Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er svært enkelt å komme inn på lærerutdannelsen, i andre yrker som tjener bedre, er det oftest et langt smalere nåløye å komme gjennom. Selvsagt må lønningen stå i stil med det. Men jeg er enig i at lærere med relevant mastergrad godt kan tjene bedre enn det de gjør i dag.

Anonymkode: 6a5b9...b68

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Rucula skrev (1 time siden):

er 628 000 i året dårlig lønn???? 

jeg har også master! tjener langt fra 628 k i året. i tillegg har jeg ikke 8 uker ferie i året. 

Jeg jobber også overtid, kvelder og helger! men ikke får jeg overtid og ikke får jeg avspassering! hvilke planet lever dere på??

Nå kan man vel ikke akkurat se på enkeltindivider når man leser statistikk. Og dersom du mener du tjener for dårlig i forhold til din utdanning, hvorfor ikke la din fagforening ta den saken?

Anonymkode: 00ff3...a25

• Liker 4
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Handler ikke dette om at man selv valgte å ta fagkombinasjoner som ikke er attraktive der ute? Er ikke det ens egen feil, til en viss grad? Det gjelder det samme med andre studier som ikke er ettersøkt; da blir det vanskeligere å få jobb.

Anonymkode: 77fdb...295

Det er ikke ens egen feil, nei. Når du velger et studie som 20-åring uten å ha noe som helst erfaring fra yrket før, så regner du jo med at du får jobb. Det var ingen som fortalte meg at jeg ikke kom til å få jobb i skolen med faglærerutdanning. Det skjønte jeg ikke før siste året og skulle begynne å søke jobber. 

Men mange med grunnskolelærerutdanning må ta videreutdanning også. Mange på jobben min har gjort det. 

Anonymkode: e6750...62c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.2.2022 den 7.29):

Det er ingen som syter så mye som lærere og sykepleiere. Ikke engang helsefagarbeidere eller barnehageansatte er i nærheten av den sytingen. Enda de har nesten like krevende jobber og myyyye mindre betalt. 

Anonymkode: 06a21...a54

De tjener absolutt ikke myyyye mindre. En barnehagelærer tjener det samme som en sykepleier med samme arbeidstid. En helsefagarbeider tjener slett ikke dårlig mtp at de ikke har studielån å betale. Man sitter ofte igjen med det samme.

Anonymkode: 494e2...209

• Liker 1
Skrevet

Problemet er jo egentlig ikke lønna, men ledelse og kommuneledelse, og nedskjæringer, og at det konstant er for lite folk, for lite tid, for mye  å gjøre.

Det er et problem at etater som helsesykepleier, kommune fysio, bup og hab.tjenesten ikke har tid, så skolen må fikse alt, og er de heldige svinger BUP innom på et møte og kaster ut av seg  "barnet trenger trygghet og faste rammer", også sier de seg fornøyd med dagen, uten å ha truffet barnet, eller sett barnet på skolen. 

Skolene trenger 1. Mer folk og 2. At andre fagpersoner faktisk gjør jobben sin.

Jeg tror det har hjulpet mye.

Også er det helt sikkert endel rektorer som er modne for utskifting.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er barneskolelærer og elsker(!) jobben min. Virkelig. Jeg syntes lønna er helt grei, trenger ikke mer (selv om det nå er bevist at vi har blitt betalt 14% for lite i årslønn de siste 10-15 årene, men det snakker man jo selvfølgelig ikke høyt om..)

Det jeg derimot kunne tenkt meg er mer TID. Det blir ikke satt inn vikarer om assistenter eller ekstra pedagoger er borte, og STORE deler av tiden står vi alene med 20-25 unger hvor kanskje 5-8 trenger ekstra oppfølging. Jeg savner tid til å se elevene mine. Være der for de. Støtte og gi de det de trenger. De siste 5 årene har ting endra seg mye i yrket. Nå er det enorme mengder med rapporter, møter(!), PPT, abup, kurs, foreldre, unger, ekstra jobbing osv som spiser opp tiden min. Skolen skal bli mer digital, men vi får ikke opplæring i det. Vi må finne ut av alt selv. Det kommer nye læreplaner og krav som skal følges, men ikke bøker vi kan bruke i undervisningen. Vi må finne opp ALT selv. Dette er ekstremt tidkrevende, og vi ønsker å gi barna det absolutt beste. 

Jeg elsker jobben min, men jeg vet også at om det fortsetter slik, så har jeg ikke sjanse i havet til å holde ut i yrket. Det gjelder mange av oss. Synd, for da mister man mange gode pedagoger.. 

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.2.2022 den 8.48):

Det er svært enkelt å komme inn på lærerutdannelsen, i andre yrker som tjener bedre, er det oftest et langt smalere nåløye å komme gjennom. Selvsagt må lønningen stå i stil med det. Men jeg er enig i at lærere med relevant mastergrad godt kan tjene bedre enn det de gjør i dag.

Anonymkode: 6a5b9...b68

Att det er lett å komme inn har jo med den synkende trenden i søkere.. om flere hadde ønsket å bli lærer hadde snittet vært høyere, uansett lønn. I Bergen må du ha over 5 i snitt for å ha matte på GLU forresten.

Anonymkode: 36b73...ac5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Enda en grunn til å syte. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y4pzLA/her-er-loennsfasiten-fra-i-fjor-laererne-den-store-taperen

Det er takken for all ekstrainnsats og manglende smittevern igjennom pandemien. 

Anonymkode: 00ff3...a25

Dette gjelder egentlig hele offentlig sektor. Det kommer til å bli et tøft lønnsoppgjør, for å si det sånn. Det er mange i offentlig sektor som er forbanna, selv om lærerne brukes som eksempel nå. På tide at offentlig sektor får mer enn frontfagene! 

Anonymkode: 6094a...3f1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette gjelder egentlig hele offentlig sektor. Det kommer til å bli et tøft lønnsoppgjør, for å si det sånn. Det er mange i offentlig sektor som er forbanna, selv om lærerne brukes som eksempel nå. På tide at offentlig sektor får mer enn frontfagene! 

Jepp. Jeg jobber selv i offentlig sektor, og kommer til å gjøre et bytte til privat dersom jeg ikke blir fornøyd de neste årenes lønnsoppgjør. Denne muligheten har ikke lærerne.

Anonymkode: 9ce24...6a1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jepp. Jeg jobber selv i offentlig sektor, og kommer til å gjøre et bytte til privat dersom jeg ikke blir fornøyd de neste årenes lønnsoppgjør. Denne muligheten har ikke lærerne.

De kan jo det de også, det er bare ikke like enkelt som endel andre yrkesgrupper, siden de ikke går naturlig inn i en definert bransje. Jeg jobber selv i det offentlige, og selv om jeg har et yrke hvor jeg lett kan få jobb i det private, er de jobbene er h*** så dem vil jeg ikke ha (dvs har prøvd dem og møtte veggen. Og ikke er de bra betalt heller, nødvendigvis…). Men etter to dårlige lønnsoppgjør, og spesielt fjoråret, er jeg svært motivert for streik. Nå er det offentlig sektor sin tur. Og ikke bare lærerne og sykepleierne. Jeg håper dette ikke blir et oppgjør hvor vi snakker kun om lærere og sykepleiere, for dette gjelder HELE offentlig sektor (med mulig unntak for lederne…).

Skrevet

Lærere har enkel utdanning med lave krav, mye ferie og arbeidsoppgaver som stort sett handler om å lære bort barneskolepensum. Lønna er allerede god nok…

Anonymkode: 3324f...df6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Lærere har enkel utdanning med lave krav, mye ferie og arbeidsoppgaver som stort sett handler om å lære bort barneskolepensum. Lønna er allerede god nok…

Ja, og de Nordsjødykkerne sitter jo mest inne i den klokka og spiller ludo sammen og jobber knapt noen timer om dagen og skal de ha erstatning. 

Disse holdningene som kommer frem i tråden her er grunnen til lærerflukten. At så mange mener ting om vår hverdag som overhodet ikke stemmer. 

Master og tilsammen 460 studiepoeng her. 13 års ansiennitet. De siste fem årene har hverdagen endret seg til det verre. Det er fortsatt barnemestring, elevrelasjon og gode øyeblikk med elevene som holder meg her. Men krav fra kommuneadministrasjonen, dokumentasjoner, tid man må bruke på å lære seg selv opp, hele skoleår uten læreverk som er trykket fra forlaget hvor enkelte trinn når med ufaglærte kontaktlærere og må få hjelp av de faglærte (som allerede har sin egen), øker frustrasjon til elever, foreldre og øker mas og press. 

At lærere de siste årene har hatt real-lønnsminking, og ikke noen oppgang både sett isolert og i sammenligning med andre, er det som gjør at det kokes litt mer høylydt nå. Man har noen tall som alle kan relatere seg til å bruke. Derfor virker det som om det er om lønn. Og bare lønn. 

Og husk på hvem som blir skadelidende av at lærere nå ikke strekker til, mangler materiale eller dekker opp for flere roller - roller de ikke kan som miljøterapaut, psykolog og til tider advokat. 

Det er barna. Alles barn. Dine barn, tantebarn, barnebarn. Barna i nabolaget, barna som skal bli dine leger, dine sykepleier, dine økonomer og dine ansatte. 

Vil du ikke la oss syte uten å feie det under tepper som usaklig? Tør du å avfeie det så lett? 

Anonymkode: 23655...fe5

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Dere i offentlig sektor har trygger jobber, derav lavere lønn. Det skal lønne seg å ta risiko…

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere i offentlig sektor har trygger jobber, derav lavere lønn. Det skal lønne seg å ta risiko…

Det er jeg helt enig i. Problemet er jo at lærerne ikke har muligheten til å ta denne risikoen. Selv om de er lønnstapere også innenfor offentlig sektor som helhet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Milde himmel, jeg ser utifra ordleggingen din at du virkelig vet hva du snakker om. Jeg har fem år desentralisert der jeg jobbet samtidig, både på krisesenter og som vikarlærer, hadde tre barn hjemme som trengte meg. Da jeg var ferdig utdannet og fikk fast jobb 100%, så fortsatt jeg med videreutdanning uten noen form for reduksjon i stillingen min i 3 år, familien trengte meg fortsatt hjemme utenom. Prøv dette du, og se om du kan si at dette var en enkel utdanning med lave krav. Vi hadde hele tiden både arbeidskrav, eksamener og bachelor som jeg jobbet med. Jeg har heller aldri hatt en klasse der jeg ikke har hatt ekstra oppfølging og rettleiing av foreldre, både innforbi kontortid og utenom (ubunden tid).

Du vet desverre ikke hva du snakker om lille venn. 😇

Anonymkode: 53ab4...a0b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2/16/2022 den 21.43):

Jeg vil bare si at slik er det ikke alle steder. Dersom du er villig til å ta jobb på en mindre skole f.eks., så blir hverdagen fort veldig annerledes. Jeg jobber på et lite oppvekstsenter. Rektor møter på jobb 07.45 og drar senest 15.15. Lærerne møter 08.15 og drar mellom 13.15 og 15.15. Det er sjeldent noen av oss jobber kveldstid. Vi vet at vi har det veldig behagelig..

Det er selvfølgelig mulig skolen du har praksis på har avtalt mer bunden tid, men de fleste skoler forholder seg til 1225/1300 timer bunden tid i året. Da er man ikke bundet til å være på arbeidsplassen så mange timer som du er nå. Spør rektor om du kan se hvordan en vanlig arbeidsplan ser ut. Da ser du start og sluttidspunkt hver dag. Tipper at din praksislærer er en av de som liker å få gjort unna alt på jobb og derfor møter opp tidlig og drar mye senere enn h*n kan. 

Anonymkode: a5c65...c9f

Da ser det ut til at dere har kortere dager enn vanlig? Vi starter 08.15 og har undervisning til 14.15. To dager i uka slutter elevene 12.45, men da har vi møter etterpå, teammøter,  trinnmøte, personalmøter. I tillegg kommer selvfølgelig møter med barnevern, Ppt, BUPA.  Vår rektor med ledelse  er på skolen fra 07.30 -08.00 til 15.30- 16.00 og noen ganger lenger.  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2/16/2022 den 1.34):

Undervisning for 24ish 10 åringer, hvor assistenten er syk, vikaren til assistenten er syk og foreldrene til Anna er misfornøyde med sfo tilbudet, de har rkngt ig sendt meldinger i hele dag. Per, Espen og Pål hadde slosskamp i skolegården, Espen ble skadet og burde gå til helsesykepleieren, men det er onsdag så hun er ikke der, så du bandasjer, og lager en metal huskelapp om at du må sende beskjed til foreldrene om situasjonen. Sofie gråter fordi hun syns verden er urettferdig, buksa er feil og hun fikk ikke til matteleksene. Du har 24 prøver du skulle ha rettet til fredag, men du skal også gjennomføre 12 foreldresamtaler denne uken, skrive lekseplan, forberede timene - mat og helselæreren er også borte, så du må ta det selv, provisorisk i klasserommet. Caroline, Ingrid og Amalie utestenger, bruker blikk og mobber Marlene, men du har ingen umiddelbar løsning på det problemet og prøver å huske på at du også må snakke med sosiallærer når han er tilbake. Arne skal ha adhd medisinene sine, men nekter å ta de og Mikkel hadde astmaanfall i storefri, så du må følge litt ekstra med på han. Peder har forsvunnet inn i ett hjørne og prøver å gjøre seg usynlig. Du har sett han, men de andre krever oppmerksomheten din - han hadde ikke med mat i dag heller. Du får sjekke i neste friminutt om du kan ta noen knekkebrød på personalrommet til han. Resten av klassen klarer seg tålelig bra, men du har ikke tid til å rose Lise for at gin har lest ut boken sin, eller hjelpe oscar med engelskoppgaven. Oppi det hele skal du undervise og prøve å sørge for godt klassemiljø, være en tydelig lærer, omsorgsfull, empatisk og tilstedeværende.

Hva sa du om utagerende Ronny?

Anonymkode: cce90...de9

Fantastisk! Jeg er lærervikar for tiden, og du beskriver dagen min omtrent på kornet.

Jentedrama, elever som vandrer rundt, ignorerer beskjeder når de blir gitt til de, løper ned på do eller i gangene, gutter som kaster lapper eller ligger oppå hverandre i timen. Drittslenging og stygge ord, ikke mulighet til å følge opp elevene som sitter  stille, men ikke skjønner noen ting av det vi holder på med pga all uroen i klassen.

Og det er sjelden man har assistent i klassen. De er stort sett ansatt for å følge opp enkeltelever med vedtak. Alle andre er lærer sitt ansvar.

Men dårlig betalt, det er det ikke. Jeg har 455.000 i året som lærer uten utdanning. Regner med at de med utdanning tjener mer? I barnehagen hvor jeg jobbet i fjor, tjente jeg så vidt over 300.000. Jeg har like mye utbetalt etter halvannen ukes jobbing som lærervikar, som jeg hadde på en måned I barnehagen.

Anonymkode: e3b83...b28

• Liker 2
Skrevet
Myml1 skrev (På 2/16/2022 den 7.09):

Vernepleier og sosionom har ikke master, det har lærere

Å være vernepleier er også et ganske rolig yrke, litt avhengig av hvor man arbeider, men likevel.

Kona er vernepleier på et dagsenter for utviklingshemmede, og hun kan bruke hele dager på å spille spill med en bruker. Ja, det er noe stell, men utenom det, har hun ganske chille dager.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Fantastisk! Jeg er lærervikar for tiden, og du beskriver dagen min omtrent på kornet.

Jentedrama, elever som vandrer rundt, ignorerer beskjeder når de blir gitt til de, løper ned på do eller i gangene, gutter som kaster lapper eller ligger oppå hverandre i timen. Drittslenging og stygge ord, ikke mulighet til å følge opp elevene som sitter  stille, men ikke skjønner noen ting av det vi holder på med pga all uroen i klassen.

Og det er sjelden man har assistent i klassen. De er stort sett ansatt for å følge opp enkeltelever med vedtak. Alle andre er lærer sitt ansvar.

Men dårlig betalt, det er det ikke. Jeg har 455.000 i året som lærer uten utdanning. Regner med at de med utdanning tjener mer? I barnehagen hvor jeg jobbet i fjor, tjente jeg så vidt over 300.000. Jeg har like mye utbetalt etter halvannen ukes jobbing som lærervikar, som jeg hadde på en måned I barnehagen.

Hvis man slavisk bare arbeider timene sine og deretter legger ned arbeidet, samt evner å blåse i alt det du lister opp her, men som du likevel ikke makter å gjøre noe med alene, er lønna helt grei. Hvis man derimot brenner for jobben, for barnas ve og vel, og for utdanning, kommer man til et punkt der man ikke orker mer. Dette er ikke syting, men et varsko om at situasjonen i skolen er i ferd med å bli totalt uholdbar! Man kan poengtere i det uendelige at andre også har et slitsomt arbeid, men det hjelper dessverre ikke det spøtt på situasjonen! Foreldre synes tydeligvis det er bedre med ufaglærte vikarer for de ufaglærte vikarene enn å støtte lærerne, så da får det vel bare være lærerflukt, da! Er det så nøye, liksom? 

Anonymkode: e2fe8...c40

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...