AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #21 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Undervisning for 24ish 10 åringer, hvor assistenten er syk, vikaren til assistenten er syk og foreldrene til Anna er misfornøyde med sfo tilbudet, de har rkngt ig sendt meldinger i hele dag. Per, Espen og Pål hadde slosskamp i skolegården, Espen ble skadet og burde gå til helsesykepleieren, men det er onsdag så hun er ikke der, så du bandasjer, og lager en metal huskelapp om at du må sende beskjed til foreldrene om situasjonen. Sofie gråter fordi hun syns verden er urettferdig, buksa er feil og hun fikk ikke til matteleksene. Du har 24 prøver du skulle ha rettet til fredag, men du skal også gjennomføre 12 foreldresamtaler denne uken, skrive lekseplan, forberede timene - mat og helselæreren er også borte, så du må ta det selv, provisorisk i klasserommet. Caroline, Ingrid og Amalie utestenger, bruker blikk og mobber Marlene, men du har ingen umiddelbar løsning på det problemet og prøver å huske på at du også må snakke med sosiallærer når han er tilbake. Arne skal ha adhd medisinene sine, men nekter å ta de og Mikkel hadde astmaanfall i storefri, så du må følge litt ekstra med på han. Peder har forsvunnet inn i ett hjørne og prøver å gjøre seg usynlig. Du har sett han, men de andre krever oppmerksomheten din - han hadde ikke med mat i dag heller. Du får sjekke i neste friminutt om du kan ta noen knekkebrød på personalrommet til han. Resten av klassen klarer seg tålelig bra, men du har ikke tid til å rose Lise for at gin har lest ut boken sin, eller hjelpe oscar med engelskoppgaven. Oppi det hele skal du undervise og prøve å sørge for godt klassemiljø, være en tydelig lærer, omsorgsfull, empatisk og tilstedeværende. Hva sa du om utagerende Ronny? Anonymkode: cce90...de9 Ære være og respekt til deg tenkte jeg. Helt til den siste setningen din. Da falt sympatien som en stein. Har full respekt for lærere jeg, i utgangspunktet. Men jeg savner en setning om at jaggu er det knallhardt og jævlig ja, men vi har i det minste masse fri! Har skjønt på lærervenner at ferier som vinterferie og høstferie er sånne typiske ferier hvor man jobber en del. Men uansett om man jobber 8 timer om dagen i fem dager nå i vinterferien, så kan man om ikke annet legge opp dagen selv, man har mulighet til å være hjemme med barna. Påskeferien vet jeg ikke, mange jobber sikkert med rettinger svartdagene da, og drar på påsketur når mannen kommer tidlig hjem onsdagen? Så masse fridager i mai, pinse. Deretter roes det ned med turer, film og popkorn osv i juni, før man klokker ut tett opptil to måneder blank fri, den fineste tida i året. Jeg elsker jula, og hadde gitt mye for et yrke hvor jeg kan dra fra jobb 20.12 og vite at man skal nyte deilige familiedager i nesten 14 dager. Hadde vært lettere å vise sympati dersom noen hadde gidda og satt pris på alt dette av goder som lærerne faktisk har! Er sikkert dødsslitomt og krevende å være lærer ja, men slik er det da i mange andre yrker og! Og forklar gjerne, når elevene drar hjem kl 13, har man ikke minst tre timer igjen av en ordinær arbeidsdag da? Får man ikke retta og forberedt en hel del i dette tidsrommet, og så dra hjem til kl 16 som alle andre? Og dette skal msn avspasere en hel haug for? Retting, det må må være stor forskjell på å se over et ark med 2-tall enn å rette 23 tentamener. Som sagt, skjønner at mange dager er krevende, men savner at noen faktisk setter pris på de vanvittige godene som og følger med yrket. Anonymkode: 204db...48d 13
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #22 Skrevet 16. februar 2022 Tvillingsjel skrev (6 timer siden): Lærerutdanning er 5 årig. Sykepleie, vernepleie, sosionom er 3 årig… AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ser enkelte på vennelista mi på FB nå deler et bilde der det står at 16.400 lærere er savnet. Folk som er utdannet lærere, men som nå har andre jobber. Videre står det "En idé å gi lærerne samme lønn som alle andre med lik utdanning?". Altså, hva pokker snakker de om? De tjener i snitt f.eks mer enn vernepleiere, men mer enn sosionomer. Begge med like lang utdannelse. Min empati med lærerne synker virkelig i takt med sytingen Anonymkode: 5f6ec...892 Hæ? Sammenligner du utdanningsløpet til vernepleiere og lærere? Hvordan får du det til? Anonymkode: 321d4...ed3 7
Juliv Skrevet 16. februar 2022 #23 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Er det noen som har rett til å syte, så er det lærerne, tror ikke det finns en lærer som jobber søm lærer pga pengene, de jobbet som lærere fordi de elsker jobben sin på tross av dårlig betalt Anonymkode: d1a95...e92 Hvorfor syte, hvis de elsker jobben sin? 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #24 Skrevet 16. februar 2022 Som eks-lærer kan jeg si at min empati til AS Norge synker i takt med sytingen over manglende lærere. Jeg hadde heldigvis råd til å omskolere meg. Nå tjener jeg mer enn jeg ville gjort som lærer med full ansiennitet. Arbeidsbelastningen er mindre. Jeg har mer fri. Jeg har mer overskudd, og generelt bedre helse. Jeg savner å stå i et klasserom, men lønna er bare én av mange faktorer som må endres før jeg setter en fot innenfor yrket igjen. Jeg elsker min nye hverdag der jeg slipper å måtte velge mellom egen helse og barnas beste. Jeg nyter å ha fri hver uke, ikke bare om sommeren. Jeg sover godt når det er mye å gjøre på jobb. Fordi denne gangen må jeg ikke velge mellom å enten jobbe gratis eller å se på at barna ikke får hjelpen de trenger. Jeg får betalt for hver time jeg jobber. Jeg kan være borte fra jobb uten å grue meg til å alt arbeidet som venter på meg. Jeg kan til og med ta en ferie midt på vinteren om jeg vil. Fordi vi er godt bemannet, og arbeidet er lagt opp til at minst mulig skal være avhengig av én person. Alt for å unngå at ansatte drukner i arbeid etter å ha vært syke. Jeg kjenner mange lærere. Men vet ikke om én som er trygg på at de ville valgt det samme yrket om de kunne valgt om igjen. (Sånn sett burde man være forsiktig med å øke lønna for mye. Risikerer å gi flere råd til å bytte beite). Anonymkode: 6eb1e...101 9 2 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #25 Skrevet 16. februar 2022 Når så mange sier fra om uholdbare arbeidsforhold heter det ikke syting. Flukten fra disse viktige yrkene er stor, og det er allerede et problem. Som lærer kjenner jeg på at den "reklamen" som er nevnt her, irriterer meg. Den tar fokus bort fra det som (hvertfall for min del) kommer til å være avgjørende for veien videre, nemlig rammer og arbeidsforhold! Lønna kan jo diskuteres, men så lenge jeg har til salt på maten teller det mye mer at jeg kan glede meg til jobb og tenke på neste skoledag uten å få klump i magen! Jeg har nå for første gang et skoleår uten kontaktlærerfunksjon. Aldri mer tilbake! Det er helt vilt hvor annerledes hverdagen min er blitt. Likevel er det ikke holdbart, og jeg blir ikke pensjonist i dette yrket hvis det ikke blir endringer. Praksissjokket var stort da jeg var ferdig utdannet i -98, og jeg holdt på å gi meg etter det første året. Heldigvis hadde jeg en erfaren og stødig kollega på trinnet som støttet meg, og jeg er ikke en som gir meg så lett. Mentaliteten nå er helt annerledes, og mange føler at de står alene i en tung jobbhverdag. Da er veien ut kort, og man kommer ikke tilbake! Jeg ser stadig vekk tråder her inne der folk klager på at barna deres ikke får nok oppfølging på skolen. At det er stadig nye vikarer, mer eller mindre hentet inn fra gata. At de ikke får det de har krav på av timer. At det ikke finnes kompetente assistenter. At skolen ikke "leverer". Vel, det må faktisk være mulig å "levere", da! Når rådene fra andre foreldre her inne er å "kreve at man setter inn ekstra ressurser", må jeg nesten le. Det må jo finnes ressurser. Og folk. Som er utdannet. Og som vil bruke utdannelsen til det den er ment for! Ærlig talt burde disse varslede krisene bekymre folk mye mer, med mindre de tenker å drive hjemmeundervisning og hjemmesykepleie selv i framtida! Husk at vi er på lag, og at det er foreldre og pårørende som innehar den største makta til å få en endring! At så mange heller hetser lærere og sykepleiere i ulike kanaler gjør ikke saken bedre! Tenk dere om! Anonymkode: e2fe8...c40 13
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #26 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ære være og respekt til deg tenkte jeg. Helt til den siste setningen din. Da falt sympatien som en stein. Har full respekt for lærere jeg, i utgangspunktet. Men jeg savner en setning om at jaggu er det knallhardt og jævlig ja, men vi har i det minste masse fri! Har skjønt på lærervenner at ferier som vinterferie og høstferie er sånne typiske ferier hvor man jobber en del. Men uansett om man jobber 8 timer om dagen i fem dager nå i vinterferien, så kan man om ikke annet legge opp dagen selv, man har mulighet til å være hjemme med barna. Påskeferien vet jeg ikke, mange jobber sikkert med rettinger svartdagene da, og drar på påsketur når mannen kommer tidlig hjem onsdagen? Så masse fridager i mai, pinse. Deretter roes det ned med turer, film og popkorn osv i juni, før man klokker ut tett opptil to måneder blank fri, den fineste tida i året. Jeg elsker jula, og hadde gitt mye for et yrke hvor jeg kan dra fra jobb 20.12 og vite at man skal nyte deilige familiedager i nesten 14 dager. Hadde vært lettere å vise sympati dersom noen hadde gidda og satt pris på alt dette av goder som lærerne faktisk har! Er sikkert dødsslitomt og krevende å være lærer ja, men slik er det da i mange andre yrker og! Og forklar gjerne, når elevene drar hjem kl 13, har man ikke minst tre timer igjen av en ordinær arbeidsdag da? Får man ikke retta og forberedt en hel del i dette tidsrommet, og så dra hjem til kl 16 som alle andre? Og dette skal msn avspasere en hel haug for? Retting, det må må være stor forskjell på å se over et ark med 2-tall enn å rette 23 tentamener. Som sagt, skjønner at mange dager er krevende, men savner at noen faktisk setter pris på de vanvittige godene som og følger med yrket. Anonymkode: 204db...48d Du kommenterer at med siste setning falt sympatien din som en stein. Ditt eget innlegg videre fra dette utsagnet viser tydelig dine egne fordommer.. Tror du virkelig at lærere hadde sluttet hvis hverdagen med alle disse godene var reell? Jeg vet ikke hva andre utfører daglig i sin jobb, og er derfor heller ikke i posisjon til å synse. Hva vi gjør og er pålagt etter elevene går hjem, vet tydeligvis heller ikke du. Jeg kan fortelle deg at det er lite popcorn, film og retting av sider med 2-tall involvert.. Anonymkode: e2fe8...c40 13
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #27 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden):Jeg elsker jula, og hadde gitt mye for et yrke hvor jeg kan dra fra jobb 20.12 og vite at man skal nyte deilige familiedager i nesten 14 dager. Anonymkode: 204db...48d Du kan jo velge å bli lærer. Her i Norge kan man velge hvilket yrke man skal ha, helt selv ! Anonymkode: 36b73...ac5 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #28 Skrevet 16. februar 2022 Tenk å ha en slik holdning til yrkesgrupper at hvis de så mye som våger å gi uttrykk for at de har en utfordrende jobb eller ønsker høyere lønn så er det syting og det er tydeligvis også det verste man kan gjøre 🤣 Lurer hvirkelig på hvem dere er som lager slike hat-tråder her inne støtt og stadig om sykepleiere og lærere. Lurer på hvilken agenda dere egentlig har. Tror dere virkelig at folk vil slutte å be om høyere lønn bare fordi dere har så dårlige holdninger? Anonymkode: 575dc...d10 9 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #29 Skrevet 16. februar 2022 Lærere har en krevende hverdag. Altfor mange oppgaver presset inn på altfor liten tid. For lite ressurser til å gjøre jobben sin på en tilfredstillende måte. Klart mange slutter! Lønnen burde harmonere med ansvar og arbeidsmengde. Ingen gidder å jobbe seg ihjel for en lønn som er ok! hilsen sykepleier som også leter aktivt etter ny jobb, av samme grunner som nevnt over! Anonymkode: 269d1...2a1 8 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #30 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Når så mange sier fra om uholdbare arbeidsforhold heter det ikke syting. Flukten fra disse viktige yrkene er stor, og det er allerede et problem. Som lærer kjenner jeg på at den "reklamen" som er nevnt her, irriterer meg. Den tar fokus bort fra det som (hvertfall for min del) kommer til å være avgjørende for veien videre, nemlig rammer og arbeidsforhold! Lønna kan jo diskuteres, men så lenge jeg har til salt på maten teller det mye mer at jeg kan glede meg til jobb og tenke på neste skoledag uten å få klump i magen! Jeg har nå for første gang et skoleår uten kontaktlærerfunksjon. Aldri mer tilbake! Det er helt vilt hvor annerledes hverdagen min er blitt. Likevel er det ikke holdbart, og jeg blir ikke pensjonist i dette yrket hvis det ikke blir endringer. Praksissjokket var stort da jeg var ferdig utdannet i -98, og jeg holdt på å gi meg etter det første året. Heldigvis hadde jeg en erfaren og stødig kollega på trinnet som støttet meg, og jeg er ikke en som gir meg så lett. Mentaliteten nå er helt annerledes, og mange føler at de står alene i en tung jobbhverdag. Da er veien ut kort, og man kommer ikke tilbake! Jeg ser stadig vekk tråder her inne der folk klager på at barna deres ikke får nok oppfølging på skolen. At det er stadig nye vikarer, mer eller mindre hentet inn fra gata. At de ikke får det de har krav på av timer. At det ikke finnes kompetente assistenter. At skolen ikke "leverer". Vel, det må faktisk være mulig å "levere", da! Når rådene fra andre foreldre her inne er å "kreve at man setter inn ekstra ressurser", må jeg nesten le. Det må jo finnes ressurser. Og folk. Som er utdannet. Og som vil bruke utdannelsen til det den er ment for! Ærlig talt burde disse varslede krisene bekymre folk mye mer, med mindre de tenker å drive hjemmeundervisning og hjemmesykepleie selv i framtida! Husk at vi er på lag, og at det er foreldre og pårørende som innehar den største makta til å få en endring! At så mange heller hetser lærere og sykepleiere i ulike kanaler gjør ikke saken bedre! Tenk dere om! Anonymkode: e2fe8...c40 Akkurat dette som er problemet med yrket! Det er for stor belastning på læreren, for store krav fra lovverket og av foreldre. Læreren skal ta på seg alt, opplæring i både faglig stoff og i sosiale ferdigheter. De skal legge tilrette for alle elever uansett. De skal høre på alle elevenes ønsker eller klager. flr var læreren der for å undervise, nå er det så såååå mye mer! Få inn flere resurser i skolen, så kan lønna bare forbli den samme! Hva med å få en ekstra voksen inn i alle klasser og timer? Barne og ungdomsarbeidere som kan hjelpe til med alt det andre som ikke har med selve undervisningen å gjøre ?! Anonymkode: 36b73...ac5 8
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #31 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du kan jo velge å bli lærer. Her i Norge kan man velge hvilket yrke man skal ha, helt selv ! Anonymkode: 36b73...ac5 Man vet ikke før man er ferdig at hverdagen er et stress-maraton uten like og at man aldri strekker til. Anonymkode: 269d1...2a1 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #32 Skrevet 16. februar 2022 Jeg er eks-sykepleier. Det virker jo som om problemet til lærerne er ganske likt som sykepleierne, mangel på personal. Da hjelper det ikke å gi folk millionlønn, de blir like utslitte. Det trengs flere folk. At ikke fagforbundene er tydeligere på det forstår jeg ikke. Hvis man ber om flere utdannede folk og ikke høyere lønn så vil ikke andre oppfatte oss som sytete heller. Om lærerne kunne konsentrert seg om å undervise og ikke alle sosiale utfordringer på siden, så hadde de vel hatt det bedre? Og sette grenser for seg selv er kjempeviktig. Lærerne må gå sammen om å ikke godta alt det tullet de blir presset på fra kommunene. Det offentlige tyner arbeidstakerne sine til siste dråpe, det er ikke noe nytt. Da må man være tydelig og si stopp, og selvfølgelig ha fagforbundet sitt med seg. Anonymkode: 3ee44...272 8 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #33 Skrevet 16. februar 2022 Merkelig det der gitt. Ikke noe annet land har færre barn per lærer og færre pasienter per sykepleier. Likevel er de visst så ufattelig overarbeidet. Anonymkode: aa840...615 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #34 Skrevet 16. februar 2022 Løsningen er flere privatskoler. Det vil gi valgmuligheter både for foreldre og lærere. Anonymkode: aa840...615 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #35 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Merkelig det der gitt. Ikke noe annet land har færre barn per lærer og færre pasienter per sykepleier. Likevel er de visst så ufattelig overarbeidet. Anonymkode: aa840...615 Har andre land curlingforeldre i like stor grad også, eller stiller de krava til barna istedenfor læreren? Anonymkode: 00ff3...a25 11
Pakini Skrevet 16. februar 2022 #36 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Undervisning for 24ish 10 åringer, hvor assistenten er syk, vikaren til assistenten er syk og foreldrene til Anna er misfornøyde med sfo tilbudet, de har rkngt ig sendt meldinger i hele dag. Per, Espen og Pål hadde slosskamp i skolegården, Espen ble skadet og burde gå til helsesykepleieren, men det er onsdag så hun er ikke der, så du bandasjer, og lager en metal huskelapp om at du må sende beskjed til foreldrene om situasjonen. Sofie gråter fordi hun syns verden er urettferdig, buksa er feil og hun fikk ikke til matteleksene. Du har 24 prøver du skulle ha rettet til fredag, men du skal også gjennomføre 12 foreldresamtaler denne uken, skrive lekseplan, forberede timene - mat og helselæreren er også borte, så du må ta det selv, provisorisk i klasserommet. Caroline, Ingrid og Amalie utestenger, bruker blikk og mobber Marlene, men du har ingen umiddelbar løsning på det problemet og prøver å huske på at du også må snakke med sosiallærer når han er tilbake. Arne skal ha adhd medisinene sine, men nekter å ta de og Mikkel hadde astmaanfall i storefri, så du må følge litt ekstra med på han. Peder har forsvunnet inn i ett hjørne og prøver å gjøre seg usynlig. Du har sett han, men de andre krever oppmerksomheten din - han hadde ikke med mat i dag heller. Du får sjekke i neste friminutt om du kan ta noen knekkebrød på personalrommet til han. Resten av klassen klarer seg tålelig bra, men du har ikke tid til å rose Lise for at gin har lest ut boken sin, eller hjelpe oscar med engelskoppgaven. Oppi det hele skal du undervise og prøve å sørge for godt klassemiljø, være en tydelig lærer, omsorgsfull, empatisk og tilstedeværende. Hva sa du om utagerende Ronny? Anonymkode: cce90...de9 Spot on. Tror ikke en brøkdel av di som kritiserer, egentlig vet hva en lærer gjør i løpet av en dag. og ofte har ikke lærene en assistent med seg heller. Det er ikke greit. Mange er slitne og lei. 11
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #37 Skrevet 16. februar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Både menn og kvinner utdanner seg til både lærer og sykepleier. Anonymkode: 55496...cf1 Ja de gjør de, men hvem hvilket kjønn er mest representert? Just sayin' Anonymkode: 56704...d1c 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #38 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det noen som har rett til å syte, så er det lærerne, tror ikke det finns en lærer som jobber søm lærer pga pengene, de jobbet som lærere fordi de elsker jobben sin på tross av dårlig betalt Anonymkode: d1a95...e92 Lange ferier, trygg arbeidsplass, lave opptakskrav, så skal de i tillegg ha høy lønn? Nei. Anonymkode: 0ff58...67e 5
Prelunia Skrevet 16. februar 2022 #39 Skrevet 16. februar 2022 Jeg er lærer , og er enig i at det til tider er klaging på unødvendige ting. Grunnlønna er i og for seg ikke dårlig , så tviler sterkt på at det er det som er grunnen til at mange forlater yrket. Jeg synes også det har vært unødvendig mye klaging under korona.. Faktisk synes jeg det til tider har vært hypokondertendenser. Hovedutfordringen med yrket er at vi (særlig kontaktlærere) får flere og flere oppgaver -, uten at det blir satt av tid eller ekstra betaling som kompensasjon. Når mange av disse oppgavene er rene dokumentasjonsoppgaver , og gjør at man får mindre tid til undervisningsplanlegging og elevkontakt oppleves det frustrerende. Det er også en stor utfordring at skolesystemet er ekstremt presset på ressurser og store klasser. Man ser så mange elever som hadde trengt en helt annen tilpasning , og mer praktisk undervisning, men man har ikke tid eller ressurser til det. Det blir vel heller sånn at en del lærere ikke føler at denne situasjonen blir kompensert av lønna. Hadde lønna vært bedre kunne sikkert flere "holdt ut", men lønnsøkning hadde ikke løst Hovedutfordringen. Derfor mener jeg det er irrelevante å kreve høyere lønn. Jeg har en del ganger vurdert å slutte som lærer , men lønn har aldri vært hovedgrunn . Grunnen har heller aldri vært utfordrende elever- de takler jeg fint , og gir meg utfordringer jeg liker å jobbe med. Jeg elsker å undervise, inspirere elever og jeg elsker å snu hverdagen til elever som føler at skolen , eller livet, er dritt. Skal det jobbes for at lærere ikke forlater yrket må det fokuseres på klassestørelse, flere yrkesgrupper inn i skolen og mindre klasser. Dette ville gangnet elevene også. 8 2 1
Pus123 Skrevet 16. februar 2022 #40 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det noen som har rett til å syte, så er det lærerne, tror ikke det finns en lærer som jobber søm lærer pga pengene, de jobbet som lærere fordi de elsker jobben sin på tross av dårlig betalt Anonymkode: d1a95...e92 Det er vel heller ingen som har blitt sykepleier pga lønna..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå