AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #1 Skrevet 17. februar 2022 Hjelp, jeg tror jeg nettopp har innsett at jeg heller mot å være en curlingforelder, hvertfall til en viss grad. Barnet mitt er enebarn og får det fort som det vil siden det ikke har søsken å bryne seg på. Og det er veldig intenst når det får nei. Barnet mitt er 10 år, og har nok for lite arbeidsoppgaver og jeg står nok for mye på pinne for henne. Som faste oppgaver skal hun i utgangspunktet rydde vekk sitt eget fra bordet, rydde ut av sekk og bag etter skoledag, rydde bort håndklær, fylle dopapir, rydde vekk klær som ligger overalt og rydde rommet en dag i uka. Det sklir dessverre ut og hun må mases på og i verste fall så ender jeg opp med å gjøre noen av de oppgavene selv. Jeg har en tendens til å fikse vann, hente ting hun har glemt som hun kommer på. Hun får all mat servert og bordet blir dekket. Hun kan fort bli sur og grinete ved beskjeder, og selv om det alltid går fort over så syns jeg ofte det er lettere å bare gjøre ting selv. Hun får også altfor mye tid på skjerm i løpet av døgnet. Når jeg leser dette så ser jeg jo at jeg legger altfor mye til rette. Det er vel ikke for sent å snu dette selv om hun begynner å bli gammel? Hvilke oppgaver/ansvarsområdet har din 10 åring? På en annen side, selv om jeg nok koster litt mye vei i forhold til hva jeg burde, så legger jeg ikke noe i mellom på at livet skal være kjipt og kjedelig innimellom og at alt ikke kan være tipp topp alltid. Hun blir ikke skjermet for f.eks triste ting, hun har vært med i begravelser fra ung alder, hun har vært nødt til å gi avkall på mye sosialt i koronatiden (mer enn mange andre barn) pga risikogruppe i huset. Hun har fått mye nei til besøk og sosiale ting. Og det er kanskje grunnen til at jeg har kostet veien på andre området. Ikke heldig, men nå har jeg hvertfall innsett det og kan gjøre noe med det. Andre med tanker om at dere er curlingforeldre, og har dere fått snudd det? Det sitter litt inne å innrømme dette, for jeg har innbilt meg selv at jeg er streng. Men har begynt å forstå at jeg bør sette mye strengere krav til henne. Anonymkode: 08d99...510 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #2 Skrevet 17. februar 2022 Jeg har en gutt på snart 9. Han tar ut av oppvaskmaskinen, bærer ut søppel og gjør andre småoppgaver i huset. Får ukepenger for dette. Fungerer bra! Orker ikke å ha en gutt som ikke klarer å koke poteter alene når han blir voksen, for å si det sånn ( hørt om flere ungdommer som ikke klarer det). Hvis jeg var deg ville jeg satt opp en plan med arbeidsoppgaver til datteren din, slik at hun lærer å bli litt mere selvstendig Anonymkode: de681...8dc 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #3 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har en gutt på snart 9. Han tar ut av oppvaskmaskinen, bærer ut søppel og gjør andre småoppgaver i huset. Får ukepenger for dette. Fungerer bra! Orker ikke å ha en gutt som ikke klarer å koke poteter alene når han blir voksen, for å si det sånn ( hørt om flere ungdommer som ikke klarer det). Hvis jeg var deg ville jeg satt opp en plan med arbeidsoppgaver til datteren din, slik at hun lærer å bli litt mere selvstendig Anonymkode: de681...8dc Takk!!!! Håper flere mødre gjør dette for sønnene sine, for fy faen så mange udugelige mannfolk som ikke klarer å vaske eller lage mat selv!!!! Anonymkode: 7fe42...64f 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #4 Skrevet 17. februar 2022 Og for å svare på hovedinnlegget. Jeg vasket mine egne klær (ikke alt, men en maskin i uka ca) og hengte opp. Jeg ‘måtte’ lage middag 1 gang i uka også. Ellers gikk jeg med søpla og tømte oppvaskmaskinen. Vasket badet noen ganger Jeg ble selvfølgelig vist hvordan man gjør det riktig. Anonymkode: 7fe42...64f
Gjest Husflue Skrevet 17. februar 2022 #5 Skrevet 17. februar 2022 Jeg synes det er flott du begynner å oppdage selv du er på feil spor! Vi får huske at barna skal bli likt av andre enn bare familien. De trenger grenser og små plikter etter alderen.. rett og slett få ryggrad og en god personlighet fremover i livet. Jeg mener en 10-åring bør kunne klare dette: rydde og støvsuge eget rom, ta inn og ut av oppvaskmaskin noen dager i uken, sortere sitt eget skittentøy og lære å vaske det. Resirkulering/ søppel noen ganger i uken. Ordne middag en gang i uken, pakke egen sekk, en 10 åring kan fint gå til og fra skolen hvis man bor greit til. Ordne sine egne klær klar kvelden før så det ikke blir mas på morran. Sette på alarm til dagen etter.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #6 Skrevet 17. februar 2022 Husflue skrev (1 time siden): Jeg synes det er flott du begynner å oppdage selv du er på feil spor! Vi får huske at barna skal bli likt av andre enn bare familien. De trenger grenser og små plikter etter alderen.. rett og slett få ryggrad og en god personlighet fremover i livet. Jeg mener en 10-åring bør kunne klare dette: rydde og støvsuge eget rom, ta inn og ut av oppvaskmaskin noen dager i uken, sortere sitt eget skittentøy og lære å vaske det. Resirkulering/ søppel noen ganger i uken. Ordne middag en gang i uken, pakke egen sekk, en 10 åring kan fint gå til og fra skolen hvis man bor greit til. Ordne sine egne klær klar kvelden før så det ikke blir mas på morran. Sette på alarm til dagen etter. Støtter dette! Har selv en 8åring, blir 9 i høst som gjør dette selv. Vi ønsker han skal bli selvstendig og ansvarsfull, og godt likt av andre. Også tilpasser vi, om det stilles mye krav ellers enkelte dager. Men synes de skal vite i den alderen at de må bidra i husholdningen med arbeid. Anonymkode: ba818...1cc
Gjest Suzanne Skrevet 17. februar 2022 #7 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hjelp, jeg tror jeg nettopp har innsett at jeg heller mot å være en curlingforelder, hvertfall til en viss grad. Barnet mitt er enebarn og får det fort som det vil siden det ikke har søsken å bryne seg på. Og det er veldig intenst når det får nei. Barnet mitt er 10 år, og har nok for lite arbeidsoppgaver og jeg står nok for mye på pinne for henne. Som faste oppgaver skal hun i utgangspunktet rydde vekk sitt eget fra bordet, rydde ut av sekk og bag etter skoledag, rydde bort håndklær, fylle dopapir, rydde vekk klær som ligger overalt og rydde rommet en dag i uka. Det sklir dessverre ut og hun må mases på og i verste fall så ender jeg opp med å gjøre noen av de oppgavene selv. Jeg har en tendens til å fikse vann, hente ting hun har glemt som hun kommer på. Hun får all mat servert og bordet blir dekket. Hun kan fort bli sur og grinete ved beskjeder, og selv om det alltid går fort over så syns jeg ofte det er lettere å bare gjøre ting selv. Hun får også altfor mye tid på skjerm i løpet av døgnet. Når jeg leser dette så ser jeg jo at jeg legger altfor mye til rette. Det er vel ikke for sent å snu dette selv om hun begynner å bli gammel? Hvilke oppgaver/ansvarsområdet har din 10 åring? På en annen side, selv om jeg nok koster litt mye vei i forhold til hva jeg burde, så legger jeg ikke noe i mellom på at livet skal være kjipt og kjedelig innimellom og at alt ikke kan være tipp topp alltid. Hun blir ikke skjermet for f.eks triste ting, hun har vært med i begravelser fra ung alder, hun har vært nødt til å gi avkall på mye sosialt i koronatiden (mer enn mange andre barn) pga risikogruppe i huset. Hun har fått mye nei til besøk og sosiale ting. Og det er kanskje grunnen til at jeg har kostet veien på andre området. Ikke heldig, men nå har jeg hvertfall innsett det og kan gjøre noe med det. Andre med tanker om at dere er curlingforeldre, og har dere fått snudd det? Det sitter litt inne å innrømme dette, for jeg har innbilt meg selv at jeg er streng. Men har begynt å forstå at jeg bør sette mye strengere krav til henne. Anonymkode: 08d99...510 Flott at du ser dette selv, og hvis du har en mann i hus også, håper jeg dere samarbeider om dette. Da blir det mye lettere. Jeg ble alenemor da min datter var 5, og jeg merket at jeg begynte å skjemme henne bort fordi jeg ikke orket "ta fighten" eller fordi jeg hadde dårlig tid. Det måtte jeg endre på. Jeg skrev en liste med ukeoppgaver hun skulle gjøre. Få punkter, faste tider OG lønn. Det gikk kjempefint.... til hun ble.... tenåring. Da endrer alt seg;-)
Brunello Skrevet 17. februar 2022 #8 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har en gutt på snart 9. Han tar ut av oppvaskmaskinen, bærer ut søppel og gjør andre småoppgaver i huset. Får ukepenger for dette. Fungerer bra! Orker ikke å ha en gutt som ikke klarer å koke poteter alene når han blir voksen, for å si det sånn ( hørt om flere ungdommer som ikke klarer det). Hvis jeg var deg ville jeg satt opp en plan med arbeidsoppgaver til datteren din, slik at hun lærer å bli litt mere selvstendig Anonymkode: de681...8dc Om barna klarer å gjøre hverdagslige oppgaver som voksne har fint lite å gjøre med hva de må gjøre hjemme i oppveksten. 1
Gjest Suzanne Skrevet 17. februar 2022 #9 Skrevet 17. februar 2022 Brunello skrev (1 minutt siden): Om barna klarer å gjøre hverdagslige oppgaver som voksne har fint lite å gjøre med hva de må gjøre hjemme i oppveksten. Veldig sant! Hverdagslige ting er ikke akkurat "rakettforskning". Så lenge ungene oppfører seg når de er på besøk hos andre, og man får positive tilbakemeldinger fra barnehage, skole osv, så tror jeg de fleste klarer "hverdagslige oppgaver" i voksenlivet også. Morsomt å se begrepet "curlingforeldre" igjen. Vi har nok alle blitt en generasjon av curlingforeldre;-)
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #10 Skrevet 17. februar 2022 Jeg er en mislykka mor med en tenåring som bare klarer ansvar for eget rom. Totalt feila på å oppdra en liten hjelper, dessverre. Det gikk fint i barnehage/barneskolealder, men fra tiårsalderen og oppover ble det verre. Noen ganger føltes det som alt jeg sa var mas, og alle samtaler ledet til krangel. Rydd opp etter deg, gjør plikter, gjør lekser, spis grønnsaker, ut og rør på deg, slå av tv mas mas mas. Som liten gikk det fint, jeg kunne jo styre mye av dette og det var en lek. Noens barn er milde og føyelige, protesterer litt og blir litt sur, men bøyer seg for autoritetene. Andre er ikke sånn. Noen foreldre er pedagogiske og smarte. Jeg er ikke det. Men regner med tråden blir fylt opp av perfekte oppdragere med eksemplariske barn (som selvsagt vil protestere og si at de ikke er perfekte, i sterkt relieff til eksemplene de gir) 😂 Anonymkode: bd6fd...b60 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #11 Skrevet 17. februar 2022 Brunello skrev (25 minutter siden): Om barna klarer å gjøre hverdagslige oppgaver som voksne har fint lite å gjøre med hva de må gjøre hjemme i oppveksten. Nja. Litt uenig. Mitt inntrykk er at hvis mamman har gjort alt for dem som barn, da blir de slappe og late som voksne selv. Basert på mennene jeg har vært sammen med og mine venninners menn Anonymkode: de681...8dc 3
Gjest Husflue Skrevet 17. februar 2022 #12 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nja. Litt uenig. Mitt inntrykk er at hvis mamman har gjort alt for dem som barn, da blir de slappe og late som voksne selv. Basert på mennene jeg har vært sammen med og mine venninners menn Anonymkode: de681...8dc Enig. Noen kan vel sikkert skjerpe seg etter som de gror opp, men tror også det former gode menneskelige egenskaper å hjelpe til å forstå at man ikke er verdens navle hele tiden og bidra Som et team er kjempe viktig for utvikling. Man kan få er mindre egosentrisk barn, mindre kverulering, og mer hensyn til andre mennesker rundt seg. Det øker sosial kompentanse å måtte gjøre ting i eget hjem.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #13 Skrevet 17. februar 2022 Curlingforelder er vel først og fremst de som aldri lar barna møte motstand? Og som dermed får skjøre barn som faller sammen så snart noe ikke går deres vei? De som alltid lar barna vinne i spill, så de skal slippe å tape. De som ringer rundt til andre foreldre ved den minste konflikt for å ordne opp på podens vegne. Som melder barna av aktiviteter så snart det ble pittelitt utfordrende. Jeg synes oppgavene til datteren din var helt ok. Ikke spesielt mye, men ikke veldig lite. Jeg tenker ikke på sånne som deg som curlingforeldre. Mulig barna kan bli litt bortskjemte av at foreldrene opptrer som tjenere som ordner og fikser på kommando, men det er som regel lett å avvenne. De ungene som virkelig sliter er de som ikke lærer å takle motstand. Anonymkode: abf8d...da9 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #14 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 17.2.2022 den 13.04): Takk!!!! Håper flere mødre gjør dette for sønnene sine, for fy faen så mange udugelige mannfolk som ikke klarer å vaske eller lage mat selv!!!! Anonymkode: 7fe42...64f Dette er ikke mødrenes ansvar. Det er fedrenes. Barna speiler foreldrene. Hvordan skal mamma lære gutten å lage mat når pappa aldri gjør det. Slutt å legg ansvaret på mødrene for dette. Still krav til fedrene! Anonymkode: 84a7b...863 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #15 Skrevet 19. februar 2022 Synes du høres ut som en ganske flink forelder jeg. Jeg er i alle fall mye slappere enn deg, gir opp å mase på ungene ganske ofte og tar rotet selv. Likevel ser det ofte bomba ut her. Vet ikke hvordan jeg skal klare å snu det. Jeg har så lange dager på jobb at det siste jeg orker når jeg kommer hjem, er å mase. Anonymkode: e8de3...bf3
Brunello Skrevet 19. februar 2022 #17 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 17.2.2022 den 16.41): Nja. Litt uenig. Mitt inntrykk er at hvis mamman har gjort alt for dem som barn, da blir de slappe og late som voksne selv. Basert på mennene jeg har vært sammen med og mine venninners menn Anonymkode: de681...8dc Ikke enig. Veldig mange vellykkede voksne har gjort lite hjemme og fått mye penger av foreldrene sine etter at de ble voksne. På kvinneguiden virker det ofte som at et vellykket voksenliv forutsetter lite eller ingen hjelp fra egne foreldre. Det er beviselig feil.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå