Gå til innhold

Bind, tamponger 12-åring

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det går fint. Jeg begynte med tampax. Og har vel knapt brukt et bind på 20 år. Det samme gjelder de fleste jeg har snakket med om temaet. 

Tamponger er mye tryggere enn de en gang var. Nå bruker jeg innimellom samme 10+ timer i strekk på slutten av perioden. Mens jeg som 11-åring var ekstremt opptatt av å bytte hver 4.time da jeg hadde fått beskjed om hvor viktig det var. 

Mens i bind lukter, uansett, og det er ikke noe man ønsker i tenårene. 

Anonymkode: 492c5...d88

Jeg fikk ikke lov av mamma å bruke tampong, for hun mente det ville seksualisere meg, så jeg brukte bare bind. Går greit med bind også. Jeg har veldig stor skam iforhold til å bruke tampong da jeg tenker det er som en penis. Er vel derfor jeg ikke klarer å ha et forhold fordi jeg ser på det som skam. 

Anonymkode: 8159f...678

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk ikke lov av mamma å bruke tampong, for hun mente det ville seksualisere meg, så jeg brukte bare bind. Går greit med bind også. Jeg har veldig stor skam iforhold til å bruke tampong da jeg tenker det er som en penis. Er vel derfor jeg ikke klarer å ha et forhold fordi jeg ser på det som skam. 

Anonymkode: 8159f...678

Moren din virker som en komplett idiot!
Tror veldig få jenter føler seg sexy eller blir spesielt kåte av å sette inn eller ta ut en tampong.

• Liker 10
Skrevet

Ville handlet inn Libresse, som de fleste sier her. Rosa pakke med vinger (nå måtte jeg Google, ser de heter Ultra +) og nattbind med vinger (de har blå/lilla pakke). Always synes både tenåringen min og jeg er skikkelig plastikk og liker ikke å bruke dem, men folk er jo forskjellige. Du kan jo kjøpe en pakke med det også, så får hun prøve. 

Truseinnlegg (også Libresse), og den minste pakken med Tampax tamponger med innføringshylse hvis hun finner ut at hun vil prøve. Dediker en liten skuff eller en boks i en skuff til dette, informer om at det ligger der, og at hun kan si fra eller sende melding eller skrive en lapp hvis det er noe hun trenger mer av eller vil at du skal kjøpe. Søppelbøtte på badet, kanskje intimsåpe, og ekstra truser.

Hvis hun ikke allerede har det, så kan det være veldig lurt å ha en bitteliten mappe med et bind eller to i skolesekken. Skrekk og gru hivs man får det for første gang på skolen og må oppsøke lærere for å få bind.

I samme skuff kan det ligge barberhøvel/blad for damer, barbergel for damer, en pakke intimservietter kanskje. Så kan du jo se av og til om noe er brukt eller begynner å bli tomt, og eventuelt fylle på.

Det blir nok mindre flaut for henne etter hvert når hun blir vant til det, men foreløpig vet hun jo ikke helt hva hun går til engang... Så bare fyll opp og la det være opp til henne hva hun foretrekker.

Anonymkode: a5253...1fb

• Liker 4
Skrevet

For å klargjøre hva TS bør kjøpe inn til et barn som venter sin første menstruasjon:

-Rosa Libresse med vinger.

-Blålilla Libresse Goodnight (kan gjerne kjøpe både «invisible» og «maxi» og se hva som forsvinner fra skapet etter hvert) med vinger.

-Gjerne en pakke gul Tampax (mini) sånn i tilfelle, selv om det er gode sjanser for at hun ikke vil bruke tampong enda. Da har hun det i tilfelle hun vil prøve, skal på stranda/i svømmehallen eller lignende. Tampax har innføringshylse som gjør de mye enklere å føre inn, og den gule «mini» versjonen er slankere og lettere å starte med. Dersom hun har kraftig blødning må denne byttes oftere, men antageligvis vil hun kun forsøke seg på tampong dersom hun skal bade i begynnelsen. Dersom TS ser at Tampax’en forsvinner fra skapet kan han kjøpe inn noen av de større tampongene, og evt. også en pakke O.B. Men gul Tampax først. 

-Naproxen (ikke ibux)

-Søppelkasser til samtlige toalettrom i boligen.

Dersom hun kun har stringtruser så kan gode gammeldagse truser være i ok å kjøpe, men dersom hun har vanlige truser fra før av så er ikke det nødvendig. 

Anonymkode: 6ab3e...623

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Ville kjøpt noe økologisk f.eks på Life. Er masse rare stoffer i bind og tamponger. Og så bare satt det synlig i et skap. Sørget for at det er fullt.

Anonymkode: c245c...f91

Skrevet

og så kjøper du denne boka: 

95A506DF-5B11-4F15-89D3-0838A4421AC5.png

Anonymkode: 7a4fa...e81

• Liker 2
Skrevet

Ser du har fått mange gode svar allerede 👍

Jeg ville bare si at du høres ut som en super pappa! 🤗

Anonymkode: a43c5...753

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Og varmeflaske, om ingen har nevnt det!  Jeg hadde SKIKKELIGE menssmerter da jeg fikk mensen som 14-åring. Da var varmeflaske godt før de smertestillende kikket inn. Jeg trengte forøvrig reseptbelagt medisin, ibuxpreparater holdt ikke. Ellers har du fått mange gode råd. Kjøp litt av hvert av produkter, så er du sikker. Handler du på apoteket, er det også innafor å spørre de som jobber der👍

Anonymkode: 1aebf...2ad

• Liker 3
Skrevet

Hvis du har ei god venninne eller datteren din har ei tante som hun stoler på og har ett godt forhold til så kan du spørre om de kan ta en prat med henne. Det kan være greit å ha en samtale med noen som er litt eldre, og har erfaring om dagens løsninger for menstruasjon og smertestillende. 

Selv om du som alenefar ønsker å hjelpe til så godt du kan, så mangler du praktisk erfaring 🙈🤣 du kan resonnere deg frem, du vet ikke hvordan det føles. gubben tok PRATEN med datteren hans, og gav henne hans erfaring som snikende jentefut og hvilke glatte sjekkemoves hun kunne forvente. Nå snakker de om alt. Inkludert mensen. Og dårlige dates. Han får litt noia av og til, men setter pris på i lengden att hun tørr å komme til han selv om det er pinlig. For begge. Tror nøkkelen fra hans side var å være ærlig, åpen for att det er lov å feile, ikke dømmende og støttende for hennes valg selv om han fikk litt panikk over at det nærmet seg seriøse kjærester. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei

Trenger lit gode råd fra dere 😳

Alenefar med datter på 13 år. Har begynt å tenke lit på dette med mensen. Hun har ikke fått det, men det kan jo skje plutselig. Har prøvd å snakke med henne om dette, men hun syns det er for flaut. 
Men… Jeg må jo ha noe på plass «når det skjer», men aner jo ikke hva jeg skal kjøpe?? 

Har sånn lyst å bare ha back up når det vel skjer, sånn at hun kan føle seg trygg på at jeg har det hun trenger å er her før henne. (Selv om hun syns jeg er irriterende) 

Mulig å få tips til produkter? 

Anonymkode: e9c95...fa4

Kjøp både bind og tamponger og legg det et sted på badet der du vet hun finner det. Og når du ser det minker kjøper du nytt😅

• Liker 1
Skrevet

Jeg (mor) kjøpte sånn 7 ulike sorter til jentungen så hun får prøvd seg frem hva hun trives best med. Tynne, tykke, med og uten vinger, Libresse og Always, butikkens egne merker og truseinnlegg. Ulike varianter fungerer for ulike kropper, og det kan være ubehagelig nok å ha mensen om man ikke skal plages med ubehagelige bind i tillegg.

Anonymkode: 2fbe7...5b0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei

Trenger lit gode råd fra dere 😳

Alenefar med datter på 13 år. Har begynt å tenke lit på dette med mensen. Hun har ikke fått det, men det kan jo skje plutselig. Har prøvd å snakke med henne om dette, men hun syns det er for flaut. 
Men… Jeg må jo ha noe på plass «når det skjer», men aner jo ikke hva jeg skal kjøpe?? 

Har sånn lyst å bare ha back up når det vel skjer, sånn at hun kan føle seg trygg på at jeg har det hun trenger å er her før henne. (Selv om hun syns jeg er irriterende) 

Mulig å få tips til produkter? 

Anonymkode: e9c95...fa4

Kjøp ulike pakker med diverse bind. Altså i ulike størrelser. Og en pakke truseinnlegg. Det står på pakken hva det er. Fortell henne så ar hun finner det i skapet i fall hun trenger det. Og si gjerne at hun kan snakke med deg hvis hun skulle trenge det.

Tamponger ville jeg ikke gitt til barn. Min på 14 bruker ikke det og ikke venninnene heller. 

Anonymkode: 2cfaf...abc

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tamponger ville jeg ikke gitt til barn. Min på 14 bruker ikke det og ikke venninnene heller. 

De må jo få det hvis de trenger det. 

Anonymkode: 7dee2...e94

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jentungen har aldri brukt bind, det var så ubehagelig å gå med. Så hun startet rett på tamponger. Det varier i fra kvinne til kvinne hva man foretrekker å bruke. 

Siterte feil 🙈

Endret av regnbuebarn
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Du mener hvis de ØNSKER det? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En 13-åring har vel fått det allerede?  Moren har vel gitt hun produkter?

Anonymkode: 4663a...9d8

For et idiotisk innlegg 👹

Anonymkode: 0cc68...34f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg fikk ikke mensen før jeg var 15 selv om jeg hadde fått pupper, og det er helt normalt. Jeg brukte bind og tamponger klarte jeg ikke å få skikkelig inn i skjeden før jeg hadde hatt sex en gang eller to, så det tror jeg du kan skrinlegge foreløpig.

Änglamark har økologiske bomulls truseinnlegg som er gode mot huden og puster, og de får du kjøpt på alle Coop butikkene ellers er det greit å kjøpe vanlige bind som Libresse eller Always og også en pakke nattbind.

Når man får mensen for første gang er det ganske vanlig at det tar lang tid til neste gang man blør.

Jeg tror det er sjeldent at man kommer inn i en regelmessig syklus med en gang og blør hver måned.

Med meg tok det ca ett år før jeg blødde neste gang.

Lykke til😇

Anonymkode: 5ccb9...4c6

Jeg brukte tamponger fra jeg var 12 år. Hadde kraftig blødninger og bind holdt ikke, ble bare lekkasjer. Lærte meg å bruke tampong selv. Heller ikke sjelden at mens er nogenlunde regelmessig helt fra start. 

Anonymkode: 86734...33a

• Liker 2
Skrevet

Mange gode råd om innkjøp og praktiske ting her. Handle inn et godt utvalg, og legg til rette for at hun har det hun trenger. Jeg ville også kjøpt boka som var vist lengre opp her og lagt den sammen med bind/tamponger. Og så bare sagt til henne «skjønner du ikke liker å snakke om pubertet og mensen og sånt, men jeg har kjøpt inn litt forskjellig av produkter du kan få bruk for når den tid kommer som ligger i xxx. Gi meg bare beskjed når du skulle trenge noe mer eller andre ting. Har naturlig nok ikke så mye erfaring med slikt selv så kjøpte også en bok som kanskje kan hjelpe deg om det er noe du lurer på.». Da slipper hun å føle seg presset, men du har også åpnet for at hun kan fortelle deg når mensen kommer, kanskje gjennom bare en kommentar om at «pappa, kan du kjøpe mer bind når du er på butikken?». Det er lettere enn å liksom skulle fortelle den store nyheten på en mer formell måte.

Anonymkode: a7149...b13

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du trenger ikke all verden i starten, men smart å tenke på det i tilfelle det skjer når alt er stengt.

Kjøp en pakke rosa Libresse uten vinger og en pakke truseinnlegg så har du det viktigste.

Anonymkode: c7bd9...954

Og nattbind. Kjøp for guds skyld inn nattbind. 

Anonymkode: 90227...3aa

• Liker 3
Skrevet

Overlat det til moren eller henne selv. Om hun synes det er flaut å snakke til deg om det, så la det være. Hun MÅ ikke inkludere deg i sin mens. 

Anonymkode: 7fd4f...617

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...