Gå til innhold

Barn med motoriske tics, -erfaringer ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Alle svar ønskes.. Vi har vært på BUPA. 
Diagnose: kroniske tics.

Kommer og går. Nå er det en periode med mye tics😞 Vil det noen gang bli bedre/gå over?

Anonymkode: 5f0d6...e7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alle svar ønskes.. Vi har vært på BUPA. 
Diagnose: kroniske tics.

Kommer og går. Nå er det en periode med mye tics😞 Vil det noen gang bli bedre/gå over?

Anonymkode: 5f0d6...e7a

de har utelukket epilepsi med EEG og MR?

Anonymkode: e1e86...874

Skrevet

Har et barn med samme diagnose. De sier det er på sitt verste  i 9-13 års alderen, og det stemmer her.

Opplever likevel at skolen var mye mer på å tilrettelegge,  og imøtekomme oss , etter diagnosen ble satt. Bupa har også vært med på et møte. Mitt barn holder igjen på skolen. Og blir ekstremt sliten av det , og hjemme kommer alle ticsene hele tiden. Derfor er det lagt inn pauser i løpet av skoledagen og tilrettelegging ellers. Men hun klarer seg relativt greit faglig. 

Opplever likevel tilleggsvanskene som mer utfordrende enn selve ticsene.. 

Anonymkode: 365e3...7b9

Gjest Elder Millennial
Skrevet

Tics når som regel sitt maksimum mellom 7 og 15 års alder, for deretter å avta gradvis. Hele 90 % av barna opplever bedring av tics frem til 18 års alder. Ca. 40 % av barn med TS blir helt symptomfrie.

Fra link: https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-barne--og-ungdomspsykiatrisk-forening/veiledere/veileder-i-bup/del-2-tilstandsbilder-kapitlene-er-oppsatt-etter-inndeling-i-icd-10/tics-og-tourettes-syndrom/

Stemmer godt overens med mine egne erfaringer. Kjenner folk med tics i voksen alder hvor du knapt legger merke til det om du ikke vet spesifikt hva du ser etter.

Skrevet

Vi var aldri til utredning, men vår hadde en del tics i 6-8 årsalderen, både vokale (kremting/hosting) og motoriske. Det avtok veldig fra rundt 8-9 såvidt jeg husker. Han er nå 13, og vi ser lite til det.  Vår gutt hadde tics som så/hørtes ut som «vanlige» aktiviteter, så jeg er usikker på om alle fikk det med seg. Husker lærer på 2.trinn kommenterte det, men kun fordi hun hadde samme erfaring med eget barn.

Anonymkode: a365a...9d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi var aldri til utredning, men vår hadde en del tics i 6-8 årsalderen, både vokale (kremting/hosting) og motoriske. Det avtok veldig fra rundt 8-9 såvidt jeg husker. Han er nå 13, og vi ser lite til det.  Vår gutt hadde tics som så/hørtes ut som «vanlige» aktiviteter, så jeg er usikker på om alle fikk det med seg. Husker lærer på 2.trinn kommenterte det, men kun fordi hun hadde samme erfaring med eget barn.

Da det stod på trodde jeg forretsen at det kanskje kunne være tourettes, han hadde en del tillegsvansker, som raseriutbrudd og konsentrasjonsvansker. Men dette har han også vokst av seg. Litt distre kanskje☺️
Når jeg tenker meg om har han vel beholdt en type vokal tics, han «brummer» når han er konsentrert/giret… Heldigvis ingen i klassen som kommenterer det, han er lite obs på det selv også.

Skrevet

Noen tics kan vare noen år. Noen kan vare noen måneder. Det beste er å ikke lage noe nummer av det. Ikke be barnet slutte, da blir han stresset, og ticsene øker i styrke og hyppighet. Er ikke ticsene skadelig, så la han leve med de, og så kan han si til de som kommenterer de at det er tics og at det ikke er noe han kan kontrollere. Jeg forklarte det til min 9-åring som forøvrig ikke har tourettes. Han sa til meg at Tix også har tics. Så det er fint at noen setter et ansikt på det, synes jeg 😊

Anonymkode: eda1f...9c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...