AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #1 Del Skrevet 20. februar 2022 Jeg er invitert i babyshower til ei nær venninne som får sitt første barn etter hvert. De har arvet og fått mengder med klær og utstyr, og sier de vil kjøpe så lite som mulig. Da regner jeg med at gave til barnet ikke er livsnødvendig, og at det sikkert blir nok av det fra mange andre. Så hva kan jeg kjøpe til mor? Har skjønt at Purelan er bra saker. Hva mer kan jeg legge i en gavepose? Hva liker man å ha til seg selv i barselstiden? Og hva har man evt ikke tid til å bry seg med? Er feks sheetmask idiotisk, eller er det deilig? Tar de tipsene jeg får. Gjerne skriv konkrete merker på evt kremer og produkter. Anonymkode: c50e7...ae1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #2 Del Skrevet 20. februar 2022 Jeg tenkte ikke over alt jeg kom til å trenge i forbindelse med amming. Så purelan hadde jeg absolutt blitt glad for. Hadde også blitt glad for ammeinnlegg, både vanlige og i ull, naturebond melkeoppsamler var gull. En god håndkrem eller en bodylotion uten spesielt mye lukt også. Jeg hadde nok kanskje ikke sett poenget med gavene i det jeg åpnet de, men gull etterpå. Husker jeg fikk mulit-mam kompresser til såre brystvorter, jeg skjønte ikke hva det var og la de i en skuff, men etter fødsel var det en av de beste gavene jeg hadde fått 😅 Deilige stelleprodukter til baby er og fint. Jeg liker godt serien fra mustela, deilig og nøytral lukt. Anonymkode: 1c917...2ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #3 Del Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenkte ikke over alt jeg kom til å trenge i forbindelse med amming. Så purelan hadde jeg absolutt blitt glad for. Hadde også blitt glad for ammeinnlegg, både vanlige og i ull, naturebond melkeoppsamler var gull. En god håndkrem eller en bodylotion uten spesielt mye lukt også. Jeg hadde nok kanskje ikke sett poenget med gavene i det jeg åpnet de, men gull etterpå. Husker jeg fikk mulit-mam kompresser til såre brystvorter, jeg skjønte ikke hva det var og la de i en skuff, men etter fødsel var det en av de beste gavene jeg hadde fått 😅 Deilige stelleprodukter til baby er og fint. Jeg liker godt serien fra mustela, deilig og nøytral lukt. Anonymkode: 1c917...2ab Nydelige og konkrete tips! Takk for det. Hun har som sakt mange å arve fra, så hun har sikkert fått utstyr også. Men ammeinnlegg er kanskje ikke noe man gir videre? For det synes jeg er fint å kjøpe. Og de kompressene er en god ide! Jeg er jo da ikke mor selv, og skal foreløpig ikke bli det heller, men vil gjerne gi slike gaver som viser at jeg skjønner hva de kommer til å stå i. Tenker å gi henne en pakke med vått dopapir til fødebagen haha, for har skjønt at det er som å brenne seg der nede uten slike greier etter fødsel. Anonymkode: c50e7...ae1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #4 Del Skrevet 21. februar 2022 God body lotion uten parfyme og luktstoffer. Det er ofte veldig tørr luft på sykehuset, og veldig mye håndvask i babytiden (med bæsjebleier og gulp og tiss). Vi satte mest pris på morgenlevering på døren, en skikkelig god frokost Sov-i-ro er genialt.. så kan den som ikke har passe-babyen-ansvar sove litt mer uforstyrret. Tørrshampo 😛 Hadde aldri brukt det før jeg fikk barn, men nå er det så gull, altså.. Anonymkode: 36367...afd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #5 Del Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): God body lotion uten parfyme og luktstoffer. Det er ofte veldig tørr luft på sykehuset, og veldig mye håndvask i babytiden (med bæsjebleier og gulp og tiss). Vi satte mest pris på morgenlevering på døren, en skikkelig god frokost Sov-i-ro er genialt.. så kan den som ikke har passe-babyen-ansvar sove litt mer uforstyrret. Tørrshampo 😛 Hadde aldri brukt det før jeg fikk barn, men nå er det så gull, altså.. Anonymkode: 36367...afd Sov-i-ro kan de nok skaffe selv, det er ikke en gave for meg. Morgenlevering kan jeg nesten ikke ta med til babyshower, men har tenkt på det som en mulighet til etter fødsel. Og tørrshampo må hun nesten velge selv. Uansett, takk for forslag! Noen fler som har gode erfaringer med spesifikke produkter? Anonymkode: c50e7...ae1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
supermamz Skrevet 21. februar 2022 #6 Del Skrevet 21. februar 2022 (endret) Jeg ble kjempe glad for en kurv med gode hudpleieprodukter, fuktighetskrem, serum, sheetmask, maske til føtterne, hendene osv. sånne multi mam kompresser til såre bryster om hun skal amme, Bind for det er forbruksvare de 6 ukene etter fødsel ohnoe godt hun er glad i å spise og et blad/bok eller noe hun kan lese og koble litt av 😊 Endret 21. februar 2022 av supermamz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #7 Del Skrevet 21. februar 2022 supermamz skrev (2 minutter siden): Jeg ble kjempe glad for en kurv med gode hudpleieprodukter, fuktighetskrem, serum, sheetmask, maske til føtterne, hendene osv. sånne multi mam kompresser til såre bryster om hun skal amme, Bind for det er forbruksvare de 6 ukene etter fødsel ohnoe godt hun er glad i å spise og et blad/bok eller noe hun kan lese og koble litt av 😊 Lurte litt på sheet mask, om det bare er stress og blir liggende fordi en ikke har/tar seg tid, eller om det blir brukt og er deilig i et øyeblikk med avkobling. Barnet sover jo forhåpentligvis LITT. Men jeg legger til det! Så kan hun evt. bruke den før fødsel som gravid også dersom hun heller vil det. Også beholder jeg multi mam kompresser i handlekurven, siden to nevner det. Tusen takk! Anonymkode: c50e7...ae1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
supermamz Skrevet 21. februar 2022 #8 Del Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Lurte litt på sheet mask, om det bare er stress og blir liggende fordi en ikke har/tar seg tid, eller om det blir brukt og er deilig i et øyeblikk med avkobling. Barnet sover jo forhåpentligvis LITT. Men jeg legger til det! Så kan hun evt. bruke den før fødsel som gravid også dersom hun heller vil det. Også beholder jeg multi mam kompresser i handlekurven, siden to nevner det. Tusen takk! Anonymkode: c50e7...ae1 Jeg fikk veldig tørr hud etter sykehuset så jeg satt med maske på mens jeg amma. De kompressene var så gode! De hjalp veldig 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #9 Del Skrevet 21. februar 2022 Jeg fikk gavekort på enkel husvask av en venninne (støvsuge, vaske badet og tørke støv). Det var helt magisk! Ellers var jeg veldig glad for å ha fått bleier, siden ungen kom 4 uker for tidlig og vi ikke hadde kjøpt ennå, håndkrem, purelan, fotmaske, ammeinnlegg i ull og babypledd. Anonymkode: 05d65...6e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #10 Del Skrevet 21. februar 2022 Hun får bleiekake, så det har de klart. Tror vi nærmer oss mål med ammeinnlegg i ull, kompresser, purelan, sheet mask og vått dopapir til fødebagen. Føler det er en liiitt kjedelig gave (og gave med ammepress oi), men det ser ut til å være nyttig, og det begynner jo å koste nok nå. Anonymkode: c50e7...ae1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #11 Del Skrevet 23. februar 2022 Husk snacks! Kommer alltid godt med! Anonymkode: 64a25...377 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #12 Del Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 23.2.2022 den 17.42): Husk snacks! Kommer alltid godt med! Anonymkode: 64a25...377 Men blir det spart til fødsel eller etter på? Blir det ikke spist to dager etter at det blir gitt? Ikke vet jeg, men folk er flinke til å spise kjeks, sjokolade og potetgull som er i hus. ts Anonymkode: c50e7...ae1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #13 Del Skrevet 25. februar 2022 Er det meningen at du skal gi gave både i babyshower før baby er født, og en barselgave etter at baby er født. I så fall er vel babyshower mest ting til babyen og fødselen, mens barselgaven er mer en greie til mor og barn etter fødsel? Eller? Jeg er åpenbart ikke så inne i dette moderne babyshower greiene. Det er fint med slike generelle råd på internett. Da får du mye fine tips om hva som har fungert for andre. MEN... Folk er veldig forskjellige, og har forskjellige ønsker og verdier. Om foreldrene er veldig miljøbevisste, så er faktisk en bleiekake med smokker, engangsbleier og masse utstyr i plast, en skikkelig bom-gave. Den ser kul ut, og fremstår som bra, men tar ingen hensyn til deres mijøengasjement. Mest sannsynlig har de kjøpt eller arvet en startpakke med tøybleier. Om mor er glad i pleieprodukter og SPA, så er jo en bodylotion og sheet-mask skikkelig stas. Om hun faktisk ikke bruker slikt til vanlig, er det kun bortkastet skapfyll, som hun ikke kommer til å prioritere når baby er der, og antagelig kaster om noen år. Om mor er interessert i å bære baby, og planlegger å gjøre det, kan et bra sjal, en bra bæresele OG andre relaterte ting være kjempefine gaver, som blir brukt masse. Men om hun ikke egentlig er interessert, og ikke lærer seg å bære, så er det ting som blir liggende ubrukt. Og sånn kunne man fortsatt og fortsatt. For egen del kunne folk spart seg å gi meg hjemmestrikkede ammeinnlegg som klødde verre enn verst, og egentlig var både for hullete og for tynne til å varme noe særlig. Og ammeinnlegg i "papir" er noe av det mest grusomme jeg har prøvd. (Joda, noen er brukbare.) Da synes jeg heller gjenbrukbare i myk viskose med sperrelag var MYE bedre. Og engangsbind har jeg ikke brukt siden jeg oppdaget at vaskbare var mykere, hadde bedre oppsugingsevne og gjorde at underlivet var mindre utsatt for ekle bakterier, og dermed mye mindre lukt! Så bind ville for meg vært noe jeg satt og lurte på hva jeg skulle gjøre med. (Jeg fikk nok i sånne pakker med "vareprøver" fra forskjellige steder. ) Det er lettere å gi gaver til folk når man kjenner dem. Og trenger de ikke noe, bør gaven enten være noe de ikke hadde tenkt på selv, men som man VET de blir glade for. Eller så bør det gis noe som kan defineres nærmere senere. (opplevelse eller barnepass eller noe.) Anonymkode: 50a59...dc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #14 Del Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 23.2.2022 den 17.42): Husk snacks! Kommer alltid godt med! Anonymkode: 64a25...377 Som gave i en babyshower? Det er det rareste jeg har hørt om. Babyen trenger ikke snacks med det første, og mor har vel sikkert nok av rester etter showeren som det er. Anonymkode: 50a59...dc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #15 Del Skrevet 25. februar 2022 Jeg har aldri gitt gave til mor ved babyshower, da det er «for babyen». Men jeg har gitt barselgave til mor, en liten care-packet. Litt spiselig godt, og annet som en my mor kan ha bruk for. Anonymkode: 91694...97f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #16 Del Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg har aldri gitt gave til mor ved babyshower, da det er «for babyen». Men jeg har gitt barselgave til mor, en liten care-packet. Litt spiselig godt, og annet som en my mor kan ha bruk for. Anonymkode: 91694...97f Grunnen til at jeg ønsker å peile meg inn på ting til mor, er at dette barnet har ALT det trenger for de neste ti årene, føles det som. De har arvet mye, som alt av klær, brystpumpe har de allerede fått, noen skal lage bleiekake med smokker og gulpekluter, flasker og det som er. Så sitter de der med et hav av ringlerangler, kosebamser og klær, mens mor ikke blir påskjønnet en dritt. Jeg tenker bare i et miljøperspektiv. Trenger de en splitter ny, søt body fra meg når de har arvet hundre, eller det like greit å hjelpe henne litt på vei med brystkrem og sånn som hun kanskje ikke har tenkt så mye på ennå? Det var bare det. Anonymkode: c50e7...ae1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #17 Del Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Er det meningen at du skal gi gave både i babyshower før baby er født, og en barselgave etter at baby er født. I så fall er vel babyshower mest ting til babyen og fødselen, mens barselgaven er mer en greie til mor og barn etter fødsel? Eller? Jeg er åpenbart ikke så inne i dette moderne babyshower greiene. Det er fint med slike generelle råd på internett. Da får du mye fine tips om hva som har fungert for andre. MEN... Folk er veldig forskjellige, og har forskjellige ønsker og verdier. Om foreldrene er veldig miljøbevisste, så er faktisk en bleiekake med smokker, engangsbleier og masse utstyr i plast, en skikkelig bom-gave. Den ser kul ut, og fremstår som bra, men tar ingen hensyn til deres mijøengasjement. Mest sannsynlig har de kjøpt eller arvet en startpakke med tøybleier. Om mor er glad i pleieprodukter og SPA, så er jo en bodylotion og sheet-mask skikkelig stas. Om hun faktisk ikke bruker slikt til vanlig, er det kun bortkastet skapfyll, som hun ikke kommer til å prioritere når baby er der, og antagelig kaster om noen år. Om mor er interessert i å bære baby, og planlegger å gjøre det, kan et bra sjal, en bra bæresele OG andre relaterte ting være kjempefine gaver, som blir brukt masse. Men om hun ikke egentlig er interessert, og ikke lærer seg å bære, så er det ting som blir liggende ubrukt. Og sånn kunne man fortsatt og fortsatt. For egen del kunne folk spart seg å gi meg hjemmestrikkede ammeinnlegg som klødde verre enn verst, og egentlig var både for hullete og for tynne til å varme noe særlig. Og ammeinnlegg i "papir" er noe av det mest grusomme jeg har prøvd. (Joda, noen er brukbare.) Da synes jeg heller gjenbrukbare i myk viskose med sperrelag var MYE bedre. Og engangsbind har jeg ikke brukt siden jeg oppdaget at vaskbare var mykere, hadde bedre oppsugingsevne og gjorde at underlivet var mindre utsatt for ekle bakterier, og dermed mye mindre lukt! Så bind ville for meg vært noe jeg satt og lurte på hva jeg skulle gjøre med. (Jeg fikk nok i sånne pakker med "vareprøver" fra forskjellige steder. ) Det er lettere å gi gaver til folk når man kjenner dem. Og trenger de ikke noe, bør gaven enten være noe de ikke hadde tenkt på selv, men som man VET de blir glade for. Eller så bør det gis noe som kan defineres nærmere senere. (opplevelse eller barnepass eller noe.) Anonymkode: 50a59...dc4 Har du lest tråden, egentlig? Her har du brukt vanvittig mye tid. Og ja, jeg KJENNER mor, hun er en av mine nærmeste venninner. Det er derfor jeg tenker som jeg gjør, men jeg har ikke vært gravid selv, og lurte da på hva man kan trenge i barselstiden. For nei, man gir ikke barselsgave når det har vært babyshower. Som jeg har forstått det. Anonymkode: c50e7...ae1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #18 Del Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du lest tråden, egentlig? Her har du brukt vanvittig mye tid. Og ja, jeg KJENNER mor, hun er en av mine nærmeste venninner. Det er derfor jeg tenker som jeg gjør, men jeg har ikke vært gravid selv, og lurte da på hva man kan trenge i barselstiden. For nei, man gir ikke barselsgave når det har vært babyshower. Som jeg har forstått det. Anonymkode: c50e7...ae1 Beklager å være direkte. Ble bare veldig overveldet av avsnitt på avsnitt om ting helt på siden av tråden. Anonymkode: c50e7...ae1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #19 Del Skrevet 26. februar 2022 I forrige babyshower jeg var i fikk mor en pakke med forskjellige greier til henne. En ting var sånn tisseflaske (? 😅 Heter det det?) de fikk også en pakke med utstyr for å lage hånd og fotavtrykk av babyen. Jeg fikk øyenskygge av ei venninne etter fødselen, det var en koselig gave synes jeg. Som kan brukes lenge, ikke bare en tisseflaske som jeg ikke har hatt behov for. Anonymkode: e527b...cc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #20 Del Skrevet 26. februar 2022 En sofakurv med blader, godteri, vannflaske, tyggis og annet man kan trenge når man sitter fast i sofaen med sovende baby på seg. Kalles også ammekurv om man ammer. Anonymkode: ae9ca...611 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå