Gå til innhold

Sydentur med barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn på (snart) åtte og fire år. Jeg sliter med vinterdepresjon og har veldig lyst til å bestille en tur til Kanariøyene i november, for å forhåpentligvis gjøre neste vinter litt kortere og lettere. Og fordi det hadde vært gøy å dra på en skikkelig ferie med familien såklart.

Samboeren min er derimot mer skeptisk. Han ser for seg at det blir sju dager med stress hvor vi må løpe etter barna og konstant passe på at de ikke går seg bort eller drukner. Og vi må jo selvfølgelig passe på barna, men de er ikke to år lengre, så jeg tenker at det går helt fint. 

Vi har stort sett bare feriert i Norge siden eldste ble født, og alltid sammen med slekt og familie, noe samboeren setter veldig pris på: det er kjent, vi har andre voksne som kan avlaste litt, barna har selskap av andre barn … det er mye positivt med det, men jeg synes likevel det hadde vært fint å dra på en ferie til varmere strøk nå som de er såpass store. 

Samboeren sier vi kan bestille tur dersom det er veldig viktig for meg, men han foretrekker å ikke dra. Hva ville dere gjort? Tvunget igjennom en tur eller tatt hensyn til hans bekymringer?

Jeg har vært inne på tanken å dra alene, men jeg har jo lyst til at ungene også skal få den opplevelsen.

Hva er deres erfaringer med å ha med barn på sydentur?

Anonymkode: fe1ff...816

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde reist alene med barna. Så kunne mannen blitt hjemme alene.

Jeg er 100% alene med tre barn og har reist masse med de helt alene fra de var små. Går helt fint det 😊 

Anonymkode: 61db3...c56

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg hadde reist alene med barna. Så kunne mannen blitt hjemme alene.

Jeg er 100% alene med tre barn og har reist masse med de helt alene fra de var små. Går helt fint det 😊 

Anonymkode: 61db3...c56

Det er en mulighet, men da hadde det nok vært jeg som hadde stressa hele ferien 😅 De er ikke svømmedyktige, så jeg vil helst at vi er to voksne.

Skrevet (endret)

Det går nok veldig bra :) men kan jo såklart bli litt løping etter de. om de ikke er svømmedyktig så må de jo uansett ha armringer eller noe. Anbefaler svømmevest! (dere må såklart passe uansett, men det gjør det litt enklere) 

Endret av Anonym6789
Skrevet

Med så store barn burde alt ligge til rette for en herlig ferie, tenker jeg. Er barna deres spesielt ville/hører ikke etter, siden mannen din ser for seg å løpe etter dem hele tiden? Våre er seks og to og jeg synes det var mye lettere å reise med eldste etter at han fylte tre. Du kan snakke med dem, de har sluttet med bleie, sluttet med dagsoving osv. Med basseng, strand og is er i alle fall barna våre storfornøyd og løper ikke rundt, de holder seg i barnebassenget, ved strandkanten eller på lekeplassen. Jeg synes dere skal bestille og at mannen din skal gi det en sjanse! 

Anonymkode: aca41...693

• Liker 6
Skrevet

Har reist alene på sydenturer (opp til 3-4 g i året) med barna siden eldste var 10 måneder gammel. Det er 4 år mellom mine og min tidligere samboer (bf) har aldri vært med på ferie siden han har ekstrem flyskrekk. For 2 år siden da barna var 7 år og 3 år var vi i syden i 6 uker i strekk. Men..mine har alltid kunne svømme. 

Øv på å svømme med eldste i det minste. 8 år gammel og ikke kan svømme? Det er flere måneder til sommeren og eldstemann lærer seg nok å svømme til da så blir det mindre stress for dere. 

Anonymkode: 95ae8...ed0

• Liker 1
Skrevet

Sydentur med barn er anderledes, men ikke noe problem.

Men november, det er vel ikke noe ferie da? Og din eldste er jo skolebarn. Vær gidt eksempel for de allerede nå og hold slikt til ferier.

Anonymkode: 08990...f31

• Liker 3
Skrevet

Det er mange andreklassinger som ikke kan svømme, iallfall i klassen til vår 😉 når det er sagt så har vi begynt med litt svømmetrening, vil jo at han skal lære seg det. Og en uke fri fra skolen tror jeg er uproblematisk, vi kan jo få med lekser. Hele vitsen med å dra i november er jo for å korte ned vinteren.

Beundrer dere som reiser alene med barn! Mine har nok alltid hatt over snittet med energi som må ut ja, og nå er de i en periode hvor søskenkranglingen har nådd nye høyder. Jeg ser likevel at når de får gjøre noe spennende sammen så samarbeider de utrolig godt, og hører (stort sett) etter. Jeg tror ikke samboeren alltid tenker over det, og han er nok mer pessimist av natur (eller realist som han sier selv 😅).

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en mulighet, men da hadde det nok vært jeg som hadde stressa hele ferien 😅 De er ikke svømmedyktige, så jeg vil helst at vi er to voksne.

Da ville jeg jobbet med p få 8 åringen svømmedyktig , det burde dere klare på de mnd. 

Anonymkode: aeca6...867

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er mange andreklassinger som ikke kan svømme, iallfall i klassen til vår 😉 når det er sagt så har vi begynt med litt svømmetrening, vil jo at han skal lære seg det. Og en uke fri fra skolen tror jeg er uproblematisk, vi kan jo få med lekser. Hele vitsen med å dra i november er jo for å korte ned vinteren.

Beundrer dere som reiser alene med barn! Mine har nok alltid hatt over snittet med energi som må ut ja, og nå er de i en periode hvor søskenkranglingen har nådd nye høyder. Jeg ser likevel at når de får gjøre noe spennende sammen så samarbeider de utrolig godt, og hører (stort sett) etter. Jeg tror ikke samboeren alltid tenker over det, og han er nok mer pessimist av natur (eller realist som han sier selv 😅).

For en skikkelig party pooper av en sambo du har. 

Anonymkode: 6ebb4...d3a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En super grunn til overtale sambo til å dra til syden! 😃 Våre har lært seg å svømme når vi var i syden, en da han var kun 4 år, en 5 år og en da han var 6-7 år (var ikke så mye i syden/svømmehall med han pga corona). 

Anonymkode: 20a1a...a41

Skrevet

Kan du ikke reise sammen med en venninne med barn? Men som en over her skrev, så er det jo ikke skoleferie i november. Har ikke sansen for å ta unger ut av skolen. Men det blir jo et annet tema. 

Anonymkode: e31ee...6ee

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan du ikke reise sammen med en venninne med barn? Men som en over her skrev, så er det jo ikke skoleferie i november. Har ikke sansen for å ta unger ut av skolen. Men det blir jo et annet tema. 

Anonymkode: e31ee...6ee

Her sa rektor uoppfordret at alle som søker om fri uten skoleferier får ja. Er nok fordi ikke alle har råd til å dra i skoleferier. Vi har ikke brukt tilbudet, men synes det var så fint at hun sa det ☺️ 

Anonymkode: 20a1a...a41

• Liker 1
Skrevet

Barna er åtte og fire? Det er jo perfekt alder for å dra til syden. Det er ikke uten grunun at så mange småbarnsforeldre tar med barna til syden. Det er like mye stress med en fireåring uansett hvor dere er, bare ha på ham/henne armringer hvis dere er i nærheten av vann :)

Anonymkode: 3bd68...ab8

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS!

Jeg skjønner hva du mener. Selv har jeg en datter på 5 og en sønn på 3 år. Fikk tvunget gjennom en tur til Danmark i år, men det var så dårlig vær at det ikke ble noe bading. Datteren min elsker sol og bading så jeg fikk veldig dårlig samvittighet- men hun tok det fint. 

Jeg er i stadig diskusjon med min mann om når vi kan reise til litt varmere strøk for å få en badeferie. Han hater varme over 20 grader og liker heller ikke å svømme/bade.

Vurderer selv å ta med meg de to alene, men de er ganske ville (særlig vanskelig å legge) så jeg vegrer meg litt for det..

Hvordan gikk det i sommer forresten?

Anonymkode: cc265...8b0

• Liker 1
Skrevet

Fra ca. 5 år er det da greit med sydentur? Da er de gamle nok til at de har utbytte av turen og husker ting for livet, og man slipper "småbarnsproblemene".

To med fire års forskjell her, begge har vært med på sydenturer siden 5-årsalderen, eldste som snart blir 13 har også vært med på storbyferie noen ganger. 

Begge har kunnet svømme og vært trygge i vannet siden de var veldig små og begge elsker å bade, strand og basseng, og eldste har også snorklet og dykket noen ganger. 

AnonymBruker
Skrevet

Bare unngå fellesferier

Gjort engang, aldri mer 

Utenfor er nydelig 

Anonymkode: 9fd83...153

AnonymBruker
Skrevet

Er det en mulighet å leie en leilighet med eget basseng for eksempel? Vi har vært mye i utlandet med barna, og all inklusive-hoteller i høysesong er etter min mening et mareritt. Masse mennesker og støy, og man må hele tiden vokte ungene. Med egen leilighet med basseng, har du kjempegod oversikt over ungene, og du får samtidig sol og sommer. Det synes jeg har vært mye mer avslappende de gangene vi har gjort det. Men om dere reiser utenfor høysesong, kan det hende hotell også er er ok alternativ, da.

Anonymkode: 7045a...9be

AnonymBruker
Skrevet

Vi var på ferie med min 3 åring, vi har selvfølgelig bare en da men det var veldig fint. Mye mindre slit enn jeg hadde sett for meg, han storkoste seg og elsket å bade. Vi valgte ett skikkelig barnevennlig hotell som hadde basseng tilpasset barn, og han lekte masse «alene» mens vi bare satt på kanten og fulgte med han så vi trengte ikke å leke hele tiden. Men man må selvfølgelig følge med barna hele tiden og kan ikke ligge å sove på solsenga 😅

Anonymkode: fd5f6...57e

Skrevet

Er i frankrike nå med en på 3 og 5

var her i fjor også, og året før og året før. 

Det er da bare kjempe kos med ferie og små barn. Selvfølgelig må man følge med, det gjør man hjemme også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...