Gå til innhold

Middagstips


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Bestevenninnen min er samboer med en kokk (og ikke av den "enkleste" typen - men av gourmet-typen), og vi har fått servert flere nydelige middager hos dem. Jeg har utsatt det i det lengste siden jeg mildt sagt får presentasjonsangst av tanken på å lage mat til han, men nå er det på tide at vi inviterer dem til oss også.

Er det noen som har noen gode tips til hva jeg kan lage? Tenker i utgangspunktet på hovedrett og dessert - men kanskje også en forrett. Sambo og jeg er kongen og dronningen av Toro - og har veldig lyst til å lage noe fra grunnen av denne gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første som slo meg var at kanskje gourmet kokken kunne tenke seg en middag med "normal" mat. Hva med finnbiff? Utrolig enkelt å lage og skikkelig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke noen gode tips til deg, det er uendelig mye god mat som er enkel å lage.. Helstekt kylling, lammelår, lasagne, nå som det er vinter er jo alt som er varmende og salt godt, synes jeg.

Det jeg egentlig ville si, er at som kokk så er det alltid hyggelig å kommer på middagsbesøk, fordi da slipper man å lage mat! :) Er kokkeutdannet selv, og vet om mange som nekter å invitere meg på middag fordi jeg "kan" mat. Jeg synes det bare er tull, vet om mange som lager god mat, og mye bedre mat enn meg! Man gjør kanskje ting anderledes, men det betyr ikke at det blir mindre godt.

Ikke så mange råd her kanskje, men lykke til. Det går helt sikkert flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Lag noe du er god på å lage, gjerne noe enkelt. Jeg har også en god venninne som er gift med en av byens kjøkkensjefer, og han er faktisk blant de mer takknemlige jeg vet om å lage mat til. Han elsker å prøve noe nytt, ikke minst noe han har sluppet å lage selv. Tror det mest vellykkede jeg har servert han er mine egenkomponerte hotte kjøttboller i sterk tomatsaus med masse parmesan i og hjemmelaget potetmos til.

Det er ikke vits i å jobbe livet av seg for å imponere med avanserte retter du egetnlig ikke mestrer. Kokker er glad i god mat, og de fleste av dem spiser pølser i brød og kjøpepizza i bakfylla - akkurat som oss andre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag noe du er god på å lage, gjerne noe enkelt. Jeg har også en god venninne som er gift med en av byens kjøkkensjefer, og han er faktisk blant de mer takknemlige jeg vet om å lage mat til. Han elsker å prøve noe nytt, ikke minst noe han har sluppet å lage selv. Tror det mest vellykkede jeg har servert han er mine egenkomponerte hotte kjøttboller i sterk tomatsaus med masse parmesan i og hjemmelaget potetmos til.

Det er ikke vits i å jobbe livet av seg for å imponere med avanserte retter du egetnlig ikke mestrer. Kokker er glad i god mat, og de fleste av dem spiser pølser i brød og kjøpepizza i bakfylla - akkurat som oss andre  ;)

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om folk er flinke til å lage mat, sitter de svært sjelden og analyserer det de får servert. Det viktigste er å ha en trivelig stund rundt bordet, uansett hva slags mat man serverer. Lag noe enkelt eller en rett DU er god på.

Mange fantastisk gode middager er jo svært enkle å lage. F.eks. lammelår er jo bare å stikke masse hvitløk i og gni godt inn med salt, pepper og rosmarin. Servert med poteter og gode grønnsaker er det alltid en vinner. Tar du ikke sjansen på å lage saus fra grunnen, kan du jo bare bruke posesaus og spe på med litt ekstra fløte, rødvin e.l. Fårikål er også veldig enkelt og en takknemlig rett å servere. Helstekt ørret/laks med ris/poteter og en god saus.

Dessert: Marengsbunn med is, krem og varme bær, eller rett og slett vaniljeis med varm sjokoladesaus og en god kopp kaffe til.

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips folkens. Tror jeg skal gå for lammelår, det har jeg fått bra til før.

Hovedgrunnen til at jeg blir litt stresset av hele greien er at venninnen min har fortalt meg noen episoder med kommentarer om hva han har sagt om ting han har fått servert - og det har ikke alltid vært like hyggelig for å si det slik.

Men joda, jeg vet da at kokker er vanlige mennesker som spise grandis fra tid til annen de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgrunnen til at jeg blir litt stresset av hele greien er at venninnen min har fortalt meg noen episoder med kommentarer om hva han har sagt om ting han har fått servert - og det har ikke alltid vært like hyggelig for å si det slik.

Da vil jeg anbefale å servere folkeskikk... :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg anbefale å servere folkeskikk...  :ironi:

Kanskje ingen dum ide det der ;) Han er en ordentlig kjekk fyr - men dog en ordentlig matsnobb.

Igjen, takk for tips folkens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...