Gå til innhold

når oppdaget du at du spiste usunt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, du la på deg mange kilo uten at du tenkte over det. Når ble vendepunktet at du startet å spise sunt og mindre kalorier?

Anonymkode: 7a689...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har "alltid" vist at jeg ikke spiste spesielt sunt.

Men oppdaget at jeg la på meg pga småspising når jeg jobbet på Nidar og gikk opp en del kilo, for deretter ha en annen jobb hvor daglig lunsj besto av pizza eller cheeseburger, samtidig som jeg sluttet med jevnlig fysisk aktivitet. Begynte spise sunnere i 20-årene, og i starten av 30-årene begynte jeg bli mer opptatt av ernæring og passe på at maten var variert og inneholdt nok av de ulike næringsstoffene.

Nå i midten av 30-årene har jeg ett sunt og avslappet forhold til mat, jeg spiser variert og mye sunt, samtidig som jeg kan nyte både sjokolade og junkfood.

Anonymkode: f5730...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tynn og har dessverre spist usunt gjennom flere år. Har visst lenge at jeg har spist usunt, og ble litt skremt da det ble oppdaget åreforkalkninger :( 

Anonymkode: 86244...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste sunn mat, men  toppet med usunn mat/snacks på toppen, evt for store mengder. Visste det jo, da jeg veide 10 kg over trivselsvekt kuttet jeg ut mesteparten av maten.

Anonymkode: 2fbe5...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er tynn og har dessverre spist usunt gjennom flere år. Har visst lenge at jeg har spist usunt, og ble litt skremt da det ble oppdaget åreforkalkninger :( 

Anonymkode: 86244...998

hvordan fant du ut det? og hvor gammel er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg begynte å forstå innholdet i ting, samt kalorier. Regnestykket kalorier inn-kalorier ut. Fikk sjokk da jeg fant ut hvor mye kalorier det var i én tom tacolefse. Jeg har alltid vært slank, og egentlig ganske usunn, så det måtte jo si stopp før eller siden. Jeg klarte heldigvis å snu det før jeg ble overvektig. Jeg vil jo kanskje si at den viktigste forskjellen er nok mengden av ting. Jeg spiser riktignok ganske mye sunnere, men samtidig er jeg glad i både det ene og det andre. Jeg spiser feks godteri, men i mye, mye mindre skala enn før. Prøver og ikke spise middager som inneholder masse kalorier i ukedagene, og ting som ikke er masseprosesert. I tillegg trener jeg 5 dager i uka, så mat må man jo ha! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg gikk på vekta og så at den hadde bikket 70 kg, som for meg ble en bmi på 25 akkurat. Da fikk jeg nok.

Jeg spiste for øvrig ikke usunt, men for store porsjoner. Gikk ned 10 kg i løpet av et halvt år, ved å spise mindre porsjoner.

Anonymkode: 914e4...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte å få tynt hår og "viker" (er dame.) Jeg har alltid hatt bmi på rundt 19, så er ikke overvektig, men har spist for næringsfattig mat (en sjokolade i stedet for kvelds feks..) Når har jeg begynt å "tvinge" meg selv til å la hvert eneste måltid være noe kroppen trenger. Føles bra, og ikke så vanskelig som jeg fryktet.

Anonymkode: 771d6...0a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte gå ned nesten femti kilo før jeg innså hvor dårlig jeg spiste før. Nå spiser jeg godteri i helgene, men jeg begrenser meg. Før var det 1-2 flasker brus, en pakke potetgull OG en stor plate sjokolade eller en pose smågodt. Nå holder det med et par glass brus og en liten skål med noe digg. Jeg spiste ganske kalorifattig utenom alt snopet, så jeg skjønte ikke hvorfor jeg ble så stor. 

Anonymkode: 08974...e94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For rundt en halv time siden, etter at jeg hadde spist potetgullet og iskremen, tenkte jeg jeg skulle lage frossen pizza. Men så usunn kan jeg ikke være. Det får være en grense. Så jeg tar noen øl i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2022 den 15.00):

Ja, du la på deg mange kilo uten at du tenkte over det. Når ble vendepunktet at du startet å spise sunt og mindre kalorier?

Anonymkode: 7a689...69c

Når jeg skulle ned i vekt etter et svangerskap for 12 år siden. Oppdaget at kostholdet mitt besto av hovedsakelig karbohydrater. Ikke direkte usunt, men ikke helsefremmende og slankende heller.

Anonymkode: e89de...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i et dårlig forhold og veldig langt nede, så kom korona. Jeg drakk mye alkohol og spiste mye usunt, og gjemte meg uansett i en diger pysj. Jeg visste at det ikke var bra, men om jeg tok tak i én ting, måtte jeg ta tak i alt. Det tok et par år, men kom meg endelig ut av forholdet og er på vei ned i vekt nå, men det var ekstremt tøft. 

Anonymkode: e4c9c...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var jo ikke en oppdagelse, jeg visste at jeg ikke spiste sunt. Snudde ikke før vekta viste over 120 kg.. Det er heldigvis 10 år siden nå, kiloene er borte for lengst og jeg har aldri sett meg tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med min mors kosthold og trodde det var normalt. Men da jeg flyttet for meg selv så endret jeg en del bare fordi jeg likte det sånn, noe forsvant pga. økonomi. Kom hjem til jul og veide meg(hadde ikke badevekt på hybelen); fikk tidenes hakeslipp for hadde gått ned 10kg uten noe som helst innsats. Så meg ikke tilbake for å si det sånn. 

Anonymkode: 1ebae...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste jo at chips og snop var usunt da jeg pleide å spise det uten begrensninger, og det hjalp mot den gryende magen å spise mer mat og mindre sukker.

Men en større a-ha-opplevelse var da det gikk opp for meg at akkurat slik evolusjonen har designet oss for å bevege oss jevnlig, sove nok, få sol på kroppen og så videre, har den også designet oss for visse typer mat. Og den maten er ikke nødvendigvis lik hverken det som er vanlig å spise eller det som er anbefalt å spise (når det gjelder både hva, når og hvor ofte vi spiser).

Ved å spise mer i tråd med det vi har rimelig god grunn til å anta at vi spiste i fortiden, har jeg fått mindre fett på kroppen og generelt bedre helse, sover bedre (og mindre!), presterer bedre på alle vis, og kan uten problemer stå over et måltid eller to hvis jeg f.eks har det travelt. Kan absolutt anbefales.

Anonymkode: 29a7a...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 18.2.2022 den 15.00):

Ja, du la på deg mange kilo uten at du tenkte over det. Når ble vendepunktet at du startet å spise sunt og mindre kalorier?

Anonymkode: 7a689...69c

Vendepunktet var nok da jeg innså at det ikke kunne stemme at alle buksene mine på magisk vis bare krympet i skuffa mi.

Anonymkode: 4d984...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg utvidet horisonten utover det myndighetene forteller. De tar jo feil! Karbohydrater bør ikke være hoveddelen i et kosthold. Mettet fett er ikke farlig. Jeg var ca 25 år.

Anonymkode: aab3e...ba1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...