Isak Skrevet 18. februar 2022 #1 Skrevet 18. februar 2022 Hva er den store forskjellen mellom disse to? hvorfor valgte du en av disse og hva liker du best med faget.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #2 Skrevet 18. februar 2022 Vernepleiere har gjerne mer kunnskap om tankegang og atferd, og hvordan man kan hjelpe mennesker til å få en bedre hverdag. Studiet har mye fokus på psykologi og pedagogikk, psykiatri og rus, utviklingshemmede, og mye etikk. Vernepleiere jobber gjerne innen rus og psykiatri, bolig for utviklingshemmede, skole og barnehage (følger gjerne enkeltbarn eller mindre grupper) og eventuelt innen barnevern. Sykehjem er også aktuelt. Sykepleiere har mer fokus på anatomi og sykdomslære. De jobber oftere innen somatikk og vanlig sykehus, men også mye innen psykiatri og rus. Også her er sykehjem aktuelt. Begge utdanningene lærer i tillegg medisinske prosedyrer (blodprøver, kateter, medikamenter osv). Mange tror vernepleiere ikke kan dette, men det stemmer ikke. Det kan selvfølgelig være bade sykepleiere og vernepleiere som ikke har tilstrekkelig opplæring rundt dette, men i teorien skal man kunne det samme. Lønningen er lik. Anonymkode: a452b...acc 7 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #3 Skrevet 18. februar 2022 Jeg trives som vernepleier, da det er veldig mye fokus på atferdsanalyse. Man lager gjerne skjema og analyser av atferd, setter i gang tiltak, og analyserer så på nytt. Veldig interessant! Men så har sel sagt sykepleie mye interessant som vernepleiere ikke har 😊 Anonymkode: a452b...acc 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #4 Skrevet 18. februar 2022 Ville helt klart blitt sykepleier. En sykepleier kan gjøre alt en vernepleier gjør, men ikke omvendt. Sånn sett er spl en bredere utdanning, med flere muligheter Anonymkode: 0928a...3aa 7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #5 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ville helt klart blitt sykepleier. En sykepleier kan gjøre alt en vernepleier gjør, men ikke omvendt. Sånn sett er spl en bredere utdanning, med flere muligheter Anonymkode: 0928a...3aa Det er veldig mye vernepleiere kan gjøre som sykepleiere ikke får kunnskap om. Man får bred og god kunnskap om hvordan ulike faktorer påvirker mennesker, og hvilke tiltak som kan iverksettes for å endre hele livskvaliteten. Man har mye om mange forskjellige pedagogiske modeller (fak, dri, dra, dro osv), noe som er ekstremt nyttig innenfor mange arbeidsområder. Anonymkode: a452b...acc 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #6 Skrevet 18. februar 2022 Du kan lese litt om forskjellene her: https://www.usn.no/hub/helse/de-viktigste-forskjellene-pa-en-sykepleier-og-vernepleier Anonymkode: 75d8a...99a 2
Lisaaaaa Skrevet 18. februar 2022 #7 Skrevet 18. februar 2022 Begge gruppene har mykje kunnskapar og ferdigheiter den andre gruppa ikkje har. Mange trur nok at sjukepleiarar kan gjera alt vernepleiarar kan, men det stemmer ikkje. Det er jo ikkje sånn at medan sjukepleiarstudentar lærer detaljar om sykdomslære og anatomi, så har vernepleiarstudentane fri, dei lærer jo om andre tema. 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #8 Skrevet 18. februar 2022 Hva med lønn? Anonymkode: a5cbb...aea
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #9 Skrevet 18. februar 2022 Hvis du skal velge utdanning så tenk over hva du vil jobbe med i fremtiden og velg ut i fra det. Hvis du bare vet at du vil velge en av dem men ikke klarer å bestemme det for hvilken, så ville jeg gått for sykepleie. Rett og slett fordi det er mange steder sykepleiere kan jobbe som ikke er aktuelle for vernepleiere, f.eks somatiske sykehus, men det i mindre grad er like stengt for sykepleiere som vil jobbe steder med mange vernepleiere. Jeg valgte sykepleie fordi jeg ønsket å jobbe med akuttmedisin og ville dra ut for en bistandsorganisasjon. Angrer ikke på det, svært glad i yrket og har nå videreutdanning og drømmejobben. Anonymkode: 83ee9...218 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #10 Skrevet 18. februar 2022 Isak skrev (10 timer siden): Hva er den store forskjellen mellom disse to? hvorfor valgte du en av disse og hva liker du best med faget. Er vernepleier men trives ikke særlig i helsevesenet lengre. Lav faglig fremgang og lønna er piss😅 Valgte vpl for å kunne velge arbeidsplasser i større grad.. Anonymkode: 61b36...99d
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #11 Skrevet 18. februar 2022 Ergoterapi ❤️ Anonymkode: 03f51...224
sicario Skrevet 18. februar 2022 #12 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): . En sykepleier kan gjøre alt en vernepleier gjør, men ikke omvendt. Sånn sett er spl en bredere utdanning, med flere muligheter Anonymkode: 0928a...3aa Altså, dette er direkte feil. 6 2
sicario Skrevet 18. februar 2022 #13 Skrevet 18. februar 2022 Lisaaaaa skrev (9 timer siden): Det er jo ikkje sånn at medan sjukepleiarstudentar lærer detaljar om sykdomslære og anatomi, så har vernepleiarstudentane fri, dei lærer jo om andre tema. I tillegg har vernepleierutdanningen også sykdomslære, anatomi, farmakologi. 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #14 Skrevet 18. februar 2022 Vernepleie er en helse OG sosialfaglig utdanning. Det er vel den største forskjellen? Har vært på mange jobbintervju der sykepleiere tror spl og vpl omtrent er helt like utdannelser og at vi lærer akkurat det samme. Dette er FEIL. Anonymkode: 61b36...99d 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #15 Skrevet 18. februar 2022 Du har mange flere valgmuligheter som sykepleier ift videreutdanning. Anonymkode: 5728a...430
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #16 Skrevet 18. februar 2022 sicario skrev (56 minutter siden): I tillegg har vernepleierutdanningen også sykdomslære, anatomi, farmakologi. Ja, men det er ikke i nærheten av mengden av det spl har. Disse to utdanningene kan ikke sammenlignes innenfor hverken anatomi, farmakologi, biokjemi og sykdomslære. Det sier jo seg selv at dette ikke er sidestilt. Anonymkode: cd3ec...1a3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #17 Skrevet 18. februar 2022 Jeg er selv sykepleier. Slik jeg ser det, har vernepleiere større mulighet til å få en dag jobb. Dette er noe jeg savner veldig, med små barn. Vernepleiere kan jobbe der hvor sosionomer jobber, på skole, barnehage, i boliger osv. Selv elsker jeg jobben min med pasienter, men hater turnus når man har små barn. Uten barn hadde det gått helt fint med turnus. Anonymkode: e750b...e16 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #18 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er selv sykepleier. Slik jeg ser det, har vernepleiere større mulighet til å få en dag jobb. Dette er noe jeg savner veldig, med små barn. Vernepleiere kan jobbe der hvor sosionomer jobber, på skole, barnehage, i boliger osv. Selv elsker jeg jobben min med pasienter, men hater turnus når man har små barn. Uten barn hadde det gått helt fint med turnus. Anonymkode: e750b...e16 Det er null stress å få dagjobb hvis du tar videreutdanning, mer lønn kommer med på kjøpet. Anonymkode: 83ee9...218
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #19 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er null stress å få dagjobb hvis du tar videreutdanning, mer lønn kommer med på kjøpet. Anonymkode: 83ee9...218 Men da må man ha mer enn c i snitt, og det er mange søkere. Er vel bare jordmor I kommunen og helsesykepleier som har dagjobb. Til og med poliklinikkene på sykehuset her har nå hver 3 helg på sengepost. Anonymkode: e750b...e16 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #20 Skrevet 18. februar 2022 Isak skrev (11 timer siden): Hva er den store forskjellen mellom disse to? hvorfor valgte du en av disse og hva liker du best med faget. Jeg hadde valgt vernepleie. Vernepleier kan jobbe med barn og unge med funksjonsnedsettelser og spesielle behov. Du kan jobbe i bhg, skole, barneboliger og annet. Sykepleieren er turnusarbeid, stell og medisiner, sårstell, ulike avdelinger på sykehus og poliklinikker. Anonymkode: 876dc...a6e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå