Gå til innhold

Styrketrening


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei bare lurer på. Hvor vanlig er det nå med styrketrening blant jenter? Er selv i midten av 20-årene. Ser mange tråder her på forumet om det å bygge muskler og bli sterkere. Får inntrykk av at veldig mange er opptatt av dette. Ser også mye profiler om det på Instagram. Men vet ikke om det er representativt for folk i min alder?  

Anonymkode: ae602...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. For ca 2 1/2 år siden, før corona, og da jeg gikk på vgs, gjorde jeg som en del av skoleprosjekt en anonym spørreundersøkelse, der jeg spurte alle elevene ved skolen hva slags trening de holdt på med.  Ca 7 av 10 jenter svarte at de drev med styrketrening, enten alene eller i kombinasjon med kondisjonstrening. Så ja, det er vanlig. Men jeg tror det er aller vanligst blant yngre folk. 

Anonymkode: efc4a...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også inntrykk av at det er vanlig blant yngre. Da jeg trente på treningssenter for studenter var det masse jenter i styrkevdelinga. Der jeg trener nå er det ingen studenter, og det er langt færre kvinner enn menn. Jeg kjenner heller ingen personlig på min alder (34) som trener styrke. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig, veldig vanlig der jeg trener. Både tenåringsjenter og de i 20-40 åra; ser faktisk en hel del 50/60+ kvinner også (og jeg er mektig imponert over hvor rå de er!).

Vil tippe minst 50% av de som trener styrke på mitt treningssenter er kvinner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo. Jeg vil tippe det er ca 50/50 kjønnsfordeling i frivektsavdelingen på senteret der jeg trener. Det er også gøy å se at det er mange flere jenter som trener seriøst nå enn før og som gjør baseøvelser med stang - knebøy og markløft osv.. Jeg ser også daglig jenter som tar ordentlig pull-ups eller chin-ups, noen t.o.m. med ekstra vekt.

Anonymkode: e033d...518

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 2/16/2022 at 8:03 PM, Albbas said:

Har også inntrykk av at det er vanlig blant yngre. Da jeg trente på treningssenter for studenter var det masse jenter i styrkevdelinga. Der jeg trener nå er det ingen studenter, og det er langt færre kvinner enn menn. Jeg kjenner heller ingen personlig på min alder (34) som trener styrke. 

 

Mens jeg kjenner mange. :P Varierer nok mye.

Jeg begynte mer regelmessig med styrketrening da jeg var 29. Pandemien ødela en del progresjon med stengte treningssenter, men var nylig på SATS igjen og det var mange jenter i styrkeavdelingen.

Vil forøvrig bare oppfordre alle til å trene noe styrke, kroppen vil takke deg når du blir litt eldre! Du får litt cardio med på kjøpet også.

Anonymkode: 5f3ff...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Mens jeg kjenner mange. :P Varierer nok mye.

Jeg begynte mer regelmessig med styrketrening da jeg var 29. Pandemien ødela en del progresjon med stengte treningssenter, men var nylig på SATS igjen og det var mange jenter i styrkeavdelingen.

Vil forøvrig bare oppfordre alle til å trene noe styrke, kroppen vil takke deg når du blir litt eldre! Du får litt cardio med på kjøpet også.

Anonymkode: 5f3ff...6b5

Ja det varierer absolutt mye! :) Kommer veldig an på hva slags omgangskrets man har og slikt. De fleste på min alder er i småbarnsfasen og prioriterer ikke denne type trening nå, men trener andre ting mer sporadisk. Styrketrening krever jo litt forpliktelse og regelmessighet skal man oppleve progresjon. Jeg har hatt fem års pause fra treningen pga barn. 😛

Men er flere eldre og STERKE kvinner der jeg trener. 👏 Veldig motiverende å se folk holde på treningsgleden i mange år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper dette har kue med geografi og demografi å gjøre. At flere trener styrke nå enn for 20 år siden er det ingen tvil om, bare å se på antallet treningssenter som har eksplodert de siste årene. Men det er fremdeles mange som ikke trener styrke og de bor typisk utenfor de store byene. Jeg er akademiker 30-årene i Osloområdet og alle mine jevngamle kollegaer trener regelmessig, enten styrke eller en form for kondisjon. De fleste trener av helsemessige grunner, blant annet for å unngå smerter i en stillesittende jobb og for å få energi. 

Anonymkode: 02899...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener på Fresh i Oslo og det er en stor overvekt av menn i frivektområdet, men det er helt klart masse jenter på senteret jeg trener på også. Ser også flere og flere som trener styrke, før var det mye kardio, men nå trener over halvparten kardio virker det som.

Anonymkode: 515ad...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Suzanne

Jeg begynte med styrketrening (frivekt) etter en kneskade for 10 år siden. Har alltid drevet med sport (håndball, tennis, mtb, boksing, løping), men pga kneet måtte jeg trene smart og strategisk. Styrketrening er enormt viktig for å vedlikeholde kropp og sjel, spesielt når du bikker 40 år. Her jeg bor, er det ca 50- 50 damer og menn på treningssenteret. Har sett en økning av voksne damer i styrkerommet de siste 10 årene. 

Anbefaler alle på det sterkeste å lære basic styrketrening. Jeg tok 10 PT- timer. Etter det var jeg selvgående. Under pandemien gjorde jeg mange av de samme øvelsene hjemme, ved hjelp av treningsstrikker. Nå må jeg nok ta noen PT- timer igjen, for jeg har blitt litt lat og demotivert. God søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...