Gå til innhold

Trinn 4 klasse b

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på trinn 4 klasse b nå, til uka skal jeg ta planlegging og kjøring i variert miljø, fikk ruten utlevert på forhånd slik at jeg kunne planlegge. Noen som kan fortelle med hvordan dette fungerer eller kan deler erfaring? Noen som vet bruktbilstedet i Gjelleråsen ( må kjøre i denne ruten? 

Anonymkode: 2c816...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjør ruten på forhånd om du har noen som du kan kjøre med eller noen du kan sitte på med! Bruk google gatebilder om du ikke er kjent slik at du kan se hvordan det er der du skal kjøre. Du skal innom alle adressene på ruten, du har lov å bruke notater som du har skrevet ned på forhånd, men ikke mobil eller GPS. Om du bruker notatene må du selvfølgelig stoppe et egnet sted for å lese dem!

Når jeg skulle ha kartkjøringen hadde vi planleggingstime rett før kjøreturen, da satt vi elever og planla og diskuterte ruten.

Anonymkode: 4cfd4...845

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjør ruten på forhånd om du har noen som du kan kjøre med eller noen du kan sitte på med! Bruk google gatebilder om du ikke er kjent slik at du kan se hvordan det er der du skal kjøre. Du skal innom alle adressene på ruten, du har lov å bruke notater som du har skrevet ned på forhånd, men ikke mobil eller GPS. Om du bruker notatene må du selvfølgelig stoppe et egnet sted for å lese dem!

Når jeg skulle ha kartkjøringen hadde vi planleggingstime rett før kjøreturen, da satt vi elever og planla og diskuterte ruten.

takk for svar😊 skal kjøre med mannen min før det, skal på bruktbil i Gjelleråsen, men finner dessverre ikke stedet  hvor i Gjelleråsen det ligger🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sjekke google maps, norgeskart.no men også vegvesenet.no om du prøver å lete etter steder. Finn stedene på kartet først, så kan du kjøre ruten før timen. Om du lurer på noe bør du spørre kjørelærer da han har nok kjørt samme rute hundre ganger med andre elever. 

Anonymkode: a335d...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/20/2022 at 9:11 PM, AnonymBruker said:

takk for svar😊 skal kjøre med mannen min før det, skal på bruktbil i Gjelleråsen, men finner dessverre ikke stedet  hvor i Gjelleråsen det ligger🙈

Jeg svarte deg i den andre tråden. Er det Gjelleråsen i Nittedal?

Anonymkode: 06e62...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.2.2022 den 20.47):

Du har spesifikt lov til å bruke GPS og mobil. Det ble endret. Hvis trafikkskolen sier noe annet, be dem lese lærerplanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, ajarRun said:

Du har spesifikt lov til å bruke GPS og mobil. Det ble endret. Hvis trafikkskolen sier noe annet, be dem lese lærerplanen.

Er det sant? Jeg trodde litt av meningen med slike ting var å lære og lese skilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos skilt, jeg husker på oppkjøringen min så kjørte jeg innom Kjelsås og sensor ba meg kjøre derfra til Grünerløkka. Jeg begynte å kjøre, men oppdaget at det ikke var skilt som pekte mot Grünerløkka derfra. Jeg visste at jeg skulle kjøre mot Sinsen, men ikke stort mer enn det siden jeg ikke var kjent i Oslo. Jeg stoppet bilen og forklarte det til sensor og da gikk hun over til "høyre/venstre, sving av, hold til høyre/venstre" forklaring. Jeg vet ikke om det var en slags test, men jeg fikk skryt fordi jeg skrudde på blinklys og stoppa bilen på et fornuftig sted for å snakke med henne om det. 

Jeg håper du får en like allright sensor som det jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dreit meg ut ved å bruke Google Maps for å sette opp rute uten å teste den først. Maps blanda E6 og E18, så ruta mi passa absolutt ikke med skiltinga. Heldigvis skulle jeg kjøre til Oslo og kjøre innom operaen og Carl Berner (i valgfri rekkefølge), så å finne frem kun med skilter var ikke noe problem, men det var unødvendig stress. Var egentlig ganske stødig på å finne frem i Oslo og gadd derfor ikke kjøre gjennom ruta på forhånd for å dobbeltsjekke at den funka, men det skulle jeg virkelig ønske jeg gjorde, for det lille sekundet med panikk da jeg innså at ruta mi var feil ødela mye for resten av turen.

Anonymkode: 85c2a...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg dreit meg ut ved å bruke Google Maps for å sette opp rute uten å teste den først. Maps blanda E6 og E18

Var nok du som blanda...

Anonymkode: 580d7...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg skulle ha planlegging og kjøring i variert miljø, ba kjørelærer meg å ta på Google Maps og finne kjappest rute. Deretter legge fra meg tlf og høre etter hvor jeg skulle kjøre på Maps 😅

Anonymkode: 62a27...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/1/2022 at 11:56 AM, AnonymBruker said:

Når jeg skulle ha planlegging og kjøring i variert miljø, ba kjørelærer meg å ta på Google Maps og finne kjappest rute. Deretter legge fra meg tlf og høre etter hvor jeg skulle kjøre på Maps 😅

Hva faen? Er det sånn på oppkjøringer nå? Man må høre på hva en karttjeneste sier og følge det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva faen? Er det sånn på oppkjøringer nå? Man må høre på hva en karttjeneste sier og følge det?

Nei heldigvis ikke sånn på oppkjøring, da er det bare følg skilt, høyre eller venstre. 

Syntes det var kjempe vanskelig, da generelt tlf er tregt ut med å si ifra, og jeg liker å se litt på tlf/gps også om hvor jeg skal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei heldigvis ikke sånn på oppkjøring, da er det bare følg skilt, høyre eller venstre. 

Syntes det var kjempe vanskelig, da generelt tlf er tregt ut med å si ifra, og jeg liker å se litt på tlf/gps også om hvor jeg skal. 

Men må du gjøre det i en kjøretime? Følge en GPS ut ifra kun verbale instruksjoner fra den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
daemi skrev (På 4.3.2022 den 11.00):

Men må du gjøre det i en kjøretime? Følge en GPS ut ifra kun verbale instruksjoner fra den?

Lang kjøringen er delt opp over 2 dager på 4 timer hver, og jeg måtte det på den ene ja. Vet ikke om det er obligatorisk, men var det jeg måtte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Lang kjøringen er delt opp over 2 dager på 4 timer hver, og jeg måtte det på den ene ja. Vet ikke om det er obligatorisk, men var det jeg måtte. 

Hæ? fordelt på to dager? Når jeg hadde langkjøring var det fordi lærer ville se at man var våken etter å ha kjørt i timesvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hæ? fordelt på to dager? Når jeg hadde langkjøring var det fordi lærer ville se at man var våken etter å ha kjørt i timesvis.

I følge kjørelærer var det før flere i bilen over flere timer. Som vil si at det var slitsomt for den siste som kjørte etter å ha sitti flere timer på med andre. Det var visst valgfritt hvordan man gjorde det, men de fleste gjorde sånn nå tydeligvis. Det gir bedre resultater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Langkjøringen" er to deler på tilsammen 9 (5 og 4) skoletimer. Det er ikke tillatt å ha begge delene på samme dag, men det var det før 2017. Når det er snakk om 4.1.3 er det litt ulikt hvordan de ulike lærerne gjør det, men man skal helst planlegge hvor man skal på forhånd og lære seg ruta. Man kan bruke maps, men poenget med den delen er at man skal planlegge ut fra tid på døgnet, trafikkmengde, miljø osv. 

Anonymkode: 8ed22...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og, 4.1.2 gjøres ofte alene, mens 4.1.3 fordelaktig kan gjøres med to elever i bilen.

Anonymkode: 8ed22...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er så glad jeg ikke trenger å ta lappen nå. Faen så dyrt og for et styr. Jeg hadde én dobbel kjøretime (90 min), langkjøring, glattkjøring, mørkekjøring og oppvarmingstime på 45 min før oppkjøring. Jeg skulle vel egentlig ha hatt flere timer tror jeg, men lærer skrev opp timer jeg ikke hadde siden hun mente jeg kjørte bra nok og ville heller bruke tid på nye elever. Tror ikke det er mulig lenger og jeg tror heller ikke mange kjørelærere tenker sånn lenger. Nå virker det som det går på å melke mest mulig ut av elevene. 

Jeg har to bekjente som er kjørelærere, exen til en venninne og kompisen hans, og begge to er drittsekker som holder igjen elever og de skryter av det. De skryter til hverandre over hvor mye de får ut av elevene sine. Han ene skryter til og med om at han gir jenter rabatt hvis de tar en "pause på et øde sted" under en kjøretime. Fyren er nesten 40. Forbanna rasshøl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...