AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #1 Skrevet 19. februar 2022 Vi har to barn som er over snittet krevende. Vi voksne jobber 100% og har null avlasting (har aldri hatt det). Nå har bi vært gjennom flere runder med sykdom, nå sist omikron som jeg fremdeles ikke har blitt helt frisk av. Nå kjenner jeg bare at jeg er helt utslitt! Har ingen krefter til noe som helst. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Ungene henger over meg konstant, får aldri slappet av. Ikke klarer jeg å trene heller for å få overskudd. Noen som har tips for å få overskudd? Har mest lyst til å rømme, men orker ikke det en gang. Anonymkode: f0601...8a4 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #2 Skrevet 19. februar 2022 Kontakt fastlege, få sykemelding (evt gradert) så du får hvilt når ungene er i barnehage/SFO/skole. Anonymkode: 19ec7...1c7 8 1
nomore82 Skrevet 19. februar 2022 #3 Skrevet 19. februar 2022 Har barna noen form for diagnoser? Hvor gamle er de? Sykemelding kan være et alternativ. Syk barnepasser er og et alternativ. Samtidig er det tøft med småbarnsfamilier når flere/alle er syke samtidig. Da må en huske på at det er lov med snarveier og raske løsninger. Mat som er rask å lage kan hjelpe litt. Fri tilgang til spillkonsoll, pc og Tv kan hjelpe litt mer.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #4 Skrevet 19. februar 2022 Hvorfor få barn når du skal klage..? Anonymkode: 29e15...5a2 2 1 3
Jadzia Skrevet 19. februar 2022 #5 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hvorfor få barn når du skal klage..? Anonymkode: 29e15...5a2 Så man har ikke lov til å bli sliten når det er mye? Hvorfor legge ut på en lang joggetur for å klage på slitenhet? Hvorfor hoppe over lunsj for å klage på sult ved middagstid? Hvorfor kjøre til jobb i rushen for å klage på trafikken. Helt idiotisk kommentar! 16 1
Jadzia Skrevet 19. februar 2022 #6 Skrevet 19. februar 2022 Jeg har ei venninne som står i samme situasjon som deg nå. Og jeg har vært brutalt ærlig og bedt henne ta en sykemelding for å komme seg igjen. Hun sier hun ikke kan, men jeg mener alle kan hvis de vil. Man skal ikke gå under av slitenhet. Og i hvert fall ikke når du ikke er i form enda heller! 7
lillevill Skrevet 19. februar 2022 #7 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har to barn som er over snittet krevende. Vi voksne jobber 100% og har null avlasting (har aldri hatt det). Nå har bi vært gjennom flere runder med sykdom, nå sist omikron som jeg fremdeles ikke har blitt helt frisk av. Nå kjenner jeg bare at jeg er helt utslitt! Har ingen krefter til noe som helst. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Ungene henger over meg konstant, får aldri slappet av. Ikke klarer jeg å trene heller for å få overskudd. Noen som har tips for å få overskudd? Har mest lyst til å rømme, men orker ikke det en gang. Anonymkode: f0601...8a4 Tror du må holde ut, og hvile når du kan. Og være partner med samboeren og spille hverandre gode. Kjempe sammen i de vanskelige slitsomme stundene. 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #8 Skrevet 19. februar 2022 Da drar du til legen rett og slett. Hør om gradert sykemelding. Send unger i barnehage og sfo. Det har de tydeligvis godt av når de henger rundt deg hele tiden. Barn får det ikke bedre hjemme av å ha foreldre som er slitne og ikke har overskudd. Anonymkode: 24384...561 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #9 Skrevet 19. februar 2022 Dere snakker om sykemelding som om det er noe hun bare kan «få», men så lett er det ikke. Fastlegen avgjør om det er behov for det eller ikke, og ikke trådstarter. Anonymkode: 599c1...0d7 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #10 Skrevet 19. februar 2022 Det er jaggu ikke rart nordmenn har skyhøyt sykefravær når man anbefaler mødre å sykemelde seg fordi de ikke håndterer egne unger! Alvorlig talt! Ts det går over, og i mellomtiden må du ta ansvar for de ungene du har satt til verden, så får du og mannen heller dele på å ta der en frikveld hver så det blir litt avslapping innimellom. Anonymkode: 4ee99...289 10 3
Drizzt Skrevet 19. februar 2022 #11 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi har to barn som er over snittet krevende. Vi voksne jobber 100% og har null avlasting (har aldri hatt det). Nå har bi vært gjennom flere runder med sykdom, nå sist omikron som jeg fremdeles ikke har blitt helt frisk av. Nå kjenner jeg bare at jeg er helt utslitt! Har ingen krefter til noe som helst. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Ungene henger over meg konstant, får aldri slappet av. Ikke klarer jeg å trene heller for å få overskudd. Noen som har tips for å få overskudd? Har mest lyst til å rømme, men orker ikke det en gang. Anonymkode: f0601...8a4 Sykemelding nå før du møter veggen og blir helt satt ut av spillet over lengre tid. Da blir det for mye på din mann når dere ikke får hjelp ellers. Kontakt fastlegen på mandag og be om sykemelding for å hente deg inn. Du får sove, slappe av, finne roen og gleden tilbake mens barna er i barnehage eller på skolen. Mannen din bør gjøre det samme hvis han også kjenner på det. Hos oss var det jeg som hadde det tøffeste koronaforløpet og det var skikkelig travelt og slitsomt mens begge foreldrene var syke og alle 3 barna var friske. Lykke til å holde normal hverdag slik. Så ble vi gradvis friskere mens barna ble syke (mildere symptomer), så en hel måned var vi i unntakstilstand. Det ble lite middag fra bunn, mye barnetv og ipad og snarveier der man kan for å få seg noen minutter i fred i sofaen. Det er heller ikke bare-bare å involvere besteforeldre når det er snakk om korona, så man må holde ut. Men du, TS, du må virkelig prioritere deg selv før du møter veggen. Start med en 100% sykemelding - ingen er tjent med at du går under. 4
Drizzt Skrevet 19. februar 2022 #12 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er jaggu ikke rart nordmenn har skyhøyt sykefravær når man anbefaler mødre å sykemelde seg fordi de ikke håndterer egne unger! Alvorlig talt! Ts det går over, og i mellomtiden må du ta ansvar for de ungene du har satt til verden, så får du og mannen heller dele på å ta der en frikveld hver så det blir litt avslapping innimellom. Anonymkode: 4ee99...289 Det som er jaggu er at man spiller helt(inne) helt unødvendig og kjører seg til grøfta for så å være sengeliggende sykemeldt i flere måneder. Selvfølgelig er utmattelse en grunn å sykemelde seg. Det er ikke bare barna, men kombinasjonen krevende barn+100% jobb+ingen avlastning. Det skulle bare mangle at man blir utslitt når man må sjonglere altfor mange baller i lufta samtidig. Jeg tviler på det sterkeste at TS har valgt å få to krevende barn, så disse kommentarene får du beholde for deg selv. 6 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #13 Skrevet 19. februar 2022 Ta kontakt med lege på grunn av coronasmitten som du fortsatt plages av ettervirkninger av. Anonymkode: b9ec1...f87 1
Drizzt Skrevet 19. februar 2022 #14 Skrevet 19. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Dere snakker om sykemelding som om det er noe hun bare kan «få», men så lett er det ikke. Fastlegen avgjør om det er behov for det eller ikke, og ikke trådstarter. Anonymkode: 599c1...0d7 Jo, man kan få sykemelding på grunn av utmattelse. Hvis fastlegen er uenig, så må hun bytte fastlege. Det er heldigvis mer fokus på kvinners helse nå enn før og det er ikke stigma å være utslitt av å ha både 100% jobb og omsorg for krevende barn uten avlastning og mulighet å få et pusterom. Spesielt når man er syk i tillegg og ikke er blitt helt frisk etter gjennomgått korona. Da er hun hverken den moren barna fortjener, eller den arbeidstakeren arbeidsgiver fortjener. Endret 19. februar 2022 av Drizzt 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #15 Skrevet 19. februar 2022 Sykemelding har jo liten effekt her. De trenger hjelp til en varig endring av situasjonen. Utredning av barna, bedre samarbeid mellom mor og far, kan en gå ned i stilling, kan de få avlastningshjem osv. Søk profesjonell hjelp. Anonymkode: 9e369...458 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #16 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Sykemelding har jo liten effekt her. De trenger hjelp til en varig endring av situasjonen. Utredning av barna, bedre samarbeid mellom mor og far, kan en gå ned i stilling, kan de få avlastningshjem osv. Søk profesjonell hjelp. Anonymkode: 9e369...458 Dette. Å gå ned i stillingsprosent er det som vil hjelpe på sikt. Anonymkode: 599c1...0d7 5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #17 Skrevet 19. februar 2022 Ts her. Eldste har diagnose ja, vi er ferdige med utredning og får kun sporadisk oppfølging siden han ikke er «veldig preget» av diagnosen (men nok til at det kan slite oss ut til tider). Samarbeid mellom oss voksne er bra, men den siste tiden med mye sykdom har gjort oss begge helt utslitte. Det er nok ikke aktuelt å be om sykemelding, jeg er litt for «flink pike» til det. Neste uke har jeg og eldste ferie, vi skulle egentlig av gårde på vinterferie sammen med andre. Men pga sykdom er dette blitt avlyst. Så nå vet jeg ikke helt hva vi gjør. Takk for alle svar. Jeg vet at ingen kan komme opp med en magisk løsning, men takker for gode råd. Anonymkode: f0601...8a4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #18 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ts her. Eldste har diagnose ja, vi er ferdige med utredning og får kun sporadisk oppfølging siden han ikke er «veldig preget» av diagnosen (men nok til at det kan slite oss ut til tider). Samarbeid mellom oss voksne er bra, men den siste tiden med mye sykdom har gjort oss begge helt utslitte. Det er nok ikke aktuelt å be om sykemelding, jeg er litt for «flink pike» til det. Neste uke har jeg og eldste ferie, vi skulle egentlig av gårde på vinterferie sammen med andre. Men pga sykdom er dette blitt avlyst. Så nå vet jeg ikke helt hva vi gjør. Takk for alle svar. Jeg vet at ingen kan komme opp med en magisk løsning, men takker for gode råd. Anonymkode: f0601...8a4 Gå ned i stilling i noen år kan være lurt. Det trenger ikke være deg, det kan like gjerne være mannen (eller begge). Anonymkode: 2ad6b...00c 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #19 Skrevet 19. februar 2022 Hvorfor lar dere jobben gå foran familie og helse? Anonymkode: f9830...1d8 1 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #20 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her. Eldste har diagnose ja, vi er ferdige med utredning og får kun sporadisk oppfølging siden han ikke er «veldig preget» av diagnosen (men nok til at det kan slite oss ut til tider). Samarbeid mellom oss voksne er bra, men den siste tiden med mye sykdom har gjort oss begge helt utslitte. Det er nok ikke aktuelt å be om sykemelding, jeg er litt for «flink pike» til det. Neste uke har jeg og eldste ferie, vi skulle egentlig av gårde på vinterferie sammen med andre. Men pga sykdom er dette blitt avlyst. Så nå vet jeg ikke helt hva vi gjør. Takk for alle svar. Jeg vet at ingen kan komme opp med en magisk løsning, men takker for gode råd. Anonymkode: f0601...8a4 Flink pike har ingenting med å sette helse og barn før seg selv. Jeg er selve definisjonen på "flink pike", og jeg hadde bedt om gradering i stillingsprosent hvis en sykemelding ikke hjalp. Og det lenge før dette innlegget måtte til. Så det å være flink pike har ingenting med det at du ikke gidder å ta tak. Det handler vel mer om at du ikke tør å tape ansikt eller bli sett på som " annerledes" idk.. Men men, det er ditt liv og samliv, det kommer til å gå til helvete hvis du ikke tar deg selv seriøst 😜 og nok en gang, det har ingenting med flink pike å gjøre. God luck. Anonymkode: ffb0d...a1e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå