AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #1 Skrevet 17. februar 2022 Jeg har en katt på 9 år som er en kastrert hannkatt. Hanh har alltid vært slank, men de siste årene har han gått ned 100g hver gang jeg har vært hos veterinær på årlig skjekk. Til sammen 300g på 3 år og det er mye på en katt. Spesielt når han er slank fra før. Jeg har tatt alle blodprøver og tester som jeg kan og absolutt alt er fint med han. Han har også bra tenner, pels og slimhinner. Han er ikke spesielt aktiv. Er mer en selskaps/fang katt. Skal helst ligge tett inntil døgnet rundt om han kunne. Avføring og urin mønster er normalt. Han kaster aldri opp. Han virker veldig tilfreds og fornøyd. Men det er jo ikke vanlig at en kastrert hannkatt på 9 år er tynn eller går ned i vekt uten grunn. Men dyrlegen kan ikke si noe på hva det kan være, han er en veldig frisk katt. Spiser tilsynelatende bra, men merker at han ikke er like agressiv ved matskåla som han andre jeg har som heller er litt for rund. Er det noen andre her som har tynne eldre kastrerte hannkatter ? Hva kan være årsaken til det? Er det bare genetisk ? Han er en langhåret gatemix, ligner veldig på en blanding av norsk skogskatt og maincoon. Anonymkode: bb006...f26
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #2 Skrevet 17. februar 2022 Har dere sjekket stoffskifte? http://www.melhusdyreklinikk.no/single-post/2016/12/17/info-hypertyreose-hos-katt https://www.anicura.no/fakta-og-rad/katt/hoyt-stoffskifte-hos-katt/ Er han ute og aktiv? Ja det høres veldig rart ut, mine kastrerte hannkatter må jeg passe på som en hauk for at de ikke skal legge på seg, og er litt overvektige 😅 Anonymkode: b584a...7b6
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #3 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har dere sjekket stoffskifte? http://www.melhusdyreklinikk.no/single-post/2016/12/17/info-hypertyreose-hos-katt https://www.anicura.no/fakta-og-rad/katt/hoyt-stoffskifte-hos-katt/ Er han ute og aktiv? Ja det høres veldig rart ut, mine kastrerte hannkatter må jeg passe på som en hauk for at de ikke skal legge på seg, og er litt overvektige 😅 Anonymkode: b584a...7b6 Ja, stoffskiftet har blitt skjekket. Alle ting som kan føre til undervekt et skjekket både fysisk og med blodprøver. Som jeg skrev i hi så er han ikke noe særlig aktiv. Han var utekatt før, men han satt mest bare under trappen. Nå er han blitt innekatt for 6 mnd siden men har ikke økt i vekt fordet. Han er jo ikke noe spesielt mindre aktiv nå enn da han fikk være ute. Anonymkode: bb006...f26
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #4 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, stoffskiftet har blitt skjekket. Alle ting som kan føre til undervekt et skjekket både fysisk og med blodprøver. Som jeg skrev i hi så er han ikke noe særlig aktiv. Han var utekatt før, men han satt mest bare under trappen. Nå er han blitt innekatt for 6 mnd siden men har ikke økt i vekt fordet. Han er jo ikke noe spesielt mindre aktiv nå enn da han fikk være ute. Anonymkode: bb006...f26 Hmm! Er dyrlegen bekymret? Hvis så kan det jo være greit å ta kontakt med en annen dyrlege eller bli henvist til noen andre. Hvis ikke så går det jo kanskje an å eksperimentere litt med diverse fôr? Kanskje han er matlei? Mine blir ofte lei, og hvis de ikke liker det de har foran seg så nekter de å spise. Så vi varierer mye. Anonymkode: b584a...7b6
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #5 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hmm! Er dyrlegen bekymret? Hvis så kan det jo være greit å ta kontakt med en annen dyrlege eller bli henvist til noen andre. Hvis ikke så går det jo kanskje an å eksperimentere litt med diverse fôr? Kanskje han er matlei? Mine blir ofte lei, og hvis de ikke liker det de har foran seg så nekter de å spise. Så vi varierer mye. Anonymkode: b584a...7b6 Dyrlegen syns bare det var rart, men han er jo frisk så... 🤷♀️ Ja han har fått litt diverse i det siste, dumt å bytte så mye men har blitt sånn av forskjellige grunner. Har de siste to årene fått happycat sterilized, labb fra felleskjøpet, eukanuba 1+ condition, vigor and sage(likte ikke), og nå iams indoor. Før dette spiste han kun royal canin sterilized i mange år, prøvde en gang med royal canin hair and skin. Har gått noen 10kg sekker av hvert av forene de siste to årene uten forandring på han i vekt. Anonymkode: bb006...f26
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #6 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Dyrlegen syns bare det var rart, men han er jo frisk så... 🤷♀️ Ja han har fått litt diverse i det siste, dumt å bytte så mye men har blitt sånn av forskjellige grunner. Har de siste to årene fått happycat sterilized, labb fra felleskjøpet, eukanuba 1+ condition, vigor and sage(likte ikke), og nå iams indoor. Før dette spiste han kun royal canin sterilized i mange år, prøvde en gang med royal canin hair and skin. Har gått noen 10kg sekker av hvert av forene de siste to årene uten forandring på han i vekt. Anonymkode: bb006...f26 Prøvd litt forskjellige våtfôr? Zooplus har en del våtfôr med alt katten trenger og mye kjøtt. Altså sånn våtfôr man kan spise hver dag, ikke våtfôr snop (de på butikken har sukker tilsatt og diverse), ellers går det jo an å lage noe fisk eller kylling. Nå er ikke jeg en dyrlege da men jeg synes ikke 300 gram på 3 år er sånn super mye. Men det blir jo mye hvis han skal fortsette med 100 gram i året. https://www.undertheweatherpet.com/blogs/under-the-weather/when-your-cats-not-eating Her var det mange mulige grunner og tips. Anonymkode: b584a...7b6
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #7 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Prøvd litt forskjellige våtfôr? Zooplus har en del våtfôr med alt katten trenger og mye kjøtt. Altså sånn våtfôr man kan spise hver dag, ikke våtfôr snop (de på butikken har sukker tilsatt og diverse), ellers går det jo an å lage noe fisk eller kylling. Nå er ikke jeg en dyrlege da men jeg synes ikke 300 gram på 3 år er sånn super mye. Men det blir jo mye hvis han skal fortsette med 100 gram i året. https://www.undertheweatherpet.com/blogs/under-the-weather/when-your-cats-not-eating Her var det mange mulige grunner og tips. Anonymkode: b584a...7b6 Han nekter å spise våtfor, det har jeg aldri fått i han. Han spiser heller ikke noe menneskemat, ikke engang leverpostei eller makrell I tomat. Prøvde å steke laks til han engang, men nope. Han liker rømme og fløte og sånt da men det er jo ikke bra... jeg må også være litt forsiktig med salt og mat som kan forstyrre urinveiene siden han hadde urinsteiner da han var 1 år gammel og måtte i narkose for å få det ut. Har heldigvis ikke fått det igjen (bank i bordet). Men det er kun tørrfor han altså godtar å spise 🤷♀️ 300 gram er mye på en katt som er tynn fra før og ganske stor i bygningen Anonymkode: bb006...f26
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #8 Skrevet 18. februar 2022 ^ jeg leste nå på linken du sendte og jeg tenker at det mulig kan være angst eller stress. Han har på sin vei mistet 3 venner som han har vært veldig glad i. Altså 3 katter jeg har hatt samtidig som han av genetisk nyresvikt og fip b.la.. i veldig ung alder. vært utrolig uheldig.. Også har vi bodd 4 steder på de 9 årene han er. Han er liv redd fremmede og gjemmer seg minst en time før han kommer frem å hilser og da er qlt greit. Men til hverdags har han jo et rolig liv og får mye kos og sover inntil meg om natta og sånt. Ja han er veldig needy 😛 skal ha nærkontakt hele tiden og han maler som en traktor. Han har det også veldig gøy med den andre katten jeg har, de leker masse sammen og vasker pelsen til hverandre. Men han har alltid vært litt pyse.. kryper eller spoler på gulvet om jeg går inn med sko, boblejakke eller tar med meg store ting inn... har prøvd sånn felyway eller hva det heter nå når vi flytta sist, han fant seg fort til rette da. Men jeg vet ikke... synd de ikke kan snakke. Anonymkode: bb006...f26
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå