Gå til innhold

Furnuftig vektnedgang

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal begi meg ut på en aldri så liten slanke kur..

Jeg er en jente på ca 160 cm som veier 57 kilo og ønsker å gå ned ca 5 kilo.

Men hvor mange kalorier bør en ligge på for å gå ned på en fornuftig og forhåpenligvis varig måte?

Jeg har ikke så mye tid til trening da jeg har 3 hester + jobb som krever sitt...

Håper det er noen her som kan hjelpe meg igang :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Shakira1977 ikke innlogget
Skrevet

Det kommer jo helt ann på hvor lang tid du vil bruke på å gå ned disse kg. Jeg er medlem på vektklubb.no og skulle ned 13kg på 20 uker (med andre ord rundt en halv kg i uka) og jeg fikk beskjed om å spise 1340kcal.

Jeg er 171 høy. Startet på 73 kg og er nå 60kg.

Men det er vanskelig å svare på noe sånt på "generelt" grunnlag.....

Skrevet

Ca 1/2 -1 kg pr uke gir best resultat på lang sikt.

Skrevet
Jeg skal begi meg ut på en aldri så liten slanke kur..

Jeg er en jente på ca 160 cm som veier 57 kilo og ønsker å gå ned ca 5 kilo.

Men hvor mange kalorier bør en ligge på for å gå ned på en fornuftig og forhåpenligvis varig måte?

Jeg har ikke så mye tid til trening da jeg har 3 hester + jobb som krever sitt...

Håper det er noen her som kan hjelpe meg igang  :)

Er ganske mye trening du får ved å drive med hest da.. Alt fra stallarbeid til ridning.. ;)

Skrevet

Vektnedgang på 0,5-1 kg pr.uke er forsvarlig. Man må aldri spise mindre enn 1200 kcal pr.dag.

Er ikke så veldig for å regne disse kcal., men man vet jo sånn ca hvor mye maten vår inneholder.

Vil tippe du får ganske mye trim og bevegelse siden du har hester..

All aktivitet forbrenner vet du.

Klue er jo å innta mindre enn man forbrenner i løpet av en dag. Det hjelper jo ikke å trene som en gal, hvis man også spiser som en gal ;)

Mosjon, trening, aktiv hverdag, ved siden av et realtivt sunt og normalt kosthold er tingen :) Spis tre-fire hovedmåltider pr. dag.

Frokost-lunsj-middag og evt. kvelds.

Og ta litt frukt'snacks' innimellom.

Gjest Anonymisert_120626
Skrevet

Du må aldri være sulten!! Det er en ting alt for mange gjør feil. Man må holde inntaket av energi stabilt gjennom hele dagen så man ikke får sånne voldsomme hopp i blodsukker.

Det finnes avanserte formler som gir et noenlunde inntrykk av hvor mye energi kroppens funksjoner trenger i løpet av et døgn (hvilemetabolismen). En veldig grov formel er at kroppen bruker 1KCal pr.kg kroppsvekt pr.time. (Men husk det varierer veldig i forhold til muskelmasse, gener, kjøtt etc). Det som er viktig er å ikke ligge under det kroppens funksjoner trenger, for da vil den begynne å spare. ("Sparebluss").

Ble litt mye matte her nå. Det som er viktig er:

- Ikke bli sulten

- Spis ofte og lite

- Drikk mye vann

- Spis matvarer med mye vann og fiber (fiber er bra for fordøyelsen og gir metthetsfølelse)

- Spis sammensatt

("Statens et eller annet råd for fysisk aktivitet og ernæring" anbefaler:

55-60 % av energien fra karbohydrater (velg de "riktige")

<30% fra fett (umettede)

10-15% fra protein

(noe mer proteiner for idrettsutøvere)

- ikke drikk væske med næring (saft, brus etc gir næring men ingen metthetsfølelse)

Ut ifra at du har hester så regner jeg med at du er i aktivitet så den biten går av seg selv ;)

Og så har jeg fryktelig lyst til å si en ting....ikke fokuser så mye på vekt, bruk heller målebånd eller buksestr. Vekta kan lure deg masse. ;) (Jeg er ingen tilhenger av vekt...hehe. Jeg vil feks ha en sterk kropp, og musker veier mer enn fett så da må jeg blåse i vekta. Og det er lurt)

Lykke til. Du må bare spørre om ting du lurer på. Digger overskriften din "fornuftig vektnedgang". Stikk motsatt av slankekur, men det eneste som fungerer i det lange løp. Kilo som går sakte av kroppen kommer sakte på igjen også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...