Lykkeligengel Skrevet 19. februar 2022 #1 Skrevet 19. februar 2022 Hei alle sammen, jeg registrerte meg her fordi jeg trenger litt råd eller noen som bare sier til meg at jeg overdriver og prøver å roe meg ned. Sist uke fredag var jeg hos mine foreldre og på vei hjem, rundt kvelden kjente jeg meg anderledes. Jeg følte meg plutselig fremmed i min egen kropp. Jeg blir plaget med en lett stikking rundt venstre arm, bak ryggen, under brystet og litt på magen dessuten sliter jeg med kortpusthet. Av og til er denne kortpustheten så ille at jeg tror jeg ikke får puste mer. Det er verst når det begynner å bli rundt kvelden. Da har jeg til og med hjertepank og skikkelig panikk at jeg dør av hjerte infarkt når som helst. Det jeg og har, er at jeg ikke klarer å tenke. Regner jeg noe ut tar det lang tid før jeg kommer på svaret, selbv om det er egentlig lett regnestykke. Jeg likte å dagdrømme før, men det klarer jeg heller ikke å gjøre lenger. Jeg har motivasjon til å rydde, men blir fort slitt ut. Hva faen er det som skjer med meg? Jeg blir redd av meg selv. I går gikk jeg til legevakten fordi jeg ville forsikre meg at jeg ikke har hjerteinfarkt osv og det kunne legen heldigvis utelukke. Det roet meg ned i et par timer, men rett da jeg holdt på å sove slet jeg meg skikkelig kortpusthet. Da begynnte jeg å tro at EKGen kanskje var feil eller at det må være noe som ikke kan bli oppdaget der. Legen, mine foreldre og venner konkluderer med at jeg "bare" har angst og panikkanfall, siden jeg kom fra et skikkelig fukka forhold der jeg ble psykisk og fysisk mishandlet. Til og med 2 år etterpå prøvde han å få "kontroll på meg". Har heldigvis fått i gang besøksforbud, men jeg følte meg bedre enn noensinne siden, siden jeg ikke har han i livet mitt lenger. og nå fra et sekund til en annen kjenner jeg meg fremmed i min egen kropp og rar. Noen som kjenner seg til det? Takker for alle svar jeg kan få <3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #2 Skrevet 19. februar 2022 Jeg tenkte også panikkanfall når jeg leste innlegget ditt, men panikkanfall blir jo ikke noe bedre av at du går og engster deg på denne måten. Så sånn sett tenker jeg at du bør ta deg en tur til legevakten en gang til, så slipper du å engste deg hele helgen for hvorvidt de tok feil på legevakten sist gang. Be da også om råd for hva du kan gjøre i helgen, for å roe en kropp som tydeligvis er i helspenn. Også bestiller du time til fastlegen på mandag, så du får deg skikkelig hjelp❤️ Kanskje innleggelse i en periode kan være lurt? Lykke til☺️ Anonymkode: 87b27...03d 3
Jadzia Skrevet 19. februar 2022 #3 Skrevet 19. februar 2022 Helt fra start tenkte jeg angst/panikkanfall da jeg leste. Man kan si «bare» så mye man vil, men jeg vet av erfaring at det er alt annet enn bare. Det skaper fysiske plager, som igjen øker angsten, som igjen øker plagene. Så det blir en vond sirkel. Jeg tror ikke undersøkelsen din var feil, og jeg tror heller ikke det vil ha noe for seg å dra inn i dag igjen. Men du bør gå til fastlegen på mandag og få hjelp. ❤️ 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #4 Skrevet 19. februar 2022 Det er angstanfall. Det kan gi seg utslag i at man føler man ikke får puste, man får hjertebank og i det hele tatt forsterkes angsten fordi man tror det er noe galt med både pusten og hjertet når det holder på. Men det er angst, og det er ikke dødelig. Jeg vet akkurat hvordan det er. Har det selv av og til. Det er forferdelig mens det holder på, og man tror man skal dø fordi pusten blir sånn at man føler man ikke får nok oksygen og hjertet hamrer i vei. Men det går over, og man må bare fortelle seg selv det om og om igjen der man ligger at det går over om en stund, det er bare sykdommen som snakker. Anonymkode: f0ce2...a02 2
Iia Skrevet 19. februar 2022 #5 Skrevet 19. februar 2022 Det høres ut som angst. Virkelig vond angst. Jeg syns du skal oppsøke noen som kan hjelpe deg, kanskje en psykolog. Du fortjener god hjelp etter det du har vært igjennom ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #6 Skrevet 19. februar 2022 Bare angst... ville ringt legevakta. Da kommer de og måler bt, tar ekg og vurderer situasjonen. Har kjent to som døde av hjertesvikt i ung alder. Anonymkode: a73db...ad8 2
Lykkeligengel Skrevet 19. februar 2022 Forfatter #7 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Bare angst... ville ringt legevakta. Da kommer de og måler bt, tar ekg og vurderer situasjonen. Har kjent to som døde av hjertesvikt i ung alder. Anonymkode: a73db...ad8 Det er det jeg gjorde i går. Jeg fikk tatt blodtrykk, ekg samt så sjekket han pulsen min. Alt var normalt, bare pulsen var høy. Da slet jeg allerede med angsten så det forklarer jo det. Men røyker desverre og mye og leste at det framskynder panikk og angst. Mitt første tanke var faktisk og hjertesvikt eller blodpropp pga røykingen. Jeg merket og at når jeg tok meg en sigarett for ca. 10 min siden for å roe meg ned at det ble verre.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #9 Skrevet 19. februar 2022 Kjære deg! Det du går igjennom nå er vondt. Å føle seg fremmed i egen kropp, vondt her og der, kortpustet…Man kan tro noe er alvorlig galt. Og det er alltid greit å sjekke ut. Men du var på legevakten i går, og de tok prøver. Nå er det nok bare angsten din som jobber. Jeg var selv på legevakten for litt siden. Ble sendt dit av legen min på grunn av fysiske symptomer. De sjekket meg og fant ikke noe galt. Jeg hadde fortsatt de fysiske symptomene og engstet meg slik som du gjør nå. Men jeg klarte etter noen dager å roe meg ned. Det er lett å si at man må tenke annerledes. Det vet jeg!! Lett å si og tenke, men angsten lever nesten sitt eget liv. Anonymkode: 0ec69...826
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #10 Skrevet 19. februar 2022 Nei du reiser ikke til sykehuset. Og det er ikke sånn at du bare kan møte opp sykehuset heller. Det er det legevakta er det for Anonymkode: 97cfb...d9d 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #11 Skrevet 19. februar 2022 Du tar heller å bestiller deg en time til fastlegen og ber om hjelp til å takle det du sliter med psykisk. Prøv å finne ut hva som trigger angstanfallene, skriv ned hva som skjer i forkant, hva du tenker og hva som skjer. Anonymkode: 17b13...98d
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #12 Skrevet 19. februar 2022 Bestill time til legen, og be han henvise deg til psykolog. Sjekk og om det finnes lavterskel tilbud på psykisk hjelp i kommunen. Kjenner ei som slet, og tok kontakt med de, og de syntes at hun slet mer enn hva de kunne hjelpe med, så de fikk henne inn på DPS. Anonymkode: 5ef6d...50c
Lea Skrevet 19. februar 2022 #13 Skrevet 19. februar 2022 Det er nok angst. Kjenner meg litt igjen i det du beskriver. Klem til deg❤️
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #14 Skrevet 20. februar 2022 Dette er angst/ panikkangst. det er ikke farlig. Du trenger hverken EKG eller øyeblikkelig hjelp. Du trenger heller ikke dra til sykehus. Du trenger en psykolog Anonymkode: 7a30a...0c4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #15 Skrevet 20. februar 2022 Det er nok bare angst, men ville bare si at jeg hadde det noe lignende det du forklarer i noen dager, og havnet også på legevakten hvor de ikke klarte å finne noe. Etter noen dager til så kom høy feber og nedsatt allmenntilstand, og det viste seg å være en betennelse som gnisset mellom lungehinnene som forårsaket smerten, strålingen og tungpusten. Jeg opplevde også å få anfall der jeg nesten ikke fikk puste, og det var ofte i forbindelse med søvn. Sikkert pga liggestillingen som virket ekstra belastende. Men altså, hvis ikke feberen kommer så er det nok "bare" panikkanfall. Anonymkode: 84151...731
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå