Gå til innhold

Erfaring med trixie reiseveske til katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

lurer på om noen har erfaring med denne reisevesken til katt? Det er for min del kun snakk om Å bruke til kort gåtur til veterinær. Grunnen til at jeg vil prøve denne er at katten min har fått litt skrekken for bur og denne ser ut til å ha større og enklere åpning å få katten inn i sammenlignet med et klassisk lite plastbur. Noen tanker?
https://www.dyrekassen.no/trixie-kilian-reiseveske-for-hund-og-katt

Anonymkode: 0499c...2ba

Skrevet

Ikke erfaring men bare basert på bilde så føler jeg at det blir litt ustabil for katten hvis katten er redd for buret. Siden den er av stoff så vil jo buret endre form når du løfter på det, og bli litt mer den følelsen av at han henger i luften. 

En del katter liker ikke å bli bært i buret, kanskje en kattevogn hadde hjulpet? Føler at det mulig føles litt tryggere for katter. Vognen må du gå med til dyreklinikken da, så kanskje ikke et slternativ hvis du tar bil for da må du jo legge ned vognen å flytte katten, men hvis du tar buss/går kan det være en mulighet.

Har du prøvd sele? Vår får panikk med en gang buret lukkes og peser og mjauer høylytt, men hvis han får gå i bånd og blir festet med kattebilsele i bilen så slapper han helt av. (Dette er ikke så trygg festing av katt i bil da). 

Har du hørt om burtrening? Handler om at man alltid har buret stående fremme slik at katten ikke bare forbinder det med noe dårlig. Så hiver man godbiter inni og gir masse ros. Kan og prøve å leke inni buret. Gjør det sakte men sikkert og så begynner man å lukke buret, gjør det sakte og lengre og lengre og så kan man øve på å bære buret. (Dette er en sakte prosess) Hvis man vil ta det litt videre kan man gjøre det fra begynnelsen med klikker. Fot i buret =klikk og godbit, katt i buret =klikk og godbit. Hver gang katten er i buret får han klikk og godbit så kan man legge på en kommando, slik at når katten hører «bur» så skjønner katten at han skal i buret. 

Anonymkode: 6ea6e...c68

Skrevet

Har ikke det buret, men en annen type stoffbur. Jeg bruker det til å gå til dyrlegen 10-15 minutter unna. 

Det er noe hardt i bunnen, mitt blir iallfall ikke ustabilt som den over skriver.  Hvis jeg bærer det som ei veske over skuldra, gynger det og dunker fram og tilbake ved hvert skritt. Tror det er ubehagelig/skummelt for katten, så jeg holder det ut fra meg med hånda for å holde det stabilt. Dvs. det er viktig med både lang skulderstropp og "håndtak". Jeg klarer ikke bære sånn særlig lenge, så jeg bærer heller buret i armene mine, med skulderstroppen over nakken for ekstra støtte. Da blir det liksom som jeg bærer katten i armene mine, bare med litt stoff rundt, og da ligger hun relativt rolig inni der. 

Skulderstroppen min er festa med noen skrøpelige plastdingser, så jeg er alltid litt redd for at de skal ryke. Hvis jeg må kjøpe nytt bur, vil jeg prøve å se etter noen med bedre fester. Har også lest noen anmeldelser det katten har klart å åpne glidelåsen, så jeg ville sjekka det også før jeg kjøpte. 

Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe et annet stoffbur, men ble frarådet det av oppdretter, da det var veldig åpent i sidene (sånn som det på bildet ditt). Hun mente katten ville bli mer redd av å ha så mye utsikt. Det jeg har er bare åpent i "døra" og litt netting helt i toppen. Men det ser ut som buret ditt kanskje har noen gardiner man kan dra ned for å dekke litt? 

Buret mitt har vanlig åpning i fronten. Den har også mulighet for å åpne hele ene sida, men jeg bruker den aldri. Det er kanskje lettere å få katten inn den åpningen, men den er så stor at hun kommer til å tvinge seg ut før jeg rekker å få glidelåsen helt igjen. 

Jeg har bare stoffbur fordi jeg tror det er lettere å bære. Hadde jeg hatt bil ville jeg heller kjøpt et vanlig bur, men av typen med ekstra åpning i taket, har du prøvd/sett på det? 

Jeg gjør også en slags "burtrening". Buret står alltid framme i stua, jeg legger ofte en godbit inni på kvelden. Når vi nettopp har vært hos dyrlegen og katten er ekstra redd, pleier jeg å legge et kosedyr med baldrian inni. Da legger hun seg inni der og koser med det, og fortsetter å bruke det som soveplass i noen dager etter at jeg har fjerna kosedyret. Da er hun ikke redd for buret lenger, og det er trygt å være i nærheten av det helt til neste dyrlegetur. 

Anonymkode: 110f2...cdc

Skrevet

Ingen erfaring med denne. Men jeg har vært hyppig bruker av stoffbur de siste årene, både for kortere turer i bil, samt på fly. Det fungerer fint så lenge katten ikke trenger plass over tid (samt på fly, om du flyr in cabin). Opplever at det er enklere å bære et slikt bur stabilt enn et større bur i plast. 

Har dog elendig erfaring med dyrekassen. Det var bingo hvor i gaten pakken dukket opp, selv om adressen var godt merket, og alle andre som leverer hit klarer det utmerket fint. 

Anonymkode: e9ac4...445

Skrevet

Akkurat slik utforming på buret har jeg aldri brukt før, så kan ikke si noe om akkurat det. Tror Trixie hadde stoffbur hvor åpningen var på fremsiden og ikke på siden, men da har de sikkert kommet med en ny modell.

Jeg tror det kan være en god ide å skaffe et bur som du kan bære i armene slik som blir som på bildet, det kan være lettere for deg, og det blir ikke så brå bevegelser for pus som nevnt over her. Da kan du også evt lett ta et teppe over så det ikke blir så åpent. Det hjelper ofte at de ikke ser noe som helst. Mens noen er stikk motsatt, og må se alt som skjer... Anbefaler i alle fall å teste hvordan din reagerer ved å gjøre det helt mørkt! Ikke sikkert det hjelper med en gang, men som oftest så roer de seg fort ned.

Antar at du skal til veterinær om kort tid, så det er begrenset hva du kan få til av burtrening, men du burde absolutt burtrene! Kan godt være det har kommet litt skjevt ut nå, men det kan godt endres. 

Vi har bl.a. dette buret: https://www.musti.no/littlebigger-softkennel-nylonbur-sort?41676 i str XS (det er ganske stort siden det ikke kan presse sammen).  Jeg valgte slikt bur, da det er utrolig praktisk med åpninger på 3 sider og de har plass til å kunne reise langt. Da har vi mulighet til å ta ut katten uansett hvor vi plasserer de i bilen. Men man burde anskaffe små hengelåser/klips på glidelåsene, for ja, de klarer å åpne dette fra innsiden ved å skrape! Vår ene klarte å gjøre det mens jeg kjørte, plutselig hadde jeg en katt på fanget... Denne katten har null problemer med å bruke buret eller kjøre bil, men gjorde det av ren nysgjerrighet. Katten var veldig fornøyd med å sitte på fanget, mens jeg måtte finne første ledige lomme og stoppe bilen... Katt nede ved pedalene er livsfarlig! 

Våre katter er da burtrent siden de var små, og de synes det er det tryggeste stedet som finnes! Da gjør det ikke noe at det står en stor skummel hund som bjeffer på utsiden en gang! Og de bruker buret som soveplass om vi latt det stå fremme. På reise og fremmede steder har vi det alltid fremme, mens hjemme så synes vi at det tar litt mye plass i stua, så vi setter det bort. Men om vi bare har satt det inn på et annet rom, så bruker de det... 

Nå har jeg også mye erfaring med katter som absolutt i er glad i bur eller bil, så jeg er ekstremt fornøyd med at mine katter er så medgjørlige der, og jeg føler ikke at jeg har gjort så mye for å fortjene det. Her har det ikke vært noe kjære mor når vi skal ut på tur, og de har blitt drasset rundt som om det var bagasje 🙈 (Er selvfølgelig veldig glad i kattene mine, men å beskytte de mot humper, dumper og støy er jeg ikke like nøye på. Så lenge de er trygge.)

Siden du sikkert ikke har bil, og skal ut på lengre reiser så ofte, så er et mindre tøybur da sikkert bedre. Det praktiske med slike stive plastbur er at de er lette å rengjøre, og tåler mye slit og klor, MEN de er absolutt ikke helt sikre! De kan åpne seg på sidene når de løftes, så det anbefales ikke å bære de bare i håndtaket. Der synes jeg faktisk tøybur er mye tryggere, om man klipser glidelåsene. Anbefaler deg derfor å prøve et tøybur, men kan altså ikke si noe om den du linket til. Det er nok mye bedre å bære enn de vi har i alle fall. 

Skrevet

Denne reisevesken virket litt spennende: https://www.zooplus.no/shop/hund/hundebur_tilbehor/transportvesker_hund/klassisk_transportveske/412213

Av anmeldelsene så ser man at glidelåsen her også er et problem, men det kan man ordne med klips regner jeg med. 

Har god erfaring med zooplus, og får ofte varene mye fortere enn jeg forventer. Bestiller ofte i god tid når det er snakk om nett, men her har det aldri vært forsinkelser tror jeg.

Skrevet
Spell skrev (42 minutter siden):

Denne reisevesken virket litt spennende: https://www.zooplus.no/shop/hund/hundebur_tilbehor/transportvesker_hund/klassisk_transportveske/412213

Av anmeldelsene så ser man at glidelåsen her også er et problem, men det kan man ordne med klips regner jeg med. 

Har god erfaring med zooplus, og får ofte varene mye fortere enn jeg forventer. Bestiller ofte i god tid når det er snakk om nett, men her har det aldri vært forsinkelser tror jeg.

Det er det buret jeg (svar nr.2) har! 

Glidelåsen sitter på "utsiden", så jeg kan ikke se hvordan de klarer å like den opp innenfra. Må i så fall være hvis den ikke er lukka helt igjen og de klarer å få en liten labb inni. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er det buret jeg (svar nr.2) har! 

Glidelåsen sitter på "utsiden", så jeg kan ikke se hvordan de klarer å like den opp innenfra. Må i så fall være hvis den ikke er lukka helt igjen og de klarer å få en liten labb inni. 

Selv om de ikke har tilgang på det vi drar i på utsiden, så vil "klumpen" på innsiden være nok for en klo å ta tak i. Gjør de samme bevegelse mange ganger, så vipps er den åpen! Når de først har klart det en gang, så gjør de det også igjen.... Tok en stund før hun ene her skjønte at vi hadde satt på klips. Nå har hun heldigvis glemt det, og har ikke noe behov for å komme seg ut. Så ikke krise om vi glemmer å feste klipset.

Skrevet
Spell skrev (2 timer siden):

Selv om de ikke har tilgang på det vi drar i på utsiden, så vil "klumpen" på innsiden være nok for en klo å ta tak i. Gjør de samme bevegelse mange ganger, så vipps er den åpen! Når de først har klart det en gang, så gjør de det også igjen.... Tok en stund før hun ene her skjønte at vi hadde satt på klips. Nå har hun heldigvis glemt det, og har ikke noe behov for å komme seg ut. Så ikke krise om vi glemmer å feste klipset.

Har opplevd det samme med mine. Det glemte jeg å nevnte tidligere i tråden.Og det var veske med glidelås + borrelås. En liten åpning ved hjel av labben, så snuten som presser resten åpen. 

Man må ha veske med glidelås som går i lås når du bretter den ned + klips. 

Skrevet

Takk for mange svar! Pusen er ikke egentlig redd når hun først er i buret, det er det å få henne inn som har blitt et problem, så jeg så at denne vesken har en større åpning som virker enklere å få henne inn i. Men jeg vet ikke. Med det vanlige buret så er åpningen liten så hun klarer å sette seg til motverge. Hun har ikke vært sånn før, men etter en veterinærtur og så måtte vi tilbake og da nekta hun helt. Så kan godt hende det er irrelevant, at det er settingen og at hun må puttes inn i noe som er et generelt problem nå.
Hvis jeg kjøper den skal jeg hvertfall la den stå fremme å prøve å vende henne til det. Er i første omgang snakk om en kort spasertur til veterinær. Har jo uansety det ordentlige buret også dersom bil blir nødvendig senere. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Takk for mange svar! Pusen er ikke egentlig redd når hun først er i buret, det er det å få henne inn som har blitt et problem, så jeg så at denne vesken har en større åpning som virker enklere å få henne inn i. Men jeg vet ikke. Med det vanlige buret så er åpningen liten så hun klarer å sette seg til motverge. Hun har ikke vært sånn før, men etter en veterinærtur og så måtte vi tilbake og da nekta hun helt. Så kan godt hende det er irrelevant, at det er settingen og at hun må puttes inn i noe som er et generelt problem nå.
Hvis jeg kjøper den skal jeg hvertfall la den stå fremme å prøve å vende henne til det. Er i første omgang snakk om en kort spasertur til veterinær. Har jo uansety det ordentlige buret også dersom bil blir nødvendig senere. 

Har du prøvd følgende;

- Sette buret på høykant, og løfte henne ned med baken først?

- hive godbiter inn i buret?

- Burrito? (google kitty burrito så forstår du prinsippet) 

For når det gjelder disse små stoff-burene skal jeg love deg at kampen om å få pus inn i buret i alle fall ikke blir lettere😅

Skrevet

Vi har Sherpa reisebur til begge våre katter og disse er jeg svært godt fornøyd med: https://www.zooplus.no/shop/hund/hundebur_tilbehor/transportvesker_hund/klassisk_transportveske/678650

Vi har størrelse M, og dette er passe stort for en alminnelig stor katt (5-6 kilo) og er godkjent av flyselskapene. Det er også lett å få kattene inn og ut av.

Jeg bruker alltid sele og bånd på kattene inni buret. Denne fester jeg til en liten karabinkrok som sitter fast inne i boret, og på denne måten kan jeg åpne buret og la dem kikke ut, uten å være redd for at de skal stikke av. Det kan anbefales!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...