AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #61 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ser enkelte på vennelista mi på FB nå deler et bilde der det står at 16.400 lærere er savnet. Folk som er utdannet lærere, men som nå har andre jobber. Videre står det "En idé å gi lærerne samme lønn som alle andre med lik utdanning?". Altså, hva pokker snakker de om? De tjener i snitt f.eks mer enn vernepleiere, men mer enn sosionomer. Begge med like lang utdannelse. Min empati med lærerne synker virkelig i takt med sytingen Anonymkode: 5f6ec...892 Nei! Lærer og vernepleiere/sosionomer har ikke like lang utdanning??? Få basic fakta riktig da, før du lager innlegget. Så pinlig. De fleste lærere mer enn det også. Hilsen x-lærer med 7 års utdanning og mastergrad. Anonymkode: 9ce24...6a1 11
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #62 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men det er jo ikke fri-fri, det er avspasering. Fordi man jobber MER enn alle andre alle andre uker i året. Fordi man jobber mye kveldstid, har lange dager, og ofte må jobbe helg. Sykepleiere har også fri i ukedagene når de har helgevakter eller langvakter, det er det samme med lærere, men disse "hverdagsfridagene" kommer samlet på sommeren. En lærers arbeidsuke er noe sånt som 43,25 timer i uken etter arbeidsavtalen. Slik at man jobber inn avspaseringen man får sommertid. Det er ikke fri bare fordi man skal få fri 😛 (Jeg går lærerutdanning nå, og som alenemor sliter jeg stort med å få det til, for praksisen min innebærer oppmøte på skolen fra 07.30-16.15 fire dager i uken, en dag i uken har vi kort dag, og slutter 14.30. Har også kveldsarbeid med å planlegge timer etc. Vi i praksis er forpliktet til å følge praksislærerens disponering av tid. Jeg vurderer faktisk å slutte, fordi jeg sliter bare fire uker i praksis, og kan ikke se for meg en hverdag som skal være sånn. Klart lang sommerferie er fantastisk, men er det virkelig verdt det, når jeg mister alle andre uker i året?) Anonymkode: 7bdd1...5c6 Jeg vil bare si at slik er det ikke alle steder. Dersom du er villig til å ta jobb på en mindre skole f.eks., så blir hverdagen fort veldig annerledes. Jeg jobber på et lite oppvekstsenter. Rektor møter på jobb 07.45 og drar senest 15.15. Lærerne møter 08.15 og drar mellom 13.15 og 15.15. Det er sjeldent noen av oss jobber kveldstid. Vi vet at vi har det veldig behagelig.. Det er selvfølgelig mulig skolen du har praksis på har avtalt mer bunden tid, men de fleste skoler forholder seg til 1225/1300 timer bunden tid i året. Da er man ikke bundet til å være på arbeidsplassen så mange timer som du er nå. Spør rektor om du kan se hvordan en vanlig arbeidsplan ser ut. Da ser du start og sluttidspunkt hver dag. Tipper at din praksislærer er en av de som liker å få gjort unna alt på jobb og derfor møter opp tidlig og drar mye senere enn h*n kan. Anonymkode: a5c65...c9f 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #63 Skrevet 16. februar 2022 Tvillingsjel skrev (20 timer siden): Lærerutdanning er 5 årig. Sykepleie, vernepleie, sosionom er 3 årig… Jeg er spesialsykepleier med mastergrad og tilleggsutdanning, hadde jeg jobbet i skoleverket med tilsvarende utdanningslengde/grad som jeg har i helse ville grunnlønnen min vært 104 000 mer. Jeg har flere venner som er lærere, de fleste har 4 årig lærerhøyskole, ingen mastergrad og ingen 5årig utdanning. Unner lærerne alt de har, men så voldsomt dårlig betalt er det altså ikke. Anonymkode: e751e...d1f 9
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #64 Skrevet 16. februar 2022 Skjønner ikke hvordan svaret på problemene til lærerne kan være mer lønn, hva hjelper vel det? Om det er arbeidsoppgavene som er for mange og stresset som er for mye, er det ikke heller flere folk som er løsningen? Jeg har også sykt mye å gjøre på jobben, stresser hver dag. Først og fremst vil jeg ha flere hender å spille på, ikke mer lønn. Mer lønn gjør ingenting med stresset. Anonymkode: 77fdb...295 6
Rucula Skrevet 16. februar 2022 #65 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Akkurat det her er jo ikke riktig, da. En sosionom eller vernepleier har 3 år (bachelor), lærer har 5 (master). Anonymkode: 67600...316 lærere tjener godt til å ha master! 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #66 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei! Lærer og vernepleiere/sosionomer har ikke like lang utdanning??? Få basic fakta riktig da, før du lager innlegget. Så pinlig. De fleste lærere mer enn det også. Hilsen x-lærer med 7 års utdanning og mastergrad. Anonymkode: 9ce24...6a1 De færreste lærerne har så lang utdanning. Og for å gjenta meg selv: Selv med master, tjener lærerne helt på det jevne, sammenlignet med andre. Poenget er at lærerne ikke tjener spesielt dårlig! Anonymkode: 5f6ec...892 7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #67 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Skjønner ikke hvordan svaret på problemene til lærerne kan være mer lønn, hva hjelper vel det? Om det er arbeidsoppgavene som er for mange og stresset som er for mye, er det ikke heller flere folk som er løsningen? Jeg har også sykt mye å gjøre på jobben, stresser hver dag. Først og fremst vil jeg ha flere hender å spille på, ikke mer lønn. Mer lønn gjør ingenting med stresset. Anonymkode: 77fdb...295 Ikke uenig med deg, men for å få tak i disse personene må man kanskje friste med en grei lønn som i det minste gjenspeiler arbeidsforholdene? Når vi vet at fryktelig mange lærere ikke jobber i yrket lenger, forteller det jo at dette yrket har en del svakheter som mange velger bort. Om det er så enkelt som folk tror, ville nok ikke folk sluttet og det ville være flere lærerstudenter..... Anonymkode: fc37c...eed 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #68 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): De færreste lærerne har så lang utdanning. Og for å gjenta meg selv: Selv med master, tjener lærerne helt på det jevne, sammenlignet med andre. Poenget er at lærerne ikke tjener spesielt dårlig! Anonymkode: 5f6ec...892 De færreste? Læreren har vært fireårig i over 20 år. Femårig i over to år. Så jo. De fleste lærerne har minst fireårig utdanning. Lærere med bare tre års utdanning er straks pensjonister. Argumentet at lærerne tjener godt fordi de tjener litt mer enn sosionomer faller på sin egen urimelighet all den tid lærere har lengre utdanning. Anonymkode: 9ce24...6a1 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #69 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De færreste? Læreren har vært fireårig i over 20 år. Femårig i over to år. Så jo. De fleste lærerne har minst fireårig utdanning. Lærere med bare tre års utdanning er straks pensjonister. Argumentet at lærerne tjener godt fordi de tjener litt mer enn sosionomer faller på sin egen urimelighet all den tid lærere har lengre utdanning. Anonymkode: 9ce24...6a1 Rettelse: lærerutdanningen har vært fireårig faktisk helt siden 1992 !!! Så ikke kom her og si de fleste lærere har tre års utdanning. Det er feil. Og ALLE lærere i vgs har minst fem års utdanning. Det blir som å sammenligne en helsefagarbeider og en sykepleier- ulikt sammenligningsgrunnlag. Anonymkode: 9ce24...6a1 4 1
Silva Pluvialis Skrevet 16. februar 2022 #70 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Men det finnes jo massevis av utfordringer i de fleste yrker, men det er ingen som syter så mye som lærerne og sykepleierne. Anonymkode: 5f6ec...892 Ja, det er masse utfordringer som lege, psykolog og sykepleier også, men ofte, ikke alltid, er det få å forholde seg til samtidig. En psykolog har ofte en pasient om gangen, mens en lærer gjerne har 30 elever alene med ulike utfordringer. 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #71 Skrevet 16. februar 2022 Hadde helt ærlig tatt livet av meg før jeg ble lærer. Skjønner ikke hvordan noen orker. De burde fått mye høyere lønn. Anonymkode: f3fcd...3f6 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #72 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Ser enkelte på vennelista mi på FB nå deler et bilde der det står at 16.400 lærere er savnet. Folk som er utdannet lærere, men som nå har andre jobber. Videre står det "En idé å gi lærerne samme lønn som alle andre med lik utdanning?". Altså, hva pokker snakker de om? De tjener i snitt f.eks mer enn vernepleiere, men mer enn sosionomer. Begge med like lang utdannelse. Min empati med lærerne synker virkelig i takt med sytingen Anonymkode: 5f6ec...892 Verken Vernepleiere eller Sosionomer med 3-årig utdanning har like lang utdannelse som lærer med 5-årig masterløp. De med 3-årig utdanning har gått av med pensjon for lenge siden. Anonymkode: ed40e...683 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #73 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): De færreste? Læreren har vært fireårig i over 20 år. Femårig i over to år. Så jo. De fleste lærerne har minst fireårig utdanning. Lærere med bare tre års utdanning er straks pensjonister. Argumentet at lærerne tjener godt fordi de tjener litt mer enn sosionomer faller på sin egen urimelighet all den tid lærere har lengre utdanning. Anonymkode: 9ce24...6a1 40 år i år faktisk, siden lærererne ble adjunkter med 4 år, og ca 10 år siden kravet ble 5-årig master. Anonymkode: ed40e...683
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #74 Skrevet 16. februar 2022 Foreslår at de som mener lærere har høy lønn i forhold til yrker med tilsvarende utdanning leser litt her: https://www.utdanningsforbundet.no/var-politikk/savnet-larer/hvordan-star-det-til-med-larerlonna/ Anonymkode: 00ff3...a25 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #75 Skrevet 17. februar 2022 Mange lærere har 4 års grunnskolelærerutdanning, ja. I grunnskolen hvertfall. Jeg har faglærerutdanning, så da jeg studerte og ble lærer, tok jeg "bare" en bachelor. Altså tre år. Men det holdt ikke for å få jobb. Jeg skjønte at jeg måtte ta flere fag. Jeg tok dermed 2 årsstudium, og 30 stp i spesialpedagogikk. Nå har jeg jobb, og ledelsen ønsker at sånne som meg skal ta flere fag. Jeg underviser i fag jeg ikke har utdanning i. Å ta videreutdanning gjør mange lærere. Så selv om de "bare" har en bachelor, har de gjerne rundt 5-7 år eller mer med studier bak seg. Jeg har ikke mastergrad, men jeg har studert i til sammen 5,5 år. Og det er jo en hel haug med lærere nå de siste årene som har måtte ta videreutdanning. Så veldig mange lærere har MER utdanning enn bare de fire årene. Det er vel ikke veldig mange andre yrker hvor mange må ta opptil flere år med videreutdanning? Er du heldig får du en jobb og de spanderer utdanningen via kompetanseløftet. Men sånne som meg måtte pent søke studielån og sette i gang med studier selv for å i det hele tatt bli vurdert på intervju. Jeg ønsker også flere ressurser i skolen, ikke nødvendigvis lønn. Men når skolene allerede sliter med å få nok folk, og lærere slutter, hvor skal de folka komme fra? Frem til da, burde det hvert fall vært mulig å få overtidsbetalt når det blir mye. Anonymkode: e6750...62c 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #76 Skrevet 17. februar 2022 23 minutter siden, AnonymBruker said: Å ta videreutdanning gjør mange lærere. Så selv om de "bare" har en bachelor, har de gjerne rundt 5-7 år eller mer med studier bak seg. Jeg har ikke mastergrad, men jeg har studert i til sammen 5,5 år. Og det er jo en hel haug med lærere nå de siste årene som har måtte ta videreutdanning. Så veldig mange lærere har MER utdanning enn bare de fire årene. Det er vel ikke veldig mange andre yrker hvor mange må ta opptil flere år med videreutdanning? Er du heldig får du en jobb og de spanderer utdanningen via kompetanseløftet. Men sånne som meg måtte pent søke studielån og sette i gang med studier selv for å i det hele tatt bli vurdert på intervju. Anonymkode: e6750...62c Handler ikke dette om at man selv valgte å ta fagkombinasjoner som ikke er attraktive der ute? Er ikke det ens egen feil, til en viss grad? Det gjelder det samme med andre studier som ikke er ettersøkt; da blir det vanskeligere å få jobb. Anonymkode: 77fdb...295 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #77 Skrevet 17. februar 2022 Tvillingsjel skrev (På 16.2.2022 den 1.11): Lærerutdanning er 5 årig. Sykepleie, vernepleie, sosionom er 3 årig… Stemmer. Men mange lærere som jobber i skolen i dag har 4-årig utdanning, og ikke master. Men hvis man ser på antall års utdanning, så tjener lærerne (sett i forhold til andre offentlig ansatte) ganske bra. Selv jobber jeg i akademia, har PhD og 15 års ansiennitet. Først etter en større lønnsoppgang i fjor høst tjente jeg mer enn min venninne, som er lektor med opprykk og jobber i videregående. Jeg har flere kolleger med PhD som er fast ansatte i akademia og som ville tjent MER hvis de fikk seg jobb i skolen. Mitt inntrykk er at det er som med sykepleierne: Problemet er først og fremst underbemanning og for mye byråkrati/oppgaver, ikke lønna. Anonymkode: 6094a...3f1 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #78 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Stemmer. Men mange lærere som jobber i skolen i dag har 4-årig utdanning, og ikke master. Men hvis man ser på antall års utdanning, så tjener lærerne (sett i forhold til andre offentlig ansatte) ganske bra. Selv jobber jeg i akademia, har PhD og 15 års ansiennitet. Først etter en større lønnsoppgang i fjor høst tjente jeg mer enn min venninne, som er lektor med opprykk og jobber i videregående. Jeg har flere kolleger med PhD som er fast ansatte i akademia og som ville tjent MER hvis de fikk seg jobb i skolen. Mitt inntrykk er at det er som med sykepleierne: Problemet er først og fremst underbemanning og for mye byråkrati/oppgaver, ikke lønna. Anonymkode: 6094a...3f1 Jeg kan legge til at de ville tjent mer i skolen selv om man ikke får mer betalt hvis man har PhD i skolen, det stopper på lektor med tillegg. Anonymkode: 6094a...3f1 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #79 Skrevet 17. februar 2022 Jeg kjenner ikke veldig mange lærere som bare har fire år. De aller fleste har fem år, altså adjunkt med tilleggsutdanning. Det siste året har de tatt mens de har vært i arbeid. Er man allmennlærer, som fremdeles mange er, har de fleste ikke hatt store behov for å ta mer utdanning. I hvert fall ikke de som jobber på barneskolen. Som allmennlærer har man som regel 30 stp. i norsk og matematikk, og mange har også i engelsk. Grunnskoleutdanningen 1-7 er fortsatt lagt opp ganske likt. Det er om man tar andre veier til å bli lærer at man kan ende opp med en svært begrenset og mangelfull utdanning siden man selv velger fag. Fryktelig mange går for matte eller norsk + samfunnsfag. Det er en fin kombinasjon, men problemet er at det er begrenset hvor mange samfunnsfagslærere det er behov for.. Da kan det være vanskelig å få jobb i ungdomsskolen siden man da gjerne bare sitter igjen med norsk/matte + kanskje KRLE. Dette legger utdanningsstedene også opp til, for mange steder tilbyr feks. ikke naturfag, som ville vært en mer hensiktsmessig kombinasjon med matte. Men sånn er det! De aller fleste lærere på ungdomsskolen har måttet ta mer utdanning fordi det er et krav om 60 stp i matte, norsk og engelsk der, noe man kanskje ikke tok om man er allmennlærer. Men uansett; de aller fleste lærere nå har fem år, uansett om de har master eller ikke. Anonymkode: fc37c...eed
Rucula Skrevet 17. februar 2022 #80 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Foreslår at de som mener lærere har høy lønn i forhold til yrker med tilsvarende utdanning leser litt her: https://www.utdanningsforbundet.no/var-politikk/savnet-larer/hvordan-star-det-til-med-larerlonna/ Anonymkode: 00ff3...a25 er 628 000 i året dårlig lønn???? jeg har også master! tjener langt fra 628 k i året. i tillegg har jeg ikke 8 uker ferie i året. Jeg jobber også overtid, kvelder og helger! men ikke får jeg overtid og ikke får jeg avspassering! hvilke planet lever dere på?? 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå