Gå til innhold

Bind, tamponger 12-åring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Trenger lit gode råd fra dere 😳

Alenefar med datter på 13 år. Har begynt å tenke lit på dette med mensen. Hun har ikke fått det, men det kan jo skje plutselig. Har prøvd å snakke med henne om dette, men hun syns det er for flaut. 
Men… Jeg må jo ha noe på plass «når det skjer», men aner jo ikke hva jeg skal kjøpe?? 

Har sånn lyst å bare ha back up når det vel skjer, sånn at hun kan føle seg trygg på at jeg har det hun trenger å er her før henne. (Selv om hun syns jeg er irriterende) 

Mulig å få tips til produkter? 

Anonymkode: e9c95...fa4

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En 13-åring har vel fått det allerede?  Moren har vel gitt hun produkter?

Anonymkode: 4663a...9d8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp inn noen forskjellige typer bind (libresse er fint merke), kjøp gjerne nattbind og normale. Kjøp også inn for eksempel gule og blå OB. Jeg hadde satt ekstremt pris på at min far handlet inn dette for meg, selv om det var flaut. Du kan bare sette det i et skap på badet og informere om at det står der hvis hun skulle få bruk for det og at hun kan snakke med deg om det hvis hun vil, og at du ikke synes det er hverken flaut eller rart. 

Anonymkode: a6a83...788

• Liker 22
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke all verden i starten, men smart å tenke på det i tilfelle det skjer når alt er stengt.

Kjøp en pakke rosa Libresse uten vinger og en pakke truseinnlegg så har du det viktigste.

Anonymkode: c7bd9...954

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hei

Alenefar med datter på 13 år. Har begynt å tenke lit på dette med mensen. Hun har ikke fått det, men det kan jo skje plutselig. Har prøvd å snakke med henne om dette, men hun syns det er for flaut. 
Men… Jeg må jo ha noe på plass «når det skjer», men aner jo ikke hva jeg skal kjøpe?? 

Har sånn lyst å bare ha back up når det vel skjer, sånn at hun kan føle seg trygg på at jeg har det hun trenger å er her før henne. (Selv om hun syns jeg er irriterende) 

Jepp.

Det er vanskelig å vite om hun blør mye eller lite, og oftest blør man litt varierende gjennom syklusen.

Men jeg ville kjøpt:

Libresse nattbind med vinger

Den rosa Libresse vanlig med vinger

Tre typer Tampax med innføringshylse: den gule og den grønne. Den gule er normal blødning, den grønne kraftigere blødning.

Om hun er distre av seg kan hun ikke bruke tampong - hun må kunne bytte hver 4.time omtrent. Om hun blør sparsomt bør hun heller ikke bruke tampong pga helserisiko.

Om hun skal sove med tampong på natt skal den ikke være inne mer enn 8 timer. 

Noen som blør veldig kraftig kan måtte bruke både tampong og bind. 

Legg det i en skuff på badet og si ifra at nå ligger det noe der ved behov. Og at hun bare kan sende melding når hun trenger mer og hva som er best. Det kan være hun etterhvert vil ha menskopp, det er mer miljøvennlig men mer krevende å bruke for noen. 

Endret av Fløff
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han sier han er alenefar, og nei - ikke alle får mensen da. 

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei

Hei. 

Du er mann og faren hennes, i den alderen kan det for noen være ekstremt flaut og noe hun ikke vil snakke om. 

Regner med mor har snakket med hun? Og har vel hatt det på skolen og?

Tøm en hylle/skuff på badet og kjøp inn bind. Kiwi har no kjøp 2 betal for 1 kampanje om du spør etter bleiekort i kassen. 

Libresse de rosa pakkene er bra. Og kjøp nattbind (always er bra, de har tynne og tykke nattbind). First price truseinnlegg er veldig greit å ha og. Tamponger er sjeldent de bruker i den alderen. Men du kan evt kjøpe en pakke med tampax eller ob (ikke store). 

Så sier du at du har fyllt den skuffen/hyllen på badet om det er noe hun trenger. 

:)

Anonymkode: 2c764...77a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mase om mor og bestemor? Han er alenefar. Han prover sitt beste. Om datteren har spørsmål kan hun evt gå til helsesøster! 

Kjøp en pakke med litt mindre bind. Feks rosa libresse og en pakke blå nattbind. Nattbind er større. Jeg blødde fra start, men min mor nektet å kjøpe store bind, for hun mente små holdt...Også kan du kjøpe en pakke blå tamponger i tilfelle hun vil bruke det. Fortell at du har kjøpt og lagt det....sted på badet/rommet hennes. Så kan hun bruke ved behov og sjekke det ut om hun vil. Noen får vondt, så ha ibux og fortell at hun gjerne må gi beskjed om hun trenger, men hun trenger jo ikke å si hva det er til. 

Anonymkode: b6d3b...529

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor antar flere her at jentas mor har snakket med henne? TS sier han er alenefar, dermed er det ikke sikkert mor er i barnets liv i det hele tatt. 

Anonymkode: 2df90...d38

• Liker 13
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun burde ha hatt litt om puberteten på skolen, men kjøp inn å ha i skapet på badet og så ta det derfra? 😊

Alt som har med pubertet er flaut, bare vær en trygg person som er åpen for spørsmål. Dette går bra :klem:

Anonymkode: cf876...1c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun burde ha hatt litt om puberteten på skolen, men kjøp inn å ha i skapet på badet og så ta det derfra? 😊

Alt som har med pubertet er flaut, bare vær en trygg person som er åpen for spørsmål. Dette går bra :klem:

Den holdningen gjør meg irritert.

Skolen raser raskt gjennom det, for det første. For det andre er det ikke deres ansvar, men foreldrenes, å ta detaljene. 

Anonymkode: 492c5...d88

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skolen raser raskt gjennom det, for det første. For det andre er det ikke deres ansvar, men foreldrenes, å ta detaljene. 

I dag søker alle etter info på nett. Man finner mye bra. Kanskje far kan finne et par pålitelige nettsider og oppfordre henne til å søke info derfra.

Anonymkode: b6d3b...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare å handle en pakke bind, en pakke truseinnlegg, en pakke små tamponger (som nok ikke er det hun brukes første gang, men etterhvert, og da er det greit at det er der).  Blodflekker på undertøy og sengetøy bør skylles godt i kaldt rennende vann før du vasker det. 
Ibux hjelper mot menssmerter (ikke paracet). 

Anonymkode: 115a3...b22

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er alene far

Og nei hun har ikke fått 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kjøp inn noen forskjellige typer bind (libresse er fint merke), kjøp gjerne nattbind og normale. Kjøp også inn for eksempel gule og blå OB. Jeg hadde satt ekstremt pris på at min far handlet inn dette for meg, selv om det var flaut. Du kan bare sette det i et skap på badet og informere om at det står der hvis hun skulle få bruk for det og at hun kan snakke med deg om det hvis hun vil, og at du ikke synes det er hverken flaut eller rart. 

Anonymkode: a6a83...788

Takk for svar 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tillegg til å kjøpe inn bind ville jeg kjøpt inn noen nye truser. Nattbind er lange, så da kan det være greit med en litt stor bestemor-truse. Antagelig kommer hun til å oppleve å blø utenfor bindet noen ganger i starten før hun blir vant til det, så sånn sett kan det være greit å ha noen mens-truser som det ikke gjør noe om hun får flekker i. Samme med laken. Evt. bruk et tisselaken under vanlig laken så slipper man flekker på madrassen. 

Anonymkode: f3d32...6f5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du trenger ikke all verden i starten, men smart å tenke på det i tilfelle det skjer når alt er stengt.

Kjøp en pakke rosa Libresse uten vinger og en pakke truseinnlegg så har du det viktigste.

Anonymkode: c7bd9...954

Takk for svar 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløff skrev (15 minutter siden):

Jepp.

Det er vanskelig å vite om hun blør mye eller lite, og oftest blør man litt varierende gjennom syklusen.

Men jeg ville kjøpt:

Libresse nattbind med vinger

Den rosa Libresse vanlig med vinger

Tre typer Tampax med innføringshylse: den gule og den grønne. Den gule er normal blødning, den grønne kraftigere blødning.

Om hun er distre av seg kan hun ikke bruke tampong - hun må kunne bytte hver 4.time omtrent. Om hun blør sparsomt bør hun heller ikke bruke tampong pga helserisiko.

Om hun skal sove med tampong på natt skal den ikke være inne mer enn 8 timer. 

Noen som blør veldig kraftig kan måtte bruke både tampong og bind. 

Legg det i en skuff på badet og si ifra at nå ligger det noe der ved behov. Og at hun bare kan sende melding når hun trenger mer og hva som er best. Det kan være hun etterhvert vil ha menskopp, det er mer miljøvennlig men mer krevende å bruke for noen. 

Tusen takk for svar! 
jævlig dumt spørsmål her, men bør så små jenter ha tampong? 
Får lit vondt i magen av at hun ska stappe inn noe 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

"Den holdningen?" Jeg mener jo ikke at han skal drite i det men at hun veit noe selv, han trenger å være, som jeg sa, en trygg og åpen person nå. Da går dette fint, man møter barnet på en måte som gjør at dette ikke blir en sånn super klein affære. Men han kjenner jo barnet sitt best. 

Jeg hadde kjempegod undervisning på skolen om dette forresten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...