Gå til innhold

Hvor ofte besøker du graven?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min far gikk bort for et år siden. Det har nå gått 3 mnd siden jeg var på gravlund. Jeg føler på skikkelig dårlig samvittighet.

jeg har hatt egne problemer. Men tenkt på min pappa i blandt.

er det normalt å besøke gravlund så skjeldent?

faren min var ung og hadde akutt dødsfall. Jeg var mye i sorg i starten.

første dagene ble jeg så dårlig av å de graven: insektene oppå graven og alt.

etter det følte jeg egt bare tristhet. Føler jeg aldri har følt glede av å gå til gravlund.

folk beskriver at de føler nærhet.  Jeg føler ingenting spesielt. Kanskje fordi jeg bør dra alene? 
jeg føler meg dårlig som person. Men jeg «orker» ikke å dra dit selv om det er nærme. Orker ikke å ta buss. Det er 2 stopp med buss. Men er sliten etter jobb, og har ellers slitet md depresjon av ekteskapet mitt å

Anonymkode: c123e...3ce

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er over ett år siden jeg besøkte min families grav, er stort sett besteforeldre, oldeforeldre, og de i den generasjon som er i den. Men har ikke følt for å besøke den så ofte. Mest fordi jeg kan bli sint på de døde som er der, synes det bare er frustrerende å dra dit å vite at man ikke kan ta et oppgjør med dem!

Anonymkode: 10d98...0f2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være bra å besøke graven hvis det får deg til å føle deg bedre, eller snu/dra derfra raskt hvis det blir for tøft. Men skulle ikke være noe galt i å besøke en grav bare en gang i året.

Anonymkode: 10d98...0f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri besøkt graven til moren min. Minnes henne på andre måter. 

Anonymkode: 7a087...708

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ex mann døde for 6 mnd siden og jeg var ikke på urne nedsettelsen. Og har heller ikke besøkt graven. Har en blanding av sinne og sorg over det. Fikk ikke fortalt han hvor drittsekk han var som far og mann. Forundret at man allikevel kan sørge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stort sett en gang i året, rett før juleaften for å sette på kranser og lys. Er ikke hvert år heller fordi noen ganger er det andre familiemedlemmer som setter på dette. 

For meg er det fint at jeg har en grav å gå til om jeg har lyst, men det er jo samtidig bare levningene som ligger der. Minnene har jeg alltid med meg uansett, og personene bor i hjertet mitt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er ikke en dårlig person selv om du ikke føler for å besøke graven. Det er helt greit å å til grava, men også helt greit å ikke gjøre det. Det finnes ingen fasit. Gjør det som er godt for deg og hjelper deg, uten dårlig samvittighet. Du har ikke gjort noe galt. ❤️

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min far gikk bort for et år siden. Det har nå gått 3 mnd siden jeg var på gravlund. Jeg føler på skikkelig dårlig samvittighet.

etter det følte jeg egt bare tristhet. Føler jeg aldri har følt glede av å gå til gravlund.

folk beskriver at de føler nærhet.  Jeg føler ingenting spesielt. Kanskje fordi jeg bør dra alene? 
jeg føler meg dårlig som person. Men jeg «orker» ikke å dra dit selv om det er nærme. Orker ikke å ta buss. Det er 2 stopp med buss. Men er sliten etter jobb, og har ellers slitet md depresjon av ekteskapet mitt å

Mistet moren min for 3 år siden og kjenner på akkurat det samme som deg. Å besøke graven er noe av det vanskeligste jeg vet og jeg kjenner det knyter seg litt i meg bare jeg tenker på det her nå. Ikke minst fordi jeg ikke har noen å dele stunden med og det føles så tøft å stå der alene.

Kanskje disse tingene blir lettere etterhvert, men jeg kommer nok uansett ikke til å ‘orke’ mer enn 1 gang per år, da sikkert datoen hun døde.

Anonymkode: 95dc2...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistet mamma for 1 år siden. Er på graven hennes ca annenhver mnd. Tror det blir litt hyppigere til våren og sommeren.

Føler ikke noe nærvær ved graven hennes. Føler egentlig ingen ting der. Men jeg liker at det ser fint ut der hvor navnet hennes står og jeg vet at hun hadde likt at det ser fint ut. Det er jo hennes siste hvilested og av respekt for henne så ønsker jeg det skal se pent ut der. Hadde jeg ikke brydd meg om det hadde jeg ikke besøkt graven ofte. For minnene og sorgen pleier jeg uansett i hjertet mitt.

Anonymkode: 9699b...427

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg besøker graven altfor lite. Men den ligger litt "utenfor hverdagen" for meg. Dvs, jeg må ta bussen en ekstra tur for å komme dit. Nå i etterkant, skulle jeg ønske vi hadde valgt en annen gravlund, men har forstått det slik at det ikke er mulig å endre i ettertid.

Men de er mitt hjerte og mine tanker nesten daglig, så det er vel det som betyr noe.

Samtidig reagerer jeg jo på graver som ser ustelte og lite besøkte ut. Hva er da vitsen med en grav? Jeg har sagt til mine barn at jeg vil enten ha asken spredd, eller begraves i en minnelund. Da trenger de ikke ha dårlig samvittighet for å ikke finne tid til graven min.

Anonymkode: 03340...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha dårlig samvittighet, det hjelper virkelig ikke for noe som helst ❤️ 

Egentlig er jeg enig med AB over her, er det virkelig vits i å ha en grav, man kan minnes de døde på så mange andre bra måter! 

Anonymkode: df1bf...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går veldig opp og ned, av og til er det bare vondt, av og til føler jeg ingenting og er der bare for å sørge for at det er  pent der . Jeg har minnene i helt andre ting i hverdagen ❤️ 

Anonymkode: eafa5...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er litt dumt med graver; det fører fort til dårlig samvittighet og skyld og skam og følelse av at man "burde" og "måtte". 

For noen er graven god å ha, et sted de føler nærhet til den avdøde, og finner trøst. For andre er det ikke det, og da er det jo bare meningsløst at man skal gå dit av plikt, når man har null utbytte av det. 

Jeg tenker at om man først har lagt avdøde i en grav, bør noen stelle den, men altså, det trenger ikke være deg, og man kan ha en lettstelt grav som trenger minimalt med vedlikehold, så man ikke må dra dit mer enn en gang dan og vann. 

For å si det sånn: jeg vet ikke engang hvor graven til min farmor og farfar er, og jeg var veldig glad i dem... 

Anonymkode: 514d2...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor ofte vi besøker haven kommer an på årstiden.

Vi tenner lys rundt alle-helgens-søndag, legger på krans lille julaften, og oftere blir det ikke om vinteren. 

På våren blir det litt oftere, for da må det ryddes etter vinteren, plantes, klippes, osv, men hver 14.dag i gjennomsnitt. 

Om sommeren må det ofte vannes hyppig, så da kan det bli en gang i uken, avhengig av været.

Om høsten blir det ryddet, og lagt på granbar/lyng, så da blir det en gang i måneden frem til snøen kommer.

Vi bor slik til at vi bokstavelig talt ser graven hver eneste dag, og jeg tror det gjør det vanskeligere å utsette vedlikehold på graven.

Anonymkode: 1ce05...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker

I begynnelsen var jeg på graven minst 2 ganger i mnd. Nå besøker jeg graven hver morsdag, fødselsdagen hennes, allehelgens dag og lille Julaften. Om sommeren er jeg der og planter sommerblomster.

Mye av gleden ved å pytnte med andre ting, sånn som engler, lykter og blomsterbuketter er blitt borte. All den tid disse tingene ikke får stå i fred, men blir stjålet gang på gang :(

Anonymkode: 0ae6c...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.2.2022 den 23.21):

Har familiegrav. Besøker den til Jul og tenner lys. Betaler for stell ellers. Behøver ikke være ved en grav for å tenke på et menneske man elsket. Bruker heller litt itd på bilder og gode minner innimellom. Klem til deg ❤️

Anonymkode: b3a6c...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 15.2.2022 den 23.21):

Tror det er helt normalt.

Min mor døde da jeg var 7 , min far døde for et par år tilbake og min søster døde for rundt ti år siden . Har aldri vært en "grav" person . Alle andre er på graven(e) og spør meg om det samme . Helt ærlig føler jeg ikke for å sitte foran en stein og tenke . De gode minnene ligger ikke på kirkegården ♥️Det gir meg ikke en indre fred av å være på kirkegården . Setter ned blomster og slikt i ny og ne men blir aldri sittende der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
AnonymBruker

Jeg mistet mamma brått for noen år tilbake.

Livet mitt har vært kaos siden da, og spesielt de siste 5-6 årene. Jeg har ikke tid eller energi til å dra. Jeg har mer en nok med å bare komme meg gjennom dagen.

Men uansett så bor jeg i huset til mamma, og har alle tingene, plantene og klærne hennes. Jeg trenger ikke å besøke en grav på et offentlig sted for å huske henne. Jeg tror det er mange som ikke forstår det, og jeg har fått stygge kommentarer, og en gang en faktisk kjeftesmell, over at jeg ikke drar ofte nok. På kirkegården ligger det en stein med navnet hennes og det som er igjen av kroppen hennes. Det gir meg ingenting, tvert om, så blir jeg litt irritert fordi jeg føler jeg gjør det for alle andre.

Hjemme, og i hodet mitt, og i hele min oppdragelse, ligger det som var hele mamma. Det er der jeg minnes henne, hver eneste dag i mitt liv.

Anonymkode: da92b...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/15/2022 at 11:21 PM, AnonymBruker said:

Min far døde også akutt får 5mnd siden. Jeg skal dit i påsken, tar med en feltstol og en termos med kaffe å setter en kaffekopp på graven hans :) (han hadde nylig bursdag) jeg føler ikke noen spesiell nærhet, men ved å gjøre ting som jeg pleide gjøre når jeg besøkte han (drikke kaffe) så blir det litt annerledes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går til min far sin grav for å plante blomster eller legge på krans til de ulike årstider. Det er krans og lys til jul, påskeliljer før påske, sommerblomster og høstlyng. Så det blir 4 ganger i året. Han døde da jeg var tenåring så lenge siden men liker og gå og stelle der. 

Anonymkode: 47503...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...