Gå til innhold

Hvordan ser du for deg pensjonisttilverelsen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

De høye fødselkullene  etter gledesutbruddet når krigsårene   tok slutt 1945 -1955 er nå iferd med å avslutte  yrkeslivet, og går inn  i  pensjonisttilverelsen. Mange fra denne  genrasjonen  gjekk rett uti jobb etter endt folkeskole / framhaldskole som 15-16 åringen + evntl.  kanskje 2 år på  en realskolen.  Unge Gutter reiste til sjøs  (utenriksfart) eller dro  på fiske, 17-18 års alderen medan andre fekk seg jobb v/ de mekaniske verftene.  Jentene fekk seg jobb som tjenestepiker / huspostjobber hos  en familie eller bekjente til en slavelønn som de ferreste hadde godtatt idag, og pensjonsavtaler var eit ukjent begrep. Når ein er i sin beste alder så er lønnen det viktigste, og de ferreste såg  føre seg  pensjonsalderen. 

Når forventer du selv (alder ) å kunne  pensjonere deg ? 

Hvordan ser du / dere for deg din økonomiske kvardag som pensjonist ?

Hvordan ser du deg din sosiale kvardag som pensjonist ?

Endret av Skybe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det heldigvis en god stund til jeg blir pensjonist, ser for meg å jobbe i 30 år til da er jeg 70.
Håper jeg kan holde meg relevant og dermed ha konsulent jobber mot slutten av karrieren. Det vil gi en mer fleksibel livsstil. 

Det økonomiske vil gå fint med nedbetalt hus og hytte. Sosialt er jeg mer spent på, jobber mye nå så det sosiale nettverket er i stor grad på jobben. 

Skrevet
Skybe skrev (På 16.2.2022 den 0.13):

Jobber til jeg er 62 og ikke en dag etter det. 

Jeg skal greie meg økonomisk, har nedbetalt hus og har ikke tenkt å reise eller gjøre store sprell som pensjonist. Det jeg ser fram til er gode dager, gjøre hva jeg vil uten plikter. Kunne sove en hel dag uten å måtte ut på jobb eller andre ting. Ta egne valg. Sosialt har jeg mange venner og kjente jeg vil bruke mer tid på og være med på frivilig arbeid, ellers trivs jeg godt alene og jeg. Trenger ikke å sosialisere mange dager i uka. 

Anonymkode: 5f8a6...7be

• Liker 1
Skrevet

Planlegger når vi er 62 og 60. Vi sparer en god del i privat pensjonssparing, har ingen lån og lever relativt enkelt. Har heller ingen arvinger så har tenkt å svi av sparepengene på reising.

Anonymkode: bf300...2db

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet

Går av den dagen jeg kan.  Økonomisk vil det gå bra.

Skrevet

Jeg har pensjonert meg, er noen år fra 60. 

Jeg og min kone tar ut i størrelse 600 k i pensjon hver, som går til livet, reiser og gøy. Jeg har litt kontakt med de som har tatt over bedriften, og det gamle nettverket, men stort sett lever vi i tosomheten.

Siden vi i stor grad styrer pensjonsuttaket selv, ser jeg ikke noen store risikoer økonomisk i framtiden.

Skrevet

Jeg kjenner ikke én eneste fra generasjonen født på 50-tallet som var tjenestepike eller sjømann. Min mor, far, svigermor og svigerfar, samt alle deres søsken er født på 40- og 50-tallet, og så og si alle tok høyere utdannelse. De utdannet seg, jobbet, fikk barn, hadde etterhvert god økonomi, og har det svært godt som pensjonister nå. 

Min besteforeldregenerasjon derimot, altså de som ville vært over 100 år i dag, hadde det trangere. Men det er lenge siden de gikk i graven.

Anonymkode: 2d94a...a23

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er 25 år unna for min del... Mye kan jo skje på den tiden. Men jeg ser for meg at vi selger det store huset og kjøper noe rimeligere og mer lettstelt. Før var drømmen å bo i samme huset helt til vi ble gamle, slik at mine barn kunne komme og gjenoppleve barndomsmagien litt når de besøkte oss. Slik har jeg tross alt opplevd det når jeg har besøkt mine foreldre de siste 15-20 årene... Men jeg ser nå, når foreldrene mine har blitt pensjonister, hvordan huset forfaller uten at de helt klarer å ta vare på det. Og mine barndomsminner blir uansett litt mindre verdt av å se foreldrene mine gå og hakke på hverandre. Hadde vært bedre om de ble skilt for å være ærlig 🙈 Så jeg tenker hvert fall at vi ikke skal tviholde på dette store huset til vi skal på sykehjem. Jeg ønsker å jobbe så lenge helsen holder, og å heller bytte jobb til en enklere jobb enn å gå av med tidlig pensjon når jobben jeg har nå blir for krevende.

Anonymkode: 41d8a...5b0

Skrevet

Så snart som mulig, helst i morgen. Men blir vel å jobbe til jeg er 62. Mye som kan skje innen den tid da (over 20 år til) så vi får se. Blir nok ikke gammel grunnet sykdom som har tatt livet av alle familiemedlemmer innen 70 års alder så hadde vært fint å få noen rolige år uten jobb før jeg takker av. Regner med at det vil bli litt økonomisk trangere, men jeg sparer opp så jeg håper det skal gå bra. 

Anonymkode: 0634d...c1c

• Liker 1
Skrevet

De høye fødselkullene  etter gledesutbruddet når krigsårene   tok slutt 1945 -1955 er nå iferd med å avslutte  yrkeslivet, og går inn  i  pensjonisttilverelsen. Mange fra denne  genrasjonen  gjekk rett uti jobb etter endt folkeskole / framhaldskole som 15-16 åringen + evntl.  kanskje 2 år på  en realskolen.  Unge Gutter reiste til sjøs  (utenriksfart) eller dro  på fiske, 17-18 års alderen medan andre fekk seg jobb v/ de mekaniske verftene.  Jentene fekk seg jobb som tjenestepiker / huspostjobber hos  en familie eller bekjente til en slavelønn som de ferreste hadde godtatt idag, og pensjonsavtaler var eit ukjent begrep. Når ein er i sin beste alder så er lønnen det viktigste, og de ferreste såg  føre seg  pensjonsalderen. 

Her bommer du med 30-40 år. Minst.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så snart som mulig, helst i morgen. Men blir vel å jobbe til jeg er 62. Mye som kan skje innen den tid da (over 20 år til) så vi får se. Blir nok ikke gammel grunnet sykdom som har tatt livet av alle familiemedlemmer innen 70 års alder så hadde vært fint å få noen rolige år uten jobb før jeg takker av. Regner med at det vil bli litt økonomisk trangere, men jeg sparer opp så jeg håper det skal gå bra. 

Lykke til! Om 20 år er det ikke mulig å gå av med pensjon som 62-åring. I alle fall ikke om du skal få pensjon.

Skrevet
Druid skrev (4 minutter siden):

Jeg har pensjonert meg, er noen år fra 60. 

Jeg og min kone tar ut i størrelse 600 k i pensjon hver, som går til livet, reiser og gøy. Jeg har litt kontakt med de som har tatt over bedriften, og det gamle nettverket, men stort sett lever vi i tosomheten.

Siden vi i stor grad styrer pensjonsuttaket selv, ser jeg ikke noen store risikoer økonomisk i framtiden.

Men hva gjør dere på dagtid? Jeg får jo hetta bare jeg må ha en dag hjemme med sykt barn og jeg er nok bare 16-17 år yngre enn deg 🙈 Jeg er fullstendig avhengig av å lufte meg ofte, ha det fint med masse kollegaer og å bli utfordret faglig. Har dere tatt opp noen nye hobbyer?

• Hjerte 1
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Lykke til! Om 20 år er det ikke mulig å gå av med pensjon som 62-åring. I alle fall ikke om du skal få pensjon.

Signerer denne. Min plan er å gå over i en enklere jobb når jeg ikke orker mer i nåværende (er spesialsykepleier). Har mine planer 😊

Skrevet
2 minutter siden, Brunello said:

Da blir det nok den berømmelige uføretrygda på meg🤷‍♀️ Blir nok rullestol også innen den tid så på den ene eller andre måten så er jeg ferdig med arbeidslivet når jeg blir 62. Må over i mindre fysisk jobb godt innen den tid da, kontorjobb eller noe slikt. Men de finnes jo heldigvis.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hva gjør dere på dagtid? Jeg får jo hetta bare jeg må ha en dag hjemme med sykt barn og jeg er nok bare 16-17 år yngre enn deg 🙈 Jeg er fullstendig avhengig av å lufte meg ofte, ha det fint med masse kollegaer og å bli utfordret faglig. Har dere tatt opp noen nye hobbyer?

Folk er forskjellige. Jeg er i 40-årene, har null problem med å få dagene til å gå. Føler at dagene på jobb er bortkastet tid. 

Anonymkode: c1528...e5d

• Liker 3
Skrevet

Jobb til 55. Lønn fra et sovende holdingselskap til pensjonsalder. Sper på pensjon med utleie av boliger. Salg av enebolig rundt 65 årsalder. Bo i Frankrike i mitt lille krypinn der fra september til mai. Bo på hytta ved sjøen fra mai til september.  Noen venninner i Norge og noen venninner i Frankrike vil gjøre livet verdt å leve noen år før jeg graves ned. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da blir det nok den berømmelige uføretrygda på meg🤷‍♀️ Blir nok rullestol også innen den tid så på den ene eller andre måten så er jeg ferdig med arbeidslivet når jeg blir 62. Må over i mindre fysisk jobb godt innen den tid da, kontorjobb eller noe slikt. Men de finnes jo heldigvis.

Det er en skam at harde fysiske yrker med jobbstart som 18-åring har samme pensjonsalder som kontorister som er ferdig utdannet når de er 26-27 😡

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Folk er forskjellige. Jeg er i 40-årene, har null problem med å få dagene til å gå. Føler at dagene på jobb er bortkastet tid. 

Anonymkode: c1528...e5d

Da er vi motsatte der 😆 Jeg blir bare lat av å gå hjemme dessverre. Også digger jeg jobben min da. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er en skam at harde fysiske yrker med jobbstart som 18-åring har samme pensjonsalder som kontorister som er ferdig utdannet når de er 26-27 😡

Nå har jeg fysisk yrke som krevde Master da, så jeg startet ikke å jobbe før jeg var 25 år selv. Tenker at man ka gå over til å bli kontorarbeider når det fysiske blir for tungt, det er planen min hvertfall. Men jeg vil fortsatt gjerne få noen år som pensjonist før jeg går i graven. 

Skrevet

Jeg går hjemme nå (er 40) og kjeder vettet av meg. 
blir deprimert av å ikke ha en jobb 😓 

I tillegg har jeg ingen mann. Mulig det hadde hjulpet på! 
Drømmer om å finne en jobb jeg kan ha til jeg stryker med. 

Anonymkode: f1b34...f2c

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...