AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #1 Skrevet 18. februar 2022 På grunn av episoder i livet mitt, har jeg nå fått diagnosen psykisk traume. De siste 4 ukene har jeg fått angstanfall hvis noen nevner det som er triggerordene. For meg er det å snakke om sykdom, død og begravelse. Men jeg legger jo merke til at det er nesten vanlige ting å snakke om. Noen tips til hvordan jeg skal forholde meg til dette? Anonymkode: ee426...636
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #2 Skrevet 18. februar 2022 Det er ingen diagnose som heter 'psykisk traume". Psykisk traume er en betegnelse på NOE, men det er ikke en diagnose.. Og ja, de tingene er normale ting man prater om, men det er ikke ting folk flest prater om foruten med noen innad i familie eller hvis begravelse, sykdom eller dødsfall er aktuelt i en enkelt sitt liv. Anonymkode: 93f8b...da8 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #3 Skrevet 18. februar 2022 Jeg har ingen GODE råd å gi, men jeg stikker ofte ut for å ta meg en røyk om jeg er med folk -og om jeg kjenner tårene presser på så klyper jeg meg selv hardt i skinnet på hånden så tårene kommer ut. Som regel begynner jeg ikke å grine av det, det bare kommer noen tårer og det letter på presset i hodet og i tankene. Når jeg kommer inn igjen så er det som om ingenting har foregått. Men, det skal sies, da jeg enda hadde PTSD så var ikke dette nok til å stoppe alt sammen, da skalv og ristet jeg, snakket usammenhengende, begynte å gråte, jeg løp unna osv. Dette kunne jeg ikke håndtere, så det bare gikk sin gang. Anonymkode: 49e3e...147 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #4 Skrevet 18. februar 2022 Jeg har ptsd og har slitt i mange år, men er fungerende. Jeg har lært meg å late som ingenting ved triggerord, lukt og situasjoner. Enkelte ganger møter man jo på personer med en spesiell parfyme som minner om. Da tenker jeg at det lukter som han, men jeg later som ingenting. Anonymkode: 09ac1...ded
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #5 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er ingen diagnose som heter 'psykisk traume". Psykisk traume er en betegnelse på NOE, men det er ikke en diagnose.. Og ja, de tingene er normale ting man prater om, men det er ikke ting folk flest prater om foruten med noen innad i familie eller hvis begravelse, sykdom eller dødsfall er aktuelt i en enkelt sitt liv. Anonymkode: 93f8b...da8 Jeg skrev bare hva legen sa. Han sa psykisk traume . Anonymkode: ee426...636
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #6 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ptsd og har slitt i mange år, men er fungerende. Jeg har lært meg å late som ingenting ved triggerord, lukt og situasjoner. Enkelte ganger møter man jo på personer med en spesiell parfyme som minner om. Da tenker jeg at det lukter som han, men jeg later som ingenting. Anonymkode: 09ac1...ded Jeg må lære meg det. Nå blir det bare kaos i hode. Anonymkode: ee426...636
Gjest supernova_87 Skrevet 18. februar 2022 #7 Skrevet 18. februar 2022 Du må bearbeide det du har gått gjennom og få hjelp til hvordan fungere normalt igjen. Det er umulig å forvente at man ikke skal være rundt disse ordene. Du tillegger dem mer og mer kraft hvis du unngår dem. Hvis det er kort tid siden du opplevde noe som var skremmende så er det desto viktigere å ikke sementere dine traumereaksjoner. Kanskje å snakke om disse tingene og få ut følelsene som sitter fastlåst i kroppen din er det du trenger?
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #8 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skrev bare hva legen sa. Han sa psykisk traume . Anonymkode: ee426...636 En lege kan ikke sette psykiatriske diagnoser. Så du har misforstått Anonymkode: eea30...9d6 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #10 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): En lege kan ikke sette psykiatriske diagnoser. Så du har misforstått Anonymkode: eea30...9d6 Godt mulig jeg misforsto. Men han sa at det jeg har er psykiske traumer. Jeg må jo stole på det han sier. Har også pratet med psykiatrisk sykepleier og han sier det samme. Men psykisk traume eller ikke, det er det i HI som jeg sliter veldig med og trenger hjelp med. Anonymkode: ee426...636
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #11 Skrevet 18. februar 2022 Rainstorm skrev (11 minutter siden): Du må bearbeide det du har gått gjennom og få hjelp til hvordan fungere normalt igjen. Det er umulig å forvente at man ikke skal være rundt disse ordene. Du tillegger dem mer og mer kraft hvis du unngår dem. Hvis det er kort tid siden du opplevde noe som var skremmende så er det desto viktigere å ikke sementere dine traumereaksjoner. Kanskje å snakke om disse tingene og få ut følelsene som sitter fastlåst i kroppen din er det du trenger? Jeg ba om å få snakke med noen, og er i samtale med psykiatrisk sykepleier . Henvisning til psykolog ble avvist. Anonymkode: ee426...636
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #12 Skrevet 18. februar 2022 Om du har en psykepleier så vet vedkommende sikkert noe om hva du kan gjøre i situasjoner som blir vanskelige. Min erfaring er at det beste er å utsette seg selv for dem. Ubehaget går bort med tiden om du øver. Anonymkode: 4e2d1...2eb 1
Gjest supernova_87 Skrevet 18. februar 2022 #13 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg ba om å få snakke med noen, og er i samtale med psykiatrisk sykepleier . Henvisning til psykolog ble avvist. Anonymkode: ee426...636 Så bra at du snakker med psykiatrisk sykepleier. Hvis du greier så snakk også med menneskene rundt deg. Unngåelse øker angsten.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #14 Skrevet 18. februar 2022 Takk for råd.❤️ Anonymkode: ee426...636
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #15 Skrevet 18. februar 2022 Du har opplevd en traume, traume er ingen diagnose. Etter en traume kan man få ptsd eller kptsd som er en diagnose. Siden det er 4 uker siden det begynte regner jeg med det ikke er lenge siden det skjedde. Ha noen å snakke med og vit at det blir bedre etterhvert. Anonymkode: 4d495...64f
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #16 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Godt mulig jeg misforsto. Men han sa at det jeg har er psykiske traumer. Jeg må jo stole på det han sier. Har også pratet med psykiatrisk sykepleier og han sier det samme. Men psykisk traume eller ikke, det er det i HI som jeg sliter veldig med og trenger hjelp med. Anonymkode: ee426...636 Å si at du har psykiske traumer er IKKE det samme som å gi deg en diagnose! Anonymkode: eea30...9d6
lillejeg Skrevet 18. februar 2022 #17 Skrevet 18. februar 2022 (endret) Hei 💖 jeg lever med PTSD etter et traume- har mange triggere men de blir færre og færre ved jevnlig eksponering. Når jeg opplever triggere og får reaksjoner øver jeg på å si at jeg er trygg, husk å puste rolig, se rundt om benevne ting jeg ser rundt(sier dette inni meg) for å grunne meg og komme tilbake til nåtid. Jeg kan også klemme eller trykke passe hardt på armer eller lår for å kjenne at -og prøve å tenke at jeg er her , her og nå og er trygg… Jeg har måttet øve om og om igjen på ulike triggere og som nevnt så har det blitt bedre og mange er helt vekke. Jeg har også sagt ifra til de rundt meg (også de på jobb) at jeg kan bli trigget av de merkeligste ting- og at jeg da kanskje kan bli litt fjern og kan trenge litt tid til å roe ned.. Jeg testet eksponering sammen med psykolog de første gangene. Kanskje du kan snakke med behandler om det- for triggere er utmattende ❤️ Og til dere som henger dere opp hva legen har sagt diagnosen er- TS lurte ikke på det- men tips og triks for å lette triggere🤗 Endret 18. februar 2022 av lillejeg 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #18 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du har opplevd en traume, traume er ingen diagnose. Etter en traume kan man få ptsd eller kptsd som er en diagnose. Siden det er 4 uker siden det begynte regner jeg med det ikke er lenge siden det skjedde. Ha noen å snakke med og vit at det blir bedre etterhvert. Anonymkode: 4d495...64f Det er 4 uker siden det «smalt» . Men jeg har opplevd mye i mange år. Til dere som henger dere opp i psykisk traume og diagnose: Jeg lurer ikke på om deres mening om jeg har misforstått hva legen sa, om han har rett osv. Jeg lurer på hvordan jeg kan forholde meg til triggerord og komme over den vanskelige situasjonen jeg er i. Anonymkode: ee426...636 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #19 Skrevet 19. februar 2022 lillejeg skrev (12 timer siden): Hei 💖 jeg lever med PTSD etter et traume- har mange triggere men de blir færre og færre ved jevnlig eksponering. Når jeg opplever triggere og får reaksjoner øver jeg på å si at jeg er trygg, husk å puste rolig, se rundt om benevne ting jeg ser rundt(sier dette inni meg) for å grunne meg og komme tilbake til nåtid. Jeg kan også klemme eller trykke passe hardt på armer eller lår for å kjenne at -og prøve å tenke at jeg er her , her og nå og er trygg… Jeg har måttet øve om og om igjen på ulike triggere og som nevnt så har det blitt bedre og mange er helt vekke. Jeg har også sagt ifra til de rundt meg (også de på jobb) at jeg kan bli trigget av de merkeligste ting- og at jeg da kanskje kan bli litt fjern og kan trenge litt tid til å roe ned.. Jeg testet eksponering sammen med psykolog de første gangene. Kanskje du kan snakke med behandler om det- for triggere er utmattende ❤️ Og til dere som henger dere opp hva legen har sagt diagnosen er- TS lurte ikke på det- men tips og triks for å lette triggere🤗 Takk for gode råd. og ja, takk for at du skjønner hva jeg lurer på. Anonymkode: ee426...636 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå