Gå til innhold

Dere som har hatt barn som har innvandrervenner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når barna ble eldre/voksne, var det fortsatt venner med innvandrene?

Min sønn har stort sett hatt venner med innvandrerbakgrunn. Nå som de har gått noen år på ungdomsskolen, så ser jeg at det begynner å trekkes i ulike retninger. Innvandrervennene hans ser ut til å foretrekke å være sammen med andre innvandrere, og har skyvet min sønn litt unna. Vet ikke om dette bare er vanlig.

Anonymkode: 153a5...42b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min sønn har stort sett hatt venner med innvandrerbakgrunn. Nå som de har gått noen år på ungdomsskolen, så ser jeg at det begynner å trekkes i ulike retninger. Innvandrervennene hans ser ut til å foretrekke å være sammen med andre innvandrere, og har skyvet min sønn litt unna. Vet ikke om dette bare er vanlig.

Det skjedde på ungdomsskolen for mine gutter. Kombinasjon av blant annet ære, innvandrervennene mistet interessen for fotball (ikke mye interesse hjemme, de måtte alltid sitte på med andre) og total mangel på interesse for skolearbeid blant de muslimske innvandrerne. 

Anonymkode: eb997...e7e

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå er ikke barna mine store nok enda, så jeg er nok ikke den du kanskje trenger svar fra, men når man begynner å bli eldre, tenåring osv, vil man helst være med de man er komfortabel med, er lik med, hører hjemme hos, man prøver å finne "gruppa si". Det varierer jo hvor inkluderende man er med andre og hvor godt kjemien sitter, og hvor mye man har til felles. Jeg vil tro at kultur har mye å si, hva som snakkes om og ikke. Både innad nordmenn og utenlandske folk. 

Da jeg var 14 havnet jeg litt utenfor venninnegjengen. Jeg hadde en god blanding av utenlandske og norske venninner. De norske venninnene mine drakk, hang med gutter og gjorde sine greier. Jeg følte meg utenfor. Det var jo ikke det at jeg ikke hadde lyst til å gjøre det samme, men jeg følte meg bare utenfor. De ville ihvertfall ikke ha meg med. Så jeg dro heller med de utenlandske, vi hadde bursdager og fester sammen og det var mye mer gøy. Det var null alkohol og gutter, så det var ikke noe tema. 

Men vi er fortsatt kjempegode venninner den dag i dag. 

Poenget mitt er at dette er sikkert sårt for din sønn, kan det være at interessene ikke er de samme? Uansett får du oppmuntre barnet ditt til å prøve litt forskjellige aktiviteter han interesserer seg for, kanskje han finner gruppa si ❤️

Anonymkode: 38bfe...3d1

• Liker 6
Skrevet

Begge mine barn (voksne nå) er fortsatt venner med de med innvandrerbakgrunn som de gikk på barne - og ungdomsskolen med. 

Anonymkode: 842e9...71e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det skjedde på ungdomsskolen for mine gutter. Kombinasjon av blant annet ære, innvandrervennene mistet interessen for fotball (ikke mye interesse hjemme, de måtte alltid sitte på med andre) og total mangel på interesse for skolearbeid blant de muslimske innvandrerne. 

Så nå har ikke muslimske innvandrere intresse for skolearbeid heller. Gir opp den hengingen av muslimer over alt på kg🙄🙄🙄

Anonymkode: 841ae...6d9

• Liker 8
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så nå har ikke muslimske innvandrere intresse for skolearbeid heller. Gir opp den hengingen av muslimer over alt på kg🙄🙄🙄

Jeg er ikke negativer til muslimer, men akkurat barnas tidligere venner som er muslimer er av den kategorien som gir f. I skolen.  

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Den du siterte snakker bare ut fra egen erfaring, slapp av.

Anonymkode: 92b19...225

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Muslimer er overrepresentert i ALI-yrker. De tar, generelt sett, skolen veldig på alvor.

Anonymkode: c94e2...d74

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min sønn hadde 90 % innvandrervenner da han vokste opp.

Både i barnehagen og hjemme var det kun barn fra Irak, Somalia,Kroatia og Afghanistan og Polen.

Han hadde kun to-tre bestevenner som var etniske norske.

Da de begynte på ungdomskolen begynte de på forskjellige skoler og valgte forskjellige idretter, så det ble et naturlig skille.

Den irakiske gutten han var bestevenn med fra han var 3 år,  gammel valgte han bort på ungdomsskolen fordi han sa de hadde forandret seg og han syntes at den irakiske vennen var blitt så tøff i trynet og gang sammen med sin arabiske gjeng og hadde også andre fritidsaktiviteter.

I dag er han tjue år og har også en god venn som er innvandrer, men de ble venner når de var 15/16 år.

Denne vennen er muslim men hverken han eller familien praktisere ikke hverken hijab eller faste .

Anonymkode: 0cc1d...f6a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Muslimer er overrepresentert i ALI-yrker. De tar, generelt sett, skolen veldig på alvor.

Anonymkode: c94e2...d74

Kilde takk.

Anonymkode: f0d31...f01

• Liker 4
Skrevet

Kan være venner selv om de er forskjellige?  Min 20 åring har en muslimsk venn. De har kjent hverandre siden barneskolen. Trodde at når de begynte å feste at de skulle skli fra hverandre, siden kompisen ikke drikker. Men det skjedde ikke. Han var med i russegruppen på lik linje som de andre. Men han deltok ikke på alle arrangementer i russetiden. Han satt hjemme å pugget til eksamen. 

Anonymkode: 663b1...7a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke negativer til muslimer, men akkurat barnas tidligere venner som er muslimer er av den kategorien som gir f. I skolen.  

Men hvordan er dems religion relvant å fortelle her? Pleier du å skrive «kristne» venner når du skal fortelle noe om de norske vennene da? På godt og vondt. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Kilde takk.

Sjekk listen over tannleger og leger i Norge. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den du siterte snakker bare ut fra egen erfaring, slapp av.

Anonymkode: 92b19...225

Slapp av du. Henvendte meg ikke til deg!!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilken liste? Du kan ikke bare slenge ut påstander her og forvente at folk skal stole blindt på dem.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Nå er mine 20 år gamle og har fortsatt sine innvandrervenner fra barneskolen. Mtp skole så var de vel like seriøse alle sammen på hver sin måte.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvilken liste? Du kan ikke bare slenge ut påstander her og forvente at folk skal stole blindt på dem.

Forventer ingenting😏 Bare søk på nettet hvis du har ork til dette. 

• Liker 2
Skrevet

Som muslimsk kvinne i 33 årene har nesten alle norske vennene mine forsvunnet. I ungdomstiden var det musikk, vanking og gutter. Ingen fest for meg, men fest, alkohol og sex er forskjellen i ungdomstiden og helt til 35 årene. Driver ikke med den slags så da blir det utenlandske venner. Jeg trives med begge og blir lei av begge.  Jeg setter islam på lista nå som jeg har barn. Nå har jeg bare en norsk vennine og vi er på samma plan selv om vi har forskjellig levesett (hun er lesbisk) gjør ingen forandring for meg. Kun styrke når to minoriteter møtes. Ellers er det norske kollegaer i hverdagen. Poenget er at vi får forskjellige interesser i løpet av livet. Vi har en norsk nordmann i familien. Han har vært en del av familien siden jeg var liten og er nesten litt pakistansk. Begge må integreres for å funke😃Noen beholder man mens andre dropper man. Sårt å bli droppet, men norske droppet meg også når jeg ble litt mer muslimsk. Sånn er det. 

Anonymkode: ca7d1...f8e

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Har bare en venninne fra barneskolen. Nå var alle norske, men tenker det er normalt å vikse fra hverandre og møte nye venner. Har flere innvandrervenner fra vgs og vi er fortsatt venner. 

Men vil tro det er forskjell på de som er fra mer ressurssterke og/eller integrerte familier. Gikk på en «streber»-vgs og her var alle veldig opptatt av skolearbeid og videre utdanning, så vi hadde mye til felles. De innvandrerne på ungdomskolen var veldig svake elever som ikke hadde noe særlig forutsetning for utdanning, så da hadde vi naturlig nok ikke mye til felles generelt.

Anonymkode: 6cbe5...486

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mine helt subjektive observasjoner er at de enten er hjernekirurger eller så blir de småkriminelle skole dropouts. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...