Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har bestemt meg for å bytte jobb siden jeg ikke er helt fornøyd med nåværende jobb. Jeg har hatt denne jobbeb i snart 3 år og så på dette som drømmejobben når jeg begynte her. Så viser det seg at denne bedriften går skikkelig dårlig og var på nippet til å gå konk i sommer. Vi kom oss over den kneiken, men nå ser det like usikkert ut igjen, det er ikke sikkert jeg har jobb der etter jul. Det siste halvåret har det vært permitteringer, noe som har resultert ekstremt mye jobbing på meg og et par andre. Nå er jeg utslitt av dette her og har bestemt meg for at dette vil jeg ut av. Uansett ser det ikke ut som at denne bedriften har noen fremtid.

Jeg har funnet en stilling jeg vil søke på, som er en lavere stilling enn jeg har nå, men lurer på hva jeg skal skrive i søknaden. Jeg bør vel skrive at jeg ønsker å avslutte mitt nåværende arbeidsforhold, og begrunne hvorfor, for jeg vil ikke at de skal tro at jeg bruker denne jobbsøknaden for å presse lønn på min nåværende arbeidsplass (som så mange gjør). Men samtidig vil jeg være lojal mot min nåværende arbeidsplass, har liksom ikke lyst til å legge ut om hvor dårlig det egenlig står til der.

Og når det gjelder kontaktperson/referanse for søknaden, så er det vel dumt å bruke nåværende sjef som kontaktperson. Har egentlig ikke lyst til å fortelle han at jeg er på utkikk etter ny jobb. Hvem andre kan jeg bruke som kontaktperson?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke begrunne hvorfor du vil skifte jobb. det kan du eventuelt ta på intervjuet. Du skal bare fortelle din nye arbeidsgiver hvorfor du vil være perfekt til jobben. Eneste referanse til nåværende jobb er der du har tilegnet deg egenskaper som er nyttige eller annet som du kan bruke i din nye jobb.

Dersom du ikke ønsker å bruke sjefen som referanse, hva med en kollega? Kanskje en som er permitert også? En referanse skal bare fortelle hvordan du er og hvordan du jobber. Du trenger ikke oppgi referanse før du kommer til intervjuet.

Skrevet

Såfremt det ikke er spesifisert i utlysningen, så skal du ikke føre opp refereranser på søknaden. Bare skriv at de oppgis på forespørsel.

Skrevet

du trenger, som andre har sagt, ikke å skrive på hvorfor du ønsker å skifte jobb.

det er mange som skifter jobb, og jeg ser ikke noen grunn til at de skal tro du kun søker for å presse din nåværende jobb for høyere lønn.. hvorfor skulle de, som ikke kjenner til og ikke har noe behov for å kjenne til jobben din, tro det?

og det er en ting at du ikke skal føre opp referanser på selve søknaden, men referanser bør stå i cv, som vel alltid skal følge med enhver cv. disse referansene bør du ha hørt med i forkant om er ok at du setter opp og at de kan kontaktes av firmaer du søker på jobb hos.

i forhold til å ikke ville føre opp din nåværende sjef, så kan du enten velge en medarbeider istedenfor, eller du kan oppgi at siden du ikke ønsker at din nåværende arbeidsplass skal vite at du søker ny jobb, ønsker du ikke å bruke sjefen din som referanse før på ett senere tidspunkt i prosessen. det er også helt akseptert. (jeg ville vel heller gjort det en å ikke føre opp noe referanser i det hele tatt, om du ikke har jobbet andre steder eller har andre du kan bruke)

lykke til med jobbsøking.

Skrevet

Takk igjen!

Ang referanseperson vet jeg at det skal stå på CV'en og ikke i selve søknaden. Men hvor hviktig er det? Er det vanlig at de tar kontakt med referansene?

Skrevet

slik jeg opplever det, søker jobber selv, så er det viktig med referansepersoner, så om man har noen man kan bruke, så før det opp.

vet ikke om de jeg har vært på intervju hos har ringt referansene mine, men jeg har blitt spurt om de kan kontakte dem.

Skrevet
Takk igjen!

Ang referanseperson vet jeg at det skal stå på CV'en og ikke i selve søknaden. Men hvor hviktig er det? Er det vanlig at de tar kontakt med referansene?

Jeg får jobbsøkingshjelp av et coaching-firma for tiden.

De understreker igjen og igjen at referanser aldri skal stå på CV'en. Referansene oppgir du i intervjuet. Ellers risikerer du at referansene dine får for mange telefoner, og blir lei av å skryte av deg. Hvis du oppgir etpar navn på intervjuet, kan du også forberede referansene bedre på at det kan komme en henvendelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...