Gå til innhold

Hvor ofte besøker du graven?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er en grunn til at folk sjelden besøker graver. Den døde har sjelden noe tilknytning til graven sin. Det er bare det døde legemet. Folk besøker istedet "graven" i tankene sine. Tenne et lys og tenke på den døde. 

Anonymkode: 3a7a9...f63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreldrene mine er gravlagt på hjemstedet mitt hvor jeg vokste opp, 7 timers kjøretur fra her. Pappa døde for 32 år siden, mamma for 2 år siden. Har ikke besøkt graven siden deres siden mammas begravelse for 2 år siden, pga konflikt i familien hvor søster har svindlet til seg alt av arv (selv om hun ikke var pappas biologiske barn). Men er jeg som betaler festeavgift og stell av gravene...

Anonymkode: fb694...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært på graven til mine foreldre på noen år. Men det er fordi jeg har ikke vært i Norge pga pandemien. Skal derimot innom den når jeg kommer dit igjen om noen uker. 

Anonymkode: 31bd3...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri. Bokstavelig talt aldri. Min morfar døde for 10år siden og jeg har ikke vært der siden begravelsen, ser ikke poenget. 

Anonymkode: 30623...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte å strø asken etter min far, og det følest fortsatt riktig. Det er så mange som føler at de «må» besøke og stelle gravsteder, og så blir det dårlig samvittighet…. Besøk graven så ofte som der følest riktig for deg💜

Anonymkode: b4105...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa døde for snart tre år siden. I begynnelsen var jeg der ofte, gjerne hver dag. Så kom hverdagen, og det ble sjeldnere. Nå har jeg fått et barn, og i den nye hverdagen med full jobb og barnehage er jeg der kanskje hver 3. måned, selv om jeg kjører forbi den nesten hver dag. Jeg kan se den fra bilen, sånn sett "besøker" jeg den ganske ofte. Det har hendt at jeg har tatt med sønnen min for å kjøpe for eksempel en potte påskeliljer, også har vi dratt innom graven for å sette de der. 

Jeg tenker at jeg kanskje burde besøkt den oftere, spesielt siden den ligger så synlig til og er en del av et ganske nyetablert gravfelt. Men tiden strekker ikke til. Kanskje blir det enklere nå med lengre kvelder og varmere vær.

Anonymkode: 7343a...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Besøker gravene til mine nærmeste på sommeren, planter blomster og holder det pent. Hender at jeg drar før jul med lykter. 

Jeg minnes de heller med andre ting, har ei hylle i ett glasskap med bilder av de, der har jeg ofte slike elektriske lys og evt. en liten blomster. Føles bedre. Føler lite på graven, minner meg mest på sorgen og begravelsen... 

Anonymkode: 4fa71...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hver søndag går jeg og sønnen på 6 år tur til graven til men kjære/hans pappa. I tillegg til minnedager som bryllupsdag, datoen vi ble sammen, farsdag, julaften, nyttårsaften, bursdag og dagen han døde. Ofte for mange men nødvendig for meg(oss) ❤️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke i graven sjelen er. Den er over på den andre siden og sjelen hans omkring deg i det daglige og han får med seg alt du gjør og ønsker deg bare godt. Graven er bare en jordisk «ting», som alt annet jordisk her. Fu lan like gjerne tenne et lys hjemme i stua for han. Ikke bekymre deg for antall besøk på graven. 

Anonymkode: 15a15...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...