AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #1 Skrevet 16. februar 2022 Hvordan kan vi sosialisere henne? Hun har ikke vært med andre hunder enn hundefamilien sin da hun var baby fordi vi ventet til hun ble fullvaksinert mot kennelhoste. Nå har hun nettopp begynt på valpekurs og møter iblant hunder når vi er ute. Hun trekker seg så langt unna de andre hundene som mulig og prøver å unngå å måtte hilse. Vi møtte en liten mops på samme størrelse som henne da vi var ute på tur som var veldig snill og rolig. De fikk omgås i ca 5-10 minutter og helt mot slutten turte valpen vår å snuse litt på snuten til mopsen, før hun sprang bort igjen. Vi prøvde å vise valpen vår at mopsen ikke var farlig ved å hilse på mopsen og snakke med rolige stemmer. Valpen vår har ikke opplevd noe traumatisk med andre hunder, men hun har jo heller ikke fått sosialisert seg så mye da vi dessverre ikke har noen venner med hund. Noen som har tips på hvordan vi burde gå fram? Anonymkode: e3cb1...f70
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #2 Skrevet 16. februar 2022 Sannsynligvis i spøkelsesalder nå. MEN ingen grunn til at hunden skal måtte hilse på mange ukjente hunder, bedre med noen få hundevenner som hunden kan henge med over tid. Valpekurs er jo også supert for der skal vel hundene lære seg at de ikke trenger å hilse på alt og alle. Har selv to hunder den ene fikk hilse på mange hunder når den var liten og den andre bare hatt noen få utvalgte hundevenner.. Absolutt den sistnevnte som er lettest å ha med å gjøre. Ingen forventninger til andre hunder på tur.. Ingen bjeffing på tur osv. Den første ble rett og slett oversosialisert fra den var liten, har absolutt lært for å si det sånn. Anonymkode: f8a85...9ea 3
Troyamin Skrevet 16. februar 2022 #3 Skrevet 16. februar 2022 Finn noen med en trygg, stabil og voksen hund som dere kan gå tur sammen med. Gå parallelt, men ikke la hundene hilse på hverandre før dere ser at hundene har "senket skuldrene" og er mer avslappet. Først da kobler dere hundene løs og går videre på turen. La den voksne hunden lede an. Selv om det kan bli se og høres litt voldsomt ut, så vet den voksne hunden best. ALDRI la valpen hilse på vilt fremmede hunder! Ingen hunder har behov for å ha andre enn sin egen familiegruppe, pluss faste hunder, i sin omgangskrets. 4
Ejlisi Skrevet 16. februar 2022 #4 Skrevet 16. februar 2022 Er jo helt nydelig å ha en hund som ikke har forventninger om å hilse på alt med puls på tur 👏🏻 Valpekurs er en kjempefin mulighet for valpen til å lære seg å jobbe med andre hunder rundt seg og kun konsentrere seg om eier. 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #5 Skrevet 16. februar 2022 Jeg har selv en valp på snart 5 mnd som nå elsker å møte andre hunder. Hun er liten rase og mest glad i store hunder. Store hunder er ofte mer tålmodige og snille, er min erfaring. Men når vi fikk henne så var hun livredd alt som bevegde seg, både folk og hunder. Hun ville helst opp til meg hele tiden. Og skalv, hele turen. Jeg tok henne aldri opp men lot henne hilse på alle som ville hilse på henne. Til slutt ble hun veldig trygg og vil hilse på alle. Hadde aldri trodd det, men det gikk veldig fort til hun ble trygg. Du må gå et sted det er mye hunder og bare la henne hilse på hunder. Det var det jeg gjorde. Spør folk med hund om de kan hilse og forklar at hun er redd av seg. Det er veldig mange snille tålmodige hundefolk rundt om. Anonymkode: 9dcc1...01c
Tabris Skrevet 16. februar 2022 #6 Skrevet 16. februar 2022 Jeg vil også anbefale båndtur parallelt med en rolig, trygg voksen hund. La den voksne være i bånd hovedsaklig og la valpen få oppsøke den voksne på egne premisser (så lenge den andre hunden synes det er ok). Vær nøye med at valpen ikke får noen negative erfaringer. Nå trenger den kun positive erfaringer, derfor det er lurt å starte med rolige hunder som verken blir viltre, lekne, usikre eller provoserte av å omgås en usikker valp. Det kan være dere må møte samme hund flere ganger før valpen deres tør opp. Når valpen deres begynner å leke med den andre, så er det tegn på at den har blitt ganske så trygg og sosialiseringen med den hunden er da over. Da er det å finne en ny hund osv. 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #7 Skrevet 16. februar 2022 Troyamin skrev (4 minutter siden): Finn noen med en trygg, stabil og voksen hund som dere kan gå tur sammen med. Gå parallelt, men ikke la hundene hilse på hverandre før dere ser at hundene har "senket skuldrene" og er mer avslappet. Først da kobler dere hundene løs og går videre på turen. La den voksne hunden lede an. Selv om det kan bli se og høres litt voldsomt ut, så vet den voksne hunden best. ALDRI la valpen hilse på vilt fremmede hunder! Ingen hunder har behov for å ha andre enn sin egen familiegruppe, pluss faste hunder, i sin omgangskrets. Hva er det for noe tull å si? Selvfølgelig får man en tryggere hund når man lar de hilse på andre. Som regel er folk med hund, spesielt de man møter på tur, oppegående folk. Hva skal man gjøre hvis man ikke kjenner noen andre med hund da? Anonymkode: 9dcc1...01c
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #8 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva er det for noe tull å si? Selvfølgelig får man en tryggere hund når man lar de hilse på andre. Som regel er folk med hund, spesielt de man møter på tur, oppegående folk. Hva skal man gjøre hvis man ikke kjenner noen andre med hund da? Anonymkode: 9dcc1...01c Nei, å hilse på andre vilt fremmede hunder er ikke synonymt med en tryggere hund. Det er også ganske unødvendig. Anonymkode: f8a85...9ea 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #9 Skrevet 16. februar 2022 Ejlisi skrev (29 minutter siden): Er jo helt nydelig å ha en hund som ikke har forventninger om å hilse på alt med puls på tur 👏🏻 Valpekurs er en kjempefin mulighet for valpen til å lære seg å jobbe med andre hunder rundt seg og kun konsentrere seg om eier. Enig. Min ene var heller ikke så glad i andre hunder når den var valp, den andre derimot elsket alle og hadde kjempelyst til å hilse på alt. Gjett hvem som er lettest å ha med seg på treninger og konkurranser nå som de er voksne. Anonymkode: 0e28a...f9b 2
Troyamin Skrevet 16. februar 2022 #10 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hva er det for noe tull å si? Selvfølgelig får man en tryggere hund når man lar de hilse på andre. Som regel er folk med hund, spesielt de man møter på tur, oppegående folk. Hva skal man gjøre hvis man ikke kjenner noen andre med hund da? Anonymkode: 9dcc1...01c Her tar du helt feil! Hvordan kan du vite om den fremmede hunden er frisk, har et godt språk og er stabil nok til at valpen ikke blir preget? Hvordan skal valpen få et tillitsforhold til en hund den møter én gang? Det går ikke. Se til hunder i vill tilstand eller til ulveflokkrr. Hunder/ulv har egne familiegrupper de sosialisere med. Det er hverken trygt eller smart å skulle innlemme vilt fremmede hunder/ulver inn til gruppen. Så alt fremmede jages eller drepes for å beskytte seg og sitt. At du går rundt og klemmer (les; invaderer andres intimsone) på alle fremmede du møter, betyr ikke at hunden din har samme behov.😉 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #11 Skrevet 16. februar 2022 Troyamin skrev (1 minutt siden): Her tar du helt feil! Hvordan kan du vite om den fremmede hunden er frisk, har et godt språk og er stabil nok til at valpen ikke blir preget? Hvordan skal valpen få et tillitsforhold til en hund den møter én gang? Det går ikke. Se til hunder i vill tilstand eller til ulveflokkrr. Hunder/ulv har egne familiegrupper de sosialisere med. Det er hverken trygt eller smart å skulle innlemme vilt fremmede hunder/ulver inn til gruppen. Så alt fremmede jages eller drepes for å beskytte seg og sitt. At du går rundt og klemmer (les; invaderer andres intimsone) på alle fremmede du møter, betyr ikke at hunden din har samme behov.😉 Du er jo så jævla frekk også, "Karen". Hunden min kan hilse og ikke hilse på hunder. Hva faen vet du om jeg invaderer andres intimsone? Hvis hun vil hilse på nye så spør jeg alltid med god avstand. Men du er vel en av de ytterst få selvutnevnte ekspertene? Hunden min møter mange hun kjenner fra før nå. Og veldig hyggelige folk, ikke sånne folk som deg. Og hun har ingen problem med å ikke hilse. Går fint forbi uten en lyd. Har du sånne problem kanskje? Jeg kjenner hunden min mye bedre enn deg. Anonymkode: 9dcc1...01c
Troyamin Skrevet 16. februar 2022 #12 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du er jo så jævla frekk også, "Karen". Hunden min kan hilse og ikke hilse på hunder. Hva faen vet du om jeg invaderer andres intimsone? Hvis hun vil hilse på nye så spør jeg alltid med god avstand. Men du er vel en av de ytterst få selvutnevnte ekspertene? Hunden min møter mange hun kjenner fra før nå. Og veldig hyggelige folk, ikke sånne folk som deg. Og hun har ingen problem med å ikke hilse. Går fint forbi uten en lyd. Har du sånne problem kanskje? Jeg kjenner hunden min mye bedre enn deg. Anonymkode: 9dcc1...01c Ja, for personangrep gjør jo at det du skriver virker seriøst... Jeg er ingen selvutnevnt ekspert. Men jeg har relevant bakgrunn innenfor hund, atferd og trening. Hva du gjør og ikke gjør med din hund, er opp til deg. Men det betyr ikke at det er riktig med tanke på hundens behov. 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #13 Skrevet 16. februar 2022 Troyamin skrev (4 minutter siden): Ja, for personangrep gjør jo at det du skriver virker seriøst... Jeg er ingen selvutnevnt ekspert. Men jeg har relevant bakgrunn innenfor hund, atferd og trening. Hva du gjør og ikke gjør med din hund, er opp til deg. Men det betyr ikke at det er riktig med tanke på hundens behov. Hvem kom med personangrep først ? Trodde du at du skulle bli tatt seriøst? Klarer du ikke se deg selv? Hvis du var hyggelig så hadde det vært hyggelig å diskutert med deg. Anonymkode: 9dcc1...01c
h/k Skrevet 16. februar 2022 #14 Skrevet 16. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Du er jo så jævla frekk også, "Karen". Hunden min kan hilse og ikke hilse på hunder. Hva faen vet du om jeg invaderer andres intimsone? Hvis hun vil hilse på nye så spør jeg alltid med god avstand. Men du er vel en av de ytterst få selvutnevnte ekspertene? Hunden min møter mange hun kjenner fra før nå. Og veldig hyggelige folk, ikke sånne folk som deg. Og hun har ingen problem med å ikke hilse. Går fint forbi uten en lyd. Har du sånne problem kanskje? Jeg kjenner hunden min mye bedre enn deg. Anonymkode: 9dcc1...01c Dette er et svar fra en person som aldri har hatt en hund som er redd andre hunder eller hatt en fryktaggressiv hund. En usikker hund som blir presset for langt vil reagere med forsvar, da kan man risikere at den andre hunden svarer og din redde hund får bekreftet at - jo alle hunder er farlige! Dette fører til at din redde hund blir mer redd og dette øker sjansene for å få en aggressiv hund som utagerer i bånd. Har du en "dum og deilig" type som er frempå kan den hilse på alt og til og med få juling uten varige men. En usikker hund kan bli knøvla EN gang og være redd resten av livet fordi angrepet skjedde i en sårbar alder. Den andre hunden trenger ikke være aggressiv engang. Den fremmede hunden kan være veldig glad og jage din hund rundt mens valpen din løper for livet og tror at den skal dø. Endret 16. februar 2022 av h/k 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #15 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Du er jo så jævla frekk også, "Karen". Hunden min kan hilse og ikke hilse på hunder. Hva faen vet du om jeg invaderer andres intimsone? Hvis hun vil hilse på nye så spør jeg alltid med god avstand. Men du er vel en av de ytterst få selvutnevnte ekspertene? Hunden min møter mange hun kjenner fra før nå. Og veldig hyggelige folk, ikke sånne folk som deg. Og hun har ingen problem med å ikke hilse. Går fint forbi uten en lyd. Har du sånne problem kanskje? Jeg kjenner hunden min mye bedre enn deg. Anonymkode: 9dcc1...01c Her går vi fra null til hundre på to sekunder ja... 😮 Men at DIN hund ikke har problemer med det betyr ikke at andre hunder ikke kan få problemer med det. Og sånn avlen er nå er det nok MANGE hunder som har for svakt gemytt til å tåle å hilse på alt og alle. Ikke får hunden noe spesielt ut av det heller annet en et ukomfortabelt møte med en fremmed Anonymkode: f8a85...9ea 2
Troyamin Skrevet 16. februar 2022 #16 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvem kom med personangrep først ? Trodde du at du skulle bli tatt seriøst? Klarer du ikke se deg selv? Hvis du var hyggelig så hadde det vært hyggelig å diskutert med deg. Anonymkode: 9dcc1...01c Jeg kan trygt påstå at du leser MYE mer enn det som faktisk er skrevet.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #17 Skrevet 16. februar 2022 Helt enig i at det ikke er god sosialisering å la valpen møte fremmede hunder på tur. For det første, så vil det bygge opp en forventning (for vennlige hunder, så kan det bety at de vil trekke/bjeffe hver gang de der en hund. For redde hunder kan det bety at de utvikler fryktaggresjon og bjeffer hver gang de ser en annen hund). For det andre: to fremmede hunder som møtes i bånd får ikke til å oppføre seg naturlig. Ofte kommer vi mennesker gående rett mot hverandre istedenfor å sirkle/komme inn fra siden. Å komme rett mot noen er i hundeverdenen en aggressiv/uhøflig måte å starte en introduksjon. I tillegg hindrer båndene at hundene får rørt seg fritt og vise de rette signalene. For det tredje: sosialisering for en valp er ikke ferdig før valpen er komfortabel, eller byr opp til lek. Det vil vanligvis ikke skje for en utrygg valp på de 5-10 minuttene man hilser på noen andre før man går videre. Møtet med den mopsen kan ha gjort valpen mer utrygg. Dropp å hilse på fremmede hunder på tur. Tren heller på kontakt når dere passerer andre hunder. Finn så en hundegruppe på Facebook i ditt område og spør om noen har en rolig, vennlig voksen hund deres valp kan få møte. Avtal å gå en tur, også kan de hilse når valpen har blitt trygg på å være i nærheten av den hunden. Finn deretter noen andre å gå tur med. Anonymkode: 8e1a7...87f 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #18 Skrevet 16. februar 2022 Troyamin skrev (9 minutter siden): Jeg kan trygt påstå at du leser MYE mer enn det som faktisk er skrevet. Ok, da beklager jeg. Anonymkode: 9dcc1...01c
Troyamin Skrevet 16. februar 2022 #19 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ok, da beklager jeg. Anonymkode: 9dcc1...01c 🥰
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå