Gå til innhold

Kresen katt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når han var liten likte pusen min både alt slags våtfor og fisk (kokte bare sei). Nå vil han bare ha noen typer våtfor, prøver jeg å gi han en annen type så rygger han bakover når han lukter på det. Idag fikk han en fiskebolle da jeg hadde fiskeboller til middag. Han luktet på den og rygget bakover 😺 Ja, han er litt bortskjemt når det gjelder å smake på middagen min, men han får bare en liten smak. Og han får ikke våtfor hver dag. Tørrfor kjøper jeg i dyrebutikken og det spiser han. Sei bare rynker han på nesen av, ser fornærmet ut og går sin vei 😺🐱 Men han likte sei som liten.  Hva kan ha skjedd? Hvordan kan han ha blitt så kresen? Er det flere her som har sånne katter? Han har nylig vært hos dyrlegen til årlig helsesjekk, og han er sunn og frisk.

Anonymkode: 3c15a...665

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ganske vanlig. 

Flere av mine katter har blitt mer og mer kresen med alderen. Pusejenta vi har nå var kjent for å være et matvrak. Nå er det misnøye med omtrent alt. Kokt kylling er for tiden akseptert, men bare dersom den er kokt samme dag. Dagen etter anser hun den som uspiselig. 

Anonymkode: 291ab...06e

• Liker 2
Skrevet

Det er livet med katt. 

Anonymkode: c76ea...975

Skrevet

Katten min er også sånn. Det han likte da han var liten er han ikke så glad i nå lengre. Han er halvannet år nå.

Jeg har ikke villet ha en katt som tigger om mat fra meg, så jeg har ikke vent han til å spise menneskemat, men noen ganger får han en liten ostebit.

Han får våtfor en gang om dagen, og jeg kjøper de posene Latz eller Whiskas eller hva de nå heter, de rosa pakkene. 

Tørrfor kjøper jeg i dyrebutikk. Han er litt kresen på forskjellige tørrfor også så har måttet få igjen penga for en 10kg sekk jeg kjøpte bare fordi jeg trodde at det var det han likte. Nå kjøper jeg bare små 2kilos pakker for å være sikker på at han spiser det opp før det blir gammelt - og at han liker det. 

Kan hende han føler at det ikke er nok næring i det han ikke vil ha? 

Anonymkode: c8ded...160

• Liker 1
Skrevet

Tørrfor og saus er det beste min vet om (ikke sammen).

Går for det meste i tørrfor. Får 1 pakke med våtfor om dagen, da de litt dyrere Sheba Soup eller Gourmet Soup. Sausen slikkes opp og mange biter ligger igjen. Han er bortskjemt, for jeg bruker penger på at han skal få den sausen 😸

Kokt fisk vil han ikke ha, kyllingfilet? Nei. Oksekjøtt? Nope. Tørrfor? JA!! 😻

De har sine egne personligheter. De vet hva de vil. Katter kan fint sultestreike om de ikke får det de vil 😅

Anonymkode: f2eea...995

• Liker 1
Skrevet

Sånn er mine og. En dag liker di det, en dag ikke så plutselig neste dag var det godt igjen. Har bare lært meg å leve med det… Gir de mye variasjon siden de tydeligvis blir fort lei. 

Det eneste mine ikke er kresen på er tørrfôr, men det er jo fordi at tørrfôrkulene er dekket av et lag med fett og gode ting som det er meningen at skal lukte veldig godt. Noe som er litt synd siden jeg prøver å få de til å slutte med tørrfôr og kun spise kjøttrikt kvalitets våtfôr. Men de får kose seg litt.

Anonymkode: c98d0...28d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn er mine og. En dag liker di det, en dag ikke så plutselig neste dag var det godt igjen. Har bare lært meg å leve med det… Gir de mye variasjon siden de tydeligvis blir fort lei. 

Det eneste mine ikke er kresen på er tørrfôr, men det er jo fordi at tørrfôrkulene er dekket av et lag med fett og gode ting som det er meningen at skal lukte veldig godt. Noe som er litt synd siden jeg prøver å få de til å slutte med tørrfôr og kun spise kjøttrikt kvalitets våtfôr. Men de får kose seg litt.

Jeg trodde det var viktig for tennene at de bør spise tørrfor. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg trodde det var viktig for tennene at de bør spise tørrfor. 

Nei. Det er flere studier som har vist at tørrfôr ikke hjelper på tannstein/plakk i det hele tatt. Så er det noen få studier (gjort av tørrfôr produsenter)  som viser at tannen går så og så langt inn i en tørrfôr kule, på dette grunnlaget har de bestemt at det hjelper mot plakk (som at knekkebrød skulle vært godt for oss å spise istedenfor å pusse tennene). Dette er jo en viktig myte for tørrfôr produsenter å beholde. Så mye karbohydrater det er i tørrfôr så gjør det nok verre skade enn andre fôr. 

https://natureslogic.com/2017/09/12/does-kibble-clean-your-pets-teeth/
http://www.catbehaviourist.com/blog/6-reasons-dry-food-clean-cats-teeth/

Hvis du googler kommer mye opp. 

Den eneste og beste måten å forsikre katten din mot dårlig tannhelse er å pusse tennene, nå husker jeg ikke eksakt tall men noe rundt 70% har/vil få problemer med tennene, hvis tørrfôr faktisk hadde hjelpt så burde jo ikke vi hatt så mange tannproblemer (de fleste får jo tørrfôr). 

Så puss tennene. Er det helt umulig finnes det andre måter: La de få slikke av litt tannkrem, matatabi pinner, fôr/godbiter som er tilsatt et stoff som har bevist effekt, bein (da må du passe på), plaque off (pulver man stør over maten) og litt diverse andre ting. Alle disse tingene er bedre enn tørrfôr. Og så veldig viktig å sjekke tennene 1 gang i året og ta nødvendig tannrens når det trengs. 

Grunnen til at jeg vil ha minst mulig tørrfôr er at det er for lite fuktighet og for mye karbohydrater i tørrfôr. 

Dette er et kjapt klipp som forklarer det veldig godt: 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Det er flere studier som har vist at tørrfôr ikke hjelper på tannstein/plakk i det hele tatt. Så er det noen få studier (gjort av tørrfôr produsenter)  som viser at tannen går så og så langt inn i en tørrfôr kule, på dette grunnlaget har de bestemt at det hjelper mot plakk (som at knekkebrød skulle vært godt for oss å spise istedenfor å pusse tennene). Dette er jo en viktig myte for tørrfôr produsenter å beholde. Så mye karbohydrater det er i tørrfôr så gjør det nok verre skade enn andre fôr. 

Den eneste og beste måten å forsikre katten din mot dårlig tannhelse er å pusse tennene, nå husker jeg ikke eksakt tall men noe rundt 70% har/vil få problemer med tennene, hvis tørrfôr faktisk hadde hjelpt så burde jo ikke vi hatt så mange tannproblemer (de fleste får jo tørrfôr). 

Så puss tennene. Er det helt umulig finnes det andre måter: La de få slikke av litt tannkrem, matatabi pinner, fôr/godbiter som er tilsatt et stoff som har bevist effekt, bein (da må du passe på), plaque off (pulver man stør over maten) og litt diverse andre ting. Alle disse tingene er bedre enn tørrfôr. Og så veldig viktig å sjekke tennene 1 gang i året og ta nødvendig tannrens når det trengs. 

Grunnen til at jeg vil ha minst mulig tørrfôr er at det er for lite fuktighet og for mye karbohydrater i tørrfôr. 

Tannkrem for katt altså. Ikke bruk mennesketannkrem.

Skrevet

Kjenner meg så igjen

Har inne en fosterkatt nå. Har levd hele livet på gata, ihjelbanka, flere frostskader, svært undervektig og full i sykdommer. Spiste alt han kom over. I dag, ett år senere, nekter han å spise annet enn fersk fisk, våtmat, rekeost og ett type kattematmerke😂 Hva har jeg gjort

Anonymkode: ee6bd...043

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Tusen takk for godt og informativt svar. 

Jeg har alltid brukt mest tørrfor fordi jeg trodde det var sunnest, men våtfor en gang om dagen for å passe på at han får i seg nok væske også. 

Regner med jeg kan google dette også, men er det bra nok det våtforet som man kjøper i butikk? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tusen takk for godt og informativt svar. 

Jeg har alltid brukt mest tørrfor fordi jeg trodde det var sunnest, men våtfor en gang om dagen for å passe på at han får i seg nok væske også. 

Regner med jeg kan google dette også, men er det bra nok det våtforet som man kjøper i butikk? 

Har ikke satt meg så mye inn i de forskjellige våtfôrene fra dyrebutikk men tror musti har et par bra. Matbutikk ville jeg holdt meg unna, de har en del våtfôr som ikke er kjøtt i omtrent, og tilsatt sukker!! Jeg leste litt på baksiden på diverse en gang og ble helt sjokkert. Det som står først i våtfôret(og tørrfôr) er det som det er mest av, så det bør stå fersk kjøtt eller noe kjøtt av et slag. Og hvis det står sukker, nei takk. Prøv å styr unna korn ingredienser. Sheba, whiskas er dårlig for eksempel.

https://www.musti.no/tips/det-beste-vatforet-til-din-katt

https://www.musti.no/tips/hvordan-velge-kvalitetsfor

https://www.catoffice.no/post/kattemat-101-del-1-lær-hva-som-er-i-maten-vi-gir-til-kattene-våres-og-forskjellen-på-fôrtyper

Jeg kjøper fra zooplus.no (wild freedom, animonda carny, macs, thrive, catz finefood, grau, zooplus bio, feringa) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Takk igjen :) 

• Liker 1
Skrevet

Kan noen begynne å selge kattemat/kos som bare er saus? Det er jo en gullgruve. Hvorfor finnes ikke dette? 

Det er jo faktisk matsvinn og hadde vært så fint å bare kunne kjøpe sausen. 

Anonymkode: 4fcee...bd0

Gjest AprilRyan
Skrevet

Ja, min er også kresen. Han liker best våtfor med smak av hvit fisk. Laks, kylling, biff osv liker han ikke noe særlig, men det går bra hvis det er mousse og ikke våtfor med biter og saus. Hvis jeg koker fisk så må det være torsk.

Maten vår/min var han bare interessert i da han var liten/ung eller med visse unntak . Nå kan jeg prøve å gi en liten (stekt) kyllingbit uten krydder eller en liten bit salmalaks, men da bare lukter han på det og skal heller dytte rundt på biten. Men han liker reker og blåskjell. Det får han ikke så ofte.

Det er også typisk at en dag digger han en type våtfor og den neste dagen er det omtrent gift.

Tørrfôr er han mindre kresen på smak.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan noen begynne å selge kattemat/kos som bare er saus? Det er jo en gullgruve. Hvorfor finnes ikke dette? 

Det er jo faktisk matsvinn og hadde vært så fint å bare kunne kjøpe sausen. 

Anonymkode: 4fcee...bd0

Dette finnes faktisk! Jeg har sett det i dyrebutikk. Lurer på om det het cat sauce eller noe sånt. Det var en type lys saus på boks. De hadde også noe som het hydrate fra Royal Canin (på pose).

Anonymkode: 9d51a...555

Skrevet

Katten spiser ikke alt i begynnelsen. Men når Katten går ut en stund og kommer inn da spiser han "rått og gærnt opp hele mattskålen" igår var det biff med saus

Anonymkode: 31bbf...e4c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...