Gå til innhold

Mat fredag-søndag for 21 personer


Hilde

Anbefalte innlegg

Jeg arrangerer hyttetur, og skal som nevnt i overskriften handle inn en god del mat. Jeg har sett for meg en enkel gryte eller pasta på fredag kveld, frokost med kakao, eggerøre og diverse godt pålegg, juice og melk på lørdag og søndag, grilling av pølser til lunsj på lørdag, og indrefilet av svin med tilbehør på lørdag. Først av alt, hva syns dere om menyen? Kriteriet er at det skal være enkelt og billig på fredag, og forholdsvis enkelt men godt på lørdag kveld.

Så.. Hvor mye trenger jeg å kjøpe inn? Trenger altså:

Ingredienser til gryte med potetmos eller kjøttsaus og pasta til fredag.

Ost, kjøttpålegg, egg, melk, juice, halvstekte brød, kakao, diverse annet pålegg (hva da?) til frokost to dager.

Pølser og tilbehør til lunsj

Svinefilet og poteter (som enten skal kokes eller bakes i peis), wokgrønnsaker som gulrøtter, broccoli, sukkererter og paprika, + ingredienser til saus.

I tillegg må jeg kjøpe inn diverse krydder, smør/olje, evt maisenna/mel og andre ting man bruker til å lage disse rettene, og også potetgull, evt dip, godis, brus..

Hvem vil hjelpe meg å lage handleliste? :sjenert:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LoisLane

Tenk ut hvor mye hver person spiser av brød, pølser, grønnsaker etc.

Tror jeg hadde beregnet et halvt brød pr. pers på to brødmåltider. Pluss litt å gå på i tilfelle det er noen storspisere.

2 store pakker bordsmør

melange til matlaging

10 poser potetgull

4 bokser rømme med dipmiks

2 bokser sterk dip (salsa)

20 l melk

10 l juice

1 pk. kakao

1 pose sukker

2 pakker salami

4 pk. skinke

4 agurker

4 paprika

2 tuber kaviar

2 pk. Tines kremost

2 store guloster

1 eller 2 brunoster

1 potet til manns

ca 60 pølser

60 lomper (evt. noen brød)

3 flasker ketchup

1 flaske sennep

30 egg (mer?)

Middagsmaten tør jeg ikke mene noe om på stående fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Det er en miks av begge kjønn, og noen spiser lite, andre mye, så det er vanskelig å tenke noe annet enn et gjennomsnitt.

Middagen på lørdag tenkte jeg å beregne 250-300 gram kjøtt (det bør vel i hvertfall holde.), + en stor bakt potet eller flere små per person. Grønnsakene må jeg vel bare ta på feelingen, men en kilo gulrøtter, et par broccoli, tre paprika og tre pakker sukkererter vil vel kanskje holde. Uansett er dette billige ting, så bedre å ha litt for mye enn for lite, mulig jeg oppjusterer litt.

Skal jeg lage pasta bør det vel være greit å beregne tre personer per pakke med kjøttdeig? (500 grams). Da blir det 7 pakker av det, tre-fire løk, en haug med tomatbokser og tomatpure, krydder, et godt stykke parmesan og pasta. Kanskje også brød? Tenkte alternativt på å lage en pastaform i langpanne i ovnen, da blir det enda enklere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noe som helst om pølsene og svinet (indrefilet svin).

Mitt tips er paier, pizza, pesto, pasta, salater, baguetter, kylling, egg, koldtbord, gode sauser, gode viner og eventuel thjemmelagede supper med lefser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat lunsj på lørdag (vi skal være ute hele dagen, og er avhengige av å kunne lage enkel mat på griller som er i området) og middagen samme dag blir nok mest sannsynlig ikke endret.

Vi som skal på turen har vært på tur sammen mange ganger før, og vi har tidligere hatt lammelår, indrefilet av okse, elgstek og viltgryte til middag lørdag. Å ha svin nå vil derfor være en variasjon, og vi er avhengige av at vi kan lage maten enten i en svæær kjele eller i stekeovn.. Har du andre konkrete tips, kom gjerne med de!

Paier blir voldsomt å lage til 21 personer, da det er en stekeovn i hytta. Pizza likeså. Pesto og pasta er brukt opp på fredagsmiddagen. Halvstekte brød er like godt som baguetter, og både enklere å steke i store mengder, og billigere. Kylling og egg..? Til middag tenkte du på? Kan selvsagt lage kylling istedet for svinefilet, men det er enklere å håndtere noen få svinefileter enn 40 kyllingfileter. Eggene tror jeg vi får nok av til frokost. Gode sauser og viner er en selvfølge, og det skal vi også ha. Forrige hyttetur hadde vi hjemmelaget suppe til lunsj, men nå skal vi altså være ute, uten tilgang til kjøkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg også legge til at dette ikke skal være en tur for å pleie smaksløkene, men en årlig samling av gamle venner som ser hverandre en gang i året. Det sosiale er viktigst, derfor er det viktig at maten er kjapp og enkel og lage, slik at vi får mest mulig tid sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

maten høres bra ut når det skal være en enkel billig sosial tur hvor alle kan bli med uten at det blir for dyrt eller for "sært"

Tror at du har litt for lite grønnsaker til lørdag kveld. Hvis der er en del jenter så går der ofte mye grønnsaker. Så jeg hadde tatt oppjustert det til det dobbelte.

Ekstra smør til bakepotetene dine og rømme kanskje? Noen liker maiskorn og det er jo ikke så dyrt heller.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du har planlagt en del halvstekte brød, uten at jeg har satt meg helt inn i detaljene om hvordan de skal bli fordelt sånn måltidsmessig. Derfor tenkte jeg på at det kan være en ide å sette fram litt brød og smør og kanskje noen oliven eller nøtter før middag begge dagene. Folk har jo en tendens til å bli megasultne på tur, og det er jo kjipt om de som venter på middagen, og ikke minst de som lager maten, blir gretne fordi de er oversultne ;) I tillegg vet jeg av erfaring at spesielt gutta har godt av litt småsnacks før maten. Noen av de gutta jeg drar på tur med eller arrangerer litt større begivenheter som inkluderer mat med, stiller seg vanligvis først i køen og forsyner seg så grådig at det ikke blir så mye igjen til resten av gjengen. Derfor kan det være greit med noe som fyller opp vomma litt, både før og under måltidet.

Synes for øvrig menyen høres topp ut! Håper turen blir bra, og at maten blir en suksess :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempegodt tips med oliven/brød før middag!!

Og det med at jeg kanskje trenger mer grønnsaker skal jeg også ta med meg, som sagt er det jo ikke der budsjettet ryker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan og ta en titt på alle de kokkene som lager mat ute i friluft på Travel channel og de andre (BBC food) osv. De lager enkel og god mat til mange ute.

Grøt blir vel litt traust og kjedelig men nå ha du fått en del bra tips her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint lage god mat ute ja, og hadde vi hatt en kokk til rådighet så hadde det nok blitt noe annet enn pølser.. Vi som er med skal stå på ski hele dagen, og har nok såvidt tid til å kyle nedpå en grillpølse eller tre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Orker dessverre ikke skrive ei hel handleliste til deg, men jeg kanihvertfall gi edg noen mengde-tips til middagene.

Jeg beregner 200 g kjøtt per pers + litt, det er mer en nok.

Det går ca 150 g grønnsaker per person, noe mer hvis det er veldig mange jenter, men da går det også mindre kjøtt. Alternativt kan du regne 5 pers per blomkål og broccoli og ca 10 pers på en pose med gulrøtter, men det avhenger selvfølgelig hvor mange slag du har.

Ca 150-200 g potet per pers.

Når det gjelder brød, beregner vi 5 pers per brød per måltid.

Dette er de mengdeberegningene jeg bruker på jobb, og jeg har ALDRI hatt for lite mat, men du kjenner jo gjengen best. Er det VELDIG mange storspisere kan det jo være greit med litt ekstra...

Lykke til, og god tur!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra å få mengde per person på grønnsaker, der er jeg litt blank. Det er litt fler gutter enn jenter, så jeg tror nok at jeg ikke bør ha noe mindre enn 200 gram kjøtt per person i alle fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Newt.

Jeg skal på hyttetur til helgen og vi har bestemt oss for ost og vin på fredag. Syns det er greit å slippe varmmat den dagen alle kommer. Da slipper noen å stå på kjøkkenet og styre og kokkelere og ost og vin er jo skikkelig kosemat.

På lørdag skal vi ha taco. Enkelt det også.

Men når det gjeler dette med å handle inn så har jeg ikke peil på hvor mye du trenger av hva. Det er det nemlig noen andre i gjengen vår som har tatt på seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje det hadde vært en idé med litt grønnsaker til brødmaten også? Er jo veldig godt med agurk, tomat og paprika på brødskiva.

Også kanskje frukt? Ha en skål med frukt stående fremme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...