeg dro dit med taxi, så hadde taxien inne at jeg ikke skulle betale på grunn av frikort. Er det noe taxi selv registrerer, eller får de opplysninger fra legevakt som sender taxien?

Taxi og legevakt, lege etc er forskjellige uavhengige foretak. De samarbeider ikke om infoen angående frikort. 

Anonymkode: d9b61...fdc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...