AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #21 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hei. Du er mann og faren hennes, i den alderen kan det for noen være ekstremt flaut og noe hun ikke vil snakke om. Regner med mor har snakket med hun? Og har vel hatt det på skolen og? Tøm en hylle/skuff på badet og kjøp inn bind. Kiwi har no kjøp 2 betal for 1 kampanje om du spør etter bleiekort i kassen. Libresse de rosa pakkene er bra. Og kjøp nattbind (always er bra, de har tynne og tykke nattbind). First price truseinnlegg er veldig greit å ha og. Tamponger er sjeldent de bruker i den alderen. Men du kan evt kjøpe en pakke med tampax eller ob (ikke store). Så sier du at du har fyllt den skuffen/hyllen på badet om det er noe hun trenger. Anonymkode: 2c764...77a Takk for svar 😊 Mor er dessverre ikke tilgjengelig… Anonymkode: e9c95...fa4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #22 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvorfor mase om mor og bestemor? Han er alenefar. Han prover sitt beste. Om datteren har spørsmål kan hun evt gå til helsesøster! Kjøp en pakke med litt mindre bind. Feks rosa libresse og en pakke blå nattbind. Nattbind er større. Jeg blødde fra start, men min mor nektet å kjøpe store bind, for hun mente små holdt...Også kan du kjøpe en pakke blå tamponger i tilfelle hun vil bruke det. Fortell at du har kjøpt og lagt det....sted på badet/rommet hennes. Så kan hun bruke ved behov og sjekke det ut om hun vil. Noen får vondt, så ha ibux og fortell at hun gjerne må gi beskjed om hun trenger, men hun trenger jo ikke å si hva det er til. Anonymkode: b6d3b...529 Takk for svar! Smart med Ibux! Anonymkode: e9c95...fa4
Luckiness Skrevet 18. februar 2022 #23 Skrevet 18. februar 2022 Kjøp en pakke av hver størrelse tamponger. OB sine feks. Grønn (stor blødning), rosa (mellom blødning), blå (liten blødning), gul (ganske liten blødning). Alle kan jo brukes. Men har man stor blødning må fort en gul tampong byttes etter 20 minutter… Men det er forskjell på størrelsen også. Ikke alle synes grønn er behagelig i starten, men bruker heller blå og bytter oftere. Ellers er det greit med en pakke nattbind (blå libresse feks), bind for vanlig mengde (rosa liberesse feks) og for større blødning dagtid (turkis libresse feks). En pakke truseinnlegg. Noen synes det er kjekt å bruke ved utflod eller ved sparsom blødning på starten eller slutten av mensen. Med alt dette tas det godt i altså. Og hun vil nok finne sine favoritter. Men kan være greit med et utvalg så hun kan prøve seg frem på egenhånd og blir ikke alt brukt er det sikkert venninner i blant på besøk som trenger bind/tamponger. Alle er forskjellig i den alderen. Noen er åpen, noen føler de har fått nok info på skolen, noen leser seg opp på nettet, prater med venninner eller mor. Husk også bosspann på badet. Ikke alltid så kjekt å skulle gå gjennom huset for å kaste på kjøkkenet feks. 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #24 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hun burde ha hatt litt om puberteten på skolen, men kjøp inn å ha i skapet på badet og så ta det derfra? 😊 Alt som har med pubertet er flaut, bare vær en trygg person som er åpen for spørsmål. Dette går bra Anonymkode: cf876...1c4 De har sikkert hatt det. Men hun syns bare jeg er irriterende og maser når jeg spør.. Anonymkode: e9c95...fa4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #25 Skrevet 18. februar 2022 Hva med å gi henne litt ekstra penger, og la henne velge selv hva hun handler inn. Anonymkode: 7dee2...e94 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #26 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Bare å handle en pakke bind, en pakke truseinnlegg, en pakke små tamponger (som nok ikke er det hun brukes første gang, men etterhvert, og da er det greit at det er der). Blodflekker på undertøy og sengetøy bør skylles godt i kaldt rennende vann før du vasker det. Ibux hjelper mot menssmerter (ikke paracet). Anonymkode: 115a3...b22 Takk for svar og gode vaskeråd 😊 Anonymkode: e9c95...fa4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #27 Skrevet 18. februar 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Tusen takk for svar! jævlig dumt spørsmål her, men bør så små jenter ha tampong? Får lit vondt i magen av at hun ska stappe inn noe 😱 Anonymkode: e9c95...fa4 Og en 13-åring er ikke en småjente i denne forbindelse, blør man så blør man. Og mange klarer seg ikke med bare bind. Anonymkode: 7dee2...e94 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #28 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): I tillegg til å kjøpe inn bind ville jeg kjøpt inn noen nye truser. Nattbind er lange, så da kan det være greit med en litt stor bestemor-truse. Antagelig kommer hun til å oppleve å blø utenfor bindet noen ganger i starten før hun blir vant til det, så sånn sett kan det være greit å ha noen mens-truser som det ikke gjør noe om hun får flekker i. Samme med laken. Evt. bruk et tisselaken under vanlig laken så slipper man flekker på madrassen. Anonymkode: f3d32...6f5 Smart med ekstra truser 😊👍🏻 Anonymkode: e9c95...fa4 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #29 Skrevet 18. februar 2022 Jeg fikk ikke mensen før jeg var 15 selv om jeg hadde fått pupper, og det er helt normalt. Jeg brukte bind og tamponger klarte jeg ikke å få skikkelig inn i skjeden før jeg hadde hatt sex en gang eller to, så det tror jeg du kan skrinlegge foreløpig. Änglamark har økologiske bomulls truseinnlegg som er gode mot huden og puster, og de får du kjøpt på alle Coop butikkene ellers er det greit å kjøpe vanlige bind som Libresse eller Always og også en pakke nattbind. Når man får mensen for første gang er det ganske vanlig at det tar lang tid til neste gang man blør. Jeg tror det er sjeldent at man kommer inn i en regelmessig syklus med en gang og blør hver måned. Med meg tok det ca ett år før jeg blødde neste gang. Lykke til😇 Anonymkode: 5ccb9...4c6 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #30 Skrevet 18. februar 2022 Luckiness skrev (4 minutter siden): Kjøp en pakke av hver størrelse tamponger. OB sine feks. Grønn (stor blødning), rosa (mellom blødning), blå (liten blødning), gul (ganske liten blødning). Alle kan jo brukes. Men har man stor blødning må fort en gul tampong byttes etter 20 minutter… Men det er forskjell på størrelsen også. Ikke alle synes grønn er behagelig i starten, men bruker heller blå og bytter oftere. Ellers er det greit med en pakke nattbind (blå libresse feks), bind for vanlig mengde (rosa liberesse feks) og for større blødning dagtid (turkis libresse feks). En pakke truseinnlegg. Noen synes det er kjekt å bruke ved utflod eller ved sparsom blødning på starten eller slutten av mensen. Med alt dette tas det godt i altså. Og hun vil nok finne sine favoritter. Men kan være greit med et utvalg så hun kan prøve seg frem på egenhånd og blir ikke alt brukt er det sikkert venninner i blant på besøk som trenger bind/tamponger. Alle er forskjellig i den alderen. Noen er åpen, noen føler de har fått nok info på skolen, noen leser seg opp på nettet, prater med venninner eller mor. Husk også bosspann på badet. Ikke alltid så kjekt å skulle gå gjennom huset for å kaste på kjøkkenet feks. Takk for beskrivelse av farger osv. bosspann har jeg ikke tenkt på 😎👍🏻 Anonymkode: e9c95...fa4 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #31 Skrevet 18. februar 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg fikk ikke mensen før jeg var 15 selv om jeg hadde fått pupper, og det er helt normalt. Jeg brukte bind og tamponger klarte jeg ikke å få skikkelig inn i skjeden før jeg hadde hatt sex en gang eller to, så det tror jeg du kan skrinlegge foreløpig. Anonymkode: 5ccb9...4c6 Nei, det kan han ikke skrinlegge. Og det er uansett ikke hans valg, hun må prøve seg frem og velge selv. Mange unge blør veldig mye, og jeg tror ikke det er vanlig at det går et år til neste gang. Anonymkode: 7dee2...e94 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #32 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Takk for svar! Smart med Ibux! Anonymkode: e9c95...fa4 Kjøp heller Naproxen. https://www.vitusapotek.no/smerte%2C-feber-og-forkjolelse/betennelsesdempende/tabletter/naproxen-mylan-tab-250-mg-|-vitusapotek/p/150961 Anonymkode: f3d32...6f5 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #33 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva med å gi henne litt ekstra penger, og la henne velge selv hva hun handler inn. Anonymkode: 7dee2...e94 Mange syns det er flaut å kjøpe alene første gangene. Og hvis hun får mensen før hun har turt å kjøpe, så er det for sent. Anonymkode: b6d3b...529 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #34 Skrevet 18. februar 2022 Just now, AnonymBruker said: Mange syns det er flaut å kjøpe alene første gangene. Og hvis hun får mensen før hun har turt å kjøpe, så er det for sent. Anonymkode: b6d3b...529 Og andre igjen forteller ikke foreldrene at de har fått det i det hele tatt. Noen bruker heller egne lommepenger på produktene enn å informere foreldrene om at de trenger dem. Anonymkode: 7dee2...e94 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #35 Skrevet 18. februar 2022 Jeg liker Libresse bedre enn always. Jeg kjøper «den oransje» og «den lilla». Det er normale dag og natt bind. (Jeg vet ikke navn og absorpsjon). Jeg har nå i en mer voksen alder gått over til mensentruser, har derfor ikke liggende pakker å sjekke navn på, men fargen er det jeg handlet etter. Den blå Ob pakken med tamponger er også for normal. De gule er mindre, men størrelsen går på mengde blod og er ikke direkte i samme heng med hva man «får inn». Du kan kjøpe inn en pakke av hver, si klar i fra at du har kjøpt og hvor det ligger. Forklar også at du er der, at du er klar for å sette det på handlelista når det er nødvendig. Ja hun blir flau, men jeg vil tro at innvendig så er hun glad at du bryr deg. Anonymkode: 2fd16...100 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #36 Skrevet 18. februar 2022 I tillegg, vær så snill og sørg for en søppelbøtte på toalettet Det hadde aldri pappa, og jeg måtte alltid ta med avfallet til kjøkkenet etterpå. Føltes ikke kult verken som tenåring (som ikke turte spør) eller senere i voksen alder ved besøk. Anonymkode: 1ab37...cfa 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #37 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Tusen takk for svar! jævlig dumt spørsmål her, men bør så små jenter ha tampong? Får lit vondt i magen av at hun ska stappe inn noe 😱 Anonymkode: e9c95...fa4 Nei, hun bør ikke starte med tampong. Det må som nevnt over skiftes ofte, og krever trening. Nattbind med vinger, rosa bind med vinger og truseinnlegg er det hun trenger. Anonymkode: df262...5f9 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #38 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva med å gi henne litt ekstra penger, og la henne velge selv hva hun handler inn. Anonymkode: 7dee2...e94 Nei, bare nei. I skapet på badet var det alltid et godt utvalg av tampax, ob, og libresse i ulike varianter. Samt våtservietter. (samt barberhøvler, og annet det var flaut å kjøpe selv) Det var et diskret søppelspann på badet, og aldri kommentarer til hva som lå der. Og det var aldri kommentarer om det var truser eller laken med blod på i vasken. Dette med mens er utrolig flaut når man er tenåring. Anonymkode: 492c5...d88 7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #39 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, hun bør ikke starte med tampong. Det må som nevnt over skiftes ofte, og krever trening. Nattbind med vinger, rosa bind med vinger og truseinnlegg er det hun trenger. Anonymkode: df262...5f9 Det går fint. Jeg begynte med tampax. Og har vel knapt brukt et bind på 20 år. Det samme gjelder de fleste jeg har snakket med om temaet. Tamponger er mye tryggere enn de en gang var. Nå bruker jeg innimellom samme 10+ timer i strekk på slutten av perioden. Mens jeg som 11-åring var ekstremt opptatt av å bytte hver 4.time da jeg hadde fått beskjed om hvor viktig det var. Mens i bind lukter, uansett, og det er ikke noe man ønsker i tenårene. Anonymkode: 492c5...d88
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #40 Skrevet 18. februar 2022 Jeg fikk ikke mensen før jeg var 15 og skulle begynne siste året på ungdomsskolen. Jeg sa ifra til mamma og hun kjøpte bind til meg. Vi hadde ikke pratet om det i det hele tatt, men jeg visste at jeg skulle få mensen engang. Hun må nesten bare si ifra når hun får det, og man blør uansett ikke så mye første gangen uansett. Og om hun skulle blø mye første gangen er det ikke krise. Da kan du bare stikke på butikken og kjøpe bind. Er best å bruke bind i begynnelsen, så finner man selv ut hva som passer. Jeg kan ikke bruke tampong pga det er ubehagelig for meg, og jeg liker det ikke. Jeg brukte libresse da jeg var ung, men etterhvert begynte jeg å bruke always da det passet bedre for meg. Anonymkode: 8159f...678
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå