Gå til innhold

Tips til fine gåturer i Oslo og Viken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

rekonvasent etter sykdom så trening blir mest gange det neste halve året.  
Håper noen kan komme med tips til fine gåturer, kan være både lette og mer utfordrende etter hvert som formen blir bedre. Tenker sånn fra korte og opp til maks 2 timers turer. Kan være både på asfalt, grus  og sti. 
Turer jeg vet om selv er Østensjøvannet rundt, Sognsvann rundt, Maridalsvannet rundt, Semsvannet rundt, Hvervenbukta turvei, Bjønnåsen fra Marikollen, Grefsenkollen opp, Vettakollen opp, Akerselva ned, Kolsåstoppen opp. 
Ser fram til mange nye opplevelser! 😀

Anonymkode: c507d...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du har jo massefine turer i årevis med de stedene du nevner! Andre er Vardåsen asker, østmarka. vestmarka, feks gå fra Semsvannet til Gupu og masse andre steder som sandungen. Solli gård i Asker er også et fint utgangspunkt. Langs fjorden, kyststien Bærum el. asker + mange fine steder på Hurumlandet, Sætre, Tofte etc:) God tur😄

Anonymkode: 83406...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonsenhagen til Linderudkollen, Ammerud til Linderudkollen, Ammerud til Lilloseter, Breisjøen rundt, Steinbruvannet rundt, Nittedal til Sørskogen eller Sinober. 

Meld deg på Stolpejakten?

Sjekk ut Kjent i marka — Bernhard Herres hjemmeside (kjentmannsmerket.org)

Anonymkode: 63011...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

du har jo massefine turer i årevis med de stedene du nevner! Andre er Vardåsen asker, østmarka. vestmarka, feks gå fra Semsvannet til Gupu og masse andre steder som sandungen. Solli gård i Asker er også et fint utgangspunkt. Langs fjorden, kyststien Bærum el. asker + mange fine steder på Hurumlandet, Sætre, Tofte etc:) God tur😄

Anonymkode: 83406...144

De turene jeg nevnte har jeg gått flere ganger så ønsket tips til flere 😊 Takk 😊

Anonymkode: c507d...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert bare glemt det, men nøklevann rundt, gå opp til Branntårnet (Haukåsen), gå til gullsmeden, mariholtet, bjønnåsen. Nydelig å gå inn i marka fra Losby, eller hva med en langtur til Tonekollen?. Mange fine tips i gruppa Østmarka. på Facebook om du ikke er medlem der fra før👌 

Ellers er et godt tips å gå vestsiden av Sognsvann og fortsette inn på blå sti forbi lynhytta og til Ullevålseter. Synes mange blå stier er mye hyggeligere enn store grusveier. Når du først er på blåstier er det nesten ubegrenset med turer å finne på 🤩

Veldig mye fine steder i Romeriksåsen også om du har bil.

Anonymkode: 3aae2...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinbruvann rundt og Lutvann rundt er favoritter her. :)  I tillegg så synes jeg det er fint å gå ved Liastua på Stovner, der er det både grusvei og mange stier rundt. Tar man sherpatrappa opp får man i tillegg litt utsikt, og turen kan også kombineres med Stovnertårnet, f.eks. 

Ellers så ser jeg at det er flere bøker om Oslo-turer på årets mammut-salg. Vurderer å kjøpe en selv. Finner jo mye på nett også, men jeg blir ofte mer inspirert av å bla i en bok. 

Jeg anbefaler også å laste ned Stolpejakt-appen. Fin måte å få kommet seg rundt på og se nye steder. Jeg tok alle stolpene i Groruddalen i 2020, under den første nedstengningen og selv om jeg har bodd her i 10 år fant jeg masse nye steder og veier jeg ikke hadde gått før. 

Anonymkode: 9dbda...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra spektrum til Maridalsvannet langs Akerselva 

Anonymkode: 36cd9...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

du har jo massefine turer i årevis med de stedene du nevner! Andre er Vardåsen asker, østmarka. vestmarka, feks gå fra Semsvannet til Gupu og masse andre steder som sandungen. Solli gård i Asker er også et fint utgangspunkt. Langs fjorden, kyststien Bærum el. asker + mange fine steder på Hurumlandet, Sætre, Tofte etc:) God tur😄

Anonymkode: 83406...144

 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du har sikkert bare glemt det, men nøklevann rundt, gå opp til Branntårnet (Haukåsen), gå til gullsmeden, mariholtet, bjønnåsen. Nydelig å gå inn i marka fra Losby, eller hva med en langtur til Tonekollen?. Mange fine tips i gruppa Østmarka. på Facebook om du ikke er medlem der fra før👌 

Ellers er et godt tips å gå vestsiden av Sognsvann og fortsette inn på blå sti forbi lynhytta og til Ullevålseter. Synes mange blå stier er mye hyggeligere enn store grusveier. Når du først er på blåstier er det nesten ubegrenset med turer å finne på 🤩

Veldig mye fine steder i Romeriksåsen også om du har bil.

Anonymkode: 3aae2...a56

 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Steinbruvann rundt og Lutvann rundt er favoritter her. :)  I tillegg så synes jeg det er fint å gå ved Liastua på Stovner, der er det både grusvei og mange stier rundt. Tar man sherpatrappa opp får man i tillegg litt utsikt, og turen kan også kombineres med Stovnertårnet, f.eks. 

Ellers så ser jeg at det er flere bøker om Oslo-turer på årets mammut-salg. Vurderer å kjøpe en selv. Finner jo mye på nett også, men jeg blir ofte mer inspirert av å bla i en bok. 

Jeg anbefaler også å laste ned Stolpejakt-appen. Fin måte å få kommet seg rundt på og se nye steder. Jeg tok alle stolpene i Groruddalen i 2020, under den første nedstengningen og selv om jeg har bodd her i 10 år fant jeg masse nye steder og veier jeg ikke hadde gått før. 

Anonymkode: 9dbda...c4c

Er det trygt å gå alene? 

Anonymkode: 185e0...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...