AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #1 Skrevet 18. februar 2022 Jeg er på en del utenlandske veterinær/hunde sider, hovedsakelig USA, men personer fra andre land er med i de også. Der er det å kastrere hund, både hann og hunn ofte tatt opp som en nødvendighet på lik linje som katt, man vet jo at hvis man skriver i en kattegruppe på facebook så blir man angrepet med kommentarer om at man nå kastrere hvis ikke man har gjort det, sånn føler jeg det er med hunder også. Nå ser jeg på en serie fra USA der de redder hunder og så sier de hele tiden «viktigste er at vi får kastrert de så fort som mulig» Men her i Norge må man jo ha en GOD grunn hvis man skal kastrere hunden sin. Man kan ikke bare booke time fordi man vil, sånn som med katter, og det er ikke noe vanlig i Norge?? Slik som jeg har forstått det. Hvorfor? Hvorfor er det ikke bra her men bra der? Henger vi bak? Eller er vi foran?😂 Fordeler, bakdeler? Hva tenker du? Anonymkode: 38245...60f
Gjest Linny111 Skrevet 18. februar 2022 #2 Skrevet 18. februar 2022 Jeg bor i Storbritannia med hund og synes fortsatt det er vanskelig å bestemme meg for kastreringen. Jeg har tispe, og det er helt vanlig å kastrere tisper her. Hun er nå 15 måneder gammel og har sin andre løpetid, så jeg må liksom bestemme meg snart. Har vært hos dyrlegen to ganger i det siste, og hver gang får jeg spørsmål "når skal vi booke den kasteringen?" Men i Norge er det jo ulovlig å fjerne kroppsdeler på dyr med mindre det er nødvendig av helsemessige årsaker, og da får man jo et helt annet syn på det. Jeg har lest side opp og side ned om fordeler og ulemper og synes det er ekstremt vanskelig. Jeg regner med at kommentarene her generelt vil være imot det, for det føler jeg er konsensus i Norge, men i Storbritannia lander nesten på ja. Det er en veldig interessant debatt altså, og folk jeg har spurt er veldig flinke til å se ulike sider av det, men det ender nesten alltid på at kastrering er det beste av to onder på en måte. Nå er jeg IKKE glad i hundegrupper fra USA da. Der har jeg fått kjeft for at jeg ikke bruker bur til hunden når hun er alene hjemme. Bur er liksom løsningen på alt der borte. Det er så ekstreme kulturforskjeller på hundehold rundt om i verden altså. Det er vanskelig å gjøre seg opp en mening om rett og galt om man skal lytte til alle.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #3 Skrevet 18. februar 2022 I USA så har de ett stort problem med hjemløse og uønskede hunder. De avliver 390.000 hunder hvert år der. Så derfor er de så nøye på kastrering. Vi begynner å få en mildere tilnærming på kastrering her også, og det er fler og fler som gjør det. Min hannhund skal kastreres, rett og slett fordi at han slutter å spise. Å her vi bor er det løpetisper hele tiden. Har runde 2 med kastrerings chipp nå, og merker stor forskjell. Sist gikk han ned 5 av 24 kg, før han startet å spise igjen. Forrige hannen min var 0 problem med noe, så han var inntakt. Anonymkode: ac8f9...646 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #4 Skrevet 18. februar 2022 Linny111 skrev (2 timer siden): Jeg bor i Storbritannia med hund og synes fortsatt det er vanskelig å bestemme meg for kastreringen. Jeg har tispe, og det er helt vanlig å kastrere tisper her. Hun er nå 15 måneder gammel og har sin andre løpetid, så jeg må liksom bestemme meg snart. Har vært hos dyrlegen to ganger i det siste, og hver gang får jeg spørsmål "når skal vi booke den kasteringen?" Men i Norge er det jo ulovlig å fjerne kroppsdeler på dyr med mindre det er nødvendig av helsemessige årsaker, og da får man jo et helt annet syn på det. Jeg har lest side opp og side ned om fordeler og ulemper og synes det er ekstremt vanskelig. Jeg regner med at kommentarene her generelt vil være imot det, for det føler jeg er konsensus i Norge, men i Storbritannia lander nesten på ja. Det er en veldig interessant debatt altså, og folk jeg har spurt er veldig flinke til å se ulike sider av det, men det ender nesten alltid på at kastrering er det beste av to onder på en måte. Nå er jeg IKKE glad i hundegrupper fra USA da. Der har jeg fått kjeft for at jeg ikke bruker bur til hunden når hun er alene hjemme. Bur er liksom løsningen på alt der borte. Det er så ekstreme kulturforskjeller på hundehold rundt om i verden altså. Det er vanskelig å gjøre seg opp en mening om rett og galt om man skal lytte til alle. Det er visst ganske forskjellig innen de diverse statene også. Noen stater har lover om at det ikke er lov å ha fastbundet hunden sin ute, mens i noen stater har de bundet hunden sin fast ute 24/7 og er for det. Det er veldig spesielt det der med at meningene våre er så avhengig av miljøet. Altså jeg forstår at det var sånn før, da hadde man jo ofte ikke tilgang til så mye informasjon og google. Men nå kan vi jo google oss frem til alt så hvorfor er vi fortsatt så fast bestemt på å gjøre ting på den måten vi først ble opplært til istedenfor å faktisk sette oss inn i det og tenke «oiida, kanskje dette faktisk er bedre ja». Det er det samme med utekatt vs innekatt, i Norge er det dyremishandling å ha innekatt, i USA er det dyremishandling å ha utekatt. Jeg var kjempe imot innekatt, jeg vokste opp på landet der holdningene er at katter klarer seg selv ute og vi kjører de ut på landet hvis det blir for mye. Men så havnet jeg i en situasjon der jeg måtte sette meg inn i det og jeg brukte hundrevis av timer til å lese både for og imot, til og med en kjempe lang forskningsartikkel på engelsk som jeg måtte lese flere ganger for å skjønne, og nå er jeg KJEMPE for innekatter og har det selv. Ja via disse gruppene og serien så får jeg liksom inntrykket av at det er det beste for hunden med tanke på atferd og lyster. På samme måte som at en av grunnene man kastrerer katter er fordi løpetid er så stressende og slitsomt for de. Anonymkode: 38245...60f
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #5 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I USA så har de ett stort problem med hjemløse og uønskede hunder. De avliver 390.000 hunder hvert år der. Så derfor er de så nøye på kastrering. Vi begynner å få en mildere tilnærming på kastrering her også, og det er fler og fler som gjør det. Min hannhund skal kastreres, rett og slett fordi at han slutter å spise. Å her vi bor er det løpetisper hele tiden. Har runde 2 med kastrerings chipp nå, og merker stor forskjell. Sist gikk han ned 5 av 24 kg, før han startet å spise igjen. Forrige hannen min var 0 problem med noe, så han var inntakt. Anonymkode: ac8f9...646 Ja jeg har tenkt at det er den nr 1 grunnen og det skjønner jeg godt. Men hvis det som jeg har fått inntrykk av, at det er så slitsom for hunder å ha løpetid/jakte på hunner med løpetid, skaper atferdsproblemer og at hunden får det bedre med å være kastrert så forstår jeg ikke hvorfor det er så strengt i Norge og hvis det er best for hunden, hvorfor gjør vi ikke det? Kastrering er jo en ganske «enkel» operasjon? Var på veterinærkurs der det ble sakt at man absolutt ikke skulle kastrere om det ikke var tydelige problemer. Så tenkte kanskje USA hadde misforstått noe😅 Anonymkode: 38245...60f
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #6 Skrevet 18. februar 2022 Jeg tenker at den viktigste årsaken til at man i Norge ser så ulikt på kastrering av katt og hund er fordi dyreholdet er så ulikt. Alle skjønner at man må kastrere katter som skal vandre fritt ute. Og når konsensus er at katter har det best når de får være ute, så fører det til en konsensus om kastrering. Hunder har man jo kontroll på. Og dermed må man bruke andre forklaringsmodeller på kastrering. Noe som gjør at man her har landet på en annen konklusjon. Jeg tenker at dersom det blir vanligere med innekatter så vil man også her bli mer restriktive med kastrering. Konsensus kan endre seg raskt. Kupering av haler ble kjapt uakseptabelt blant folk flest. Og kastrering av grisunger uten bedøvelse tilsvarende. Anonymkode: 67fdf...a05 2
Gjest Linny111 Skrevet 18. februar 2022 #7 Skrevet 18. februar 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Ja via disse gruppene og serien så får jeg liksom inntrykket av at det er det beste for hunden med tanke på atferd og lyster. På samme måte som at en av grunnene man kastrerer katter er fordi løpetid er så stressende og slitsomt for de. Anonymkode: 38245...60f Alle jeg har snakket med her i Storbritannia kastrerer tisper for å redusere/fjerne faren for ulike typer sykdommer som kreft og pyometra. Samtidig er det noen typer kreft som blir mer vanligere når tispen er kastert, pluss noen leddproblemer. Jeg har hatt noen diskusjoner om det her, og flere sier at de angrer på at de ikke kastrerte fordi de mistet hunden veldig brått og traumatisk til pyometra. Ingen har "løpetid er slitsomt" som grunn. Det handler kun om helse, og det er visst ikke nok forskning på det til å si nøyaktig hva som er best for hunden, så det er der usikkerheten ligger. Jeg tror alle bare vil det beste for hunden uavhengig av hvilket land man bor i, man er bare uenig om hva som er det beste.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #8 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg tenker at den viktigste årsaken til at man i Norge ser så ulikt på kastrering av katt og hund er fordi dyreholdet er så ulikt. Alle skjønner at man må kastrere katter som skal vandre fritt ute. Og når konsensus er at katter har det best når de får være ute, så fører det til en konsensus om kastrering. Hunder har man jo kontroll på. Og dermed må man bruke andre forklaringsmodeller på kastrering. Noe som gjør at man her har landet på en annen konklusjon. Jeg tenker at dersom det blir vanligere med innekatter så vil man også her bli mer restriktive med kastrering. Konsensus kan endre seg raskt. Kupering av haler ble kjapt uakseptabelt blant folk flest. Og kastrering av grisunger uten bedøvelse tilsvarende. Anonymkode: 67fdf...a05 Håper ikke vi slutter med kastrering hvis det blir vanligere med innekatter for der er jo forskningen ganske grei, det reduserer stress, kattene sloss mindre, vandrer ikke like langt, mindre atferdsproblemer, lavere sjanse for sykdom og diverse krefttyper. Faktisk er der en kreftsykdom man eliminerer helt hvis man kastrerer hunnen før første løpetid. +++ og med tanke på hvis de plutselig kommer seg ut. Har sett et par kommentarer på «kastrerer ikke fordi jeg har innekatt» og da kommer det heldigvis ofte masse kommentarer på at de må gjøre det alikevell, men det er jo en risiko for det ja. Anonymkode: 38245...60f 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #9 Skrevet 18. februar 2022 Linny111 skrev (19 minutter siden): Alle jeg har snakket med her i Storbritannia kastrerer tisper for å redusere/fjerne faren for ulike typer sykdommer som kreft og pyometra. Samtidig er det noen typer kreft som blir mer vanligere når tispen er kastert, pluss noen leddproblemer. Jeg har hatt noen diskusjoner om det her, og flere sier at de angrer på at de ikke kastrerte fordi de mistet hunden veldig brått og traumatisk til pyometra. Ingen har "løpetid er slitsomt" som grunn. Det handler kun om helse, og det er visst ikke nok forskning på det til å si nøyaktig hva som er best for hunden, så det er der usikkerheten ligger. Jeg tror alle bare vil det beste for hunden uavhengig av hvilket land man bor i, man er bare uenig om hva som er det beste. Ja da gjør det jo det litt vanskeligere…. «Det eliminerer brystkreft men øker sjansen for munnhulekreft» emmm hva skal man velge da? 😅 Anonymkode: 38245...60f
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #10 Skrevet 18. februar 2022 Et aspekt som jeg synes ofte mangler i denne diskusjonen er hva rutinemessig kastrering gjør med utvalget med tanke på avl. Dersom det går automatikk i at flesteparten av hannhunder kastreres, blir det brått færre individer igjen å avle på. Og akkurat det er det siste mange innavla raser trenger...! Anonymkode: 23a2c...40c 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #11 Skrevet 18. februar 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er på en del utenlandske veterinær/hunde sider, hovedsakelig USA, men personer fra andre land er med i de også. Der er det å kastrere hund, både hann og hunn ofte tatt opp som en nødvendighet på lik linje som katt, man vet jo at hvis man skriver i en kattegruppe på facebook så blir man angrepet med kommentarer om at man nå kastrere hvis ikke man har gjort det, sånn føler jeg det er med hunder også. Nå ser jeg på en serie fra USA der de redder hunder og så sier de hele tiden «viktigste er at vi får kastrert de så fort som mulig» Men her i Norge må man jo ha en GOD grunn hvis man skal kastrere hunden sin. Man kan ikke bare booke time fordi man vil, sånn som med katter, og det er ikke noe vanlig i Norge?? Slik som jeg har forstått det. Hvorfor? Hvorfor er det ikke bra her men bra der? Henger vi bak? Eller er vi foran?😂 Fordeler, bakdeler? Hva tenker du? Anonymkode: 38245...60f Fordi vi ikkke har løshunder. Anonymkode: 2d026...615 1 1
Gjest Linny111 Skrevet 18. februar 2022 #12 Skrevet 18. februar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja da gjør det jo det litt vanskeligere…. «Det eliminerer brystkreft men øker sjansen for munnhulekreft» emmm hva skal man velge da? 😅 Anonymkode: 38245...60f Nettopp. Det er den jeg synes er vanskelig. Jeg er liksom midt på treet, men er nødt til å ta et aktivt valg. Det er ikke lett.
Gjest Linny111 Skrevet 19. februar 2022 #13 Skrevet 19. februar 2022 https://www.nrk.no/norge/kjende-skam-da-ho-brukte-103.000-pa-redde-livet-til-molly-_6_-1.15822900 Artikkel på NRK i dag om hund som fikk pyometra (livmorbetennelse). Dette er en fryktelig sykdom som forekommer hos 1 av 4 ukastrerte tisper (rask google). Dette er vel en av hovedgrunnene til at så mange tisper kastreres her i Storbritannia. I tillegg til noen krefttyper. Det er virkelig ikke helt svart-hvitt dette her.
Million Skrevet 19. februar 2022 #14 Skrevet 19. februar 2022 (endret) Man må ikke ha en "god" grunn for å kastrere hunder lenger. Det er sikkert ordlyden i den gamle loven som du tenker på og som henger igjen i samfunnet. I den gamle loven sto faktisk hund spesifisert i lovteksten. Men.... Loven ble endret for en del år tilbake (tror det var i 2010) og ble mindre streng. Ordet "hund" er helt fjernet. Ordlyden er pr i dag slik at det kan legges en hvilken som helst grunn nesten til grunn for kastreringen av hunder også. "Dyrevelferd". "Særlige grunner". I de to begrepene kan man legge hva som helst, så da er det altså lov å kastrere hunder på lik linje med katter etc. "Det skal ikke gjøres operative inngrep eller fjernes kroppsdeler på dyr uten at det foreligger forsvarlig grunn ut fra hensynet til dyrets helse. Det er likevel tillatt å foreta forsvarlig merking av dyr i dyrehold. Avhorning og kastrering er tillatt når det er nødvendig ut fra hensynet til dyrevelferd eller av andre særlige grunner." Endret 19. februar 2022 av Million la til link 3 1
Tanuki Skrevet 21. februar 2022 #15 Skrevet 21. februar 2022 (endret) Hannhuden min ble kastrert forrige uke, vi valgte det fordi vi har null planer om å bruke ham i avl, dessuten er det mange andre hunder her vi bor og uansvarlig hundehold, vil ikke risikere parring, kastrering minsker også sjansen for flere krefttyper. Nå bor vi ikke i Norge, men flytter muligens tilbake i år, så ville ha kastreringen unnagjort før det. Personlig syntes jeg det er synd at kastering fremdeles er kontroversielt blant så mange, med mindre en har planer om avl, så er det liten vits i å ikke kastrere. Endret 21. februar 2022 av Tanuki 3
Myrmica Skrevet 21. februar 2022 #16 Skrevet 21. februar 2022 Million skrev (På 19.2.2022 den 12.59): Man må ikke ha en "god" grunn for å kastrere hunder lenger. Det er sikkert ordlyden i den gamle loven som du tenker på og som henger igjen i samfunnet. I den gamle loven sto faktisk hund spesifisert i lovteksten. Men.... Loven ble endret for en del år tilbake (tror det var i 2010) og ble mindre streng. Ordet "hund" er helt fjernet. Ordlyden er pr i dag slik at det kan legges en hvilken som helst grunn nesten til grunn for kastreringen av hunder også. "Dyrevelferd". "Særlige grunner". I de to begrepene kan man legge hva som helst, så da er det altså lov å kastrere hunder på lik linje med katter etc. "Det skal ikke gjøres operative inngrep eller fjernes kroppsdeler på dyr uten at det foreligger forsvarlig grunn ut fra hensynet til dyrets helse. Det er likevel tillatt å foreta forsvarlig merking av dyr i dyrehold. Avhorning og kastrering er tillatt når det er nødvendig ut fra hensynet til dyrevelferd eller av andre særlige grunner." Det virker som mange ikke vet dette! Her i Norge kastreres katter, kaniner, hester, griser ++ over en lav sko, og ingen har noen innvendinger mot det. Når det kommer til hund er det plutselig mye mer kontroversielt. Men det er den samme loven som gjelder for alle dyr, så jeg synes det er rart at det skal være så kontroversielt for hund og ikke for andre dyr... 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå