AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #1 Skrevet 19. februar 2022 Hei! Er 28 år og har gått på ppiller siden jeg var 14. Begynte pga kraftige mensensmerter. Har nå brukt utallige ppiller, yasminelle, migrogynon, mercilon, p stav og de siste årene cerazette. Alle med veldige bivirkinger. Cerazette gir minst bivirkinger men to uker før mensen (har kommet inn i en slags syklus på 40 dager) får jeg hodepine, ømme bryster, litt kviser og ULTRA pms. Jeg blir deprimert, revurderer livet mitt og alt blir tungt. Jeg tracker syklusen min så er ganske obs på det, men det er jo likevel kjedelig å bli så utafor hele tiden. Legen har sagt jeg kan bruke antideppressiva i de verste periodene men det vil jeg ikke. Nå lurer jeg på om jeg bare skal slutte helt. Men er redd for enda verre bivirkinger, kviser, mensensmerter, gå opp i vekt, er pmsen verre? Hjelp. Jeg er i fast forhold og har ikke ønske om barn helt enda, men det er ikke krise om det skjer heller. Noen som kan dele erfaringer? Anonymkode: c7865...f79
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #2 Skrevet 19. februar 2022 For min del ble humøret mye bedre etter at jeg sluttet. Jeg fikk stabil syklus etter nesten 2 mnd. Jeg har fått noe mer uten hud, men det er verdt det egentlig. Sexlysten har gått til himmels. Nå skal vi prøve å få barn, men det finnes jo alternativer for de som ikke ønsker det. Spiral feks. Anonymkode: 8e39b...1d6 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #3 Skrevet 19. februar 2022 cerazette fikk jeg selvmordstanker av. Sluttet og jeg var ble normal igjen. Anonymkode: 6622b...413
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #4 Skrevet 19. februar 2022 Måtte slutte med ppille i oktober pga mistanke om at de hadde ført til leverskade. etter nesten 15år på ppille eller annen hormonprevansjon så har seksuallysten gått til himmels. Jeg blir våt, slipper å tenke på glidemiddel. Jeg må forholde meg til mensen, og det er rimelig kjipt, men har ikke de store plagene rundt mensen. smertene i levra er bedre og jeg er spent på neste MR om det er blitt bedring på bildene. kommer aldri til å begynne med prevensjon igjen, vi forholder oss til kondom og «sikre» perioder Anonymkode: 8d57e...c51 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #5 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Måtte slutte med ppille i oktober pga mistanke om at de hadde ført til leverskade. etter nesten 15år på ppille eller annen hormonprevansjon så har seksuallysten gått til himmels. Jeg blir våt, slipper å tenke på glidemiddel. Jeg må forholde meg til mensen, og det er rimelig kjipt, men har ikke de store plagene rundt mensen. smertene i levra er bedre og jeg er spent på neste MR om det er blitt bedring på bildene. kommer aldri til å begynne med prevensjon igjen, vi forholder oss til kondom og «sikre» perioder Anonymkode: 8d57e...c51 Samme her, skal aldri bruke hormonprevensjon igjen. Vi skal prøve på barn, å hvis han da føler seg ferdig etter de to vi egentlig har planlagt så får han ta ansvar selv. Jeg vil ikke utsette kroppen min for slike ting mer. Anonymkode: 8e39b...1d6
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #6 Skrevet 21. februar 2022 Tror kanskje jeg bare må forsøke å slutte en periode da. Anonymkode: c7865...f79
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #7 Skrevet 21. februar 2022 Gikk på Yasmine fra jeg var 15 til jeg var 29 år gammel. Da jeg sluttet fikk jeg uren/oljete hud 2mnd etter at jeg sluttet, men fant et enkelt hudprodukt som holdt det i sjakk. Jeg fikk også en periode skikkelig humørsvingninger. Det vil si, jeg gikk med et skikkelig sinne i et par uker. Det føltes ukontrollerbart, og jeg måtte finne metoder for å unngå at det gikk ut over mine nærmeste. Unngikk folk i den perioden. Heldigvis varte det ikke så veldig lenge. Mistet litt hår også. Røyta som en katt. Positive endringer: bedre humør. Føler meg lettere i kropp og sinn. Slet med at lårene kunne føles slitne bare jeg gikk opp en trapp tidligere (slank/normalvektig), men jeg har ikke kjent det siden, så jeg har blitt langt mer aktiv. Plutselig er det gøy å gå på lange turer, gå i fjellet etc. Humøret holder seg mer stabilt også. Bedre sexlyst. Huden har begynt å bedre seg igjen nå etter 9mnd. Håret begynner å bli tjukt igjen. Kommer aldri til å begynne på ppiller igjen. Følte at jeg levde under en konstant skygge før, og at jeg nå endelig har kommet meg ut i sola. Angrer på at jeg ikke sluttet tidligere. Angrer på at jeg i det hele tatt begynte på ppiller. Om du slutter, så bør du gå uten de i minst ett år. De negative og positive effektene av å slutte kommer ikke nødvendigvis med én gang, og de negative effektene (som uren hud og humørsvingninger) vil som oftest avta innen 6-12mnd. Det er bare å holde ut. Man kan jo ikke gå på ppiller til evig tid uansett, man må gjennom de negative konsekvensene av å slutte en eller annen gang, men det vil gå over. Anonymkode: 1e97f...bbe
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå