Gå til innhold

Ungen min er ekstremt kresen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn på 2,5 år som har blitt så utrolig kresent. Barnet har aldri spist så mye eller variert, men nå har det nådd nye høyder. Jeg prøver å ikke gjøre et stort nummer ut av det, vil ikke presse eller gi negative assosiasjoner. Er det håp om at det vil bli bedre? 

Anonymkode: c4bdc...772

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er du selv som har gjort barnet kresent. Det er din oppgave å lære barnet å smake og ikke være redd for nye smaker. 

Gratulerer, nå har du et barn som kommer til å Grue seg til å spise hos andre, grue seg til bursdager osv, og blir sett på som et irritasjonsmoment og kilde til merarbeid hos andre foreldre. 

Anonymkode: a3838...b3b

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er du selv som har gjort barnet kresent. Det er din oppgave å lære barnet å smake og ikke være redd for nye smaker. 

Gratulerer, nå har du et barn som kommer til å Grue seg til å spise hos andre, grue seg til bursdager osv, og blir sett på som et irritasjonsmoment og kilde til merarbeid hos andre foreldre. 

For noe tull. De fleste barn går gjennom faser hvor de ikke vil spise forskjellige matvarer og de fleste ender opp med å spise helt normalt. 

Anonymkode: 3440e...1d8

• Liker 17
Skrevet

Hei, jeg forstår at det er vanskelig å oppleve det og du er beskymret.  Hvis er det greit ellers, barnet ditt trives, veier tilsvarende til alder og kropsbyggning, er det bare å overleve denne fasen. Det skjer ofte. At du gjør ikke et stort nummer av det og presser ikke er det det beste. Å være tålmodig og tilby noe nytt av og til, uten noe tvang, er akkurat den strategien som hjalp til fleste.

Og ta det med ro hvis noen sier at det er din skyld og at du gjør noen feil her, de vil ikke forstå at barna er forskjellige og går gjennom forskjellige faser i utvikling.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jaha. Si det til min mor som ga meg nugatti i matpakken i 15 år. Noen foreldre lykkes med kosthold, andre lykkes ikke. Og som regel går det helt utmerket. Folk er FORSKJELLIGE. 

Anonymkode: 9bc42...cc3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Alle mine barn har blitt kresne i fireårsalderen, men kommet ut av det med voksnere smak i tolvårsalderen. Smaksløkene fungerer nok annerledes. I tillegg har de perioder som varer noen uker/måneder der de spiser mindre enn ellers, og tilsvarende der de spiser mer. Mitt beste tips er å tilby, kreve at de er høflige og vente til det går over.

Anonymkode: af737...23f

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er tullprat. 

Rundt 2,5-3 år er barn programmert til å bli mer skeptiske til hva de spiser. Evolusjonsmessig gir dette mening, da det var barna som IKKE gnafset i seg giftige bær og sånt når de begynte å utforske omgivelsene på egenhånd som overlevde. 

I dag gir det gjerne utslag i et snev av neofobi når de når denne alderen. Noen mer enn andre. De vokser som regel det av seg i førskolealder.

Det beste man kan gjøre, er å fortsette å tilby maten. Ikke press, ikke lov "belønning" i form av dessert. Snakk om hvordan man må øve seg på å smake på maten og at smaksløkene på tunga må prøve noen ganger før de lærer seg å like noe nytt. 

Mange skeptiske barn foretrekker å få maten servert sånn at man kan se hva det er. Feks pasta i ett hjørne av tallerkenen, kjøtt et annet, saus for seg selv. ROS MASSE når barnet smaker. La gjerne barnet være med på å lage maten, og tilby smaksprøver underveis. 

Med litt flaks, går det seg til etterhvert. Men det kan ta tid, og det innebærer helt sikkert frustrasjon.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For et tåpelig innlegg ! 

Anonymkode: 027a4...747

• Liker 4
Skrevet

Dette med kresenhet går ofte i bølger!

Ikke lag noen sak ut av det, ha ulike ting separat på tallerkenen, tenn lys ved middagsbordet, snakk om alt mulig annet, men vis at du koser deg med maten. Ikke press eller oppfordre eller belønn. Lat som om du gir fullstendig blaffen i om det spises eller ei. Når barnet går fra, er det ferdig, og da er det mat til neste måltid, ikke før. Ikke gjennomfør det på en sint eller irritert måte, men rolig men bestemt.

Ha gjerne én ting til hvert måltid som du vet barnet aksepterer, uten å legge tilrette fra a til å.

Barnet vil sannsynligvis spise litt mindre en periode, men så tar det seg opp igjen. Hvis du begynner med lirking, luring og spesialmat til alle måltider, så tar det mye, mye lenger tid. Normale måltider uten at noen studerer hva noen spiser, dere velger hva som serveres, barnet velger hva og hvor mye det skal spise. Og avslutt måltidet uten å be barnet bare ta EN bit til, for eksempel. 

Det lureste dere gjør er å ikke la dette bli en "maktkamp". Is i magen. Ha hyggelige måltider, blås i hva som spises. Det kan virke ille der og da, men er virkelig det lureste på lang sikt!

Anonymkode: 6e03d...eda

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Sier som de andre, ikke lag et nummer av det. Server variert mat, la barnet delta i matlaging (og handling), og sett maten lett tilgjengelig på middagsbordet. Ha gjerne oppskjærte grønnsaker etc lett tilgjengelig utenom måltider også. Ikke press, men når barnet blir eldre kan du forvente at det skal smake på maten før det sier nei. Vi har aldri servert flere middagsretter for å tilpasse, men alltid sørget for at det er noe barnet liker ved hvert måltid, og eventuelt servert kvelds ikke så lenge etter middagen, om det eneste barnet spiste til middag var agurk.

Jeg har ett superkresent barn, og to «normale» barn. Alle er i skolealder, og alle har fått samme matoppdragelse, likevel spiser det ene barnet svært begrenset med mat, og de andre to det meste. Det har mye med personlighet å gjøre, faren var helt lik som barn, mens jeg alltid har vært altetende. Det er ikke et problem for den kresne å være hos andre, i verste fall går han sulten noen timer, og det tåler han.

Anonymkode: e3c42...22f

Skrevet

TS her. Tusen takk for fine svar (bortsett fra et  ubrukelig). Da fortsetter jeg som før med et lite håp om et barn som spiser litt mer i fremtiden. 

Anonymkode: c4bdc...772

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jaha. Si det til min mor som ga meg nugatti i matpakken i 15 år. Noen foreldre lykkes med kosthold, andre lykkes ikke. Og som regel går det helt utmerket. Folk er FORSKJELLIGE. 

Anonymkode: 9bc42...cc3

Samme her! Jeg spiste jo ingenting, så bedre med nugatti enn en unge uten mat i magen.. Var ihyre kresen, men det bedret seg i tenårene, og nå tror jeg ikke noen ville kalt meg kresen! Så fikk jeg barn, og forventet noen småspiste og kresne noen, men fikk altetende. Det er absolutt ikke min fortjeneste at de er det! Og mine søsken er heller ikke kresne.. Vi vokste opp i samme hus med samme foreldre, så tror ikke foreldrene mine gjorde noe annerledes med meg for at jeg skulle bli så kresen - det de gjorde funka jo på mine søsken som spiste alt

Anonymkode: 6b9bd...818

Skrevet

I den alderen hadde min en periode hvor hun stort sett bare ville ha youghurt naturell med banan, og grønnsaksblanding. Jeg stresset ikke med det, det gikk seg til etter hvert (husker ikke engang hvordan, tipper barnehagen, de hadde egen kokk og ga henne neppe spesialmat 😄). Nå er hun 15 og spiser ganske så normalt (mer enn meg som alltid har vært litt kresen). 

Anonymkode: 2e70d...e89

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

For noe sprøyt. Har en 2-åring som er ganske kresen, men likevel nysgjerrig på nye ting. Han smaker på alt, men liker ofte ikke. 

Anonymkode: 288d7...7ba

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Beklager, men det finnes flere andre grunner til at et barn er kresen i matveien enn at det er mor sin feil. 
Du vet ikke alt i denne verden ! 

Anonymkode: 2c054...9f0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2/19/2022 den 11.04):

For noe tull. De fleste barn går gjennom faser hvor de ikke vil spise forskjellige matvarer og de fleste ender opp med å spise helt normalt. 

Anonymkode: 3440e...1d8

Vet om en som tilrettela for at barnet skulle fortsette å være kresen... Altså ta av smøret fra noe som var smørt på (selv om barnet har spist det før og ikke merket det under pålegget), kom skal mamma ta av smøret for deg stakkars. Steiker pølse og fiskekaker uten poteter,ris,pasta eller grønnsaker. Daglig.. Barnet er veldig kresent. Loff med nugatti daglig. Og i matboksen. Forstår ikke at noen faktisk ikke ser det selv hva de driver med.. Men ja noen barn har perioder. Men noen har foreldrene lagt rød løper for å bli sånn!

Anonymkode: 7277b...f4a

Skrevet

Jeg er 30 år og har vært ekstremt kresen hele livet. Min mor har slitt ekstremt mye med meg og ingen av de andre barna har vært sånn (søskene mine hos min mor og min mor spiser alt). Hun prøvde å tilberede på mange vis, mose, gjemme i forskjellige matvarer slik at jeg ikke skulle merke det, gi belønning, tvinge. Jeg tror ikke det var en eneste taktikk som ikke ble brukt. Jeg har blitt litt bedre på noe med årene og verre på andre ting.  Har alltid lurt på hvorfor jeg er så kresen når alle i familien min spiser alt, jeg vil jo ikke være kresen. Men så møtte jeg et halvsøsken i voksen alder som har AKKURAT de samme matvanene som meg, vi har aldri vokst opp sammen så var ganske sprøtt å se at vi de samme matvarene vi var kresen på, samme som min far tydeligvis. Så jeg tror at veldig mye av kresenheten ligger i gener og arv. Så er det jo sikkert som de andre her nevner veldig aldersbetinget, man har jo annerledes smaksløker gjennom livet. 

Vet ikke hvilke råd jeg kan gi da ingenting fungerte på meg. 

Anonymkode: d3701...559

Skrevet

Jeg har tre barn som aldri har vert kresne. De har alltid måttet smake. De må spise den middagen som blir servert, eller gå sultne. Nugatti en sjelden gang. Ellers fisk, leverpostei osv. aldri klaging. De spiste oliven, chili, muggost osv allerede i bhg. Elsker salater, grønnsaker i dag. To på barneskole, en på ungdomskole. Det er foreldre sitt ansvar å utvikle smaksløkene. 

Anonymkode: fe158...16a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har tre barn som aldri har vert kresne. De har alltid måttet smake. De må spise den middagen som blir servert, eller gå sultne. Nugatti en sjelden gang. Ellers fisk, leverpostei osv. aldri klaging. De spiste oliven, chili, muggost osv allerede i bhg. Elsker salater, grønnsaker i dag. To på barneskole, en på ungdomskole. Det er foreldre sitt ansvar å utvikle smaksløkene. 

Føler du deg bedre nå? Hva hadde dette i denne tråden å gjøre?

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Føler du deg bedre nå? Hva hadde dette i denne tråden å gjøre?

Forutså ikke at noen ble krenket av kommentaren min🙈

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...