Gå til innhold

Beinhinnebetennelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt litt hardt på løpinga i det siste, mest intervalløkter på mølle. Nå har jeg så sykt vondt foran på leggen! Det går seg til etter 2-3 dager uten løping, men blusser opp igjen med en gang jeg tar en løpeøkt. 

Kan dette være beinhinnebetennelse, eller bare fordi jeg har hatt et lengre opphold fra løping? Løp mye for et år siden, men mest ute. Hva kan jeg gjøre for å komme over denne kneika? Løping er det gøyeste jeg gjør under trening 😭

Anonymkode: cd196...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har kjørt litt hardt på løpinga i det siste, mest intervalløkter på mølle. Nå har jeg så sykt vondt foran på leggen! Det går seg til etter 2-3 dager uten løping, men blusser opp igjen med en gang jeg tar en løpeøkt. 

Kan dette være beinhinnebetennelse, eller bare fordi jeg har hatt et lengre opphold fra løping? Løp mye for et år siden, men mest ute. Hva kan jeg gjøre for å komme over denne kneika? Løping er det gøyeste jeg gjør under trening 😭

Anonymkode: cd196...596

Det kan være det. Jeg ville gått til en fysioterapeut hvis det ikke gir seg. Det beste er å ha en belastning som er såpass lav at det ikke blusser opp etter løping. Korte turer som du gjør lengre og lengre. Bygge belastning over tid 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du trappet opp veldig hurtig? Ville droppet intervallene en stund, og heller fokusert på å øke antall kilometer sakte men sikkert.

Anonymkode: 99a91...e65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill time hos fysioterapeut og lag en plan sammen med ham/henne.

 

 

Anonymkode: 66308...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 
 

Må jeg virkelig til fysio for dette? Likte mye bedre planen om å gradvis øke lengden 🙈 

Jeg har nok økt altfor fort, ja. Hadde en lang pause, typ 8 måneder. Så skulle jeg starte opp igjen, og det gikk fint de første par ukene. Men så fikk jeg dilla på intervaller, og det var da disse smertene begynte. Jeg skal ta det rolig fremover, så håper jeg det ordner seg.

Anonymkode: cd196...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du smerter hele tiden, eller kun ved aktivitet?

Anonymkode: 5137c...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du smerter hele tiden, eller kun ved aktivitet?

Anonymkode: 5137c...a85

Nei, kun når jeg går eller løper. Av og til får jeg smerter på venstre leggskinn når jeg setter meg på beinet f.eks. Det gjør ikke vondt å ta på det. Men nå er det tre dager siden sist jeg løp og smerten er nesten borte. 

Anonymkode: cd196...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe lege, men det høres ut som beinhinnebetennelse ja. Husker jeg fikk beinhinnebetennelse. Jeg hadde sluttet å jogge/løpe en periode og hadde lagt på meg 30 kg. Da jeg bestemte meg for å starte med treningen igjen, startet jeg alt for hardt og etter et par økter fikk jeg ganske intense smerter på fremsiden av leggen / innsiden av skinnbeinet. Dum som jeg var ignorerte jeg smertene noe som resulterte i at jeg nesten ikke klarte å gå etterpå. Etter et par dager gikk det greit, men husker smertene kom veldig lett igjen hvis jeg prøvde å bare jogge et lite stykke. Selv flere månder senere var muskulaturen foran på leggen/skinnbeinet fortsatt veldig stram og sensitiv med litt aktivitet, og ble fort vondt hvis jeg ikke stoppet.

Først etter et år, da jeg hadde en samtale med fastlegen, skjønte jeg at det muligens var betennelse. Behandlingen jeg gjorde var å begynne å massere skinnbeinet. Startet med å presse tommelen forsiktig på innsiden rett under kneet, inn mot benet og massere så nedover mot ankelen. Du vil kjenne at det er en veldig øm sene/muskel som strekker seg omtrent hele veien. Gjorde dette et par ganger i uka. Etter hvert som jeg ble bedre startet jeg med veldig lett jogging / rask gange før jeg gradvis økte tempoet forsiktig.

Unngå beinhinnebetennelse | Ullevål Kiropraktorklinikk
Ca der den mørke linja er tegnet kjente jeg den betente senen.

En måte jeg pleide å massere på var å legge ene benet (hel / ankelen) oppå andre kneet mens jeg satt i en stol. Så knødde jeg forsiktig senen ved skinnbeinet. Rullet mykt og forsiktig, litt som en ruller pølser da man lekte med bakst som liten. ;)

 

Anonymkode: fb74c...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er ikke noe lege, men det høres ut som beinhinnebetennelse ja. Husker jeg fikk beinhinnebetennelse. Jeg hadde sluttet å jogge/løpe en periode og hadde lagt på meg 30 kg. Da jeg bestemte meg for å starte med treningen igjen, startet jeg alt for hardt og etter et par økter fikk jeg ganske intense smerter på fremsiden av leggen / innsiden av skinnbeinet. Dum som jeg var ignorerte jeg smertene noe som resulterte i at jeg nesten ikke klarte å gå etterpå. Etter et par dager gikk det greit, men husker smertene kom veldig lett igjen hvis jeg prøvde å bare jogge et lite stykke. Selv flere månder senere var muskulaturen foran på leggen/skinnbeinet fortsatt veldig stram og sensitiv med litt aktivitet, og ble fort vondt hvis jeg ikke stoppet.

Først etter et år, da jeg hadde en samtale med fastlegen, skjønte jeg at det muligens var betennelse. Behandlingen jeg gjorde var å begynne å massere skinnbeinet. Startet med å presse tommelen forsiktig på innsiden rett under kneet, inn mot benet og massere så nedover mot ankelen. Du vil kjenne at det er en veldig øm sene/muskel som strekker seg omtrent hele veien. Gjorde dette et par ganger i uka. Etter hvert som jeg ble bedre startet jeg med veldig lett jogging / rask gange før jeg gradvis økte tempoet forsiktig.

Unngå beinhinnebetennelse | Ullevål Kiropraktorklinikk
Ca der den mørke linja er tegnet kjente jeg den betente senen.

En måte jeg pleide å massere på var å legge ene benet (hel / ankelen) oppå andre kneet mens jeg satt i en stol. Så knødde jeg forsiktig senen ved skinnbeinet. Rullet mykt og forsiktig, litt som en ruller pølser da man lekte med bakst som liten. ;)

 

Anonymkode: fb74c...1d8

Tusen takk for supert tips! Det skal prøves!

Anonymkode: cd196...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha gått til fysioterapeut allerede nå. Selv om det ikke er sikkert du har en heftig betennelse er det greit å få kjent på hvor dypt den stikker så du ikke fortsetter å belaste den. 

Jeg holdt på som deg, løping, pause, løping, pause, gradvis trappe opp og selv om det gikk bedre så kom smertene tilbake. Da jeg til slutt gikk for å få hjelp, hadde jeg en så heftig betennelse at fysioen sa at jeg ikke reagerte lenger på "normal" smerte siden jeg hadde blitt så vant til det. 

Resultatet ble intense økte med fysio i kjempelang tid før jeg til slutt kom over kneiken ved hjelp av behandling og løpeplan med han. Om jeg kjenner smerter nå vet jeg hva jeg kan gjøre på egenhånd men også når det er på tide å gå tilbake til fysio for å få løst opp en del knuter. 

 

Anonymkode: 62676...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS. Jeg tror det stemmer.
Jeg har hatt beinhinnebetennelse. Fikk det fordi jeg løp for mye på sko med for lite demping. Var veldig vondt. Klarte ikke løpe tilslutt.
Jeg måtte holde tre måneder med løpepause. Viktig å ikke starte opp før det er bra igjen, da det lett blusser opp. Sørger du ikke for at det blir bra, kan du måtte ende opp med operasjon. 
Det kan hjelpe litt å massere. Dra opp og ned langs lenggen der det er. 

Anonymkode: 95d27...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skjønner jeg må ta noen grep. Har tatt pause fra løpingen på ubestemt tid. 
 

Men har noen tips til sko som demper godt? 

Anonymkode: cd196...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...