Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser enkelte på vennelista mi på FB nå deler et bilde der det står at 16.400 lærere er savnet. Folk som er utdannet lærere, men som nå har andre jobber. Videre står det "En idé å gi lærerne samme lønn som alle andre med lik utdanning?". 

Altså, hva pokker snakker de om? De tjener i snitt f.eks mer enn vernepleiere, men mer enn sosionomer. Begge med like lang utdannelse. Min empati med lærerne synker virkelig i takt med sytingen

Anonymkode: 5f6ec...892

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har ikke falt deg inn at når svært mange uttrykker misnøye med noe, så kan det være noe i det?

Hilsen én av de 16.400.

• Liker 46
Skrevet

Enig. Har en i familien som er førskolelærer og han klager bestandig. Han skulle prøvd seg i en av de andre yrkene med like lang utdanning og nokså lik lønn. 

Undervisning for 24ish 10-åringer (med assistenter som hjelper til), sitte i ro og fred hjemme på ettermiddagstid/ferier å rette prøver  VS underbemannet julaften med tvang på psykotiske Ronny full av steroider og amfetamin. 

Anonymkode: a4384...369

• Liker 14
Skrevet
Daisy_B skrev (4 minutter siden):

Det har ikke falt deg inn at når svært mange uttrykker misnøye med noe, så kan det være noe i det?

Hilsen én av de 16.400.

Svar heller på spørsmålet. Hva er det egentlig de er ute etter? De tjener jo det samme som andre med like lang utdannelse. 

Og selvsagt står man fritt til å bytte yrke. Hvor mange økonomer tror du nå jobber med noe annet f.eks. Finnes sikkert titusenvis av dem også, uten at det sytes om på inn- og utpust. 

• Liker 11
Skrevet

Beklager, men lærere gjør en viktigere jobb for mange flere enn sosionomer. Det er bare offentlig ansatte som tror at lengden på utdannelse bør ha noe å si for hva lønna er. Det viktige for samfunnet er jobben man gjør.

Anonymkode: 99ad6...595

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet
Tvillingsjel skrev (1 minutt siden):

Lærerutdanning er 5 årig. Sykepleie, vernepleie, sosionom er 3 årig…

Veldig, veldig, veldig mange lærere har ikke femårig utdannelse. 

Men ok, da. Logoped. Femårig utdannelse. Tjener i snitt dårligere enn lærere. Poenget er jo at lærere ikke har dårlig lønn! 

• Liker 22
Skrevet
12 minutter siden, Daisy_B said:

Hilsen én av de 16.400.

Så hvis svært mange hopper utenfor et stup så er det rett å gjøre?

Anonymkode: 6d196...a3a

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Undervisning for 24ish 10 åringer, hvor assistenten er syk, vikaren til assistenten er syk og foreldrene til Anna er misfornøyde med sfo tilbudet, de har rkngt ig sendt meldinger i hele dag. Per, Espen og Pål hadde slosskamp i skolegården, Espen ble skadet og burde gå til helsesykepleieren, men det er onsdag så hun er ikke der, så du bandasjer, og lager en metal huskelapp om at du må sende beskjed til foreldrene om situasjonen. Sofie gråter fordi hun syns verden er urettferdig, buksa er feil og hun fikk ikke til matteleksene. Du har 24 prøver du skulle ha rettet til fredag, men du skal også gjennomføre 12 foreldresamtaler denne uken, skrive lekseplan, forberede timene - mat og helselæreren er også borte, så du må ta det selv, provisorisk i klasserommet. Caroline, Ingrid og Amalie utestenger, bruker blikk og mobber Marlene, men du har ingen umiddelbar løsning på det problemet og prøver å huske på at du også må snakke med sosiallærer når han er tilbake. Arne skal ha adhd medisinene sine, men nekter å ta de og Mikkel hadde astmaanfall i storefri, så du må følge litt ekstra med på han. Peder har forsvunnet inn i ett hjørne og prøver å gjøre seg usynlig. Du har sett han, men de andre krever oppmerksomheten din - han hadde ikke med mat i dag heller. Du får sjekke i neste friminutt om du kan ta noen knekkebrød på personalrommet til han. Resten av klassen klarer seg tålelig bra, men du har ikke tid til å rose Lise for at gin har lest ut boken sin, eller hjelpe oscar med engelskoppgaven. Oppi det hele skal du undervise og prøve å sørge for godt klassemiljø, være en tydelig lærer, omsorgsfull, empatisk og tilstedeværende.

Hva sa du om utagerende Ronny?

Anonymkode: cce90...de9

Men det finnes jo massevis av utfordringer i de fleste yrker, men det er ingen som syter så mye som lærerne og sykepleierne. 

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Undervisning for 24ish 10 åringer, hvor assistenten er syk, vikaren til assistenten er syk og foreldrene til Anna er misfornøyde med sfo tilbudet, de har rkngt ig sendt meldinger i hele dag. Per, Espen og Pål hadde slosskamp i skolegården, Espen ble skadet og burde gå til helsesykepleieren, men det er onsdag så hun er ikke der, så du bandasjer, og lager en metal huskelapp om at du må sende beskjed til foreldrene om situasjonen. Sofie gråter fordi hun syns verden er urettferdig, buksa er feil og hun fikk ikke til matteleksene. Du har 24 prøver du skulle ha rettet til fredag, men du skal også gjennomføre 12 foreldresamtaler denne uken, skrive lekseplan, forberede timene - mat og helselæreren er også borte, så du må ta det selv, provisorisk i klasserommet. Caroline, Ingrid og Amalie utestenger, bruker blikk og mobber Marlene, men du har ingen umiddelbar løsning på det problemet og prøver å huske på at du også må snakke med sosiallærer når han er tilbake. Arne skal ha adhd medisinene sine, men nekter å ta de og Mikkel hadde astmaanfall i storefri, så du må følge litt ekstra med på han. Peder har forsvunnet inn i ett hjørne og prøver å gjøre seg usynlig. Du har sett han, men de andre krever oppmerksomheten din - han hadde ikke med mat i dag heller. Du får sjekke i neste friminutt om du kan ta noen knekkebrød på personalrommet til han. Resten av klassen klarer seg tålelig bra, men du har ikke tid til å rose Lise for at gin har lest ut boken sin, eller hjelpe oscar med engelskoppgaven. Oppi det hele skal du undervise og prøve å sørge for godt klassemiljø, være en tydelig lærer, omsorgsfull, empatisk og tilstedeværende.

Hva sa du om utagerende Ronny?

Anonymkode: cce90...de9

Dette. Det er mye utfordringer blant elever på skolene. Utagering, atferdsvansker, mobbing, diagnoser, vanskelige hjemmeforhold, og store psykiske vansker. Lærere blir i stor grad både foreldre, meglere, psykologer og lærere, uten at de egentlig har noe formell kompetanse til å håndtere barn i kriser med store psykiske vansker. De er lærere. Utdanningen består i hvordan å lære bort, ikke å lære om alle mulige diagnoser og utfordringer de må håndtere i løpet av arbeidshverdagen. Jeg er faglærer på ungdomsskole, og underviser kun et par timer i uka. Det er jammen utfordrende og jeg har fått en helt annen respekt for lærere enn før. De skal virkelig ha de som står på dag etter dag i en full stilling med så mye utfordringer.

• Liker 19
  • Nyttig 1
Skrevet
5 hours ago, Tvillingsjel said:

Dette. Det er mye utfordringer blant elever på skolene. Utagering, atferdsvansker, mobbing, diagnoser, vanskelige hjemmeforhold, og store psykiske vansker. Lærere blir i stor grad både foreldre, meglere, psykologer og lærere, uten at de egentlig har noe formell kompetanse til å håndtere barn i kriser med store psykiske vansker. De er lærere. Utdanningen består i hvordan å lære bort, ikke å lære om alle mulige diagnoser og utfordringer de må håndtere i løpet av arbeidshverdagen. Jeg er faglærer på ungdomsskole, og underviser kun et par timer i uka. Det er jammen utfordrende og jeg har fått en helt annen respekt for lærere enn før. De skal virkelig ha de som står på dag etter dag i en full stilling med så mye utfordringer.

Å være psykolog, ja. Det har jeg mye erfaring med fra jobben 😅. Både ovenfor foreldre og elever. Dessverre vet jeg ikke hva jeg driver med, så det er vanskelig. Når eleven som har traumer fordi noe fælt skjedde for noen år siden, de samtalene må jeg ta. Og klarer jeg å avtale med helsesøster å ta samtaler med elev, så blir det annenhver uke, hvis hun har tid! 

Og når noen av gutta har sloss og den ene har stukket av, så må jo jeg gå og lete. Vet ikke hva klassen driver med da, jeg. Ofte er klasserommet nedtagga og unger sitter oppe på bokhyllene når jeg endelig kommer inn igjen. Også får jeg klager på utviklingssamtale om at lille, sjenerte Lise syns det er bråkete i klassen. Men det er mange ganger de bare  må overlates til seg selv. 

For min del tåler jeg alt dette. Ungene skjerper seg når jeg kommer inn igjen, jeg har hatt en fin prat med eleven som stakk av, og jeg får ordna opp. Men jeg syns jo synd på de andre som bare sitter der til pynt.

En dag skulle vi gå på ski. Det var helt krise. Etter storefri skulle vi gå, men noen av jentene drev og krangla. Jeg kunne jo ikke sende resten av klassen bort i skogen, så de måtte bare vente. Når vi endelig var klare, måtte jeg hjelpe noen elever med å ta på seg skia, og en elev presterte å prøve å ta på seg sekken etter at hn hadde tatt på seg stavene. En siste elev hadde ødelagte bindinger, så jeg sto i en evighet og prøvde å ordne de. Hn kunne jo ikke bli igjen alene i skolegården. Vi kom oss endelig fram til der vi skulle være, og da sistemann som gikk typ ett skritt fram og to tilbake kom frem, sjekket jeg klokka. 15 min til skoledagen er over... 

Jeg har jo skjønt at kontaktlærerjobben omhandler mye mer enn å undervise. Men da må vi få tid til det. Jeg vil heller ha mer tid enn høyere lønn, da. Noe bør gjøres, uansett. 

Sett inn flere faglærere og ha kontaktlærer som tolærer i flere av timene. Slik kan kontaktlærer få tatt elevsamtaler, ordnet opp i konflikter, tatt kartlegginger osv osv samtidig som klassen får undervisning. Og er det noen som trenger plaster, er syke og må hjem eller andre ting, slipper den som underviser å ta det. 

Anonymkode: e6750...62c

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ser enkelte på vennelista mi på FB nå deler et bilde der det står at 16.400 lærere er savnet. Folk som er utdannet lærere, men som nå har andre jobber. Videre står det "En idé å gi lærerne samme lønn som alle andre med lik utdanning?". 

Altså, hva pokker snakker de om? De tjener i snitt f.eks mer enn vernepleiere, men mer enn sosionomer. Begge med like lang utdannelse. Min empati med lærerne synker virkelig i takt med sytingen

Vernepleier og sosionom har ikke master, det har lærere

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Svar heller på spørsmålet. Hva er det egentlig de er ute etter? De tjener jo det samme som andre med like lang utdannelse. 

Og selvsagt står man fritt til å bytte yrke. Hvor mange økonomer tror du nå jobber med noe annet f.eks. Finnes sikkert titusenvis av dem også, uten at det sytes om på inn- og utpust. 

Dette stemmer jo overhode ikke! Lærere har masterutdanning !

Anonymkode: 36b73...ac5

• Liker 7
Skrevet (endret)

Det blir vanskelig å forholde seg til påstanden om at de har dårlig eller god nok lønn uten presisering av hva en mener er sammenlignbare grupper og statistikk på deres lønn. 

Endret av herzeleid
  • Liker 4
Skrevet

Det er ingen som syter så mye som lærere og sykepleiere. Ikke engang helsefagarbeidere eller barnehageansatte er i nærheten av den sytingen. Enda de har nesten like krevende jobber og myyyye mindre betalt. 

Anonymkode: 06a21...a54

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ingen som syter så mye som lærere og sykepleiere. Ikke engang helsefagarbeidere eller barnehageansatte er i nærheten av den sytingen. Enda de har nesten like krevende jobber og myyyye mindre betalt. 

Anonymkode: 06a21...a54

Du tenker ikke på at de syter like mye, men har ikke så sterk fagforening? Lærer og sykepleieforbundet er sterke og tør å vise seg. Mens fagforbundet som er forbundet de fleste helsefagarbeidere holder med, er feige og går aldri ut i media. Dessuten er det ikke syting. Det er er faktum at det mangler lærere og sykepleiere så det faktisk er en krise. Det må folk tåle uten å kalle det syt.  Det sier mere om deg enn om både lærere, sykepleiere og deres forbund. 

Anonymkode: 55496...cf1

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det noen som har rett til å syte, så er det lærerne, tror ikke det finns en lærer som jobber søm lærer pga pengene, de jobbet som lærere fordi de elsker jobben sin på tross av dårlig betalt

Anonymkode: d1a95...e92

• Liker 7
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Men det finnes jo massevis av utfordringer i de fleste yrker, men det er ingen som syter så mye som lærerne og sykepleierne. 

Det er veldig enkelt hvis du tenker på hvilket kjønn som utdanner seg til disse yrkene 😂

Anonymkode: 56704...d1c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er veldig enkelt hvis du tenker på hvilket kjønn som utdanner seg til disse yrkene 😂

Anonymkode: 56704...d1c

Både menn og kvinner utdanner seg til både lærer og sykepleier. 

Anonymkode: 55496...cf1

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...